|
Post by OK on Sept 20, 2006 14:04:26 GMT 1
du förstår inte. Det är inte lättare eller bättre med 9 manna än 11 manna. Det är en illusion! Samma plan skall bokas och betalas, samma tränare skall fixas, samma domare skall utbildas. det enda som blir enklare är att du behöver två tjockisar mindre på linjen men det är väl inte vårt största problem?
varför skulle 9 man kunna marknadsföra sig bättre än 11 man???
vad blir nästa steg? 7 manna? nej det är så svårt, 5 manna?
jag har en kanonidé, vi spelar en mot en!
|
|
|
Post by 45 on Sept 20, 2006 15:21:10 GMT 1
är det verkligen PR som behövs för en 9 manna liga?"hej vi är så dåligt organiserade att vi måste plocka bort 2 man" , för allt handlar om organisation, tycker de flesta div2 lag inte har nått problem att spela 11 manna med 15 man, men de har inga dommare/coacher osv
nej nej satsa på ungdommarna istället, satsa på att få fram dommare, det måste fortfarande dyka upp dommare på 9 manna hoppas jag? Annars är det ju korp...
|
|
|
Post by Division3 on Sept 20, 2006 17:18:06 GMT 1
För o nackdelar med 9 Manna fotboll.
Det som är problemet på detta forum är att antigen är det svart eller så är det vitt.
Som jag ser det så ska man så långt som möjligt köra 11 manna fotboll, men jag ser en fördel i att ha valmöjligheten att spela nio manna så som en del junior serier har gjort.
Fördelar 1. Det finns större chans att man kan få ihop ett lag en hel säsong. 2. Du kan klara dig på 4 domare dvs billigare arvoden 3. Inga sparkspel innebär att du inte behöver ha målstolpar som kostar därefter. 4. Även en liten stad kan få ihop ett senorlag där juniorer kan växa upp i sen. Ta tex Ekeby hur gör deras juniorer? dom går vidare till andra klubbar
Nackdelar 1. Omställnignen sen till 11 manna kan bli komplicerad, men bör inte bli det. 2. Det ser sämre ut om man går ner till nio manna, men hellre det än att förlora ett helt lag.
|
|
|
Post by Marcus on Sept 21, 2006 6:40:25 GMT 1
Kan ni sluta snacka om 9-manna-boll?!!! Inga sparkspel och 9 man på plan? Vad är det för sport då? Det är inte fotboll!!!! Skiter i om folk har dåligt med folk, det är ingen skillnad med dom 2 extra som ska spela på 11-manna och lite extra pengar till mål. Det handlar bara om att medlemmar inte betalar och är lata- SLUTA MESA ER NU!! Istället för att skaffa sponsorer, värva medlemmar och starta juniorverksamhet så försöker ni lösa detta på ett så billigt sätt. Steg i FEL riktigtning! Säger som Dan Bäckman hade sagt "Byt blöjor pojkar!"
|
|
|
Post by D3 2007 on Sept 21, 2006 12:57:23 GMT 1
Men Markus, allt löser sig för dig om du ser till att spela i ett lag som spelar 11-manna. Sen behöver du inte bry dig om något annat.
Var gränsen går för vad som är fotboll eller ej får var och en stå för. Nu är det så att 9-manna är en variant av fotboll. På samma sätt har vi flaggfotboll som ochså är en variant av fotboll. Den som inte vill ägna sig åt dessa varianter, se till och undvik dem då!
Med stor sannolikhet så kommer vi att få lag som spelar 9-manna nästa år.
För varje förening som i år inte har ett seniorlag som kommer till spel i 9-manna nästa år är det en framgång för sporten. Dessa har då en större chans att växa och kunna gå upp i 11-manna i framtiden.
Tråkigt för de lag som i år spelar 11-manna och som går ner till 9-manna til nästa år. Men om alternativet hade varit, inget lag alls, så är trots allt snäppet bättre än inget spel alls.
Marcus du saknar nog verklighetsuppfattning om vad ett par mål kostar, samt hur lätt det är för en inaktiv förening att skaffa sponsorer. Så om du har några bra KONKRETA tips så är dessa allmänt välkomna.
|
|
|
Post by Komun on Sept 21, 2006 13:12:17 GMT 1
Är inte komunerna ansvariga för att det ska gå att utföra en sport där man bor. Vet att det går att få bidrag till sådant som mål åtminstonde.
|
|
|
Post by nej till 9manna on Sept 21, 2006 13:51:43 GMT 1
japp har man tillräckligt många spelare så ska komunen hjälpa med spelplan och alla delar till planen.
|
|
|
Post by PR on Sept 21, 2006 14:38:26 GMT 1
Som jag menade förut angående PR. Är det inte bättre att visa upp någon form av fotbollen, än att inte visa upp något alls? Vare sig det är 9-manna eller 11 -manna!!!! Om man som liten förening kan starta där, så kanske intresset kan öka och man får flera spelare som tycker det verkar kul när dom får se det i verkligheten. Jag tror inte alltid att det är kostnader som hindrar lag från att starta. Det kan vara så att man bara har 13-14man som vill spela. Då kanske man inte håller en hel säsong och att då slippa hoppa av en 11-manna serie och ställa till det för andra lag så är det väl bättre att man spelar 9-manna. ¨ Till dom som inte vill ha 9-manna fotboll så vill jag bara säga, ni kan söka er till lag med 11-man och låt oss som vill få fram flera lag och kanske kunna få fler antal spelar till sporten ( kanske flera 11-manna lag i slut änden ) ha en 9-manna serie. Fler antal spelar kanske gör att våran sport någon gång kan bli en STOR sport.
|
|
|
Post by hc oakleaves on Sept 21, 2006 16:43:58 GMT 1
hur rätt som helst. ni som bara gnäller sök er till lag med 11 man, medans vi andra som inte har så många medlemmar får kämpa ihop folk för att i slut änden spela 11 manna. hur j***a inskränkt får man bli. vill inte ni motståndare att sporten ska bli stor o betydelsefull i sverige?
|
|
|
Post by DD on Sept 22, 2006 12:22:28 GMT 1
|
|
|
Post by Agren on Sept 25, 2006 9:59:20 GMT 1
Det kan faktiskt sluta så att LL står själva näste år då det inte är säkert att Karlstad har B-lag.
Karlskoga har väl inga mängder på sidlinjen och tappar dom några spelare till nästa år?
Borås har liten trupp orkar dom ett år till? Jönköping har samma problem som Borås. Gbg, kommer dom komma med ett b-lag? Karlstad, kommer även dom få ihop till ett b-lag. Skövde har inget manskap dom heller.
Kommer förbundet att plocka upp halmstad i så fall? Tror inte det utan LL får nog byta serie eller hoppas att de övriga i väst kommer tillbaka nästa år (08). Sorgligt men inte otroligt. Skulle inte tappa hakan om det inträffade.
|
|
|
Post by coolt on Sept 25, 2006 12:41:24 GMT 1
|
|
|
Post by Rhino on Sept 25, 2006 21:23:19 GMT 1
Svar till Agren
Borås Rhinos har GOTT om folk kan jag meddela ;D oroa dig inte för det du!
Halmstad hade vart kul å se i väst!
|
|
|
Post by namnbyte on Sept 28, 2006 20:09:40 GMT 1
|
|
|
Post by vilka on Sept 29, 2006 10:35:21 GMT 1
Fanns? Du får det att låta som det fanns ett Bulls innan Tierp. I så fall vill jag gärna veta vilka du menar. Inte STU va?? Tierp har funnits bra jävla mycket längre. Vad jag vet så har de spelat sen mitten av 90-talet i alla fall. Sen att de har varit insomnade är en helt annan sak.
|
|