|
Post by Proffessorn on Feb 9, 2005 14:12:13 GMT 1
Tack för tipset proffessorn! Men finns det överhuvudtaget ett modernt affärsliv i Karlstad? Givetvis kan man göra olika analyser av affärslivet där jag gjort min. Du gör din och du använder ett mycket vackert språk så du har säkert läst en massa poäng på Karlstads universitet. Får se om du kan behålla din åsikt när du kommer ut i arbetslivet! Det fungerar lite annorlunda ute i det riktiga affärslivet, tycker jag. Jag vidhåller min åsikt som ovan och vill inte jämföra sv. fotboll med ett uland. I ju för sig har vi en diktator men de flesta spelare är ganska utbildade (däriblad du) och är kapabla att dra egna slutsatser och ta egna beslut. I och med att jag varit nära SSMs organisation i snart 14 år så kan jag med säkerhet säga att de inte värvar speciellt aktivt. Visst går förfrågningar ut ibland men det är alltid spelaren själv som får göra avvägningen om den vågar satsa. I de flesta fall kontaktar spelarna själva SMM, via tränare, spelare eller styrelse. De flesta spelare som kommer är i bästa fall talanger men ofta dåligt coachade och deras teknik och speluppfattning är undermålig. Utan SMMs coacher hade de förblivit endast talanger. Visst är det en riskt att få lag blir väldigt starka men... vad är alternativet om vi ska behålla den lilla demokrati vi har kvar i fotbollen? Kanske Sverige är för litet för att ha en liga i fotboll? Vi kanske ska slå ihop oss med övriga nordiska länder och ha en gemensam toppliga för att det skall fungera? Medial kanske skulle hugga mer då. Mer media = fler spelare. Eller? Tack för ordet! Hej CC! Jag kan glädja dig med att det finns ett modernt affärsliv i Karlstad! Måste också göra dig besviken men det är precis så det fungerar utanför Karlstads universitet. Om du inte får betalt för dina "varor" har du inte längre råd att producera dem. Nu kan man ju raljera om Varor= Spelare och så är det ju naturligtvis inte men om man gör denna jämförelse med "modern ekonomi" så hamnar man dessa, ibland olyckliga, ordval. Vad gäller U-land så var kanske inte Amerikansk fotboll jag liknade vid ett U-land utan använde det snarare som ett exempel för hur man inte kan använda ordet "fri marknad" på vår situation. Att skapa en nordisk liga löser inte detta problem men jag håller med om att det kan vara en god idé som kanske kan hjälpa till att få media mer intresserade och inte minst låta våra bästa lag möta bättre motstånd. Norrlagen har ju redan tagit första steget. Hur menar du?
|
|
|
Post by Dronten on Feb 9, 2005 14:55:23 GMT 1
Nu får du ge dig CC!!!!
Det är bara SMM som har bra tränare, bara dessa kan utveckla spelare till att bli så bra som de kan bli! Är detta din verkliga och riktiga övertygelse???
Om fortsatt inrikning kommer att ske att vissa lag skyller på andra sporter för att genoföra värvningar då bör ni även jämföra er med dessa sporter. Tänk om lag som i t.ex vanlig fotboll skulle begära ersättning för sina spelare? Var hamnar vi då?
Svar vi kommer få en massa ettårsfall. Att påstå att bara SMM har bra coacher är att förolämpa alla tränare som sysslat med ungdomsträning och tagit fram talanger. TEXT till exempel att en person från SMM:s organisation har varit på u-16 spelare från bland annat SC. Speciellt under distriktslagets verksamhet under hösten. Är det att rädda spelaren från inkompetenta tränare eller avundsjuka? Har även för mig att regeln var att vi inte värvar juniorer, kan ha fel.
Av SMM spelare är det 50% som kommer från SMM och 50% som kommer från andra lag. Att SMM varje år skickar ut listor med namn på spelare de vill värva stämmer, de som tror att personen som ringer upp dessa enbart säger::: Hej jag är XX från SMM, vill du spela hos oss? Jasså inte, hej då. Räcker upp handen nu!!!!!
De som tror att han säger::: Hej jag är XX från SMM och undrar om du vill vinna SM finalen som starter och spela i europa nästa år. Jag tror att du är så bra att du får spela som starter hos oss. Kanske lägger värvaren till i tanken eller telefonen vem vet? "Det är väl synd att du ska harva runt med dina kamrater och inkompetenta tränare"
|
|
|
Post by SMM on Feb 9, 2005 16:01:08 GMT 1
Varför detta hat?
Låt oss titta på fakta: ca. 60% av spelarna på förra årets roster hade börjat sin fotboll i SMM.
Om man sedan lägger spelare som flyttat till Stockholm pga studier el.likn eller spelade i farmarlaget och var med pga av EFAF-cup men annars spelade i NKP är vi uppe i ca 80%.
lägg sedan till de som kom över '97 (du vet det laget som kom samman och bildade det SMM som vi har idag) är du uppe i närmare 95%.
Till i år har det skickats ut förfrågningar till några spelare men av de ca 10 spelare som kommit att träna med oss har vi frågat (tror jag) 3 st.
Är det detta som förstör fotbollen i Sverige? Lugna nu ned de högljudda anklagelserna, kom ned från era höga hästar och börja arbeta med era klubbar istället. Är det någon tillfällighet att mest välskötta föreningarna år efter år ligger i topp (förutom möjligen Tyresö som pga inre stridigheter haft problem men säkert på ett par års sikt finns i toppen igen)?
Nu kommer det säkert mera!
|
|
|
Post by Lars on Feb 9, 2005 18:05:50 GMT 1
..som vanligt så spårar topicen ut i att kalla SMM för spelartjuvar etc etc.. lilla häxan avundsjuka (oj, ett gammalt vilse i pannkakan uttryck som letat sig in) som kommer fram i oss alla som lägger ner stor tid i sina klubbar och känner sig lite svikna när folk som vill utvecklas går till en annan klubb.. må så vara om sedan taktiken för hur detta har gått till har varit lite bilhandlarmässigt, till slut är det ändå individen som tar beslutet och får leva med det.. alltså;<br> SMM tar det hela i år igen.. AJ blir tvåa och BD får ytterligare en andra plats att ställa i troféskåpet... CC tappar lite grann iår pga den nya coach situationen.. götet kniper fjärdeplatsen.. och till sist så hoppas man att alla lag lyckas genomföra hela säsongen..
lycka till
|
|
|
Post by CC on Feb 9, 2005 19:41:52 GMT 1
Om du väljer att se spelare som produkter vilket är ok för mig. Så är det väl i alla fall så att det ingår nästan alltid vissa kostnader i samband med produktionen. I vårt fall är det nästan alltid produkten själv som står för kostnaden för både produktion och ansvar och kostnad för produktutvecklingen. Därmed upphör enligt min mening organisationens "äganderätt".
Jag menar att så länge spelaren ej får betalt utan i många fall själv betalar för att få spela så har den rätt att själv välja var den vill spela. Demokrati var nog ett dåligt val av ord. Jag skulle valt självständighet.
Ok, Dronten. Berätta vilka lag i Stockholms området som har bättre eller lika bra tränare som SMM?
|
|
|
Post by Wanaben on Feb 9, 2005 23:38:47 GMT 1
Aså vad tjafsar ni om egentligen? Om en spelar är free agent eller vad man nu ska säjja måste det väll vara upp till han vart han vill spela. Jag är en kille på 16 år som älskar fotboll o jag gör allt jag kan för att bli bätre om nån då skulle ringa upp mig (kanske inte nu men om två år) och fråga om jag ville komma o spela för en av sveriges Top3 klubbar så skulle jag tillomed kunna tänka mig att pendla 11mil till träningen o beta helt själv. Det skulle vara en ära för mig att värma bänk åt sverige eliten. Sen hoppas man väll på chansen att spela o uteklas så man kanske kan ta en starting plats nån gång i framtiden.Det är min dröm o säkert många andras oxå. Och klubbar som e trött på att förlora sina spelare försök o signa dom då o bygg ett lag av samma kaliber som CC/Smm så kasnke folk stannar
|
|
|
Post by malakai on Feb 9, 2005 23:56:02 GMT 1
det är bara bisarrt med klubbar som kräver betalt!vilken kostnad har de stått för?bussresor?
|
|
|
Post by Tipper on Feb 10, 2005 0:41:07 GMT 1
Anyway... Jag tror smm vinner pga sin bredd samt rutin cc tvåa och Jets trea fjärde står mellan Jämtland o Götet Sexa Flames. Betalning för spelare är kanske inte så bisarrt.Sundsvall vill väl ha betalt för spelare som ev.kan kunna tänka sig att spela med andra klubbar,eller är det bara Jämtland man ska ha betalt av?
|
|
|
Post by LeoBillgren on Feb 10, 2005 1:16:09 GMT 1
Oavsett allt snack om värvningar till SMM, fotbollens utveckling med för få bra lag, vilka klubbar som är välskötta etc. vill jag säga följande:
1. Att värva juniorer från varandra är en motbjudande och patetisk aktivitet som jag hoppas inte sanktioneras från något håll, utan endast är enskilda personers blunders.
2. En förening har definitivt kostnader som har med spelarnas utveckling att göra: Coachutbildningar och importerade/avlönade coacher kostar pengar. Förhoppningsvis leder dessa investeringar till att spelarna ges bättre möjligheter att utvecklas.
3. SMM ska ha cred för att dom är otroligt stabila och har en bra coachstab. Att folk vill gå dit är inte konstigt. Men att påstå att bara SMM har bra coacher är helt uppåt väggarna, kolla på vilka klubbar som får resultat och producerar bra spelare på juniorsidan! Tycker jag oftast ser TRC, TF, AJ, SC före i resultatlistorna... Därmed inte sagt att SMM gör ett dåligt jobb men det är nog främst på seniorsidan det finns en dominans i SMM's favör.
|
|
|
Post by Dronten on Feb 10, 2005 7:07:03 GMT 1
Om du väljer att se spelare som produkter vilket är ok för mig. Så är det väl i alla fall så att det ingår nästan alltid vissa kostnader i samband med produktionen. I vårt fall är det nästan alltid produkten själv som står för kostnaden för både produktion och ansvar och kostnad för produktutvecklingen. Därmed upphör enligt min mening organisationens "äganderätt". Jag menar att så länge spelaren ej får betalt utan i många fall själv betalar för att få spela så har den rätt att själv välja var den vill spela. Demokrati var nog ett dåligt val av ord. Jag skulle valt självständighet. Ok, Dronten. Berätta vilka lag i Stockholms området som har bättre eller lika bra tränare som SMM? 1) Vi har samma situation som vilket div fem lag som helst i vanlig fotboll, även de arbetar eller betalar själva för sina kostnader. Trots det får klubben en summa pengar när en spelare byter lag till exempel div 1. 2) Hoppas att frågan om tränare var full av ironi, om inte tänk på följande namn. BD, Andersson, Jemert, Oud, Eirenrich (ber om ursäkt för stavningen), Steckelmacher, Billgren, Holmberg, Parker, Strand. Och alla ungdomstränare i olika lag kanske inte är lika bra tränare som SMM, trots det så finns det lag som slår er i juniorserierna, så lagens ungdomstränare kanske även de ska vara med.
|
|
|
Post by coach kulla on Feb 10, 2005 9:41:08 GMT 1
Dronten, du säger ni?!?
Jag tror ingen från SMM påstår att deras coacher är bäst. Jag vet att vi alla har enorm respekt för kunnandet och andan som t.ex. BD, Oud, Thomas A, Ehrenreich, Jemnert, Rik Parker (kul att han är i stan) osv innehar. De flesta av oss är goda vänner (ligan är inte större än så) och skulle aldrig påstå något dylikt.
Tvärtom är det dessa coacher som gör det värt att lägga ned tid före match för att förstå deras tänk och varianter som de hittat på.
Dronten, vi är inte onda, självupptagna människor utan vi försöker bygga upp ett bra lag, ingen blir gladare än vi om alla arbetar lika hårt eller hårdare för jag tror konkurrens är det som driver det egna laget framåt.
Förresten, som sagt, anyway...
Vi målsätter att vinna SM-guld men inte kommer det bli lätt... Arlanda och CC är mycket bra lag, och GBG kommer med aggressivitet och hunger vilket kan slå många lag.
|
|
|
Post by Proffessorn on Feb 10, 2005 9:54:57 GMT 1
Att börja ropa avundsjuka kan bara tyda på att man inte har argument för att stödja sitt handlande. Det handlar inte alls om detta. Jag hoppas verkligen att SMM vinner Europa ligan och att det kanske, kanske leder till att öka kännedomen om sporten. Det är självklart att SMM får den största slängen av sleven eftersom de är de värsta "syndarna".
Leo och Dronten nämner de kostnader som lagen står för att utbilda sina spelare. Detta är dock "bara" pengar. Den personliga kostnaden för sitt engagemang är dock större. Vem vill år efter år plocka fram talanger utan att få något för det?
Ja tycker att det finns andra sätt att reglera övergångar än i rena pengar. SMM kanske ska ställa upp och sköta motpartens domarsysslor för ett år, Arlanda kanske ska låna ut BD 15 träningar. CC kanske ska låta 6 av sina A-juniorer förstärka ett annat lag under en säsong. På det sättet kan man lösa "betalningen" med andra medel än pengar.
|
|
|
Post by CC on Feb 10, 2005 13:56:02 GMT 1
Sorry, Dronten. Det är klart att det finns bra coacher i andra lag i Stockholmsområdet. Det var ett inslag av ironi i frågan. Jag känner till en de flesta coacher du nämner och du har helt rätt i att dessa är mycket kompetenta OCH mycket ensamma i sina lag. Arlanda med BD och Thomas, Oud har det väl bäst ställt men annars är det max två i varje lag. Det är otroligt tufft att coacha ett helt lag på två till tre personer. Inte omöjligt men väldigt tufft. Det krävs enligt min mening ca 6 kompetenta coacher för att träningarna skall bli riktigt bra. Enligt mig (inte SMMs) är det bara SMM som har detta idag. Jag kan ha fel...men...
|
|
|
Post by Hjlpklass S on Feb 10, 2005 17:22:35 GMT 1
Att värva juniorer är inte bra. Men...... när sltar man vara junis? närman fyllt 18 är man myndig. Då kan man inte anses som junior annat än som spelare. Som person är man "VUXEN"
Vad jag menar är att bara för att man räknas som junior inom idrotten så kan man inte anses som det när man skall bestämma vilket lag man vill spela för. Att däremot "värva" 15-16-17 -åringar måste anses mer tivelaktigt. Men vad är värvning? En 17 åring som ringer upp ett lag för att han vill byta är det en värvning? Klart som f-n att de flesta lag säger OK kom till oss om du vill.
Men vad vet jag jag gick i hjälpklass.*S*
|
|
|
Post by tipper gore on Feb 10, 2005 18:14:24 GMT 1
importer är kostnader ja leo billgren, men de flesta klubbar jobbar väl spelarna SJÄLVA in dessa pengar, så återigen, vilken utbildningskostnad har klubbarna?
|
|