|
Post by Wwihd on Jun 15, 2007 7:19:35 GMT 1
Det behövs inte någon person bakom centern Detta är inget regelbrott.
Och då måste vi ha lag att spela emot.
och nu har vi andra tack vare det "kloka" beslutet en match mindre att spela. En match mindre
Jag tycker att fler skall ta och lyfta blicken. Jag önskar att fler personer hade samma insikt som Lagboken, men å andra sidan så hade vi inte haft det här problemet då heller.
|
|
|
Post by wwehd on Jun 15, 2007 8:01:53 GMT 1
Det behövs inte någon person bakom centern Detta är inget regelbrott. Det är inte ett regelbrott i sig, det är korrekt. Men om du inte har någon alls bakom centern i position att kunna ta emot bollstarten så blir det ju per automatik en lös boll. Och eftersom det inte är tillåtet att göra en planerad lös boll (att alltså med vilje göra bollen lös) så blir det ett regelbrott när inte någon kan ta emot bollstarten. 5 yards bestraffning från föregående punkten, illegalt tillvägagångssätt (Illegal procedure). Nu blev det långt och krångligt, men jag tror ni förstår.
|
|
|
Post by nollatta on Jun 15, 2007 9:24:48 GMT 1
Men man kan alltid köra speed-sweep där rb går i motion och tar emot bollen i en "shotgunformation". finns alltid en tanke bakom allt
|
|
|
Post by Eeeeeh on Jun 15, 2007 9:32:49 GMT 1
Så nu ska falun få 4 hemma och 2 bortamatcher totalt och Bulldogs 2 hemma och 4 borta totalt. Överklaga till SAFF Bulldogs!!!
|
|
|
Post by wwehd on Jun 15, 2007 9:33:19 GMT 1
Jo, men då har du ju inte 7 man på linjen vid tidpunkten för bollstarten. Och det är ett regelbrott. Illegal uppställning, 5 yards från föregående punkten.
|
|
|
Post by Informer on Jun 15, 2007 9:58:08 GMT 1
Ok detta blir mer av akademisk betydelse ju längre diskussionen kring detta pågår. De som inte är intresserade, sluta läs nu.
wwehd: Jag förstår inte?
Regel 7.1.7 - En lag-A spelare får inte föra framåt en plannerad lös boll i bollstartarens närhet.
7.2.3 - Ingen offensiv linjespelare får ta emot en hand-till-hand bollstart.
En bakåtpassning är en lös boll och plannerad. Den blir lös då den lämnar bollstartarens hand (om det inte är en hand-till hand bollstart). Det är också urtypen för shotgun uppställningen.
Menar du att den är illegal?
Således. Bollstaraten starta bollen, exempelvis något hög men samtidigt kort. En linjespelare fångar bollen och kan nu göra vad han vill med den. Om man anser detta vara en plannerad lös boll som faller under reglerna för bestraffning så kan han inte föra bollen framåt. Men han kan passa eller överräcka till en annan lag-A spelare som kan göra vad den vill.
Således, sju spelare är tillräckligt för ett bollinjespel.
Sen anser jag att man skall vara 11 spelare när matchen börjar annars är det W.O. men det är i så fall något som TB får reglera i framtiden.
|
|
|
Post by Petter on Jun 15, 2007 15:55:29 GMT 1
Svar till lagboken: Jag förstår inte riktigt din ironi men jag ska försöka ge dig mina svar så gott jag begriper...
Jag har i alla år spelat i ett lag som har svårt att få ihop spelare till matcherna. Vet mycket väl hur det är att vara 6 pers på träning, har hänt i år. Inte min mening att nervärdera någon. Tycker det är jävligt respektlöst och inte komma på träningar.
Det är väl knappast dom spelare som ställer upp för föreningen som är problemet. Om du tror att det var så jag menade ber jag om ursäkt för att jag var otydlig. Det är din polare som är respektlös mot dig när han inte dyker upp. Han har ju "lovat" dig att spela amerikansk fotboll i din klubb.
"Nej, straffa dessa herrar eller damer med att slå undan fötterna på dom och verkligen säkerställa att de inte får spela. Gör vi så höjer vi sannolikheten att dom kommer vara minst 40 pers nästa år. Det finns ingen risk i att dessa eldsjälar som tvingas kämpa med näbbar och klor för att få saker och ting att fungera i sin förening inte orkar mer och helt sonika lägger av."
Igen så var det inte min mening att klanka ner på de 7 som ställer upp. Däremot så tycker jag att klubben i sig tar ett dåligt beslut när man anmäler ett lag till seriespel som inte kan ställa upp med mer än 11 man till första matchen på säsongen. (läst här på forumet) Jag har läst någonstans att DIFB skulle ha 26 man tillgängliga för att spela i B laget, detta kanske är medräknat sina U19 spelare men trots detta kvarstår faktum att det var rätt länge sedan spelscheman spikades och man borde ha sett att matchen ev. skulle krocka med U19 match om det nu var så...(osäker igen) Så det jag ifrågasätter är a) planering b) spelares "comittment" och då menar ja dom som inte ställer upp. Eller är det 15 man som kommer på, dagen innan match, vissta ja...jag måste ju jobba imorrn...?
Jag har även själv deltagit i matcher där mitt lag inte varit fler än 12 man. Men då har det varit någon enstaka match under någon enstaka säsong. I DIFB verkar det mer regel än undantag. Kanske är jag lite för seriös idrottsman för hålla på med denna "B" sport. I min värld finns inte plats för "korpversamhet" inom amerikansk fotboll. Jag vill att alla ska va lika seriösa som mig. Du tycker kanske inte som jag och det är helt okej. Du kan fortsätta att spela i ett lag som inte har mer än 7-12 man till match om du tycker att det är okej. Själv skulle jag nog leta mig till ett lag som är åtminstone 15-16 man till match. Tro mig...det är roligare!!
|
|
|
Post by hmmm on Jun 17, 2007 22:02:02 GMT 1
är det någon som vet nu varför saff valde att från början skriva att matchen ej spelad och nu en vecka senare ändrat till dif b utgått?
oki jag vill inte veta om 11 spelade annars WO utan vad som faktiskt vart fastställt av TB och motiveringar.
nej det är inte för att dif skulle va så bra och ha mångaspelare efter sommarn jag skriver detta utan för att lära mig och veta vad det är som gäller...
|
|
|
Post by ordfdifaf on Jun 20, 2007 22:15:51 GMT 1
Hej på er!
Idag har jag (och Falun, TU mfl) mottagit ett beslut från SAFF:s FS (VU) avseende Djurgårdens överklagan gällande domarens beslut om WO i matchen Falun – DIF B. Beslutet bifaller Djurgårdens begäran om att återkalla WO-beslutet. Det grundar sig på just det faktum som några av er som skrivit i denna tråd och även vi framhållit i vår överklagan att det ingenstans i TB eller regelverk finns reglerat hur många spelare man måste vara för att kunna starta en match.
DIF B finns således alltjämt kvar i division 2 Östra och vi har nu fått i uppdrag att finna nytt matchdatum för att genomföra matchen mot Falun. Vi har även tolkat detta som att vi måste finna nya speldatum för de ej spelade matcherna mot Nyköping.
Avslutningsvis vill jag informera alla er läsare om att vi i samband med denna process även har föreslagit till FS att ge Regelnämnden i uppdrag att göra ett tillägg i TB som reglerar antalet ombytta licensierade spelare (förslagsvis 11) för att kunna starta en match.
Vi ber återigen om ursäkt för all den osäkerhet och även de utmaningar som denna process har vållat alla klubbar i division 2 östra… Men nu blickar vi framåt!
/Joachim Skoogberg
|
|
|
Post by Torkel on Jun 21, 2007 9:26:01 GMT 1
grattis dif B, nu kan ni genomföra ett par matcher till...
|
|
|
Post by Kan bli bra on Jun 21, 2007 9:34:27 GMT 1
Om nu INGEN ändring görs i TB gällande antal spelare man behöver ha vid kick-off för att genomföra en avspark är detta beslut skandallöst.
Görs en ändring i TB så tycker jag att beslutet är rätt och att det endast visade på att det fanns vissa brister i reglementet som nu kommer att åtgärdas, men att DIF AF ej ska bli drabbade av bristerna.
|
|
|
Post by wwehd on Jun 21, 2007 13:41:55 GMT 1
Jag håller med föregående talare i sakfrågan, men jag är tveksam till att man kan ändra i TB under pågående säsong. Men jag kan absolut ha fel, det vore inte första gången Tyvärr känns det som att det bara är att bita i det sura äpplet och fixa saken till nästa år.
|
|
|
Post by MM on Jun 21, 2007 13:57:53 GMT 1
Det här är ju en underbar regel. Så fort man inte orkar åka på en match så skickar man ett par gubbar som gör kick off och sen är matchen slut. Som exempel kan man ta ett i superserien. När Limhamn möter Stockholm i sista omgången och är redan klara för slutspelet så skickar dom bara en bil för att göra en KO. Man förlorar bara med en TD och sparar en massa pengar i klubbkassan. Eller om det är jämnt mellan två lag och det är poängen som kommer att avgöra så kan man göra likadant i en match där man tror att man kanske förlorar med mer än bara en TD. Tack Djurgården för att ni har fixat denna nya form av att spela fotboll! Vilken härlig säsong och vilket underbart beslut av SAFF. För fotbollen in i framtiden. Djurkyrkogården forever!
|
|
|
Post by wwehd on Jun 21, 2007 14:23:30 GMT 1
Det här är ju en underbar regel. Så fort man inte orkar åka på en match så skickar man ett par gubbar som gör kick off och sen är matchen slut. Som exempel kan man ta ett i superserien. När Limhamn möter Stockholm i sista omgången och är redan klara för slutspelet så skickar dom bara en bil för att göra en KO. Man förlorar bara med en TD och sparar en massa pengar i klubbkassan. Eller om det är jämnt mellan två lag och det är poängen som kommer att avgöra så kan man göra likadant i en match där man tror att man kanske förlorar med mer än bara en TD. Tack Djurgården för att ni har fixat denna nya form av att spela fotboll! Vilken härlig säsong och vilket underbart beslut av SAFF. För fotbollen in i framtiden. Djurkyrkogården forever! SAFF måste följa sitt regelverk, även om regelverket i detta fall, i mina ögon, verkar vara felaktigt. Lägg in en motion till årsmötet om att ändra i TB. Det är enda sättet att förhindra liknande saker i framtiden.
|
|
|
Post by Tommy Wiking on Jun 21, 2007 15:55:45 GMT 1
Hej,
Några kommentarer,
Förbundsstyrelsen måste naturligtvis följa det regelverk som finns och finns det inga regler som ger domaren rätt att inte starta en match pga att lag inte är tillräckligt med spelare så är det bara för oss att följa regelverket. Skulle bli rätt konstiga konsekvenser om FS väljer att hitta på egna regler mitt i säsongen. Vidare så skulle Riksidrottsnämnden vid ett överklagande omedelbart riva upp vårt beslut då det inte följer våra regler.
En ändring av TB kan ske i december och hur en sådan eventuell ändring ser ut tänker jag inte spekulera i nu.
Det föreligger dock ett missförstånd om någon tolkar vårt beslut som om att man kan åka till en match och sparka av för att sedan avbryta matchen (som Alcoholica och MM beskrev det). Vad som hände i Falun var att domaren och någon form av allmän röra bestämde att Djurgården inte fick starta matchen då de inte var fler än sju spelare och ett sådant beslut har inget stöd i reglerna. Matchen startade aldrig och Djurgården avbröt ingen match.
Ett lag kan inte heller ensidigt bestämma sig för att avbryta matchen. Regelboken säger att om båda lagens huvudtränare och huvuddomaren är överens så kan man besluta att förkorta perioderna. Går inte motståndaren med på att förkorta mactchen så blir det en fullängdsmatch. Skulle ett lag under matchen välja att avbryta matchen för att man är för få spelare, ja då blir det en w.o. Så var inte heller fallet i Falun-DIF.
Mvh Tommy Wiking Ordf SAFF
ps glömde, det är ingen idé att skicka motioner om ändring av TB till förbundsmötet eftersom det är förbundsstyrelsen som på förslag av regelnämnden som fastställer TB.
|
|