|
Post by jag on Sept 7, 2006 23:09:24 GMT 1
Jag spelar i tvåan och jag spelar hellre i ett division 2 väst med 3 lag och riktigt fotboll än 5-6 lag som spelar nån halvmesyrfotboll.
Anledningen till att sporten inte växer är inte att det är svårt att få ihop folk, det är att vi som spelar inte anstränger oss tillräckligt för att värva folk.
* Håll i träningspass på låg-, mellan, högstadieskolor. * Sätt upp lappar om träningstider på skolor/gym/universitet. * Hitta på lokala events/uppvisningar i eran stad. * Ligg på media, ring och tjata på dom inför varje matchdag, träningscamp och ev. events!
...med mera med mera.
Det är upp till oss om vi ska få sporten att växa
|
|
|
Post by My shot on Sept 8, 2006 7:36:04 GMT 1
Jag spelar i tvåan och jag spelar hellre i ett division 2 väst med 3 lag och riktigt fotboll än 5-6 lag som spelar nån halvmesyrfotboll. håller med helt
|
|
|
Post by aengus on Sept 8, 2006 7:45:30 GMT 1
vad är det för fel med 9 manna?? är det alldeles för olikt NFL? ska vi inte försöka öka intresset för am fotboll? varför skulle det vara halvmesyr? meningen med ett div.3 är ju just för att kunna få upp intresset och medlemsantalet i föreningen. ett div.3 med 9 manna är tror jag en mycket bra ide`för de minsta klubbarna att få upp intresset,plus givetvis att man arrangerar lokala events och är ute i skolorna mm precis som föregåede talare sa. det är upp till föreningen om sporten ska växa, därför tycker jag att en div 3 behövs, som ska va precis lika organiserade som div 2 och 1, bara som sivtoft sade en wo ska va tillåten.meningen med 3:an ska va att klubben ska växa och kunna ta steget upp i 2:an med en stor trupp spelare, som också har spelat kanske en eller ett par säsonger.
|
|
|
Post by Ett annat jag on Sept 8, 2006 8:47:52 GMT 1
Till "jag"
Det är väl inte riktigt den jämförelsen du skall göra? Men för att tolka din jämförelse så säger du att de hellre slutar med fotboll än att spela 9-manna i en div 3.
Det är detta valet som en del föreningar står inför då de inte har resursen att spela 11-manna i div 2 med 10 matcher under vår och höst.
Om det nu finns flera föreningar som tycker det då är lämpligt att spela 9-manna under våren, så låt dem göra detta. Ingen säger att DU måste göra detta.
Personligen spelar jag hellre i en div 3 där det blir jämna matcher än i en div 2 med 5 lag där ett eller två lag kommer till match med 12-13 spelare. För då kan ju jag tycka att det är halvmesyrer. Dessutom om ett lag under ett flertal försök i rad spelar med mindre än 11 spelare så anser jag att detta är samma sak som att matchen är slut.
Detta måste ju "jag" hålla med om eftersom han anser att man ska spela amerikasnk fotboll med 11-manna och då borde det väl gälla även i detta fall.
|
|
|
Post by My shot on Sept 8, 2006 13:52:34 GMT 1
Iden med 9-manna är väl egentligen inte helt fel...bara jag slipper spela där... I så fall behövs det dock en översyn av seriesystemet. Ni som tror att 9-manna kommer att skapa väldigt många nya lag är nog lite fel ute. Däremot kommer nog en del av dom lagen som finns att starta 9-manna eftersom det finns många klubbar som knappt har folk till 11-manna. Detta kommer att leda till mindre 11-manna lag, vilket leder till ändring i seriesystemet. Jag skulle inte tro att det blir en div3 med 9-manna utan snarare: Superserien med 11-manna, 2-4 Div. 1 serier med 11 manna och Div. 2 med 9-manna. Truppmässigt kan 9-manna vara en lösning för många lag, men problemet med domare, utrustningskostnader och sånt kvarstår. Den bästa lösningen för klubbarna är helt enkelt att få igång fungerande ungdomsverksamhet. Att bara rekrytera färdiga seniorer är grymt svårt utan klubbarna måste rekrytera i unga år. Gärna i PeeWee då det är billigare för nybörjare att köpa utrustning och billigare för klubbarna att köpa in utrustningar att låna/hyra ut. Föreningarna måste lära sig att satsa långsiktigt och inte bara tänka på kommande säsongen.
9-manna är en kortsiktig lösning....starta ungdomsverksamhet!
|
|
|
Post by jag igen on Sept 8, 2006 16:54:50 GMT 1
Oj, visa ord, önska de va ja som sagt de nej men seriöst, 9-manna lag är precis ritkigt en kortsiktig lösning, problemet ligger inte i om det är 9 eller 11-mannalag utan som jag sa innnan att man måste få upp intresset annars kommer bara intresset dö ut med att spelare lämnar och om några år kommer ni som förespråkar 9-mannaboll nu att förespråka 2-manna-fotboll för spelarna har lagt av. Om man ska ha en lokal division 3 så krävs det ju intresse oavsett ju! 4 stycken 9-manna lag borde ju va minst 40 spelare eller hur? Och ta t.ex. Halmstad som exempel på en medelstor stad. Dom har 15-20 spelare i sin trupp, borde dom inte va 40-50 där för att det ska kolla på tal att ens starta ÄNNU fler serier? har ja rätt eller är ja ute å kör ett varv me cykeln?
|
|
|
Post by Ett annat jag on Sept 8, 2006 18:45:09 GMT 1
Till "jag igen"
Det är nog cykeln som talar :-)
Om man har 15 spelare i tre städer ger det inte ett lag med 45 man. 80-90% av de som kommer från de andra städerna tröttnar efter bara några veckor in på säsongen om man "tvingar" in dessa i ett lag, och då står du där med 20 spealre i alla fall.
Att man inte är 25-30 man i de befintliga division 2 lagen har ju inget att göra med hur 15 personer i städer som saknar lag, ska spela. Det gäller att se enkelheten i det hela. Är man 15 personer som vill spela 9-manna fotboll under ett par månader under våren, så låt dom göra det. På vilket sätt hindrar det er som spelar 11-manna att göra det ni vill.
Finns det motståndare till dessa som också vill spela 9-manna, varför ska de då inte få göra detta. Om de misslyckas med sitt 9-manna lag ja då hade samma sak hänt med ett 11-manna lag. Då besparar vi de andra 11-mannalagen ett avhopp från serien som ställer till förtret och gnäll. Däremot om de lyckas så finns det ju potensial att bli ett 11-manna lag så småningom.
|
|
|
Post by aengus on Sept 9, 2006 8:10:21 GMT 1
jag tror att om ett lag ställer uppi en 9 manna serie är ju det för att man vill att klubben ska må bra och på sikt få ihop ett manskap till en 11manna serie, så tänker jag iallafall. och visst behöver man stöd från juniorleden och rekrytering för att fylla på seniorlaget, jag tror att klubbarna kan bli starkare av en sån här lösning.
|
|
|
Post by August Eriksson on Sept 9, 2006 21:18:41 GMT 1
Som senior kan det kännas tungt att jobba i en förening för att få in pengar, coacha juniorer osv om du inte får spela själv för att det inte finns mer än 13-14 spelare. Kan man då spela 9-manna så tror jag det kan vara en bra kortsiktig lösning för att behålla spelare medan lag jobbar på den långsikiga lösningen att få in spelare genom juniorlag/rekrytering.
|
|
|
Post by aengus on Sept 9, 2006 21:44:29 GMT 1
helt rätt!
|
|
|
Post by Rhino 80 on Sept 19, 2006 20:54:06 GMT 1
Tappa inte tråden nu, 11-manna nästa år också, vilka lag innehåller väst?
- Borås Rhinos - Carlstad B - Jönköping Hawks - Lidköping Lakers - Karlskoga Wolves(?) - (Halmstad Eagles)
|
|
|
Post by inte on Sept 19, 2006 21:16:02 GMT 1
Hawks kommer nog inte ha ett seniorlag nästa år...
|
|
|
Post by Vastra on Sept 20, 2006 6:32:31 GMT 1
Tappa inte tråden nu, 11-manna nästa år också, vilka lag innehåller väst? - Borås Rhinos - Carlstad B - Jönköping Hawks - Lidköping Lakers - Karlskoga Wolves(?) - (Halmstad Eagles) Vilka lag skulle vinna på att ha 9-Manna nästa år av dessa Borås JA Carlstad JA Jönköping JA Lidköping JA Karlskoga Vet ej men dom har nog till 11 manna Halmstad JA Om det skulle vara 9 manna så skulle nog även Skövde få till ett lag. Vem vet det kanske kommer ett Göteborg B då med. Helt plötsligt 8 lag skulle med poolsystem ge 10 st matcher WOW
|
|
|
Post by Boras on Sept 20, 2006 9:09:10 GMT 1
Kan ju bara skicka en hälsning från borås att vi inte skulle tjäna på en 9 manna serie. Dessutom så står det mer folk på sidlinjen hos oss än hos karlskoga så jag vet inte var du fått dina idéer från. Nästa år får vi dessutom mer folk från diverse håll och de som varit borta i år kommer tillbaka så vi ska nog klara oss. Fotboll spelas med 11 man på plan. För u-16 kan jag förstå att man spelar med 9 man, men u-19 och senior borde hålla sig till 11. Kan man inte få ihop till det så kommer man med tiden inte kunna hålla ihop ett lag på 9 heller. Vi vet hur svårt det kan vara att få det att gå runt då vi flera gånger stått med 25-30 man på försäsongen för att när serien börjar ha 18 st. Men vi ska inte ändra på det mest fundamentala och spela med mindre än 11. Hoppas att alla arbetar hårt med rekrytering av både spelare och domare nu så vi kan få en bra division 2 västra nästa år och lyfta lite från gbg:s axlar vad det gäller domarbiten. Vi har verkligen inte legat främst vad det gäller dessa bitar men vi hoppas på att komma ikapp nästa år.
Mvh: Christer / Borås Rhinos
|
|
|
Post by Fattar inte on Sept 20, 2006 13:50:35 GMT 1
Varför förstår du att U-16 spelar med 9 man??? Då förstör väl dom också tanken med fotbollen?? Om man kan mönstra gubbar så att man kan spela i en 9-manna serie, kanske intresset ökar i staden, så att flera vill spela vår underbara sport. Om man ser till att vissa upp nån form av fotboll, kanske man kan få flera intresserade. Om man inte syns eller hörs , finns man inte!!!! Så fram för en div3, 9-manna serie och se till att dessa lag satsar på PR, att SYNAS och höras, vissa att VI finns!!!!!!
|
|