|
Post by Vsters on Jan 26, 2005 15:31:56 GMT 1
Ni diskuterar värvningar hit eller dit!
Om jag inte förstått den vanliga fotbollen fel, har de värvningsersättningar som baseras på spelarens nivå.<br>T.ex. spelare i olika divisioner kostar olika mycket pengar att värva, landslagsspelare mer. De har ett system där man betalar "utbildningsersättning" för spelaren.
Överför man detta till vår fotboll skulle det kanske betyda att en
Div. 2 spelare kostade 1.000:- att värva Div. 1 spelare 2.000:- Superseriespelare 3.000:- Är det sedan en landslagsspelare 2.000:- extra. Collegeutbildade spelare 1.000:- extra
Pengarna betalas till nuvarande klubb. Har spelaren spelat i flera klubbar delas pengarna mellan klubbarna för det antal år den klubben "utbildat spelaren"
Ett hyfsat enkelt system som även spelarna inte bör tycka är orättvist mot dem om de vill byta klubb.
Tack för ordet.
|
|
|
Post by Coach Kulla on Jan 26, 2005 16:21:51 GMT 1
Att spelare byter klubbar är inget ovanligt i någon sport. Visst skulle man kunna hitta ett annat system än som finns idag där en spelare i princip skriver på för resten av livet när han skriver på för att spela (eftersom klubben äger rätten till honom för nästkommande säsong) och där ersättning utgår för övergångar. MEN... Det som är ett problem när det gäller detta är att det (i de flesta klubbar) är så att det är spelarna som dragit in pengarna för att driva klubben och inte klubben som bekostat spelarens träning, resor osv genom sponsorer, ägare, reklamintäkter eller vad det nu må vara. Jag anser att detta ger en spelare som gjort rätt för sig, jobbat tillsammans med övriga lagmedlemmar och betalt sina ev. skulder till laget förtjänar rätten att gå vart han vill! Men visst är det en gråzon eftersom vissa lag erbjuder pengar till spelare och coacher och därför kan anse sig ha investerat en summa i en spelare som man gärna vill ha avkastning för. Men det måste vara en "two-way street" där klubben också håller vad de lovar i form av seriespel, satsning osv.
|
|
|
Post by JG on Jan 26, 2005 16:23:40 GMT 1
Ett bra förslag de som kan förlora på detta är spelare som flyttar till en ny stad av icke fotbolls relaterade anledningar och sen kan få svårt att få ett lag i den nya staden att betala för att man ska spela med dem. Men det kanske inte är så många som drabbas.
|
|
|
Post by svrt situation on Jan 26, 2005 18:26:42 GMT 1
Det är svårt att säga vad är rätt eller fel! En spelare byter lag för att få bättre träning ooch vinna samtidigt som hans val påverkar dåvarande lag negativt. Personligen tycker jag att man kan byta lag om man vill som spelare. Vi får ju inga pengar för att spela, vi gör det för att det är kul, man går t.o.m minus för att lira då är det inte så svårt att förstå att man vill investera sina pengar och energi där man kan få avskaffning i form av utveckling och vinster. Nu tycker vissa att man kanske skulle vara lojal mot sin klubb. Det är sant, oavsett hur lojal man är vill man ändå utveckla...vad gör man då Nu står vi inför ett dilemma; man vill ha elitidrottare i en amatöridrott. Hur ska detta vara möjligt? Som det ser ut nu kommer förmodligen SAFF att göra det svårare för spelarna att byta klubb i framtiden. detta bör till varje pris undvikas. Det kanske är dags att vi spelare startar en organisation för att försvara våra intressen. MVH
|
|
|
Post by Not that hard on Jan 26, 2005 18:50:34 GMT 1
Hmmm, vet inte vilket lag du spelar i.. Men i de klubbar jag har insyn består styrelserna (tyvärr) till minst 50% av spelare. Dessa, tycker man, torde kunna ta tillvara spelarnas intressen tillräckligt väl.
Styrelserna i sin tur väljer representanter i distrikt och förbund, så man kan nog med hyffsad statistisk säkerhet anse att SAFF styrs av spelarna i Sverige.
Tack för mig!
|
|
|
Post by Hmmm on Jan 26, 2005 23:24:11 GMT 1
Kulla var tydligen inte så intresserad av att svara Billgrens inlägg. Tråkigt, för fin för att snacka med småhandlare från div 1?
|
|
|
Post by Coach Kulla on Jan 27, 2005 10:14:33 GMT 1
(bör inte svara på påhopp men kan inte låta bli).
Läs gärna vad jag skrivit ovan.
Leo är knappast någon småhandlare, han har fört juniorlag till stora framgångar år efter år, vilket för mig tyder på att han har stora kvaliteter som coach. Jag känner inte Leo personligen, men han är en intelligent man som vurmar om amerikansk fotboll i Sverige.
Jag håller med Leo i mycket av vad han säger, men det är lite av ett dilemma vi har hamnat i, när vi som läget är nu, är mittemellan korpen och elit-satsning.
Moraliskt sett tycker jag att det är fel att spelare som drar in pengarna till klubben genom arbete och betalar dyra medlemsavgifter inte själv ska få välja var han ska spela. Slopa regeln som gäller övergångar i nuvarande regler. Gör följande som klubb: Sätt ett rimligt långsiktigt mål: ex. vi ska vinna SM-guld 2007
Skriv kontrakt med spelarna på 3 år där klubben förbinder sig att tillhandahålla ex. 4 tränare och att klubben ska spela i superserien under tiden fram till 2007 och exempelvis att kostnaden för att spela inte ska överstiga en viss summa (utan att spelarna gått med på detta).
I solna 92 (div 3) vill jag minnas att vi satte målet SM-guld 96. Orimligt mål? Nu lyckades vi med detta redan 95. Våga sätta mål och kör 100%.
Är det något som jag tycker mig ha förstått (ska inte påstå att jag sitter inne med några sanningar); är att tränare (och att få folk spelare att stanna som tränare efter den aktiva tiden, är en viktig byggsten för en framgångsrik förening. Som klubb skulle jag inte köpa in importer utan istället satsa pengarna på en duktig tränare (amerikan) och utbildning till de egna tränarna om man saknar dessa.
Jag är mer eller mindre säker på att det laget SMM hade 2000-2001 hade vunnit Eurobowl om vi hade haft den coaching staff vi har idag (2000-2001 hade vi inga(!) positionscoacher, ingen O eller D-coordinator, ingen playbook på defense osv men de bästa spelarna i Sverige). Vi spelade jämnt med Hamburg, Vienna och Bergamo men pga dålig förberedelser och avsaknad av coacher förlorade vi i 4:e kvarten i varje match. (Historia är nyttigt, av den kan man lära sig mycket.)
|
|
|
Post by Flinky F on Jan 27, 2005 10:22:32 GMT 1
Har man redan glömt reglerna för detta forum!?!
Trodde detta topic handlar om vem man tror vinner serien?
Inte att det handlade om värvningar...clutses...
Mitt bidrag är att det handlar bara om 3 lag vilket i och för sig är halva serien:-)
Tror det kommer stå mellan SMM och CC där AJ kommer försöka allt för att sätta käppar i hjulet.
SMM har ett övertag med sitt EB-spel vilket kan locka samt att de får tillskott från Solna, nog för att de har personer som starters redan men en del bra backups iaf.
CC pratas det om nya tag samntidigt som gammla faller ifrån, kan juniorer fylla skorna av de pensionerade? Efter att ha vunnit u-19 flera år i rad så bör de kunna ersätta om det inte är på tok för stor skillnad mellan u-19 topp och superseriens medel...Ny coach men vem blir det och när är det klart och hur kommer CC´s anfall skilja sig med en amerikan vid rodret?
AJ verkar ha en tunn trupp som vanligt men med ny tränare som vill börja passa bollen med en amerikan, kan vara bra då man kan vila delar av ett anfall om man kan få fram bollen genom luften oftare.
|
|
|
Post by Jaha on Jan 27, 2005 23:14:40 GMT 1
Tror knappast alla SC spelarna i SMM kommer bli bänknötare. Taalbi var bäst i SS förra året och lär starta. Erik Ahlberg är kanske mest underskattade OL spelaren i sverige och kommer knappast nöta bänk. Resten är väl lite varierande kvalitet, från att slåss om speltid till ren kanonmat.....
|
|
|
Post by F on Jan 28, 2005 13:16:26 GMT 1
Ja, både Talbi och Ahlberg lär starta. Skulle tro att Ahlberg är 1a eller 2a på deras linje.
Om Bröderna Löhr försvinner tar säkert Jonis en plats han med.
Sen är det tunnsått. Flera av de spelare som går till SMM håller låg superserieklass och är inte särskilt utvecklingsbara.
|
|
|
Post by S tycker jag on Jan 28, 2005 13:44:01 GMT 1
Vet inte om jag håller med om att alla de andra spelarna i solna håller låg superserieklass. Dock vill jag fundera på följande. Vill inte lämna ut namn men vad tänker spelare som inte är med i startelvan i solna att de ska hjälpa stockholm med? Stockholms svagaste position är, få se. Hmmm hmmmm hmmmm, Ohhh nuts de har ju landslagsmän överallt. Lätt för andra och eventuellt tredje val från solna att ta plats!!!! Har för mig att stockholm var typ 42-44 ombytta till sm-finalen förra året, det var en massa folk där i alla fall. Lägg till ett par från tyresö och läste någonstans femton från solna (tror inte det är så många). Faktum är att stockholm kanske är det första lag i sveriges historia som måste välja vilka som spelar och inte för en match. Kul för dom, tänker dock på lag som berga som ibland ställt upp med 10 man, (i alla fall inom juniorfotbollen). Undrar om de känner att de spelare som är bänknöttare eller de som inte får bytta om kanske skulle ha valt dom i alla fall. Liten fågel sa att någon dansk landslagsman var intresserad av stockholm. Undrar om det är sant? Summan av mina tankar är att jag undrar hur en person som kanske är tredje eller fjärde val i stockholm tänker när han bytt klubb och är i mitten av tjugoårsåldern. Är det den personliga utvecklingen som hägrar eller är det en ring som lockar? Myyyyyy Pressssssssius!!!!!
|
|
|
Post by Coach Kulla on Jan 28, 2005 13:47:42 GMT 1
Antingen tar man för givet att man är sämre än andra eller så testar man hur bra man kan bli...
|
|
|
Post by Jrgen Tegefjord on Jan 28, 2005 14:26:28 GMT 1
Bra sagt där kulla!Lycka till i år
|
|
|
Post by 69 on Jan 28, 2005 14:39:08 GMT 1
Hade inte KTH full trupp för ett par år sen så att inte alla fick byta om till match kan komma ihåg fel.
|
|
|
Post by F on Jan 28, 2005 14:55:17 GMT 1
Du har rätt!
Nej de håller inte låg klass om man jämför med jämtland och sundsvall däremot om man jämför med smm, karlstad och aj. Tror du har rätt i din analys att de kommer att vara 3rd string och kanske någon 2nd string. Nån i unga 20 kommer säkert att kunna ta en startposition om ett par år men de andra blir ST-spelare.
|
|