56
Bänkvärmare
|
Post by 56 on Aug 21, 2006 22:01:58 GMT 1
Karlskoga?
|
|
|
Post by hasseb on Aug 21, 2006 22:03:43 GMT 1
"er": Jag förstår inte riktigt vad du menar? Alt 1.Om du syftar "ni" på "du" alltså mig och går ifrån "du-reformen", som vi har infört i Sverige (förutom när vi tilltalar kung, drottning och den familjen), så vill jag nog påstå att du är felinformerad om vem som sagt vad till tidningar. Förstår att, eftersom du är från någonstans i Sthlms-området, det kan vara svårt att sätta sig in i information som finns utanför "tullarna". Alt 2.Om du syftar "ni" på Carlstad Crusaders så har du inte skött din "background-check" tillräckligt bra!! Läs den här artikeln från "bondetidningen" som all media utanför Sthlm kallas; www.vf.se/vf/docs/visa_arkiv.asp?artikelID=891043. Om du läser där så ser du ett namn som du kanske känner igen. Därför säger jag att jag inte är inblandad i sportchefen för Carlstad Crusaders, Rikard Borg, uttalande till pressen. Men för att tala klarspråk: JAG ÄR INTE MEDLEM I CARLSTAD CRUSADERS, och det tror jag Rikard Borg(Sportchef) och Johan Larsson (Ordf) kan intyga om du vill. Eller om du inte vill ringa rikssamtal kan du slå ett 08-nummer och kolla med SAFF! Om du har ngt annat så vet du vart jag finns. Finns även på mail om du vågar: hans@hasse.be
|
|
|
Post by NFL on Aug 22, 2006 8:10:14 GMT 1
NFL har i år tagit beslut att matcherna ska ta under 3 timmar och hittils på försäsongen har det funkat bra bla har man kortat tiden som domarna får titta på repriser. Om man ska jämföra Sverige och USA så borde man väl också ta hänsyn till att våra matcher har betydligt mindre reklamavbrott.
På det stora hela tycker jag att kritiken mot domarna är överdriven. Har spelat hockey (div 1) och vanlig fotboll (div 4) och tycker att domarna var klart sämre där och då är ju urvalet av domare klart större på den nivån i hockey än vad den är hos oss nu. Det är klart att det finns en och annan som inte är bra men på det hela taget tycker jag att det väldigt sällan är domaren som avgör de matcher jag har spelat.
|
|
|
Post by Johan Larsson on Aug 22, 2006 11:12:11 GMT 1
Hej, Världen kan ses ur olika perspektiv men istället för att träta så kanske vi kan sträva efter en konstruktiv lösning på problemet? Vi kan ju utgå från fakta och kontatera att vi har fler flaggor och längre matcher i Sverige. Vi spelar sällan en match under tre timmar trots avsaknad av reklamavbrott samt att amerikanarna har 25% längre matchtid. Om vår match är 3h 20min så motsvarar det en matchtid på 4h 10min i USA (200minx1,25=250min). Jag har sett och även spelat en del fotboll på internationell nivå och kan konstatera att tempot är avsevärt mycket högre, inte bara i spelet utan även hos domarna. Visst håller spelarna en högre nivå men samtidigt har de också färre bedömningsstraff. Vad beror då detta på? Här är mina förslag. 1. Konsekvensen hos domarna. En blockering som var OK förra helgen är plötsligt regelvidrig. 2. Okunnigheten. Spelarna/Domarna kan inte reglerna fullt ut. 3. Fingertoppskänslan. Hur grov var fasthållningen? Hur påverkade fasthållningen spelet? Har jag inte slängt någon holding på länge och defense klagar på fasthållning? Vad är min uppgift på planen? Vill jag att matchen ska flyta? 4. Kommunikationen. Under mina 15 år som domare har jag mig lärt mig att hur du kommunicerar med spelare/coacher är av största vikt.”Jag/Vi uppfattade situationen så här, och därför valde jag att dömma så här”. ”Jag är ledsen men jag såg inte fasthållningen/hela situationen, jag ska titta bättre nästa gång”.”Vi gjorde ett misstag. Konsekvensen av detta är det här och det här” Ha respekt när du talar med spelare och coacher. Majoriteten av domarna idag hotar med att kasta ytterligare en flagga om du inte är tyst. Det skapar ingen bra kommunikation.
Hur kommer vi då tillrätta med problemet? 1. Förbundet borde upprätta en kommité som arbetar för attraktivare amerikansk fotboll i Sverige. Gruppen ska innehålla domare, tränare och matrcharr.ansvariga. Syftet är att hitta rätt nivå och hur vi TILLSAMMANS ska få upp intresset. Visst ska vi titta på USA som en grundmall men vi har ju andra förutsättningar här, och måste utgå från dem. 2. Ta bort petigheten/fjantstraff. Spelarsäkerheten är alltid viktig, men var bortser man från den genom att släppa en fasthållning om den inte påverkar spelet eller ställa rätt en reciver i backfield? Lägg ner den ursäkten. Är det någon som försöker skada någon i slutet på matchen så är det givetvis minst lika allvarligt som annars. Höj ribban på celebration och osportsliga uppträdanden. 3. Satsa på att få igång 25sek klockan snabbare. Lägg ner bollen och blås!! Snabbare mätningar och kommunikation. Sola dig inte i mickens glans med utdragna diskussioner när du ska förklara dina tecken. Kort och konsist. Låt speakern förklara - domaren ska dömma(undantag när det är en mycket komplicerad situation). 4. Utbilda inte bara domare i regler utan även i kommunikation med coacher/spelare. Domarna ska vara införstådd i sin roll och vad han får betalt för att göra.
Tro mig, vi MÅSTE göra något tillsammans för att öka intresset för sporten. 90% av alla jag pratar med som media, åskådare och sponsorer har samma åsikt – det är alldeles för segt. Frågan efter en häftig prestation är alltid densamma – ”Gildes den?”
Johan Larsson Carlstad Crusaders
|
|
|
Post by koreanhap on Aug 22, 2006 11:35:12 GMT 1
Ärligt talat Johan så den respektfulla kommunikationen som du beskriver saknas hos många spelare och coacher. De kanske oxo ska ta sig en funderare på hur de beter sig på plan om de vill ha en bra ton i disskusionerna.
Jag har dömt på CC sidlinje och jag har gjort mitt allra bästa för att föra en sansad disskusion men de allra flesta gångerna har det varit på tok omöjligt, förra året var ni så pass trevliga att ni totallt ignorerade det jag sa till er och sedan hade mage att klaga efter matchen för att jag inte förklarat situationen för er....
Det är en jävla massa gnäll på domarna men jag anser att det stora problemet ligger hos dåliga spelare och coacher som bara ser sin sida av det hela.
|
|
|
Post by domare150 on Aug 22, 2006 11:45:02 GMT 1
Ett vettigt inlägg, speciellt idén med en arbetsgrupp/kommité.
Skall försöka att inte peta för mycket i den, men slänger in mina 2 ören (från "Hur kommer vi då tillrätta...":
1. Utmärkt idé.
2. Höja ribban på firanden, det kan nog gå bra. Den bör inte höjas när det gäller övriga osportsliga uppföranden, de hör inte hemma i idrott. Svårt att diskutera detaljer via ett forum dock, kanske vi är mera överens än vad jag tror. När det gäller petigheten/fjantstraff, så är det säkert flera förklaringar, allt från dålig regelförståelse hos både spelare, tränare och domare till en bristande linje hos domarna. Utan ett fungerande domarutvärderingssystem är det svårt att åtgärda, och med domarbrist har man inte folk till att göra det. Och tycker inte folk det är kul att döma så... En ond cirkel.
3. Om alla tränare tycker det är för mycket dödtid mellan spelen, och vill ha blåst klarsignal snabbare, så är detta ett område där man absolut borde kunde göra något. Hur mycket klarar spelarna av att skruva upp tempot? Något för den potentiella arbetsgruppen att se på. Att ha snabbare straffannonseringar tror jag inte ett dugg på. Här är det otroligt lite tid att spara, det blir bara slarv om man gör det snabbare. Snabbare mätningar, det borde man kunna få till. Det handlar om att vara förberedd som domare, så går det snabbt och enkelt.
4. Också en bra idé. Problemet är att det är så otroligt mycket man måste kunna som domare, så det kan vara svårt att hitta tid til detta. Jag har inte dömt så många andra sporter (två andra sporter och funktionär i en tredje), men vår sport är nog den som kräver mest kunskap även av en nybörjardomare. Men på högre nivå borde detta komma in som ett tema.
|
|
|
Post by domare150 on Aug 22, 2006 11:56:30 GMT 1
Tack till "koreanhap" som påminde mig om att jag glömde att skriva just det. Som domare försöker jag, när situationen och regelbrottet tillåter det, informera spelaren/coachen om att de är i närheten att begå ett regelbrott. Här ser man fort vilka coacher, som i mitt tycke, är smarta coacher. De smarta coacherna tar tag i det du har sagt med en gång, och saken blir åtgärdad. De mindre smarta coacherna tar istället detta som ett personlig påhopp, eller tycker du har fel och skall börja att argumentera med dig, eller tar "tillfället i akt" och börjar klaga på en helt annan situation.
En smart coach lyssnar på domaren och åtgärdar problemet (eller åtminstonde låter domaren tro att han lyssnar på honom ;-) ). Detta håller kommunikationslinjerna öppna mellan domaren och coacherna.
Den dumma coachen har istället genom sitt uppförande stängt kommunikationslinjerna, och om coachen inte lyssnar på vad jag har att säga, så har jag som domare plötsligt ett mycket mindre "handlingsutrymme", och inte mycket annat kvarstår än att kasta flaggan nästa gång det händer. Som dom säger, "they all speak flag...".
De flesta coacher uppskattar att få en liten "heads up" om att de närmar sig gränsen för vad vi tillåter, oavsett om det gäller en uppställning, språkbruk, spelarbyte eller vad det nu kan vara. Självklart är det massor av situationer som inte tillåter tillsägelser, men om man har möjligheten, så funkar det ofta bra.
Det är ofta upp till domaren att initiera kommunikationen, men om coachen vill att den skall fortgå, så MÅSTE han lyssna på domaren och respektera det han säger. Annars har coachen själv valt att att inte få den här "hjälpen".
Nu blev det långt igen...
|
|
|
Post by Kanske on Aug 22, 2006 13:11:36 GMT 1
Tråkigt att många domare verkar ha dålig självdistans. De tror att det bara är spelarnas fel att det blir långa matcher. Internationellt går det mycket snabbare mellan spelen och det kan väl inte vara spelarnas fel?
|
|
|
Post by domare150 on Aug 22, 2006 13:41:44 GMT 1
Vet inte om du siktade på mig med din kommentar. Om jag har gett intrycket av att jag menar att det bara är spelarnas fel att det blir långa matcher, så har jag varit otydlig. Det är det inte.
Jag har ett ganska bra jämförelseunderlag, och därifrån har jag dragit slutsatsen att det finns otroligt mycket att vinna på bättre regelförståelse, och inte minst bättre execution, bland spelarna. Domarna går INTE fria från ansvar dock, de spelar en stor roll här, det är klart.
|
|
|
Post by josivtoft on Aug 22, 2006 14:19:56 GMT 1
Två punkter som har nämnts i hur vi kan göra det snabbare är 1) att få bollen i spel (dvs klarsignal fortare) och 2) snabbare mätningar
1) Här får man nog ha lite olika mål på olika nivåer. I SS och D1 är det nog fullt möjligt att öka tempot i fårhållandet till lagens förmåga. Det man bör ha klart för sig, i alla fall i SS, är att om man villa att klarsignalen skall komma snabbare kan det få effekten av fler regelbrott för spelfördröjning i och med att det finns en synlig 25-sekundersklocka. Lag som idag ligger nära denna gräns kommer att få problem inledningsvis men förhoppningsvis anpassa sig. Lägre ner i systemet fungerar inte detta då förmågan för lagen att hålla ett högt tempo mellan försöken är klart begränsad pga lågt spelarantal mm.
För att få upp tempot behövs det i så fall OCKSÅ bättre funktionärer iform av bollkallar och kedjelag. Nu låter detta säkert som en bortförklaring, men det är faktiskt så att det inte är enbart domarna som kan förbättra sig mellan spelen. Ett första steg är att få funktionärer införstådda med vad deras uppgifter är, att det är rätt utrustade och de finns på plats i god tid innan matchen.
För att det skall flytta bättre mellan spelen så behövs det även kedjelag med rutin. Får man bara 5 min på sig att instruera kedjelaget så är det inte konstigt att det kommer att ta tid inledningsvis i matchen innan de har hittat rätt. Här är det allt för vanligt att man får unga spelare från juniorlaget som turas om och får ta en gång var under säsongen.
2) Mätningar. Det går säkert att göra detta något fortare, men detta är trots allt en relativ ovanlig företeelse. Personligen tror jag att det som tar mest tid är att avgöra om man skall mäta eller ej. Eftersom mätningen tar mycket tid vill man först kolla noga om det behövs eller inte. Därav att det ser söligt ut. Vet sen bara varje domare vad de har för uppgift och att kedjelaget vet vem som gör vad så kan det gå rätt fort att få in pinnarna. Det som sen sänker tempot är om det blir ett nytt första försök för då skall pinnarna dessutom flyttas. I denna situation så är i regel lagen klara för spel medans HL ej är klar. Här kan vi återigen se att funktionärerna kan hjälpa till att få upp tempot.
Ett förslag är att SS föreningarna anlitar en av sina egna domare till att vara med i kedjelaget och att sköta försöksvisaren . Detta skulle innebära att HL endast behöver markera med foten var försöksvisaren skall vara och sen sköter kedjelaget resten utan att HL måste kontrollera.
|
|
|
Post by Snabbhet on Aug 22, 2006 17:33:52 GMT 1
Jag har inte hängt med riktigt allt i tråden, men bara som en "input" i snabbhetsfrågan så tycker jag av personlig erfarenhet att man inte kan utnyttja No-Huddle offense till dess fulla kapacitet. Eftersom både offense och defense redan hinner ställa sig på plats innan bollen är på plats och innan kedjelaget har lyckats får stolparna på plats, ändrat klippet på kedjan och fått upp rätt försök..samt innan man får klarsignal.
Vilket saboterar hela spelidén med att hålla samma defense kvar på plan, trötta ut folk och få defense att placera sig fel.
Hustle hustle!!
|
|
|
Post by Nisse on Aug 22, 2006 17:58:51 GMT 1
Till Snabbhet.
Ett tips kan ju vara att du tränar erat chain-crew på no huddle offence INNAN dom kommer till era hemmamatcher. Då fixar dom det nog mycket bättre.
Det är väntan på kedjan som gör att det tar sån tid. Varjefall i de allra flesta fallen. (Finns säkert undantag, men det behöver vi ju inte snacka om nu).
Håller för övrigt med Johan från CC. Låt inte detta nu bli någon pajkastning mellan domare, klubbar, spelare och ledare. Vi kan väl med en sansad diskussion hålla oss till sakfrågan.
Vad är mitt strå till stacken för att få ner matchtiderna?
|
|
|
Post by tOMAS on Aug 22, 2006 20:47:29 GMT 1
Tack för svaret domare 150, men det jag pratar om händer där ute. Att HCs och Domare kommer överens om att tiden ska gå fortare.
Jag tycker att förbunden borde skriva ett brev till Regelnämnden där de ger förslag på hur långa kvartar det ska vara
|
|
|
Post by domare150 on Aug 23, 2006 9:04:45 GMT 1
Att tiden skall "gå fortare" är en sak. Rullande klocka är en annan. Helt annan.
|
|
|
Post by Flaggan on Aug 24, 2006 2:07:47 GMT 1
Den här diskussionen saknar det mest fundamentala för att få fram bättre domare...nämligen klubbarnas satsning på att få fram fler som blir domare.
Om vi nu skall ta tex Carlstad eftersom de sticker ut hakan och kritiserar som ett ex. de har 11 st C domare. När första listan kom ut i våras hade de ingen, så troligen knåpade man ihop ett gäng för att slippa böter och klara av sina uppdrag (vilket fler klubbar har gjort) Vad har Carlstad gjort för att få fram en bättre kvalitet och höja standarden på matcherna. Borde inte en förening som Carlstad kunna få fram iaf en med B-licens?? Om Carlstad deltog på de domarseminarier så kanske de kunde framföra sina synpunkter där och få fram en "konstruktiv" lösning på problemet. Detta istället för att kasta skit i media och därigenom förstärka problemet, minska intresset för sporten och i slutändan göra det svårare att marknadsföra sig själva och sporten.
Det är lätt att slänga skit, klappa sig på bröstet och peka på andra.
Övriga SS är inte mycket bättre (med undantag av Limhamn)
Arlanda 1B och 8C Limhamn 2A, 2B och 6C SMM 9C Jämtland 0
...allt enligt listan på SAFFs hemsida.
Eftersom alla klubbar lider med bristande resurser, så kanske alla spelare borde C-licencieras minst för att höja nivån, få förståndigare spelare, fler domare och utbildade funktionärer. Ideen är knappast praktiskt genomförbar...men klubbarna måste ta sitt ansvar fär att höja ribban. Det kvittar ju hur många utbildningar förbundet anordnar om ingen dyker upp.
Till sist en eloge till Örebro som har 5A, 3B och 4C. Om samtliga klubbar i Sverige bidgrog med samma kvanitet och kvalitet så tror jag inte denna diskussion existerat idag.
Flaggan
|
|