|
Post by Nisse on May 2, 2005 18:09:20 GMT 1
|
|
|
Post by Mmm on May 2, 2005 18:15:12 GMT 1
haha
|
|
|
Post by Sigurdur Josuason on May 2, 2005 18:22:47 GMT 1
Nu ska vi inte snacka skit om att Truppen innehåller spelare från Göteborg. Jag, Mihaly Rapcsak, Kim och Fredrik Westlund började spela på tidigt 90 tal och har presenterat Sverige tidigare. Min första senior landskamp mot Norge ´95 var vi 12 stycken från Göteborg med Thomas Ahlberg som HC, om jag inte minns fel var det på några spel 8 stycken Giants spelare på Plan samtidigt.. Sigurdur Josuason Göteborg Marvels www.gafk.se (Kommer i Veckan med Roster och Allt) www.proplayer.se (Har dom flesta tröjorna i lager nu. Nämn "Touchdown" när ni beställer och få 100 kr i rabbatt)...
|
|
|
Post by men herregud on May 2, 2005 18:35:17 GMT 1
håkan eriksson QB? som spelar wr i ett div 1 lag, har vi inget bättre än detta....
|
|
|
Post by 12 on May 2, 2005 18:51:55 GMT 1
Stort grattis till Mattias Hyllén för platsen i truppen!
#12 Ulf Sigvardsson Uppsala 86ers
|
|
Landslagets framtid
Guest
|
Post by Landslagets framtid on May 2, 2005 19:59:34 GMT 1
Tycker det borde vara ett "Combine" vad gäller att ta plats i Landslaget. Att ta ut folk på tidigare referenser och kompisskap funkar inte i längden.
Och det är bara Superseriescoutade spelare uttagna. Vilket inte är en garanti för bra kvalité. Tänker inte på någon konkret, jag gratulerar alla som tagit en plats. Tycker dock att det är dags för en ny reform i hur saker och ting ska skötas. Och att spelare får konkurera om platser i en "Combine" ser jag inte som ett onödigt ont.
Vet den del bra spelare i Div 1 som borde kunna ta en plats. Men åter igen, ingen konkret jag inte tycker platsar, utan försöker spåna i ändringsmöjligheter.
Tyck till.
|
|
|
Post by August Eriksson on May 2, 2005 20:01:56 GMT 1
Skapade ett separat forum för senior och junirolandslag oc flyttade därför tråden hit.
|
|
|
Post by div1 on May 2, 2005 21:06:27 GMT 1
Menar du kanske dom 8 spelarna fran Limhamn, eller kanske dom 2 fran TRC eller Stal fran OBK (samtliga Div 1 lag). Vilka fler borde vara med. Beratta for oss. Du, kanske?
PS. Det finns aven en spelar fran Div 2 med i truppen. DS
|
|
|
Post by Son of Dad on May 2, 2005 21:23:03 GMT 1
Att ha tryouts för att ta ut landslagstruppen är väl ett härligt resursslöseri. Dels kostar varje dag som landslaget är samlat en skön peng och dels är det alltid svårt att klämma in landslagsverksamhet tidsmässigt. Nä, landslaget skall träna och bli samspelta när de träffas inte slösa bort tiden och pengarna på uttagningar. Vi har väl kompetenta coacher som samlar film, ser matcher och baserar sina uttagningar på detta?
Snacket om kompisuttagningar är löjligt. Jag kan inte tänka mig någon nuvarande eller tidigare landslagscoach som bryr sig mer om vem som spelar än att vinna. Visst en viss överrepresentation av "hemmaspelare" har alltid funnits men det är inte så märkligt när de kan det system som deras coacher kör. De spelarna har helt enkelt ett litet försprång mot övriga. Inget att skrika sig hes över.
Div 1 spelares vara eller icke vara i landslaget är också en gammal kär fråga. Visst finns det spelare som är tillräckligt bra och visst är det svårare att synas när man inte spelar i den högsta divisionen. Vi måste dock inse att våra coacher dels inte är heltidsanställda och dels i de flesta fall har klubblag att sköta. De kan helt enkelt inte se all fotboll som spelas i vårt avlånga land. Hur många coacher/klubbar/spelare är det som hjälper landslagstränarna att hitta nya talanger i de lägre divisionerna? Släng en film på lådan, vet ja, och säg "Kolla in vår LB #56, han är skitbra". Inte så många, va?
Vad gäller begreppet gamla meriter vilja dra en parallell till rundbollslandslaget där Lars-Tommy alltid fick kritik för att de körde med det gamla vanliga gänget. Se vilken framgång de hade. Man måste försöka få in laggbygge-tanken även i vårt landslag. Detta gör den sittande coachen precis som vissa av hans tidigare kollegor. Byter man ut för stora delar av truppen på en gång kommer man att tappa i kontinuitet. Bättre då att förnya i ett lugnt tempo och jobba längre perioder med samma stomme i laget, det vinner man på.<br> Slutligen vad gäller quarterbacks är så är det visst sorgligt att utbudet är så skralt. Hacka då inte på de få vi har. Hur många superserielag har en svensk starter i år? QB problematiken är ett nationellt dilemma som landslaget för ta den yttersta smällen av, de kan ju till skillnad från övriga lag inte köpa sig ur en dålig situation. Satsa mer på quarterbackutveckling innan ni börjar dissa de vi har.
|
|
|
Post by Dline on May 2, 2005 21:28:46 GMT 1
Varför finns calle b på dl Skulle vara synd om han lämnat Offens.
|
|
|
Post by va on May 2, 2005 21:38:41 GMT 1
vaddå dissa de vi har? fallet håkan eriksson är att han inte ens spelar QB i klubblaget!!!!
|
|
|
Post by Min sikt on May 2, 2005 21:53:30 GMT 1
Jag förstår inte hur man kan tycka att ha tryouts för landslaget skulle vara ett resursslöseri. För det första är det inte så överdrivet mycket som skulle krävas. Säg att man väljer en helg på säg två platser i Sverige och att man kör två tvåtimmarspass på lördagen och samma på söndagen. Planhyran skulle inte behöva bli särskilt dyr och om man låter det vara frivilliga uttagningar finns det ingen anledning för förbundet att betala uppehälle och transporter för dessa "prospects". Är man tillräckligt motiverad för att enligt mig ha rätt att spela i landslaget, kan man nog ta de kostnader som krävs för att vara med på campet. För det andra skulle nog en öppnare väg till landslaget fungera som en morot för rätt många spelare, vilket i sin tur borde vara positivt för sporten i övrigt i Sverige. Det är väl för att utveckla sporten vi har ett landslag?
|
|
Avdankad landslagspelare
Guest
|
Post by Avdankad landslagspelare on May 2, 2005 22:23:17 GMT 1
Tyvärr det nog bara att inse att det troligtvis finns spelare ute i landet som absolut har potentialen och inställningen att platsa i landslaget, och try-outs hade varit till deras fördel. Men jag håller med "Son of Dad" och menar att detta, tyvärr, är slöseri med resurser - vår sport är för liten och vår ekonomi för skral. Istället är nog snarare problemet att vissa coacher, och kanske även spelare, är för dåliga att marknadsföra spelare och aktivt försöka skaffa landslagstränarnas uppmärksamhet. Så länge det sköts på ett snyggt sätt, tror jag att de nämligen skulle uppskatta telefonsamtal och skickade matchfilmer, för att kunna utvärdera "nya" och "okända" spelare.
Vidare anser jag att vi överlag har ett ganska bra spelarmaterial, och att det är minst lika viktigt att få spelare att fungera som ett lag - men problemet för framtida framgångar är att det behövs satsningar på framtida quaterbacks. Alltför få lag i landet har kunskap och ibland även viljan att träna upp dessa ledare på planen. Detta är väl en anledning att "gamla" Eriksson blir uttagen som QB, han är den i mina ögon som FAKTISKT besitter lite av den ledaregenskapen.
Tills vidare är det nog bara att gilla läget med ens egna subjektiva bedömning om tvivelaktiga uttagningar. Till ni som satsar på en plats - våga visa er! Marknadsför er själva! Våga vara kaxig! Om du sen platsar eller ej ger ju sig - men är du osynlig kommer du aldrig bli uttagen.
/Fd landslagspelare som tog en plats ingen trodde på.
|
|
|
Post by Pontus Bondeson on May 2, 2005 22:31:15 GMT 1
Angående Carl Johan Blomvall som står på listan under NFLE, någon som vet hur det har gått för herrn efter draften. Drar han till NFL europe eller något annat stort europalag?
|
|
|
Post by Coach on May 2, 2005 23:40:17 GMT 1
Tycker det är konstigt att vi inte vågar satsa på att skola in en eller 2 unga killar på QB i landslaget. Visserligen är de riktiga talangerna nått år för unga än, men dom kommer snabbt. '
Ett problem är att svenska QB´s byter till annan position för att kunna få speltid i lag som satsar på am QB.
De jag vill se i truppen istället för Håkan Och Kim (båda har sett sina bästa år, Håkan är TE i TRC!) är Jens Unosson, JR, Michel Jenmert, TRC, Linus Hagvall(?) SD, Anders Onselius, SC. Det finns säkert nån mer jag missat. Framtiden är snart här, då killar som Michel Jenmert, Marlon Ahlm, Erik Weige m.fl. kommer göra QB till en Svensk styrka istället för svaghet.
P.S. Hur kan David Jonsson, SMM inte vara med i truppen? Bästa RB vi har... D.S.
|
|