|
Post by D Sandberg on Aug 21, 2006 12:14:16 GMT 1
Men nog är det dags att försöka korta ner matcherna, i alla fall om vi vill ha större sport i Sverige.
|
|
|
Post by Tomas on Aug 21, 2006 12:20:59 GMT 1
I reglerna står det hur lång en match är. Ska domarna låta regelbrott pasera och visa "fingertoppskänsla" som borg säger bara för att tiden ska gå fortare?
Var tar då spelarsäkerheten vägen?
För övrigt tycker jag då att borg kan be om en domartime out och tillsamans med motståndarlaget bestämma att klockan ska rulla eller korta kvartarna. Detta är något som inte är domarnas beslut utan HC.
Om detta förslag inte duger bör borg (och övriga intrresenter) skriva till regelnämnden och komma med förslag och argument för hur långa kvartar det ska vara och när klockan ska stanna. Jag tycker att 10 minuters kvartar skulle vara en bra idé
Tycker också att detta utal i tidningen är väldigt ogenomtänkt om man ska prata om sportens framtid.
Tomas
|
|
|
Post by KonspirationCC on Aug 21, 2006 12:26:18 GMT 1
Eller så är han den stora domarkonspirationen (KonspirationCC)mot Carlstad i spåren och vill skräma dem lite. :-)
Carlstad under flera års tid haft ett visst förhållande till någon av domarna som dömde. De är aldrig sena med att försöka få bort denna domare från deras matcher. Är matchen för lång, jag då kan man ju använda detta mot domarn för att nå sitt mål.
|
|
|
Post by fornuft on Aug 21, 2006 13:24:58 GMT 1
Tänk nu på att vi har med media att göra... Vad som sagts och inte har jag ingen aning om... Det kan kanske vara så att sportchefen i fråga har blivit felciterad? Kanske var det så att kritiken mot domarna utgjorde en liten del av själva intervjun men att journalisten valde att köra den vinklingen? Det har hänt förut...
För att fokusera på problemet.... Jag tror att det behövs en allmän skärpning från såväl spelare som ledare som domare. Som jag ser det måste spelarna lära sig mer regler (mig själv inkluderad). Ledarna måste göra sitt för att "tysta" spelarna och få dem att koncentrera sig på rätt saker, dvs spela utan att dra på sig flaggor. När det gäller domarna så tycker jag att vissa kan försöka förbättra sin dialog med berörda spelare och ledare. Ta er tid att prata med spelarna, vägra inte bara att lyssna. Det finns inget som skapar mer frustration. Våga föra en dialog både på och utanför planen. Mycket av det som sägs från spelarhåll kommer ur frustration (ofta över den egna insatsen )... snälla, ta vissa grejer med en nypa salt.
|
|
|
Post by hasseb on Aug 21, 2006 13:30:11 GMT 1
Vet inte om det är några regeländringen mellan NFL och College när det gäller tid. Men gjorde ett test och kollade på tiderna för Stanfords matcher under förra året. Här kommer tiderna: 3:16 3:10 3:32 3:18 3:18 3:20 3:13 3:05 3:20 3:00 3:34 Som ni ser så är alla dessa matcher över 3 timmar så vad exakt är det folk klagar på. Men samtidigt är ju carlstad kända för att klaga på allt och alla. Tänk dig för nu TNT!!! Matcherna i college och NFL är 4 x 15 min. Det ger tre minuter extra i varje kvart. Och... 12 extra minuter på en match vilket, som du kanske vet, är en quarter i Sverige och Europa! Det innebär alltså att man spelar fem quarters borta i USA vilket i sin tur ger en tid på ca 39 min/quarter. Ta denna siffra och multiplicera med 4 så får du fram 157 minuter vilket är 2h 37 minuter, inkl halvtid. En match som tar 3½ timme är då ca 15 minuter längre än snittet borta i Stanfords matcher... ... to be continued... maybe...
|
|
|
Post by eller on Aug 21, 2006 14:27:49 GMT 1
Fattar inte ett dugg av ditt resonemang hasseb...
Vad menar du? Påståendet i tidningen stämmer ju hur som helst inte.
|
|
|
Post by Nisse on Aug 21, 2006 14:44:58 GMT 1
En liten fråga bara till alla dom som klagar och gnäller över domarna på forumet.
Exakt vad har Ni och Er klubb gjort för att främja rekrytering och utbildning av svenska domare?
I amerikansk fotboll (som alla andra sporter i Sverige) är det trots allt klubbarna själva som är grunden till att vi får bra domare i Sverige. Satsar inte klubbarna på att få fram bra domare, blir det följdaktligen inte heller några bra domare som kommer fram.
Life is just as simple as that.
|
|
|
Post by Domare 150 on Aug 21, 2006 15:10:43 GMT 1
Tomas,
Coacherna har ingensomhelst möjlighet enligt reglerna att bestämma att man skall spela med rullande klocka. Det finns kanske en del fix-och-trixmöjligheter, men just den möjligheten existerar inte.
Det finns dock en möjlighet att resterande tid under matchen, nämligen regel 3-2-2-a:
Any time during the game, the playing time of any remaining period or periods and the intermission between halves may be shortened by mutual agreement of the opposing head coaches and the referee.
Då jag inte bor i Sverige och inte har den svenska regelboken, så blev det copy & paste på engelska, men det går väl bra.
Reglerna ger alltså huvudtränarna möjlighet att korta den kvarvarande tiden i matchen till det man tycker är lämpligt, om huvuddomaren godkänner det. Man kan inte köra med rullande klocka, men man kan säga "vi spelar 2 minuter till i denna perioden, och så spelar vi 5 i sista." Nu är det mycket möjligt att SAFF inte tycker att man skall göra sådant i Superserien, det vet jag ingenting om (och ni vill aldrig se detta hända på en collegematch på TV), men regeln finns där.
Man kan heller inte korta matchen innan den startar (det kan endast huvuddomaren göra om han tror det kommer att bli för mörkt för att spela färdigt, och coacherna behöver inte godkänna det). Men när matchen har startat, så har man alltså regel 3-2-2-a.
Ett initiativ till ett kortande av match borde komma från coacherna, som ju borde kunna reglerna (ok, något utopiskt tänkande där, erkänner det).
"fornuft" har helt rätt att man inte kan lita på media, därför hadde jag några brasklappar i min post.
"eller",
Påståendet i tidningen är fel, det är helt klart. Jag undrar också om det är sant att "I Sverige landar de nästan alltid på tre timmar plus", personligen tror jag inte det. Någon som har statistik från matchrapporterna att tillgå? Men hasseb säger väl att vi inte kan jämföra matchlängder i college med matchlängder i Sverige eftersom de spelar 60 minuter, och vi 48. Diffen är 12 minuter, som ju är lika mycket som en "extra quarter" om man jämför med våra 48 minuter. Och sen har vi detta med all TV-reklam... Så det att matchen i fråga var som en lång collegematch "ursäktar" ju ingenting när förutsättningarna är så olika. Är dock fortfarande inte beredd att skylla allt på domarna, det är en alldeles för enkel förklaring.
Ser att det ovanstående är lite rörigt, hoppas någon förstår vad jag menar.
Jag och hasseb har diskuterat lite runt detta med tidtagningsregler, och visst kan man göra en del (och enklare än det NCAA gör i år) för att korta matchtiderna om man vill. Men det är inte helt problemfritt att köra ett eget race och gå bort från vad resten av Europa gör. Frågan är väl hur stort problemet är?
|
|
|
Post by Domare 618 on Aug 21, 2006 15:36:01 GMT 1
En annan vinkling som slänger tillbaka bollen till föreningarna är funktionärerna. Ofta när man dömer så får man omotiverade och slöa kedjelag och bollkallar vilket resulterar i att det tar extra lång tid att förflytta kedjorna (då klockan står still) få in nya bollar på misslyckade passningar (då klockan står still). Detta kan verka vara petigt men om man skulle klocka detta under en match skulle det nog skära ner, kanske, 5 minuter på en match. När vi nu pratar passningar så fångar recivers i USA betydligt fler passningar i förhållande till vad som görs i Sverige vilket gör att klockan rullar mer där (startar på klarsignal alt. rullar, istället för på snappen) En annan del i tiden är att det begås fler regelbrott (OBS! inte flaggas mer, begås fler regelbrott) än vad det gör i USA för där kan spelarna och coacherna reglerna och då vet vad man får och inte får göra. Ett av problemen med antal flaggor, som alltid beskylls på domarnas dåliga "fingerkänsla" är (enligt mig) att många domare i Sverige är för bra för den kvalité som spelarna håller. Domarna ser mer regelbrott är vad spelarna klarar av att inte göra... Detta läggs då över på domarnas ansvar( ). Börja träna!! Det är dags för föreningarna att utbilda sina funktionärer, spelare och coacher för att vi ska få kortare matcher.
|
|
|
Post by nuts on Aug 21, 2006 15:39:36 GMT 1
Av egen erfarnehet som spelare och eget tyckande så har det enligt min mening blivit bättre än vad det var på 90-talet. Då det inte var alldeles ovanligt att domarna kastade mest för kastandets skull än något annat och njöt av att bli dess samt hörd.
Dock händer det fortfarande att det kastas flaggor mot brott som inte har en påverkan på spelet och som inte är direkt farliga för spelarna. Dessa bör i min mening undvikas då de hämmar spelet såväl som utvecklingen och spridandet av sporten.
Osportsliga saker och farliga företeelser skall enligt mig bedömmas oavsett var på plan och i vilket skede i matchen det sker. Sen är det dessvärre subjektivt vad som anses farligt eller osportsligt..
Liknelser till USA så döms det något annorlunda, det blir ofta en kultur chock för de importer som hamnar i Sverige och det är ett faktum, har spelat närmare 7 år med importer och alla säger samma sak, dommarna har en för stor påverkan på spelet..
Håller med om att det kan tas i tur med på olika sätt och där klubblagen ska lära ut diciplin för att minimera straff även på den sidan.
Likväl som det tas hit coacher och spelare så kunde man kanske ta hit domare likväl, och det kanske redan hänt men kan hända igen..
|
|
|
Post by hasseb on Aug 21, 2006 15:45:16 GMT 1
Jag förstår "eller" när han säger att inte hänger med.. När jag läser mitt inlägg igen så måste jag nog förklara lite... Häng med: Matcherna i college och NFL är 4 x 15 min. Det ger tre minuter extra i varje kvart och 12 extra minuter på en match vilket, som du kanske vet, är en quarter i Sverige och Europa! Det innebär alltså att man spelar fem "Europa"-quarters borta i USA vilket i sin tur ger en tid på ca 39 min/quarter (197min genom 5, 197 minuter är snittet för Stanfords matcher enligt ett tidigare inlägg). Ta denna siffra (39) och multiplicera med 4 så får du fram 156 minuter vilket är 2h 36 minuter, inkl halvtid. En match som tar 3½ timme med 12 min quarters är då ca 15 minuter längre än snittet borta i Stanfords matcher, med 15 min quarters... Hänger ni med nu?? Hoppas det!
|
|
|
Post by Domare 150 on Aug 21, 2006 15:50:32 GMT 1
Nu har jag dömt en del matcher i USA och hel djävla massa i Europa, och helt ärligt så är den stora skillnaden att spelarna i USA är så mycket bättre coachade och har en helt annan disciplin än våra spelare.
Att domarna har en för stor påverkan på spelet anser jag beror mest på det som Domare 618 säger, spelarna är inte bra nog! Säkert svårt för många att gå med på, men det är det min personliga erfarenhet säger.
Det är självklart inte hela förklaringen, och visst finns det ett stort förbättringspotential bland domarna i Sverige också, ingen tvekan om det. Men med bättre regelförståelse och disciplin bland spelarna, så hadde mycket varit vunnet.
nuts, fråga din nästa import om hans coach i USA hadde tillåtit ett sådant uppförande på planen som vi ofta har här i Europa. Om han säger något annat än "hadde aldrig hänt", så har han nog inte spelat i någon av de tre stater jag har dömt i!
|
|
|
Post by August Eriksson on Aug 21, 2006 17:00:07 GMT 1
|
|
|
Post by er on Aug 21, 2006 19:04:30 GMT 1
Hasse, problemet är att ni går ut i tidningar och säger att NFL matcher tar 2 1/2 timma vilket är lögn !
|
|
|
Post by hmm on Aug 21, 2006 22:00:13 GMT 1
Och Hasse är medlem i vilken klubb??
|
|