|
Post by Marcus on Jul 9, 2006 0:38:25 GMT 1
Hur ser serierna ut till nästa år??
Västra t.ex.
Borås Rhinos har lag Göteborg går upp? Wolves går upp? (när detta skrev va inte serien avgjord än) Hawks / får jönköping ihop lag? Carlstad kommer U19 göra att Carlstad får tillbaka sitt B-lag? Lidköping Lakers borde nog va kvar va?
Om vi tappar 2-3 lag, kan det inte vara en lösning att skriva över Halmstad till VSAFF då?
|
|
|
Post by Dukes on Jul 9, 2006 11:43:43 GMT 1
kan skövde få ihop ett lag igen?
|
|
|
Post by hmmm on Jul 11, 2006 19:18:43 GMT 1
Det hade ju självklart vart roligt, men tror inte både skövde och lidköping kommer kunna ha var sitt lag. tyvärr...
eller??
|
|
|
Post by guest on Jul 12, 2006 7:53:08 GMT 1
Tror inte Skövde Dukes har ett senior lag nästa år heller. Efter all spelarflytt till andra klubbar och dessutom inte haft någon u19 verksamhet dom senaste åren verkar det ganska så osannolikt.
Det hade ju självklart vart roligt, men tror inte både skövde och lidköping kommer kunna ha var sitt lag. tyvärr...
eller??[/quote]
|
|
|
Post by SD on Jul 12, 2006 15:21:32 GMT 1
Det hade ju självklart vart roligt, men tror inte både skövde och lidköping kommer kunna ha var sitt lag. tyvärr... eller?? Sammarbetet med Lidköping fungerade ju inte direkt klockrent förra året, så därför är det många från Skövde som inte spelar i år. I längden skulle nog båda lagen tjäna på att spela själva.
|
|
|
Post by Framtiden on Jul 14, 2006 6:40:16 GMT 1
Jag vet inte hur andra serier har det med folk på sidlinjen.
Men jag tror att hade man kört 9 Manna fotboll så hade Lidköping, Skövde, Hawks och även Carstad fått ihop sina lag då hade det varit 4 lag,
Borås har inte så mycket folk och dom skulle nog må bättre av att köra 9 manna ett par säsongen med.
Återigen bör SAFF titta på hur det ser ut i dom olika serierna.
Det är kanske så att man ska lägga upp denna serieindelning
Superserien 8 lag 11 manna
Superettan 8 lag 11 manna
Division 2 6 lag 9 alt 11 manna
Division 3 9 manna
Jag tror på att ha en Divion 3 serie som går att ha lokalt, säg mellan småstäder ta tex Carlstad som kanske kan få ihop 9 manna i Kristinehamn, Hagfors, Säffle och Kil
Spela det utan Fieldgoal och Extrapoint då har du inte kostnaden för målstolpar.
|
|
|
Post by josivtoft on Jul 14, 2006 9:30:30 GMT 1
Som jag ser det så är det inget som hindar att respektive distrikt kör en "div 3" om intresse finns. Genom att låta distriktet själva administrera serien tillsammans med lagens önskemål så kan man komma bort från de svårigheter som vissa lag har i det ordinarie systemet.
Då tänker jag främst på wo problem och spelschema.
Lagen kommer överens om vad som gäller i form av antal spelare, med eller utan mål, speltid och matchdagar i början på säsongen. Då kan man undvika att matcher kommer under somaren då lagen har svårt att få alla spelare tillgängliga.
Dock ser jag ett litet problem och det är på domarfronten. Dessa lagen har förmodligen inte så många domare och inte detta i fokus. Att döma med olicenserade domare är lika uteslutet som att man skulle få spela med olicenseraqde spelare. Att belasta övriga lag med dessa matcher kan bli svårt med tanke på dagens situation. En nöt att knäcka.
|
|
|
Post by guest on Jul 15, 2006 0:18:58 GMT 1
The idea of having a division 3 is good cus you'd get as you say a local intrest and maybe more players, but I don't think that will happen, not for as long as there aren't even players enough for the division 2.
No way division 2 plays 9 men football, that's too low, you can't go that far. The youthplayers are just about to develop and the sport is growing.
Keep on fighting, sooner or later the people of sweden will learn to love football as well and then the cred and money will come.
|
|
|
Post by SL on Jul 15, 2006 14:39:31 GMT 1
Jag håller med föregående. Så dåligt med lag är det väl inte? Både södra, östra och västra har väl fler lag i år än förra året? Den enda skillnaden i västra är att Jönköping är tillbaka och att inte GBG eller Karlstad ställer upp med var sitt B-lag, med typ 15 spelare i varje. De flesta lagen i tvåan verkar ju klara av att spela 11-manna. Lag som t.ex. Kalmar, Jkpg, Nyköping och Hässleholm var ju inte ens med förra året och de vekar ju klara av att ta sig igenom serien utan problem.
Vad gäller västra så borde väl de flesta lag som spelar nu klara av att få ihop lag även nästa år om inte alltför många hoppar av. I Skövde finns det en del U16-spelare som är sugna på att spela senior nästa år och många spelare skulle nog komma tillbaka om vi inte spelade med Lidköping. Så att att Skövde och Lidköping skulle ha varsitt lag nästa år verkar inte helt omöjligt.
|
|
|
Post by My shot on Jul 16, 2006 7:50:19 GMT 1
9 manna tycker ju inte jag är en bra ide. Visserligen är det jobbigt med lag som drar sig ut och skiter i domaruppdrag m.m., men 9 manna är sandlådenivå. Det hade kanske funkat med lokala turneringar som föreslagits innan, men en div 3 med 9 manna tror jag inte på.... Amerikansk fotboll spelas med 11 man på plan, så är det bara...
|
|
|
Post by hm on Jul 17, 2006 13:05:51 GMT 1
Klarar wolves att få ihop lag om ex. crusaders inte stannar?? vem vet?
|
|
|
Post by hff on Jul 17, 2006 23:40:31 GMT 1
hörni, kolla pa Danmark, dom har många olika serier även 9manna, det e bra då sporten sprids mycket snabbare...
|
|
|
Post by guest on Jul 18, 2006 8:38:01 GMT 1
Håller med förre skrivare. Små lokala derbyn i div3 kanske kan få sporten att breddas. För att vi sedan ska kunna ha 11manna i alla div. Det är enklare att kanske få 9man att spela och på så sätt kunna vissa upp sporten och få flera intresserade. Något för förbundet tillsammans med distrikten att tänka på
|
|
|
Post by Funderare on Jul 18, 2006 14:23:46 GMT 1
En 9 manna serie på hösten för alla "småstäder" där sedan de mer intresserande/seriösa spelarna går ihop till ett större lag... typ en "korpserie" men Kil, Hammarö, Molkolm.... osv. som sedan spelar som CC
Bra/dåligt??
Jag tror det är ganska lätt att dra ihop 12-13st för att lira några "skoj/korp-matcher" även i mindre städer, sedan kan de som känner sig redo försöka ta en plats i "ett storlag"
|
|
|
Post by Marcus on Jul 20, 2006 18:06:07 GMT 1
Jovisst men 9manna gör inte så stor skillnad, kostnader för planer, träningstider, skydd och dommare är ändå för stora för att folk ska kunna dra igång det.
Korpfotbollen är lätt, om ett grabbgäng vill starta ett lag så är det benskydd och en läderkula som behövs, lite annorlunda här.
Men visst, kul om sporten växer genom det, men jag vill då inte spela där.
|
|