|
Post by Frans on Aug 18, 2006 21:44:32 GMT 1
9 man med rullande klocka och tre dommare, då hade det kunnat bli fler lag än vad det är idag. Ser helst att det är 11 man dock.
Ska bli kul att se hur västra blir nästa år.
Carlstad -B GBG- B Borås Rhinos Skövde Dukes Jönköping Hawks Lidköping Lakers Karlskoga Wolves
Dubbelmöten och vi hade haft 12 matcher och fan så mycket roligare för våra pengar. Men det är väl bara Lakers, Rhinos och Wolves kvar nästa år. Även om Hawks är med så hoppas jag på trippelmöten.
Vad tror ni ute i stugorna?
|
|
|
Post by Rhino 80 on Aug 31, 2006 17:52:21 GMT 1
Det hade vart nåt det men så bra blir det inte.
Borås Rhinos har lag garanterat.
Lidköping Lakers har folk också. (vart är skövdeborna)
Jönköping Hawks har troligtvis fått sina spelare från sjukhuset och ut på plan igen.
Carlstad B hade varit grymt kul om U19-grabbarna vill återuppta CCs B-lag för seriens skull. (dock inget säkert kort)
Karlskoga Wolves Allt hänger på hur Karlstad-grabbarna gör, stanna eller överge? Jocke (linjen) åker till stockholm för plugg och F Westholm (RB) flyttar till Borås och pluggar (blir noshörning därtill) så tight blir det 2007 både med folk och pengar. Krävs ett mindre mirakel för att Wolves ska få ihop till seniortrupp - TYVÄRR.
Göteborg Marvels går upp till div. 1 antar jag...
Halmstad Eagles - fortsätter förespråka att Halmstad ska spela i väst istället. Södra divisionen har gott om aktiva lag nu, och vi behöver fler, försvinner Karlskoga och CC INTE kommer med B-lag så tycker jag att SAFF borde fixa till detta.
I en perfekt värld:
2007 Borås Rhinos Carlstad B Skövde Dukes Lidköping Lakers Karlskoga Wolves Jönköping Hawks
I värsta fall:
2007 Borås Rhinos Lidköping Lakers Jönköping Hawks (Halmstad Eagles)
|
|
|
Post by gammal norlning on Sept 1, 2006 7:01:43 GMT 1
Vad händer med norra Gällevare och Luleå om dom inte går upp. lite tun serje eller?
|
|
|
Post by Mouth of the South on Sept 1, 2006 8:19:31 GMT 1
"Södra divisionen har gott om aktiva lag nu"
Hmm,
Efter sommaruppehållet så har vi följande situation Kalmar hoppat av trots att de bara hade en match att spela Lugi, derssar 10 man i sista matchen C4 spelar med ca 15 man i tre matcher Halmstad likaså, kanske något mer
Hässlehom vet vi inget om Ystad är det enda laget som har sett stabilt ut.
Frågor man kan ställa sig är? C4 saknar helt ungdomsverksamhet och nu när U19 spelar på våren kan man inte fylla på med tillfälliga övergångar från Predators U19. Vad väljer 20åringarna i Predators att göra nästa år? Har C4 ett lag nästa år? Lugi, saknar helt ungdomsverksamhet. Farmalagsavtalet med Limhamn verkar ju inte ha givit något för Lunds del. Orkar de som drivit klubben de senaste åren köra ett år till? Kalmar? Har varit tyst under hela året, svårt att säga vad som händer, men att avstår höstens enda match tyder väl på att det saknas gnista i alla fall
Halmstad, kommer att vara med i U19-DM under hösten så där finns förhoppningsvis lite att bygga med till nästa säsong.
Hässleholm verkar ju vara i en positiv trend och man är i färd med att starta PW/U16 till nästa år.
Carlshamn o Carlskrona, båda verka ha något på gång men frågan är om det blir U19 eller senior. Satsar man på båda blir det nog pannkaka igen. Ett tips till dessa är att köra gemensamt seniorlag under minst en säsong för att bygga upp en spelarbas.
Helsingborg. Har dragit sig ur serien två år i rad och den ungdomsverksamhet som var det som startade Crocodiles ligger lågt. Hoppas man lägger krutet på att bygga upp ungdomsverksamheten igen.
Ekeby. Har inget seniorlag men några av deras U19 spelare blir för gamla. Men med tanke på deras magra U19 trupp så är det nog dödsdömt att satsa på senior nästa år. Tips, seniorspelare från Crocodiles och Ekeby slår sig samman och bygger upp en spelarbas.
Kvar har vi Predators. Deras 19 åringar som blir för gamla har väl bara ett val, gå över till C4. Att satsa på ett seniorlag innebär bara det omvända, dvs, då läggs C4 ner och de får några spelare från C4.
|
|
|
Post by sommar on Sept 1, 2006 9:21:57 GMT 1
Intressant fenomen i Södra, stora (Kristiantstad) eller i alla fall tillräckligt stora (Lugi, Kalmar, Halmstad) trupper under våren. Får precis eller inte alls ihop lag till hösten.
Alla ni som gillar sommaruppehåll: Tycker ni forfarande att det är bra?
|
|
|
Post by Lugi on Sept 1, 2006 10:14:22 GMT 1
Vi fick problem till sista matchen pga att flera valde at åka på semester samtidigt, samt att de två som brukar komma ifrån limhamn skulle coacha U16 i Sm semin. Sen har vi fått ett par olyckliga långtids skador. (Vi började året med 16 man).
Lugi har ett par duktiga nygamla på ingång och har planer på värvning till hösten. Så ingen behöver vara orolig.
|
|
|
Post by publik on Sept 2, 2006 17:01:50 GMT 1
Jovisst men 9manna gör inte så stor skillnad, kostnader för planer, träningstider, skydd och dommare är ändå för stora för att folk ska kunna dra igång det. Korpfotbollen är lätt, om ett grabbgäng vill starta ett lag så är det benskydd och en läderkula som behövs, lite annorlunda här. Men visst, kul om sporten växer genom det, men jag vill då inte spela där. Jag tror det finns många vägar att gå. 1. Media, varför har CC publk? Jo för folk vet att det spelas matcher, dom vet att det finns ett amerikansk fotbollslag. Ut med pressrealeser. Skapa en lista med mail adresser och skicka små artiklar till dom, ev så nämner som det eller så gör dom inte det 2. Reklam, ut med flygblad ta vid stora arrangemang typ 1 Maj eller nåt som det är lite folk. 3. Touchfootball turneringar, få folk att få det grundläggande i spelet. Att vinna mark. det är inte mycket att titta på då utan publiken ser att det händer nåt mer än en gröt som många ser när dom ser amerikansk fotboll för första gången 4. Nio manna ja visst. Det kanske kan ge mer sponsorer, inte lätt att jaga en sponsor så får man frågan. Hur många hemma matcher har ni hmm 4 st .. låter inte bra..
|
|
|
Post by Marcus on Sept 4, 2006 0:31:57 GMT 1
....bra idéer men vill ni har bättre fart på matcherna och att folk ska fatta vad som händer så är bästa idén för att folk faktiskt ska tycka det är roligt att fixa en speaker!, kommenterar matchen, förklarar basiks för publiken hela tiden och lägger in lite kul kommentarer som gör matchen MYCKET roligare för publiken.
|
|
|
Post by Johansson77 on Sept 4, 2006 18:33:08 GMT 1
....bra idéer men vill ni har bättre fart på matcherna och att folk ska fatta vad som händer så är bästa idén för att folk faktiskt ska tycka det är roligt att fixa en speaker!, kommenterar matchen, förklarar basiks för publiken hela tiden och lägger in lite kul kommentarer som gör matchen MYCKET roligare för publiken. Kan bara hålla med...vi hade det förr och då hade vi även mer publik... Kommer man och ser sina första matcher så fattar man ju inte ett skit om där inte är någon som förklarar. Sen är det ju en fördel om klubbarna får ihop större trupper. Jag vet att det är svårt att rekrytera, men kan vi i en liten stad som Ystad rekrytera bland handbollsspelare och fotbollsspelare och får en trupp på 30+ så borde alla klara det. Vi har fått möta lag i södra som kommit till match med typ 15 spelare...visst är det kul med många lag, men hellre mindre lag med större trupper...en trupp på under 20-25 håller inte. Det snarare skrämmer bort publiken än lockar dit den och det gör att det ser ut som en skämtsport. Självklart är inte en sådan match rolig att se på. Om man jämför med matchen mot Göteborg i helgen så var skillnaden enorm. 30 man i båda lagen, en jämn och spännande match. Hade fler seriematcher varit så (gärna alla) så är det klart att det hade kommit mer publik, det hade lockat fler sponsorer och det hade varit mycket roligare att spela.
|
|
|
Post by nya seniorer on Sept 7, 2006 12:09:12 GMT 1
|
|
|
Post by aengus on Sept 7, 2006 13:13:29 GMT 1
ideen med en 9 manna serie är helt underbart, tycker jag. det blir större och mer lag. att säga som en del gör här i denna tråden är löjligt. varför satsa på mindre antal lag och större trupper?? varför inte starta en 9 manna serie, och få mer lag till seriesystemet och sporten får en chans att sprida sig. och kalla denna serie för en "sandlådetjojsan" är helt befängt, anser jag. hur i h-vete ska vi annars kunna sprida sporten om vi inte börjar nånstans i botten, och jobbar oss uppåt istället för neråt. är det bättre med 2 serier med 5-8 lag. snart är det inte omöjligt, eller är det bättre med 50-60 lag och sporten börjar blomma igen som den gjorde i början av 90-talet? tror att vi i södra skulle kunna få ihop 4-5lag i en div.3 serie.
|
|
|
Post by ordfdifaf on Sept 7, 2006 13:21:25 GMT 1
Riktigt så "simpelt" var inte KTH:s upplägg. I samband med bildandet av DIF AF så tog vi med detta upplägg och har även utvecklat det lite till... Upplägget var och är lite förenklat beskrivet uppbyggt så här: - Fyra träningstillfällen om ca två timmar vardera (en gång per helg) före nyårsskiftet med start i slutet av november
- Varje träningstillfälle föregås med en timmes teorilektion
- Innan Juluppehållet tar coacherna en diskussion med nybörjarna om deras fortsatta intresse och möjliga spelarpositioner. Under Juluppehållet får sedan nybörjaren fundera på om detta är rätt sport för dem och om de gillar övriga förutsättningar
- Efter Juluppehållet fortsätter vi med två ytterligare pass av ovan beskriven karaktär för att i februari sammanföra nybörjare och etablerade spelare
Enkelt - Nja detta kräver oerhört goda förberedelser för att det skall garantera bra resultat. Vår erfrenhet visar att man lyckas behålla ca: 20%-35% av de som "testar" som fullföljer och blir en del av spelartruppen. Lycka till. Det är klart värt ansträngningen! //Jocke
|
|
|
Post by B8 on Sept 7, 2006 13:21:26 GMT 1
i mindre orter i usa spelas 9 manna serier för HS(nebraska har så)
i Montana/Washington finns tom 6 manna lag
typ alla stater har B8 serier dvs 8 manna lag
|
|
|
Post by josivtoft on Sept 7, 2006 14:40:29 GMT 1
Enkelt upplägg för 9-manna
4x10 min matcher, räcker gott och väl för dessa små trupper Inga sparkmål, dock kan man punta bollen. Lägg träningstiden på grunderna istället. Extrapoäng: 2 poäng om en framåtpassning fångas i målområdet. 1 poäng i övriga fall. Då ett lag kommer upp i en marginal om minst 50 poängs försprång är matchen slut. Ett lag tillåts lämna en WO under säsongen om det sker minst 1 dag före match. Resultatet skrivs då till 50-0. Om två eller flera lag får samma seriepoäng och något eller några av dessa har lämnat en WO, så placeras de sist av de lagen.
Trots att det är 9 manna så får man nog ändå ha minst 4 domare.
Aengus, kolla med Carlskrona, Kalmar och Helsingborg. En vårserie med dubbelmöte blir i så fall precis lagom, sex matcher.
|
|
|
Post by Coach Olofsson on Sept 7, 2006 20:23:49 GMT 1
jag vet inte vad alla andra tycker och jag spelar visserligen inte i Div 2 men jag skulle aldrig gå med på att spela 9 manna fotboll. jag spelar amerikanskfotboll för att jag gillar sporten så som den fungerar och ajg skulle inte vilja ändra på något. Men lagen borde få lämna WO så länge man gör det i tid och inte 5 min innan matchen börjar. man kan även sluta spela om poäng och bara spela klart matchen när man redan har en vinnare. man att spela med nio mann på planen tar bort så mycket av det roliga med sporten. det ändrar på taktiken också. hur man rushar och liknande. skall vi lägga in förbjud mot att D inte får ha mer än tre man på linjen också eller. man får max blitza en spelare åt gången eller. nej spela med dem rätta reglerna. visst skit i FG. inte många lag som använder skiten ändå. behöver mycket mera träningstid för att kunna skaffa fram ett fungerande FG lag. klar man skall använda punt. skall vi bara säga att det är punt och så får det andra laget börja på egen 20 yards linje. nej tack. klarar man inte av att spela hela året se till att det är okej att lämna WO eller att lagen spelar en form av träningsmatch eller liknande ifall poängen springer iväg.
|
|