|
Post by Bosse on Jan 24, 2005 0:12:00 GMT 1
Ser ut som att det kommer att stå mellan de tre stora i år, Arlanda, Stockholm och Crusaders. Arlanda med ny coach, amerikansk QB och förstärkning på recieversidan kan bli farliga. Lägg därtill en viss Mr. Smith på d-line... Stockholm har tonvis av rutin och får alltid in nytt blod på offseason till allas stora förtret. Kan börja långsamt men det gamla gardet börjar alltid tugga i gång innan sommaruppehållet. Har eurobowl att tänka på vilket kan leda till slitna spelare då det blir något fler matcher än för övriga lag. Blir det en import på både O och D? Crusaders omges av mycket rykten om hälften är sanna så är de på ruinens brant både ekonomiskt och spelarmässigt, stämmer den andra hälften så skulle de vara redo för NFL imorgon Klart är dock att Flognman och Perlström blir ett farligt vapen tillsammans med en amerikansk QB. Återstår att se hur springspelet funkar om Holm hamnar i NFLE. Göteborg tar den sista semifinalplatsen efter en överraskningsäsong. Thore gör ett bra jobb i att få 2 lag att bli ett och alla gubbar att dra åt samma håll. Behöver dock lite mer rutin och träning för att på allvar kunna utmana.
|
|
|
Post by Andreas stlund on Jan 24, 2005 9:37:12 GMT 1
Goda funderingar där Bosse och man kan inte annat än hålla med. Ville egentligen bara säga att det är trevligt med ett nytt forum, och vi får väl hoppas att det får vara levande för allt snack.
|
|
|
Post by Frodo on Jan 24, 2005 11:26:34 GMT 1
Jag har varit nere på några av SMM´s träningar. Även om det är en del nya ansikten och några junisar så imponerar det med 46 ombytta på en försäsongsträning i januari. Till det satt det ett gäng på sidan som skulle iväg söderut.
|
|
|
Post by Publik on Jan 24, 2005 12:34:01 GMT 1
Är det sant som ryktet säger, att Solna och Örebro drar sig ur Superserien?
|
|
|
Post by S sants sant on Jan 24, 2005 17:37:35 GMT 1
Tyvärr,tyvärr så är detta rykte helt sant! Leo sa det till mig på en direkt fråga mellan 4 ögon och Örebros styrelse har skrivit det på saffs gästbok. Jag pratade med deras coach för en månad sedan och dom hade 17 sen på listan och dålig ekonomi. Det kommer säker bli en rak 6:a istället utav de lag som är kvar i SS. Tycker det är jättetrist att det skall bli så här och tror att SAFF måste göra något så det inte behöver hända i framtiden.
|
|
|
Post by S sant s sant on Jan 25, 2005 1:14:46 GMT 1
saxat ur SAFFS gästis:
Name: Örebro styrelsemedlem Sent: 21/01 18:17
Vi kan nu bekräfta att vi kommer att spela i division 1 kommande säsong. De främsta anledningarna till detta beslut var viss spelarbrist samt försämrad ekonomi. Hoppas detta meddelande kan få slut på alla spekulationer kring Örebros framtid.
Och
Name: Inside Info Sent: 24/01 04:50
Jag vet en del om vad som ligger bakom Solnas beslut att dra sig ur: INTE ekonomin. Chiefs är ingen fattig klubb, även om spelarna är grymt lata att hjälpa till och jobba. INTE brist på juniorsatsning. Chiefs har varit topp-2 i U19 i Sthlm ett antal år nu och har alltid bland de största trupperna. U16 är bäst i stan just nu. Istället handlar det om 3 saker: HC. Tyvärr har han inte kunskaper och spelarnas förtroende, AÖ, och därför har laget inte utvecklats nått på 3 år. Och för få ass coacher har det funnits. Värvningar. SMM och i viss mån AJ har gjort sitt bästa för att värva alla spelare av klass. Mycket snack och vackra löften, och såklart skitsnack om SC... Resultatet: Ingen av Chiefs landslagsmeriterade finns kvar -05. Juniorer som inte går upp i Seniorlaget. Många tycker det är för tuff satsning och gillar inte HC AÖ, därför väljer dom att sluta. Många kommer tillbaks nu när det blir ettan/tvåan. Nu vet ni!
sax slut.
|
|
|
Post by BDK on Jan 25, 2005 17:57:27 GMT 1
I know this will disappoint the people with out the facts, but, yes, I tried to recruit 1 player from Solna. He chose to go to SMM. I have been contacted by one other. That's it. so please don't use my clubs name in some inside information BS about recruiting. Yes, I try to recruit players from other teams that I think will help my team. But if you are worried about what anybody said from AJ during any part of the recruiting process call Eric Ahlberg and ask him. every thing was up front and no negative recruiting. So as we enjoy a new message board that I don't have to remember a password to, let's try to get the facts straight.
|
|
|
Post by Madden on Jan 25, 2005 18:59:37 GMT 1
Crusaders gör en Eagles i år och tar hem det.
|
|
|
Post by Hmmm on Jan 25, 2005 22:53:42 GMT 1
So, BD, are you telling me you're not recruiting C Stephens? Are you telling me you didn't try to get Taalbi? Are you telling me you where up front and contacted the Chiefs organization before calling these players?
Just asking mind you, no accusations...
|
|
|
Post by Coach Kulla on Jan 26, 2005 9:58:14 GMT 1
SMM har kontaktat ett antal klubbar och därefter spelare, Bl.a. fyra spelare från Solna. Av dessa fyra har två visat intresse och tiden får utvisa om dessa spelar med oss när säsongen är börjar.
För det första ser jag inte det fula i att värva givet att man inte gör det med oschyssta metoder, dvs ljuger till spelare vad de kan förvänta sig, inte kör med öppna kort osv... Men det är väl pga att spelare kommer till SMM och inte tvärtom. Man får det att låta som om Solna har varit ett svagt lag (och SMM ett stort rikt lag), vilket det möjligen har varit i vissa avseenden men inte när det kommer till spelarmaterialet (vilket jag sett med egna ögon den senaste månaden). Det är därför som SMM hade 1 import och Solna 4-5(!?) förra året? Vi är fortfarande en amatörsport men med mycket kärlek till sport och vänner i laget kan vi få det till en "professionell" amatörsport (om ni ursäktar ordvalet). Alla lag verkar inte ha resurser eller satsa tillräckligt långsikitigt för att nå detta mål (SMM har satsat hårt på seniorlaget och på att stärka upp Styrelsen till i år, juniorlaget kommer få mycket stöd i år).
Spelare som dyker upp på träningen och frågar om de får spela med oss är inte aktivt värvade utan kommer självmant. Förhoppningsvis kan vi erbjuda så pass mycket att de stannar och blir en del av vårt lag.
Historia-lektion: Vår stomme genom de senaste åren har varit generation '97 och egna produkter under den tiden (dvs det lag som bildades 97 och som utgjorde grunden för den framgångsrika åren '97-'01). Generation '97 var främst SMM-spelare med förstärkningar från Solna och Berga-spelare. Jag tillsammans med 5 andra solna-spelare blev inte värvade, vi gick självmant till SMM '97.
Om vi kan göra om årets lag till en "generation '05" (vilket är vår målsättning), och etablera oss i Europa som ett lag att räkna med då är ingen gladare än jag. Jag är säker på att Carlstad och Arlanda har samma målsättning.
Tidigare år har vi inte gått ut och värvat hårt vilket man kan säga att vi gjort i år då vi kontaktat ett 10-tal spelare och deras klubbar (ca 3 av dessa verkar aktuella för att spela med oss nästa år).
Slipper vi den här diskussionen nu?
|
|
|
Post by Fredde W on Jan 26, 2005 10:26:06 GMT 1
Kulla! Det handlar enbart om avensjuka. Inget annat! Vi ses i sommar så ska vi försöka sätta lite käppar i hjulet för er // Fredde
|
|
|
Post by Coach Kulla on Jan 26, 2005 10:49:19 GMT 1
Fredde, om du spelar OLine så lovar jag att tjata ned Tibbling att spela DT, och Magnusson å Gustav på sidan så kan vi ha Mammut Gym Reunion på söööder.
Vi syns i sommar och lycka till!
|
|
|
Post by BDK on Jan 26, 2005 12:26:33 GMT 1
HMM, once I started the job at AJ, I had stefan Oud email every club and say that we plan on contacting some players and talking to them. We were not sure who all we wanted to talk to but that covered the "rule" since there is no written rule about recruting. I never called Talbi, probably should have, but I felt the running back situation was pretty good at AJ. About Christopher Stefens, I received a phone call from a good friend (last tuesday) that said Christopher was interested in playing for AJ, since they dropped out of the SS. That friend gave me his number and I called him last week, he came to practice to see what he thought. Hopefully he will join us, that gives him a chance to stay in SS football, where he wants to play. That's the facts, thanks for the inquiry. Also, let's think about this, SMM is doing a great job, they draw the attention of good players because the have a coach at every position, they have a great place to train in the off-season and they are playing in the EB. Extra games on the international scene is a great way to attract players. CC and SMM have an advantage there. The rest of us should build up our youth football programs (which I do believe most clubs are doing an outstanding job at). Get a coach at each position on all the teams, and try to build our programs up the same way SMM and CC do. That is what it takes in football. Numbers to play and practice, the most talented numbers to win and win consistantly. And if we do our best to give each club member the opportunity to get better and have a great experience, we won't loose any of them until their wives or girlfriends make them stop playing. just my thoughts.
|
|
|
Post by LeoBillgren on Jan 26, 2005 12:45:36 GMT 1
Hej,
Lite tankar kring detta med övergångar/värvningar. Helt och hållet min åsikt, inte Solna Chiefs:
>Bl.a. fyra spelare från Solna. Av dessa fyra har två visat intresse och tiden får utvisa om dessa spelar med oss när säsongen är börjar.> Vad jag hört och förstått är det 8 eller möjligen 9 Chiefs spelare som är på väg till er. Därmed inte sagt att ni värvat alla dessa. De flesta verkar ha valt att kontakta er själva.
>För det första ser jag inte det fula i att värva givet att man inte gör det med oschyssta metoder,> Detta är inte helt enkelt i en sport som är seriös men ändå total amatörsport. Spelaren bekostar i princip alla sina kostnader på egen hand (utrustning, avgifter och klubb-jobb) och man kan därför tycka att han har inga skyldigheter mot någon annan än sig själv när han väljer lag. Å andra sidan är det många timmars arbete från styrelse och coacher som gör att en spelare ges chansen att spela och utvecklas. För detta bör klubben få någon ersättning. Jag har ingen lösning på detta, utan konstaterar bara att det är mer komplicerat än man först kan tycka.
>Man får det att låta som om Solna har varit ett svagt lag (och SMM ett stort rikt lag)> Jag tror inte någon insatt i vår sport tror att SMM kan/vill locka med pengar el. dyl. vid övergångar. Inte heller är Chiefs fattigt, saken är väl snarare att folk pysslar med denna sport gör det för att det är roligt att utvecklas och vinna. Många bedömmer (förståeligt) att chanserna för detta är bättre i SMM än i SC.
>...inte när det kommer till spelarmaterialet (vilket jag sett med egna ögon den senaste månaden).> Vår topp har varit bra men bredden saknats jämfört med SMM/AJ/CC. Att våra bästa spelare inte gör bort sig i jämförelse med SMM's förvånar mig inte.
>Det är därför som SMM hade 1 import och Solna 4-5(!?) förra året?> Vårt behov av importer är ett direkt utslag av vår bristande bredd, och ett tydligt sjukdomstecken vad gäller föreningens stabilitet som SS-lag.
>Spelare som dyker upp på träningen och frågar om de får spela med oss är inte aktivt värvade utan kommer självmant. Förhoppningsvis kan vi erbjuda så pass mycket att de stannar och blir en del av vårt lag.> Naturligtvis är det så, och att vi inte lyckas skapa förutsättningar som är bra nog att attrahera folk att stanna är vårt misslyckande. Inte SMM's fel. Sen är det naturligtvis så att när folk börjar röra på sig till andra lag ser de som är kvar chanserna för en bra säsong minska och väljer också att flytta på sig.
>Slipper vi den här diskussionen nu?> Det har jag svårt att tänka mig. Och ärligt talat tycker jag det är bättre att ha denna diskution öppet och ärligt, istället för att lägga locket på eller skriva dumheter anonymt på nätet (som vissa tydligen gör tex på SAFFs gästbok). Det gör knappast fotbollens situation bättre.
Sen kan man ju också i förlägningen oroa sig för att bredden riskerar att raderas ut om de bästa spelarna alltid väljer att byta till nått av de tre bästa lagen i landet. Hur många tycker det är kul att lägga sin tid på att coacha spelare som när dom är bra nog väljer att spela för SMM istället? Jag coachar knappast juniorer för att jag vill hjälpa SMM bli bättre... Tror nog många andra kan skriva under på det!
|
|
|
Post by Byta kanske on Jan 26, 2005 13:24:02 GMT 1
Leo --> Du vill inte vara med i DIF AF då? Har hört att ditt hjärta brinner för DIF
|
|