|
Post by Mr Flaunge on Feb 2, 2005 12:26:39 GMT 1
Dessutom har ju Göteborgs Headcoach, Thomas Willen, som tog Giants till seriefinalen i Div 1 lämnat klubben och börjat coacha Västerås Roedeers igen.
|
|
|
Post by Fredde W on Feb 2, 2005 12:38:10 GMT 1
Kristian Thore är HC för oss detta år. resten av tränar staben kommer att presenteras på sidan när den blir klar!
// Fredrik Westlund GAFK.
|
|
|
Post by hasseb on Feb 2, 2005 13:35:39 GMT 1
Åter till topicen?!!
Jag tror på en "trekamp" mellan AJ, CC, SMM. En av semifinalerna kommer att bli ÅRETS MATCH att se på.
Dessa tre lag anser jag som ganska jämna "across the board", med ett litet extra plus för SMM som har mångfalden och även mångfald bland coacherna. Frågan är väl om man kommer att klara att spela EB och Superserie, men den frågan ställer man sig ju varje år. Och med en, ursäkta uttrycket, medioker Superseriesäsong att vänta så kommer de nog att klara det.
AJ har ju som bekant bytt HC till den mångmeriterade BD Kennedy. Enligt utsago ser det ganska bra ut i Märstabetongen med en bred trupp under försäsongen. Det som inte talar för Jets är väl byte av system. Eller ja - jo, det kan man väl säga. BD kör ju en ganska balanserad stil med mycket PAP och tung run. Med en jänkar-QB så kommer nog AJ att bli att räkna med i år igen. Defensivt får vi väl se vad man har i bakfickan... Om 4-3 är att satsa på eller om man går över till 4-2 försvaret som CC och även SMM använde det senaste året.
CC tappar ju som bekant ett par namnkunniga spelare och ett par lovande U-19 killar lägger av. Men fler spelare är på ingång och med en redan bred grupp spelare så blir Crusaders återigen att räkna med. HC-jobbet är inte tillsatt än och tre av de bättre spelarna åker iväg till NFLE-lägret i Tampa. Även här kan Europaspel och Superseriespel bli för mycket, men med matcher mot såna lag som Kings (DK) och Eidsvold (N) så verkar semifinalplatsen klar.
Vill sätta en "brasklapp" för GBG som lurar i västgöta-vassen!! Med förmodligen Sveriges BÄSTA matchcoach som HC så kan det väl bli en upset här och där troligtvis. Men man bör slopa attityden som verkar genomsyra på träning: "Det lagen vi hade en chans emot har ju dragit sig ur". Nej, slopa det tänket.
Peace,
Hasse B
|
|
Jag sjlv Marcus Hegbo
Guest
|
Post by Jag sjlv Marcus Hegbo on Feb 3, 2005 0:35:44 GMT 1
Förra inlägget skrevs av Marcus Hegbo. Syns tydligt på stilen. VA? syns det på handstilen? Ja tycker det ser ut som alla har samma typsnitt på texten här, men ja kan ju ha fel? Missbruka inte andras namn om du inte vem det är tack!
|
|
|
Post by Refat on Feb 8, 2005 12:18:00 GMT 1
SMM - lätt. Har lyckats värva sönder stockholmsregionen ännu en gång och fört sproten närmare ruinens brant. Hoppas de går bra ute i europa så att något gott kommer av det hela.
Carlstad är i gungning och vi får hoppas att de fortfarade är en storklubb om 3 år. Ingen BD och frågan är hur länge de kommer att ta innan stommen går i pension? Dock har de hittils lyckats absolut bäst i sitt programbygge så jag HOPPAS de klarar av generationsskiftet!!!! De har dock inte lika lätt som SMM att fixa detta med värvningar utan måste hela tiden jobba hårt på juniorsidan.
Arlanda - når inte enda fram och de kommer att få det duktigt jobbigt ekonomiskt. Kanske en kandidat för söndervärvning nästa säsong??
Resten - kanonmat. Götet kanske kan bli bra om ett par år men de har lång väg att gå. Jämtland och sundsvall är ju inkvoterade av förbundet och kommer att få slåss om 5:e plats.
/Reffe!
|
|
|
Post by CC on Feb 8, 2005 15:08:19 GMT 1
Vad mycket lättare livet måste vara för de som hittar en syndabock! Klart att det är SMM's fel. De förstör allt! De har inte gjort något för svensk am. fotboll. Har inte producerat bra spelare själva bara snott! Fy f-n! Usch!
Kom igen nu! Bitterhet är bara patetiskt! Väx upp och förstå att det fungerar så här i ett modernt samhälle! Precis som i affärslivet så är det de starka och välorganiserade som vinner. Och människor som söker framgång, söker sig till dessa för att de vill vara med och vinna.
Så fungerar det vare sig man tycker det är bra eller inte! Gnäll hjälper inte. Skapa egen framgång istället!
|
|
|
Post by Bjorn on Feb 8, 2005 16:17:09 GMT 1
Hej, Lite tankar kring detta med övergångar/värvningar. Helt och hållet min åsikt, inte Solna Chiefs: >Man får det att låta som om Solna har varit ett svagt lag (och SMM ett stort rikt lag)> Jag tror inte någon insatt i vår sport tror att SMM kan/vill locka med pengar el. dyl. vid övergångar. Inte heller är Chiefs fattigt, saken är väl snarare att folk pysslar med denna sport gör det för att det är roligt att utvecklas och vinna. Många bedömmer (förståeligt) att chanserna för detta är bättre i SMM än i SC. >...inte när det kommer till spelarmaterialet (vilket jag sett med egna ögon den senaste månaden).> Vår topp har varit bra men bredden saknats jämfört med SMM/AJ/CC. Att våra bästa spelare inte gör bort sig i jämförelse med SMM's förvånar mig inte. >Det är därför som SMM hade 1 import och Solna 4-5(!?) förra året?> Vårt behov av importer är ett direkt utslag av vår bristande bredd, och ett tydligt sjukdomstecken vad gäller föreningens stabilitet som SS-lag. Nu kommer ju mina kommentarer från en som är "vid sidan om" och inte alls lika insatt som många andra här. Å andra sidan kommer man ju hyffsat nära lagen i en amatörsport som ju detta är. Att SMM har en bättre och bredare trupp än Solna tror jag alla är överens om. Samtidigt tycker jag som åskådare att mycket av anledningen till varför skilnaden är så stor är en inställningsfråga. Nu vet jag ju inte hur respektive lags träningar ser ut men ser man till hur det ser ut på matcherna så verkar det finnas en hel del spelare i solna som accepterar att bara vara hyffsat bra och som ibland går kanske inte halvhjärtat men på 99% och det duger inte i matchsituationer. Tydligast blir detta på defense och special teams där det i mitt tycke är ett absolut måste att ALLA går hundra procent till spelet är slut. Det håller inte att gå bara "nästan" på max för att man är andra eller tredje försvare in i tacklingen, ibland missar ju första killen och då gäller det att vara där och ibland kommer de där extra decimetrarna du bjöd på kosta en TD. Har också förståelse för att de spelare (för det finns givetvis många sådana också) i solna som har väldigt hög ambitionsnivå blir frustrerade om det finns många spelare som kanske inte delar den ambitionen. I det läget är det ju inte direkt svårbegripligt att dessa i stället vill spela i ett lag som har den ambitionsnivån. Ser heller igentligen inte det som att det finns något fel med att inte alla spelare har den högsta ambitionsnivån utan snarare som ett tecken på att amerikansk fotboll i sverige håller på att utvecklas till en normal sport där det finns lag på olika nivåer... /Bjorn PS: Kan väl också säga att jag ser åtminstonde 50+ matcher live i olika sporter (Fotboll, hockey, basket etc)per år och vad gäller "vinnarskalle" så ligger SMM i eller väldigt nära toppen av listan så det är ju inte direkt förvånande att de andra lagen inte matchar detta. DS
|
|
|
Post by Proffessorn on Feb 9, 2005 9:12:39 GMT 1
Vad mycket lättare livet måste vara för de som hittar en syndabock! Klart att det är SMM's fel. De förstör allt! De har inte gjort något för svensk am. fotboll. Har inte producerat bra spelare själva bara snott! Fy f-n! Usch! Kom igen nu! Bitterhet är bara patetiskt! Väx upp och förstå att det fungerar så här i ett modernt samhälle! Precis som i affärslivet så är det de starka och välorganiserade som vinner. Och människor som söker framgång, söker sig till dessa för att de vill vara med och vinna. Så fungerar det vare sig man tycker det är bra eller inte! Gnäll hjälper inte. Skapa egen framgång istället! Insiktsfullt CC! Med den enda skillnaden att om du jämför "modernt affärsliv" med amerikansk fotboll i Sverige så har du mycket dålig insikt i de förutsättningar som gäller för "modernt affärsliv" eller amerikans fotboll eller så kan du inte göra en korrekt analys. Ett hyfsat troligt scenario i en riskanalys av vår idrott är faktiskt att värvningar i detta omfång leder till att sporten utarmas då flertalet föreningar tillslut får nog av att föda andra med framgång. Eftersom du verkar i Karlstad som har en mycket stabil förening och ligger för långt från något lag med värvarambitioner inte kan se detta är inget konstigt. Men att komma med barnsliga tillrop i stilen "Väx upp" och genom att dra felaktiga paralleller mellan "modernt affärsliv" och amerikansk fotboll tillför inget! Föreslår ett besök: www.kau.se/utbildning/kurs_detail.lasso?ID=KU1409Mvh /P
|
|
|
Post by kompis on Feb 9, 2005 9:26:14 GMT 1
professorn. så stavas det.
föda andra med framgång... Om spelare inte tror på sin framtid eller utveckling i ett lag, ska han då inte leta sig till ett annat lag?
Om ett lag som arbetar hårt med både junior och seniorlag, och därmed lyckas bygga en organisation och kunnande som lockar till sig spelare inte ta emot dessa när de kommer?
Du drar alltså fel slutsats. Det är inte föreningarna som tröttnar på att föda andra med framgång, det är spelarna som tröttnar på lag som inte satsar eller satsar på fel saker.
Man ska alltid satsa på utveckling av spelare (långsiktig satsning) och inte på spelare utifrån som kan rädda en säsong (importer). Exempelvis Stockholm har en ordentlig juniorsatsning, med Peewee, U16 och U19 och anordnar eller hjälper högstadie och gymnasieturneringar varje år. Resultaten i U19 har inte varit lysande, men man kan väl inte kalla en satsning dålig bara för att inte resultaten är bländande alla år, men vi tror och hoppas på bättre resultat i år.
Och ja... jag kommer från stockholm.
|
|
|
Post by Proffessorn on Feb 9, 2005 9:56:13 GMT 1
professorn. så stavas det. föda andra med framgång... Om spelare inte tror på sin framtid eller utveckling i ett lag, ska han då inte leta sig till ett annat lag? Om ett lag som arbetar hårt med både junior och seniorlag, och därmed lyckas bygga en organisation och kunnande som lockar till sig spelare inte ta emot dessa när de kommer? Du drar alltså fel slutsats. Det är inte föreningarna som tröttnar på att föda andra med framgång, det är spelarna som tröttnar på lag som inte satsar eller satsar på fel saker. Man ska alltid satsa på utveckling av spelare (långsiktig satsning) och inte på spelare utifrån som kan rädda en säsong (importer). Exempelvis Stockholm har en ordentlig juniorsatsning, med Peewee, U16 och U19 och anordnar eller hjälper högstadie och gymnasieturneringar varje år. Resultaten i U19 har inte varit lysande, men man kan väl inte kalla en satsning dålig bara för att inte resultaten är bländande alla år, men vi tror och hoppas på bättre resultat i år. Och ja... jag kommer från stockholm. Hej Kompis! Nej, jag drar inte fel slutsats. Jag har heller inte sagt att ni i SMM inte arbetar hårt med er juniorsatsning. Frågan är bara hur era spelare skall kunna utvecklas när de inte kommer att ha något motstånd? Vilket är en verklighet. Kanske kan stockholmsområdet föda två lag som SMM och Arlanda, kanske. Idag finns det bara karlstad som kan matcha dessa lag. Om ett par år kan även GBG göra det. Är det så det ska se ut? 3 lag (om inget radikalt inträffar pekar trenden på att ett av de fyra nämnda lagen att välja en lägre serie) som är helt överlägsna alla andra? Vad gäller övrigt motstånd i SS kan SMM och Arlanda lika gärna spela i DIV 1 Stockolm. Om vi ska kunna nå en plats i solen strax bredvid basket och curling behöver vi en bredd i vår sport. Den bredden gynnas inte av spelarövergångar.
|
|
|
Post by fr vrigt on Feb 9, 2005 9:58:26 GMT 1
Har väl även karlstad haft ett antal s.k. "värvningar" föregående år och i år också?<br>eller är jag helt felunderättad?
|
|
|
Post by kompis on Feb 9, 2005 10:10:44 GMT 1
Fotbollen gynnas inte heller av att spelare lägger av för att man inte känner att det finns någon satsning i det laget man spelar i.
Lag som vill spela i högsta divisionen måste satsa. För att retas lite: Se det som en marknadsekonomi, kapital tillsätts där det bäst kan omsättas till nytt kapital. Kapitalet i det här fallet är fritt att gå vart de vill, och går där det bäst kan förräntas. Så är det i den fria ekonomin. Och ja, man skulle kunna kontra med anti-trust lagar för att undergräva storföretagens (storlagens) strävan mot monopolism. Men eftersom det finns tydliga barriärer i konkurrensen i form av geografiska avstånd kommer vi inte nå dit, däremot på regionala marknader (Stockholm) kan lag slås ut från den högsta ligan men inte på det nationella planet.
|
|
|
Post by Proffessorn on Feb 9, 2005 10:48:03 GMT 1
Fotbollen gynnas inte heller av att spelare lägger av för att man inte känner att det finns någon satsning i det laget man spelar i. Lag som vill spela i högsta divisionen måste satsa. För att retas lite: Se det som en marknadsekonomi, kapital tillsätts där det bäst kan omsättas till nytt kapital. Kapitalet i det här fallet är fritt att gå vart de vill, och går där det bäst kan förräntas. Så är det i den fria ekonomin. Och ja, man skulle kunna kontra med anti-trust lagar för att undergräva storföretagens (storlagens) strävan mot monopolism. Men eftersom det finns tydliga barriärer i konkurrensen i form av geografiska avstånd kommer vi inte nå dit, däremot på regionala marknader (Stockholm) kan lag slås ut från den högsta ligan men inte på det nationella planet. Hej Kompis! ;D Ditt resonemang håller på en fri marknad. Den fria marknaden spelar dock på spelplan som är grundlagd på vad som kan produceras och vad som kan konsumeras. Kapitalet på en sådan marknad flödar via konsument till producent där aktörerna hela tiden byter roller och man får på det sättet en slags rundgång. Problemet med att applicera detta på amerikansk fotboll är att denna rundgång av kapital/resurser inte existerar. Vår situation likna mest skattesituationen i ett U-land där staten tar ut skatt men inte ger någon service utan väljer att omsätta skattemedlen i utländska bolag som t.ex. Bombardier (Lear jet). Dessa bolag har ingen verksamhet i U-landet varvid resurserna hela tiden töms.
|
|
|
Post by Peter Eriksson on Feb 9, 2005 11:21:14 GMT 1
Övergångar och övergångar...
I stockholmsområdet finns det flera bra organisationer, och SMM har faktiskt själva fostrat flera duktiga talanger själva. Under 2002 och 2003 när jag var aktiv både som spelare och i styrelsen för Osquars hade vi ett mycket givande utbyte med dem, våra yngre killar kunde spela med deras U19 vilket vi saknade själva. Sedemera har det hänt att de gått över till Stockholm. Varför skulle vi vara arga för det? SMM har för övrigt vunnit SM med typ 70% (eller var det ännu mer? någon mer insatt kan väl rätta mig i så fall) helt egna spelare (sådana som aldrig spelat i något annat lag).
Nu är det så att vi i Sverige har en del spelare som är ett par nivåer bättre än de övriga, jag undviker här att namnge spelare eftersom jag inte har så bra koll på vad de bästa heter. För att den typen av spelare, typiskt de som platsar i landslaget, ska få riktigt motstånd förstår jag att de söker sig till SMM eller CC för att få känna på det motstånd de behöver för att kunna nå högre i sitt eget spel. Jag tror inte att Peter Forsberg skulle utvecklats till den spelare han är om han stannade i elitserien. Med detta menar jag givetvis att det är SMM och CC som brukar åka ut i europa och lira.
Sen finns det ett naturligt hinder för klubbar att värva sönder andra, hur kul är det att gå över till SMM och sitta på bänken hela tiden för att man inte riktigt platsar?
Nu är jag spelare i DIF men vill poängtera att då jag inte arbetar i styrelsen så vill jag inte att någon ska få intrycket att det jag skriver här är DIFs åsikter. Åsikterna är mina egna.
mvh Peter Eriksson
|
|
|
Post by CC on Feb 9, 2005 11:58:09 GMT 1
Tack för tipset proffessorn! Men finns det överhuvudtaget ett modernt affärsliv i Karlstad? Givetvis kan man göra olika analyser av affärslivet där jag gjort min. Du gör din och du använder ett mycket vackert språk så du har säkert läst en massa poäng på Karlstads universitet. Får se om du kan behålla din åsikt när du kommer ut i arbetslivet! Det fungerar lite annorlunda ute i det riktiga affärslivet, tycker jag. Jag vidhåller min åsikt som ovan och vill inte jämföra sv. fotboll med ett uland. I ju för sig har vi en diktator men de flesta spelare är ganska utbildade (däriblad du) och är kapabla att dra egna slutsatser och ta egna beslut. I och med att jag varit nära SSMs organisation i snart 14 år så kan jag med säkerhet säga att de inte värvar speciellt aktivt. Visst går förfrågningar ut ibland men det är alltid spelaren själv som får göra avvägningen om den vågar satsa. I de flesta fall kontaktar spelarna själva SMM, via tränare, spelare eller styrelse. De flesta spelare som kommer är i bästa fall talanger men ofta dåligt coachade och deras teknik och speluppfattning är undermålig. Utan SMMs coacher hade de förblivit endast talanger. Visst är det en riskt att få lag blir väldigt starka men... vad är alternativet om vi ska behålla den lilla demokrati vi har kvar i fotbollen? Kanske Sverige är för litet för att ha en liga i fotboll? Vi kanske ska slå ihop oss med övriga nordiska länder och ha en gemensam toppliga för att det skall fungera? Medial kanske skulle hugga mer då. Mer media = fler spelare. Eller? Tack för ordet!
|
|