|
Post by hpen on Aug 19, 2006 17:57:18 GMT 1
jag blir häpen över vilken standard domarna håller i superserien. i matchen idag mellan JR och CC så gick det inte en drive utan ett par flaggor. Jag är inte emot att domarna ska kasta flaggor på de uppenbara och grova regelbrotten men när CC leder med 50 poäng mot 6 och lite mer än 1 minut på klockan kvar av matchen då jämtland har bollen så väljer domarna att kasta en flagga på en offensiv pass interference.. kom igen nu.. det blir pinsamt att kolla på..
|
|
|
Post by wwwcrusadersse on Aug 19, 2006 18:11:58 GMT 1
Saxat från www.crusaders.se ang domarna i SS.. Crusaders slog Jamtland! I strålane solsken tog Crusaders sin sjätte raka seger i en av historiens längsta matcher. Crusaders kunde på sitt första offnesiva spel, efter att Republicans fumblat i sitt dito, ta ledningen efter en fin löpning av Javid Shoemaker. Matchen fortsatte sen lite trevande för Crusaders, som stundom hade problem att få kontinuitet i anfallsspelet. Crusaders kunde dock föra bollen och gästade ett flertal gånger Jamtlands endzone. Jamtlands anfall glimmrade ibland till, men när de närmade sig endzone täppte Crusaders försvar till. Detta kan man förstå, när Crusades spelar försvar innanför egen tionde och Vikberg "The Plummer", på sitt bredaste Grumsmål, säger "De ä här de börjer bli roligt". Jamtland kunde i mitten av fjärde kvarten reducera efter fint samspel av Moss och Darnell. Matchen var en av de längsta undertecknad skådat, då dommarna förutom långa konferenser kastade flaggor på allt! Våra importspelare häpnas över hur en match i Sverige kan ta över tre och en halv timma och nivån dommarna håller. Sluresultat 6-50 Poäng Crusaders: Javid Shoemaker 18 Roger Nilsson 14 Johan Stål 6 Johan Larsson 6 Mats Fagerström 6 Poäng Republicans: Jonas Moss 6 /Rikard Borg 2006-08-19 2006-08-19
|
|
|
Post by TOMAS on Aug 19, 2006 18:40:47 GMT 1
Men om ett regelbrott begås, ska detta inte flaggas för att tiden ska gå fortare? Eller för att en import tycker att det är för mycket flaggor?
Talar inte antalet flaggor för att det är spelet som innehåller fler regelbrott?
Tomas
|
|
|
Post by Nisse on Aug 19, 2006 21:05:48 GMT 1
OM man nu tycker att det är för många regelbrott, så är ju åtminstone ett tips att lära sig följa reglerna lite bättre.
För det är ju trots allt så att om man inte begår något regelbrott, så kastar domaren ingen flagga.
Life is just as simple as that!
|
|
|
Post by D Sandberg on Aug 20, 2006 2:48:53 GMT 1
Det handlar ju om känsla. Inget annat. Som jag tidigare nämnt har jag dömt ishockey i fem säsonger. Tar du 2 minuter på nån som hakar en kille med en minut kvar när lag a leder med 15-2 när det är en minut kvar av matchen? Nej, det är inte ett dugg nödvändigt.
|
|
|
Post by tviit tviit on Aug 20, 2006 8:00:31 GMT 1
Just då hockeydomare ger jag inte mycket för. De är anledningen till att jag slutat se på ishockey. kan inte för mitt liv förstå varför de slutar döma de sista minuterna när matcherna börjar gälla något. Har suttit och svurit över kassa domarinstaser så många gånger för att "domarna inte vill avgöra matchen", jag har aldrig greppat det där. Varför i hela världen skulle man sluta visa ut spelare som begår slashing, tripping osv bara för att det är mindre än 2 minuter kvar av en viktig match. Sista OS var en klar förbättring och jag hoppas att de lite hårdare reglerna kommer att fortsätta i framtiden.
|
|
|
Post by tvait on Aug 20, 2006 11:41:11 GMT 1
"tviit" måste vara en ensam man under fler psedonymer. Slutade du titta på hockey för att domarna slutade dömma i slutet på matcherna? Läs detta noga - Ingen tycker som du, inte ens domarna. Skulle domarna flagga för allt de ser skulle vi ha om möjligt ännu mindre intresserade och ännu längre matcher. Hoppas för allt i världen att du inte själv är domare!
|
|
SS spelare under 90talet
Guest
|
Post by SS spelare under 90talet on Aug 20, 2006 13:38:00 GMT 1
Som före detta spelare så ser jag hellre att domarna är konsekventa matchen igenom. Då vet man vad som gäller. Dilemmat är däför att hitta rätt nivå i början på matchen.
Vid första incidenten kan det ibland räcka med en tillsägelse, men om det inte hjälper så måste det komma en flagga. Här har vi spelare mycket att lära då vi ofta inte tar detta på allvar eller bemöter denna tillägelse på fel sätt.
Tillsägelsen skall uppfattas som att man sätter nivån. Kan inte vi spelare sen rätta oss efter denna nivån, ja då står vi där med många flaggor i slutet.
Sen skulle det vara intressant att få höra några argument för att domaren inte skall döma enligt reglerna i när ett lag ligger under med 30-40 poäng i 3-4:e. kvarten?
Ett vanligt argument är att vi skall få slut på matchen. I så fall är det väl betydligt mer rakt fram att ändra reglerna så att ett lag som inte längre anser sig ha en chans att vinna matchen kan ge upp. Fram till dess är det samma regler som gäller.
Argumet mot detta är att backups kan få träning som de annars inte får och att den publik som kommer har betalt för att se en hel match.
Då kan man ställa sig frågan vilken sorts träning de får om det nu blir helt tillåtet att göra OPI bara för att ställningen är ojämn. Springa och fånga bollar kan man ju lika bra göra på träningen. Eller blockera om man strunta helt och hållet att kasta för fasthållning oavsett hur grov den än är.
Publiken har betalt för att se en match i amerikansk fotboll. När man inte längre spelar efter regler så är det inte amerikansk fotboll som publiken får se. Snarare ett spektakel vars enda uppgift är att matchklockan följas men i förövrigt så struntar man i reglerna.
Sen tycker jag att man ska sluta med häxjakten på domare. De är inte domarna som skriver reglerna, det är inte domarna som skriver domarmanualen, det är inte domarna som skriver domarhandboken, men det är domarna som ska följa dessa.
Är det så att man inte gillar dessa så kan man i första hand inom Sverige påverka detta genom domarhandboken, annars får man vända sig tll EFAF när det gäller domarmanualen och NCAA när det gäller reglerna.
Domarna gör dessutom detta på sin fritid då den ersättnings om ges knappt kan kallas lön då den i princip täcker de utlägg man har och grundkostander under en säsong, med licens, kurs och utrustningskostander.
Efter denna säsongen skulle jag bli mycket förvånad om vi inte kommer att få se flera domare i årets SS som inte längre vill döma i SS pga denna förföljese som pågår. Vissa kollektiva andra personliga. Det måste finnas någon form av glädje med att döma, men den är sakta men säkert på väg att försvinna. Tro det eller ej men ett tydligt symptom på detta är att det saknas domare från botten. Alla som får se hur domarna behandlas under matcherna kommer att tänka sig för både 2 och 3 gånger innan de väljer att bli domare. Resultatet blir färre domare. Detta kommer att återspeklas högre upp inom ett par år.
|
|
|
Post by hpen on Aug 20, 2006 16:44:53 GMT 1
jag förstår vad du säger men det jag reagerade mest på, var flaggan i slutet på en offensiv pass interferense. För att det är tveksamt om det ens var en pass interferense eftersom receivern bara vände sig om när cornern var ivägen. Tycker det var en helt onödig flagga bara en domare som vill leka super bowl domare och ta en offensiv pass interferense!
|
|
|
Post by tviit tviit on Aug 20, 2006 18:55:28 GMT 1
såg du tvait... det var folk som höll med mig...
|
|
|
Post by Tomas on Aug 20, 2006 20:55:15 GMT 1
Reglerna finns för att följas. Om det är en fasthållning eller annat regelbrott, så finns det inget alternativ än att kasta en flagga. Varför skulle det spela någon roll om matchen är jättejämn eller redan färdig?
Bara för att ett regelbrott sker i slutet av en taight match så är det inte domarna som avgör den, det är spelaren som utförregelbrottet.
Jag är själv spelare/coach/domare och tycker att det är alldeles för mycket flaggor i sprorten. Detta är dock inte domarnas fel utan spelarna som gör regelbrotten som leder till flaggor.
Ansvaret för detta ligger hos våra coacher som måste lära sina spelare att spela enligt regelboken.
Som domare vill jag vara så osynlig som möjligt, men kommer alltid att flagga spel som bryter mot reglerna.
I första hand spelarsäkerhet, Sedan sådant som ger det ena laget en fördel av regelbrottet.
|
|
|
Post by Burt on Aug 21, 2006 8:18:25 GMT 1
|
|
|
Post by tviit tviit on Aug 21, 2006 10:17:40 GMT 1
Fy fan va löjligt, om tränarna gjorde ett bättre jobb med att låta spelarna spela efter reglerna så kanske situationen aldrig uppstått. Det var en erkänt duktig amerikansk domare över här för inte så länge sen och bedömde kvaliten på svenska domare och det han hade att klafga på var att domarna var överviktiga och att de borde klippa håret... Skulle vara intressant att få över någon som kunde utvärdera spelarnas regelkunskap så kanske vi kunde hitta var felet igentligen ligger........
|
|
|
Post by TNT on Aug 21, 2006 10:59:20 GMT 1
Vet inte om det är några regeländringen mellan NFL och College när det gäller tid. Men gjorde ett test och kollade på tiderna för Stanfords matcher under förra året. Här kommer tiderna:
3:16 3:10 3:32 3:18 3:18 3:20 3:13 3:05 3:20 3:00 3:34
Som ni ser så är alla dessa matcher över 3 timmar så vad exakt är det folk klagar på.
Men samtidigt är ju carlstad kända för att klaga på allt och alla.
|
|
|
Post by Domare 150 on Aug 21, 2006 11:35:45 GMT 1
En intressant debatt. Men vart får Crusaders sportchef ifrån att en NFL-match tar mellan 2.30 och 2.45. Antingen gissar han (och en mycket dålig gissning är det också), eller så förvanskar han sanningen medvetet. En NFL-match tog under säsongen 2005 i genomsnitt 3.06 (en TV-sänd collegematch tog i genomsnitt 3.21 i 2005). Varför säger han att den är upp till 36 minuter kortare än den är? Vanligtvis tyder sådana saker på att man vet att man har en dålig sak, och man vil gärna "spä på" lite extra. Om det var tillfället här, vet jag inte.
Visst är en match som tar tre och en halv timme en mycket mycket lång match. De 56 poängena förklarar en del av det. Hur spelade lagen? En coach som har lite koll på "clock management" kan göra en hel del.
Jag var inte där, så jag vet ingenting om vad som hände, men ville bara påminna om att det finns många faktorer som påverkar matchtiden, och många av dom styrs av lagen själva. Är domarna utan ansvar? Nej, säkert inte, men hela ansvaret har dom heller inte.
Sedan undrar jag också om Crusaders sportchef tycker att han har till uppgift att främja sporten, eller om sådana hänsyn får ge vika när det skall klagas i media? Visst har man rätt att yttra sig om saker, men man har inte yttrandeplikt. Om sportchefen tror att detta uppstöt får domarkåren att satsa ännu mera tid på fotbollen, och om han tror att detta hjälper domarrekryteringen, då tror han fel. Kanske han har helt rätt (bortsett från den felaktiga jämförelsen med NFL), och det var domarnas fel. Är detta verkligen sammantaget det bästa sättet att åtgärda det?
I think not.
|
|