|
Post by Objektiv on Sept 6, 2007 13:19:46 GMT 1
Fusk är fusk , även om det är i U19 , Tråkigt at en sådan klubb som har "koll" på reglerna försöker sig på sådana lumpna trix , och fuskar med deltagarlistorna. Ett sådant här uppenbart försök till lurendrejeri skulle bestraffas hårt efter som det är medvetet. Kasta ut dem ur serien och att de ej skulle få delta nästa år , sänt lär FUSKARE en läxa.
polis
|
|
|
Post by kluven on Sept 6, 2007 13:27:23 GMT 1
Om man nu medvetet (solkart) satt upp en spelare på listan som inte skall vara där och därmed brutit mot reglerna, bör man inte tas ifrån segern i den matchen då? Med andra ord så tappas de sin vinst mot dif den 17/6 och då hamnar man på nibördes möten i serien för serievinsten. Vet itne vem som vinner staffs u19 då men man kanske inte ens skall representera stockholm i slutspelet? allt om man tolkar reglerna enligt tidigare inlägg.
Men samtidigt, regler skall inte hindra oss från att spela, speciellt i de fall som man är i USA och sedan kommer hem till samma klubb, man bör få spela då, med andra ord så bör man se över dessa regler!
|
|
|
Post by Nora on Sept 6, 2007 13:35:03 GMT 1
fridolf!!! okej vi börjar spela helt utan regler! vi låter 23 åringar vara med i u19!och varför in låta 13åringar spela i superserien! vi kör 13 på plan! är det inte ganska löjligt att man inte får ha kniv på plan? varför klankar du ner på örebro? det är väll snarare STU som ska ha skit??? det är ju trots allt dom som har gjort fel! hur orkar du skiva det där inlägget... med massa bla bla bla om att föra sporten framåt! Regler är som sagt regler.. men där du kommer ifrån kanske ni för law less fotball! INBICILL
|
|
|
Post by Bnuts on Sept 6, 2007 13:36:58 GMT 1
Fy F-N fuskade sig till seriesegern det stinker om STU
|
|
|
Post by sadsa on Sept 6, 2007 13:42:40 GMT 1
Ser att samma spelare var listad som starting RB mot Jämtland, spelade han då??
|
|
|
Post by otroligt on Sept 6, 2007 13:53:10 GMT 1
Utan att lägga någon vikt vid något annat än vad som hänt så är några saker solklara.
1) man har från stu:s sida medvetet brutit mot reglerna när man i matchen mot dif skrev in en spelare på spelarlistan trots att det inte är tillåtet
Från spelarlistan som lämnad in med underskrift före match; "Härmed intygar jag att samtliga spelare:b. som deltar i matchen finns med på denna spelarlista och att någon som inte deltar inte finns med på spelarlistan."
Detta är en medveten handling och ett klart medvetet agerande och fusk för att få med denna i ett eventuellt slutspel, trots reglerna om att man måste delta i grundspelet.
2) reglerna måste ses över. vi vill väl ändå att spelare som åker till staterna för att bli bättre ska få spela när de kommer hem? Detta är inte det samma som att köpa in en proffs amerikan till SM-slutspelet i superserien.
3) Regler måste respekteras, om inte skall straff utmätas som korrigerar fusket. Bör inte stu bli av med vinsten mot dif då? som någon skrev ovan, hur påverkat detta staff tabellen? skulle de ens komma till slutspelet då?
4) de andra matcherna som stu spelat med denne i slutspelet bör väl ändå skrivas om till förluster de med per automatik iom detta beslut i TU
5) hur var det förra året, gjode stu samma sak då och därmed fuskade in spelare mot reglerna till slutspelet?
Detta är en otroligt tråkig historia oavsett hur man vänder och vrider på det, och det finns inga vinnare bara förlorare.
|
|
|
Post by Koll p lget on Sept 6, 2007 14:18:58 GMT 1
Om man nu medvetet (solkart) satt upp en spelare på listan som inte skall vara där och därmed brutit mot reglerna, bör man inte tas ifrån segern i den matchen då? Med andra ord så tappas de sin vinst mot dif den 17/6 och då hamnar man på nibördes möten i serien för serievinsten. Vet itne vem som vinner staffs u19 då men man kanske inte ens skall representera stockholm i slutspelet? allt om man tolkar reglerna enligt tidigare inlägg. Men samtidigt, regler skall inte hindra oss från att spela, speciellt i de fall som man är i USA och sedan kommer hem till samma klubb, man bör få spela då, med andra ord så bör man se över dessa regler! STU TRC och SMM på samma poäng. Inbördes möte och poängskillnad: STU är 3-1 +32 TRC är 2-2 +5 SMM är1-3 -27 Så hur det än vrids och vänds så har STU vunnit Stockholmsserien.
|
|
|
Post by Tommy Wiking on Sept 6, 2007 15:13:55 GMT 1
Hej alla,
STU fick information innan deras match mot Jamtland om att det fanns tveksamheter rörande en av deras spelare och att TU utredde det hela. STU valde då att inte använda spelaren i den matchen har så vitt jag vet inte gjort i någon annan match heller. STU kommer alltså inte att förlora några fler matcher pga den spelare som deltog i Örebromatchen.
Jag personligen skulle vara försiktig med att kalla STU fuskare. Det är för mig ett rätt starkt ord och med vägledning av de svar som STU lämnat så har jag ingen annan anledning än att tro att de gjort ett misstag. De gjorde en tolkning av TB som var felaktig och handlade tyvärr därefter.
Sedan kan man alltid diskutera reglerna men det som ofta glöms bort i all upphetsning är varför regeln tillkommit. Anledningen till varför lag spelare som inte deltagit i minst en match i grundserien inte får delta i slut- eller kvalspel är följande,
-en viss legendarisk DL spelare (numera coach och välbehängd med medaljer) förstärkte hastigt och lustigt ett lag som gått till slutspel utan att han hade deltagit i grundserien. Motståndarna och rätt många andra tyckte att det var fel och till nästa år ändrades reglerna.
-Uppsala kvalade en gång mot Nyköping för att hålla sig kvar i Superserien. Till den matchen kom Uppsala till spel med att antal spelare som inte deltagit innan under säsongen. Den "storm" som nu pågår var ingenting mot de känslor som Uppsalas agerande skapade. Och, reglerna ändrades till kommande säsong.
Ingen har sedan dess (mitten på 90-talet) velat ändra på just dessa regler och de tycks som om att föreningarna har velat ha reglerna. Naturligtvis kan och ska regler ändras och om någon förening känner sig manad så hoppas jag att de skickar in ett förslag till regelnämnden.
Mvh Tommy W ordf SAFF
ps Jag brukar komma ihåg det mesta men Göteborg-Kristianstad ärendet är inget som jag känner igen direkt. Men om det var 1996 så var både TB och TUs ledamöter bytts sedan dess.
ps 2 Det är självklart oacceptabelt att spelare slutar pga av SAFF och reglerna så jag vore tacksam om du Niclas från Chiefs kunde maila mig och berätta vilka de är och varför de slutade så ska vi försöka ändra på regelverket.
|
|
|
Post by dagotto on Sept 6, 2007 15:42:17 GMT 1
STU har FUSKAT , skrivit upp en spelare som var i USA , som inte spelat mot DIF bara för att kunna använda honom i slutspelet. Är detta inte medvetet FUSKANDE , att säga att det har blivit något misstag är snudd på TJÄNSTEFEL. eller så saknas några grå...
dag-otto
|
|
|
Post by regler on Sept 6, 2007 15:51:39 GMT 1
Jag är inte så säker på TU bedömt situationen rätt.
Om man tittar i TB står det:
Sen står det som tidigare skrivts på spelarlistan att:
Men nu kommer det roliga: Det finnns ingenstans i TB någon skrivelse om straff för en "felaktig" spelarlista, motiverar tydligare längre ner. Därmed har jag svårt att se att se hur STU ska kunna straffas för detta.
Och om vi återigen hänvisar tillbaka till TB står det tydligt att "En spelare anses ha deltagit i en officiell match, 1.B.3., när spelaren finns medtagen på spelarlistan (oavsett om spel skedde)"
Spelaren står med på spelarlistan. Spelaren har därmed rätt att representera laget i slutspelet! För att föreningen ska kunna straffas, måste det finnas ett straff mot att ha tagit med en spelare på spelarlistan som inte spelar (eller ens är i landet). Men det finns det inte. Det står tydligt att man ska straffas om man använt sig av en spelare som INTE står på spelarlistan. Men tvärtom finns ingen sådan skrivelse.
STU har med andra ord hittat ett kryphål i reglerna!
Har STU agerat omoraliskt? Ja Har STU agerat klandervärt? Ja Har STU brutit mot reglerna i TB? Nej!
Nu har jag inte läst TU:s motivering till sitt beslut, så jag reserverar mig för att man kanske hänvisar till någon generalklausul.
Jag vill också säga att jag förstår bakgrunden till regeln. Jag förstår även att Örebro känner sig "blåsta" som har spelare som inte får spela i slutspelet. Men bara för att Örebro gjort en tolkning av TB som är korrekt, betyder inte det nödvändigtvis att alla andra tolkningar är fel.
Till 2008 hoppas jag att regeln tydligare stryper möjligheten att använda den här bakdörren, men istället för in en möjlighet att dela ut dispenser. Framförallt i sådana här fall.
Bara hur jag tolkar situationen.
Ps. hoppas SAFF tar snabbt beslut i frågan så att killen får en chans att spela SM-final om ett par veckor. Ds.
|
|
|
Post by uppmuntran on Sept 6, 2007 16:12:21 GMT 1
Borde inte frågeställningen vara tvärt om?
Borde inte SAFF uppmuntra ungdomar att söka sig till USA för att bli bättre och sedan KOMMA HEM och spela med sina kompisar?
|
|
|
Post by frgande on Sept 6, 2007 18:52:41 GMT 1
Det borde vara möjligt att söka dispens från den regel redan i början av säsongen om man har spelare som är på utbyte osv.
TU borde rimligtvis kunna godkänna denna typ av dispens, då regeln finns för att hindra att spelare tas in enbart föra att förstärka i slutspel. ( Något som har ansetts som osportsligt, därav regeln.)
Om det är känt innan säsong att en spelare inte har deltagit i seriespel pga utbyte osv och kommer att ansluta till slutspel. Anser jag inte att det är osportsligt.
|
|
|
Post by alltid dispens on Sept 6, 2007 19:13:12 GMT 1
Man kan alltid söka dispens för avvikelser TB!!!
Sen om den går igenom är ju upp till TU, men möjligheten finns
|
|
|
Post by dagotto on Sept 6, 2007 19:22:35 GMT 1
Har STU agerat omoraliskt? Ja Har STU agerat klandervärt? Ja
Skämmes , osportsligt omoraliskt oklokt
respekt för STU NOT dag otto
|
|
|
Post by go natt otto on Sept 6, 2007 19:37:29 GMT 1
dag otto: på vilket sätt är det osportsligt att göra så en 18-19-åring grabb får spela några matcher med sina kompisar som han spelat i flera år tillsammans med?
Men jag såg att du slutat skrika om fuskare i alla fall.
|
|