|
Post by TU on Sept 6, 2007 7:57:31 GMT 1
Tråkigt att reglerna hindrar våra ungdomar från att spela, jag hoppas att någon förening lämnar in en motion till en förändring av bestämmelserna.
Det ska bli intressant och se i fall fler lag kommer att lämna in protest mot STU. Det skulle helt klart påverka vilka lag som spelar finalen.
|
|
|
Post by suck on Sept 6, 2007 8:30:55 GMT 1
Det är väl ganska klara och bra bestämmelser! Gjorda för att lag inte ska kunna förstärka inför slutspelet. Ser inte minsta fel i att dom finns.
Däremot är de ju intressant att veta va stu höll på med. Rejält försök till fusk eller bara en miss? fast det lär vi kanske inte få svar på.... Men kan man missa att killen är i usa
|
|
|
Post by Ej bull on Sept 6, 2007 9:01:51 GMT 1
Jag skulle vilja se vilka delar av TB som STU brutit mot. Hittar inte TU:s protokoll på nätet. När jag har läst TB står det INGENTING om att en spelare måste närvara vid en match för att det ska räknas som att denne deltagit. Det står tvärtom klart och tydligt att "den som står på spelarlistan har deltagit" och vidare "för att få delta i slutspelsmatch måste man ha deltagit i grundspelsmatch".
Jag tycker det är löjligt om det finns regler som hindrar att ambitiösa spelare som tar sig till USA för att bli bättre spelare inte ska få spela sedan hemma i Sverige. Jag hade förstått om något lag plockade in Amerikanska spelare ("proffs"). Om regeln ska finnas kvar måste det införas en dispensmöjlighet för dessa ambitiösa grabbar.
Tyvärr Örebro, ni har en organisation som jag alltid respekterat, men att lämna in protester för såna här grejer håller inte lag som jag respekterar på med. Spela på plan i stället.
|
|
|
Post by Publik on Sept 6, 2007 9:14:26 GMT 1
Regler är till för att följas, om nu inte STU kan följa dessa så är det knappast Örebros fel. Ser inget fel i det som Örebro har gjort. Tror vilket Superserielag som helst hade gjort samma sak.
|
|
|
Post by Publik on Sept 6, 2007 9:18:35 GMT 1
Spelar inte så stor roll, som jag kan se det har STU redan vunnit serien. Carlstad är det ända laget som kan komma upp på samma poäng och då är det väll deras möte som räknas där STU vann.
|
|
|
Post by adasd on Sept 6, 2007 9:19:36 GMT 1
Spelade han verkligen vara första matchen, är ni säkra på att han inte spelade fler matcher?
|
|
|
Post by wwehd on Sept 6, 2007 9:20:55 GMT 1
Jag skulle vilja se vilka delar av TB som STU brutit mot. Hittar inte TU:s protokoll på nätet. När jag har läst TB står det INGENTING om att en spelare måste närvara vid en match för att det ska räknas som att denne deltagit. Det står tvärtom klart och tydligt att "den som står på spelarlistan har deltagit" och vidare "för att få delta i slutspelsmatch måste man ha deltagit i grundspelsmatch". Lag ansvarig skriver under på spelarlistan att lagansvarig FÖRSÄKRAR att ingen spelare som inte deltar i matchen står med på spelarlistan. Sen kan man ju undra om det är värt att förlora en match på grund av det. Fast å andra sidan är det ju så föreningarna vill ha det.
|
|
|
Post by EJ Bull on Sept 6, 2007 9:37:46 GMT 1
Aha, den formuleringen hade jag inte sett, tack för upplysningen.
Ja, alla gör aktiva val här i världen. Oavsett vad valet innebär.
|
|
|
Post by Inse on Sept 6, 2007 10:17:04 GMT 1
att denne spelare har varit med i fler matcher, så i fall något fler lag väljer att slänga in en protest så har snart STU 0 p och det vore i så fall ett hån mot sporten om det bästa laget inte kom till final p.g.a. taskigt tilltänkta regler. Ta bort hindren för våra ungdomar.
|
|
|
Post by Niclas on Sept 6, 2007 10:22:04 GMT 1
Jag tillhör Chiefs organisation och är väl kanske jävig i fallet. Dock så har jag varit på FN-tjänst i Kosovo och Afganistan sedan April 2006 så jag är lite vid sidan om. Jag tror jag vet vem det handlar om men är inte säker. Det spelar ingen roll.
Förstår inte varför SAFF gör sitt bästa för att hindra spelare. Här gör SAFF sitt bästa för att hindra spelare i ca 1,5 år från att spela i Sverige. Varför, att gömma sig bakom "inget lag ska kunna förstärka till slutspelet" och "Det står i TB" är riktigt dåligt. Till och med vårat rättsystem gör tolkningar i vissa fall från dag till dag. Då snackar vi Sveriges rikes lag. Men nej, inte i SAFF. "Det står i TB". Det är nästan så man vill gråta.
Det här är inte spelare som byter förening, de har inte gjort det för det där lukrativa sponsorkontraktet som vi vet alla i Superserien har(OBS Sarkasm), de har gjort detta för att utvecklas och hjälpa till att utveckla sporten.
Anser verkligen SAFF att det är så många som spelar fotboll i Sverige att vi inte behöver intresserade spelare? Tror SAFF att det hjälper någon? Vem i så fall?
Jag har lagt 14 år på sporten och ser en sport som blir mindre och mindre. Jag känner/kände personligen fyra spelare som lagt av pga problem med att få spela för SAFF. Vem vet kanske det fanns en framtida CJ eller Ola bland dom?
Värt att tänka på!
|
|
|
Post by suck on Sept 6, 2007 11:01:03 GMT 1
Men hur svårt kan det va att följa reglerna... regler som alla klubbar varit med om att sätta upp eftersom man röstar på varje årsmöte o dessutom har möjlighet att förslå regeländringar via regelkommitten. Dessutom är inte det här nån nyhet utan har funnits med många år i regelverket.
|
|
|
Post by oret on Sept 6, 2007 11:44:09 GMT 1
Regler är regler. jag tror alla lag i serien hade agerat likadant som örebro. det var första matchen i slutspelet. dom torskar en jämn match. killen i fråga fixar 4-5 first down för stu. plus en td. idet stadiet där örebro skickade in protesten till saff så hade dom fortfarande goda chanser att ta sig till final. kolla med er själva! vad hade ni gjort? hade ni bara skitit i att det andra laget fuskade? alla som har spelat fotboll,vet att u19 när det roligaste som går att göra.alltså vill man spela så många matcher som möjligt! tror inte örebro hade skickat in protest i dagens läge.när chansen till final är bort...aja ni hajjar säkert vad jag menar..
|
|
Peter Ericson Micael Jonsson
Guest
|
Post by Peter Ericson Micael Jonsson on Sept 6, 2007 12:19:27 GMT 1
Hej fotbollsvänner.
Som representanter för Örebro Black Knights vill vi förklara vårt agerande i detta fall så att evenetuella missförstånd avseende våra avsikter och ageranden får en förklaring. Om personer därefter förlorar sin "respekt" för Black Knights så är de ett val de gör.
Inför U-19 slutspelet hade Black Knights U-19 en tunn trupp som tyvärr p.g.a. skador blev ännu tunnare med tiden. Emellertid hörde några spelare, som har fotbollserfarenhet men under MSAFF-serien haft förhinder, av sig och ville delta och spela med Black Knights U-19 i slutspelsserien. Vi meddelade dem att de ej kunde medverka i slutspelet om de ej spelat under grundserien, vilket var mycket tråkigt. Dessa spelare hade garanterat tillfört laget mycket då de var personer som tidigare spelat fotboll. Dessutom anslöt några Rookies under den inledande delen av sommaren och började träna med laget, men de hann ej bli licenserade till den sista grundspelsmatchen, varför vi gjorde det aktiva valet att de ej kunde spela med laget i slutspelsserien.
Under matchen, i den första omgången av slutsspelsserien uppmärksammades emellertid att STU använde sig av en spelare som ej spelat i grundserien. Denna spelare var dessutom en av de mest tongivande spelarna i STU. Detta kändes fel då vi själva gjort valet att ej ta med ett flertal spelare i truppen med anledning av vår tolkning av TB. Huruvida de olika spelarnas deltagande påverkade resultatet eller utgången i matchen ifråga är egentligen ointressant eftersom båda lagen i detta läge oavsett resultat var tvungna att vinna resterande matcher för att få spela SM-final.
Vi i Black Knights ställde då en fråga, inte en protest, till SAFF om hur TB skulle tolkas gällande deltagande och medverkande i match. Vi såg vissa motsägelser gällande licensering, spelarlista och deltagande i match i TB. SAFF meddelade att de inte kunde besvara denna fråga skyndsamt och bad oss lämna in en protest. Detta diskuterades inom coachstaben i Black Knights, eftersom vi principiellt inte vill låta matcher avgöras på pappret, men vi kom fram till att om vi skyndsamt inkom med en protest till SAFF så skulle ändå båda lagen kunna gå till SM-final oavsett utgången i den första matchen. Under tisdagen eller onsdagen efter matchen lämnades så en protest in med förhoppningen att SAFF skulle fatta ett snabbt beslut så att inget lag blev lidande och missa chans till SM-guld. Vi ville dessutom att de regler som anges i TB skulle ses över så att de blev tydligare gällande licensering, spelarlista och deltagande i match, vilket säkerligen kommer att bli resultatet efter detta beslut. Detta ansåg vi dessutom att vi var skyldiga de spelare som vi fråntagit rätten att spela fotboll.
Vi har bara goda erfarenheter av och respekt för STU som organisation och framförallt U-19 Head Coach Leo Billgren som är en av de personer i fotbollssverige som jobbar hårdast för att driva utvecklingen av am fotboll framåt och utveckla sitt eget och andra lag. Med anledning av dessa erfarentheter valde vi bland annat att spela en träningsmatch i april månad mellan U-19 och Senior i STU och Black Knights.
Om resultatet av vårt agerande leder till att vi vinner eller förlorar (efter överklagande) U-19 matchen mot STU spelar egentligen mycket liten roll för oss eftersom vårt U-19 (nu ännu svagare på grund av bland annat skador) ändå inte har chans att spela U-19 final. För STU, som vunnit samtliga hittills spelade matcher i U-19 serien, spelar det heller ingen roll eftersom de vunnit samtliga matcher efter mötet i första omgången och således är på väg mot en final. Om en följd av vårt agerande blir att fler lag lämnar in protester, vilket då möjligtvis kan leda till att STU förlorar fler matcher på W.O., är någonting som är utom vår kontroll och knappast något som vi kan hållas ansvariga för.
Vi vill slutligen påpeka att vårt agernade var en följd av en spelares deltagande en enskild match och rörde en principiell fråga som krävde ett ställningstagande från SAFFs sida. Vi är en förening som alltid har strävat efter att följa regler och bestämmelser samt anser att detta är viktigt och förutsättning för rättvisa. Att SAFF först nu meddelar sitt beslut är utom vår kontroll. Dessutom sköttes ärendet från vår sida med öppna kort, vi informerade STU direkt efter matchen om att vi uppmärksammat att de använt spelaren ifråga som inte fick spela. Dessutom påpekade vi att de riskerade att förlora fler matcher om denna spelare deltog. Hade vi haft för avsikt att skada STU och förbättra våra chanser att ta oss till final hade vi kunnat vänta till efter andra omgången med protesten vilket hade fått till följd att STU förlorat både matchen mot oss samt den påföjande matchen. Då hade de med största säkerhet inte kunna gå till SM-final. Vi ansåg att vårt skyndsamma agernade var det mest sportsliga och det mest fördelaktiga för STU. Vi anser att STU är värdiga och garanterat tillräckligt bra för att spela SM-final. Vi önskar STU lycka till i finalen.
Micael Jönsson Head Coach U-19
Peter Ericson Head Coach Senior och QB-Coach U-19
|
|
|
Post by Undrar on Sept 6, 2007 12:20:50 GMT 1
Tja, för 11 år sen tilldömdes dåvarande Göteborg Giants segern mot C4 Lions ca 1-2 månader efter SM-finalen (1996, senior, C4 vann SM)).
Oraken var att en spelare fanns med på listan men inte deltog i matchen (han var på skolresa i Berlin). Är dock inte helt säker på om han var olicenserad eller underårig för SS-spel. När C4 överklagade så var svaret att det spelade inte någon roll, att han inte var närvarande. Han var med på listan.
Nu har vi samma sak fast nu anses han inte finnas tillgänglig för spel. Nu räckte det inte med att vara på listan för att anses ha varit med.
Kanske har TU svängt om i denna fråga.
Kanske vill man sända en signal till semifinallagen så att de inte chansar med att stoppa in någon comebackspelare som inte har spelat under grundserien men väl stått med på listan.
I sakfrågan håller jag dock med om att det är fel att kunna förstärka sitt lag till slutspelet. Men å andra sidan skulle man ju kunna tolka SS U19 serien som en ny serie och därmed vore det ok för nya spelare att vara med.
Är det verkligen inget annat lag bland dessa som har använt sig av en spelare som inte spelade i våras. Någon som var skada under hela våren? Någon U16 spelare som tagit steget upp under hösten. Om tillgängligheten för spel är en faktor så kanske det är fler spelare som använts illegalt, då det inte räcker att vara med på listan.
|
|
|
Post by Gnllbltet on Sept 6, 2007 12:35:47 GMT 1
Men vad förväntar ni er från Gnällbältet tjat tjat. Min granne har minsann en röd neckroller de får han inte ha för ja har en blå.
Så känns denna diskussion och regler är till att följas men lite lågt är det nog från Örebro tycker jag med, detta gör inte att vår sport växer tvärtom. /Fridolf.
|
|