|
Post by Saft on Jun 11, 2007 21:30:24 GMT 1
Jag vill börja med att säga att jag på inget sätt försvarar DIFs agerande. Det var inta bra att dyka upp med 7 man.
Nu är dock 7 man tillräckligt för att genomföra en match!
Hur undrar ni nog?
Falun gör avspark DIF tar emot (ingen regel om antal personer på plan) och fumlar bollen Falun gör TD, falun gör2 XP p, sedan så upprepas detta 7 ggr lite raskt och det står 56-0 och domaren bryter.
Capice?
Hur har Falun tidigare år själva agerat? Jag har själv åkt till falun och dessa har gett upp i första kvarten (u 16), det tyck ni ha glömt? Hur agerade vi då... Jo vi lånade ut spelare och lät er ta in överåriga spelare. Varför? För att alla gynnades av det.
Så bör Falun ransaka sig själva. Sluta skyll på ert beslut på andra eller leta dåliga ursäkter.
Jag hoppas att ni kan vara så pass rakryggade att ni åtminståne ka stå för det ni gjort. Falun tog beslutet. Då får ni också räkna med att ta konsekvensen av att folk tycker att ni tagit ett felaktigt beslut.
Ta åt er av feedbacken ni få, och lär er av ert misstag så det inte behöver upprepas, då har vi åtminståne fått ut något bra av den här soppan.
|
|
|
Post by ajajaj on Jun 11, 2007 21:37:34 GMT 1
Saft jag antar att du är från Jämtland. Den matchen du menar i u16 är ju ganska stor skillnad vi hade ca 12 man till match (man spelade 9 man i u16 på den tiden) och skulle spela 3 matcher på 2 dagar lite skillnad tänk om vi hade dykt upp med 5 man till match utan att säga något före. Jag förstår vad du menar men du vet inte allt krångel som vi varit med om tidigare, det är inget jag har någon lust att gå in på nu.
|
|
25
Bänkvärmare
|
Post by 25 on Jun 11, 2007 21:59:02 GMT 1
Ledsen att behöva ta upp plats på forumet med ännu en persons ovidkommande åsikt.
Jag tycker att hela snacket om att "genomföra" en match betyder att det är något sjukt i sporten.
Om man så gärna vill att de spelare som inte tar plats i A-laget ska ha någonting att göra så kan man väl sätta ihop nån form av practice squad så som NFL lagen gör. Eller ha ett farmaravtal med ett annat lag så som SMM hade med Norrköping. Att resten av en division ska böja ryggen baklänges och ändra matchdatum och stå i omklädningsrummet och undra om det blir match för att bortalaget inte har med sig rätt tröjor är i min mening vansinne.
Visst vill ha så många matcher som möjligt, men det måste finnas en gräns för hur gärna vi vill ha lag med i serien. Vad gäller att segrar stryks för både Falun och övriga lag kan jag bara tycka att JAG mycket häldre får tokpisk av Norrköping än "genomför" en seger mot Djurgården.
Sist av allt så kan man väl iaf konstatera att Falun tog beslutet och nu blev det som det blev. Om man tycker att det inte borde vara upp till Falun i det här fallet så får man väl göra sitt bästa för att få igenom en protest hos SAFF. Synd att lagen i divisionen blir färre, men personligen är jag trött på att om och om igen frustreras över DIFs kryphålsmanövrerande kring matcher de inte klarar av att spela.
|
|
|
Post by BK on Jun 12, 2007 6:47:27 GMT 1
Håller helt med dig i ovanstående. Men det är tyvärr dagens regler som medför att matcher måste "genomföras". Ändra w.o. reglerna till att passa nivån vi har. Någon skrev tidigare att vi spelar på div 6-7, jag sträcker mig ännu längre. Div 2 = Korpen, så tillåt w.o.
|
|
|
Post by Realist on Jun 12, 2007 7:36:42 GMT 1
Håller helt med dig i ovanstående. Men det är tyvärr dagens regler som medför att matcher måste "genomföras". Ändra w.o. reglerna till att passa nivån vi har. Någon skrev tidigare att vi spelar på div 6-7, jag sträcker mig ännu längre. Div 2 = Korpen, så tillåt w.o. Var nu ärlig mot er själva. Div 2 är inte ens korpen. Div 2 är bara lekstuga. Div 1 är nog närmare korpen om vi ska vara ärliga. Superserien kanske är div 6-7. Nått sånt är nog realistiskt. I frågan om Falun kontra Jurgåårn så har jag bara en sak att tillägga. Ha ett lag kvar, eller inte ha ett lag kvar? I vår lilla sport ter sig valet väldigt enkelt i mina ögon.
|
|
|
Post by Informer on Jun 12, 2007 9:27:02 GMT 1
Notera att på SAFF:s hemsida är resultetet från helgen ändrad från W.O till ej spelad? Kan det vara så att beskedet från TU att det krävdes 9 man för att starta matchen som spökar.
Till nästa år tror jag att vi får se en änding i TB som säger att en match ej får starta om ett lag inte kan ställa 11 spelare på banan. I flagg finns det redan en sådan minimiregel.
|
|
|
Post by Regler on Jun 12, 2007 12:12:15 GMT 1
Reglerna tillåter ju inte att man flyttar matcherna, vilket jag tycker är fel... det kan komma upp saker i efterhand som gör att en match inte kan spelas just det datumet.. och att utesluta lag för att de inte har folk till den matchen, när man egentligen vill flytta den..
Men visst, åka så långt som DIF gjorde skulle jag aldrig gjort med så få spelare..
|
|
|
Post by Falun on Jun 12, 2007 13:15:11 GMT 1
Falun-Borlänge Amerikanska Fotbollsförenings officiella syn på den icke genomförda matchen mellan Copperheads-Djurgården B den 10:e juni.
Till att börja med, är vi de första att säga, att vi tycker det är väldigt synd, att vi förlorat ett lag ur vår serie! Med en så liten serie, behövs alla lagen.
Efter alla den debatt som varit på Forumet, anser vi att det är dags att ge Copperheads syn på vad som hände med matchen i söndags. Det känns tråkigt, att vissa inlägg i forumet är mer känsloladdade än sakliga. Vi har lite svårt att förstå, att Copperheads får hela skulden för Djurgårdens uteslutning. I fredags blev Copperheads ordf blev kontaktade av Djurgårdens ordf, som önskade att flytta söndagens match. Vi sa nej till det, eftersom vi anser att det är praktiskt omöjligt att flytta en match med så kort varsel. Matchsäsongen är väldigt tight och det är i princip omöjligt att hitta en ny tid av matchplan. Djurgårdens ordf sa, att då kommer nog Djurgården med ett begränsat antal spelare.
Inför söndagens match, genomförde alltså Copperheads full matchplanering enligt vanliga rutiner. Coacher och spelare matchladdade för fullt. Flera spelare tog semester från jobbet, andra var inte med på dop, för att kunna vara med på matchen. Vi har många långväga spelare, Avesta, Leksand mm som körde flera mil till Falun. Alla vet att arrangemanget runt en hemmamatch är stort: hyra plan, affischer satt uppe på stan, speaker och ljudanläggning fixad, kiosken laddad med hamburgare, planen kritad mm. Domare och många funktionärer var också på plats. M a o hade vi lagt ner en mycket tid, energi och kostnader för att matchen skulle bli bra!
Först på söndagen kl 11.42 får Copperheads ordförande ett meddelande på mobilsvaret, att Djurgården kommer med färre än 9 spelare. Luften gick helt ur Copperheads, när Djurgårdstruppen dök upp, med 2 coacher, 7 spelare (varav 3 skadade). Djurgårdstruppen visade inte minsta intresse av att byta om. Då startade en lång förhandling om hur vi skulle göra. Telefonen gick varm mellan ordförandena i de respektive klubbarna, domare och SAFF om vad som egentligen gäller. Fick Djurgårdens trupp över huvud taget spela? Efter lång förhandling, beslöt Copperheads att inte ställa upp på en downing. Djurgårdstruppen var väl klen, och Copperheads ansåg att vi borde ha blivit förvarnade tidigare om vad som skulle ske, så att vi hade fått chansen att ställa in hela matcharrangemanget. Följden blev, domaren dömde Copperheads seger p g a WO. Copperheads fick skicka hem domare, funktionärer och publik.
Vi tycker väldigt synd om de 9 representanter för Djurgården som kom till Falun söndags helt i onödan! Djurgårdens ledning, borde inför matchen ha tagit reda på reglerna bättre, så att de kände till att det krävs 9 licensierade spelare, för att domaren ska godkänna matchen.
Säsongen 2006 hade vi en lång diskussion med Djurgårdens ordf om ett matchdatum. Budskapet till oss var, att om vi inte var beredda att flytta matchen så skulle Djurgården lämna WO. Enda möjliga alternativa matchdatum var sista helgen i juli. Detta var en besvärlig helg för oss, dels krockade det med semester för många spelare och dels krävde det SAFF:s godkännande då matchdagen låg utanför den uppgjorda spelsäsongen. Trots allt besvär, gick vi med på att flytta matchen, och genom det räddade vi kvar Djurgården i serien förra säsongen. Det känns tråkigt, att Djurgården tycks ha glömt bort vad vi gjorde för dem i fjol. Eftersom vi ställde upp då, kunde man vänta sig, att Djurgården inför söndagens match, hade fört en bättre dialog med oss, så att vi skulle ha förstått att de inte kunde ställa upp med 9 spelare så att matchen gick att fullfölja.
Nu blev vi tyvärr två förlorare i söndags. Djurgårdsspelarna som åkte till Falun förgäves och Copperheads som arrangerade en match förgäves. Båda är väldigt besvikna! Sen drabbar det även övriga lag i Div Östra, då vi nu tappar ett lag i serien. Copperheads är de första att beklaga detta.
|
|
|
Post by nordlig on Jun 12, 2007 13:55:31 GMT 1
Tycker det låter som mycket bullnuts där nu. en B-lagsmatch med större förberedelser än inför en SS-match?
När Falun, tror också att fotbollssverige är riktigt basvikna över ert beslut. I striden hetta kan man tycka att "dom får f-n skylla sig själva" ..men när man lugnat ner känslorna och ser tillbaks tror jag nog ni ångrar er. Otroligt dålig stil att agera som ni gjorde.
Bara mina tankar, liksom alla andras i detta för övrigt rätt ointressanta forum.
/Anonym Andersson
|
|
|
Post by Trones on Jun 12, 2007 14:01:03 GMT 1
Tycker det låter som mycket bullnuts där nu. en B-lagsmatch med större förberedelser än inför en SS-match? När Falun, tror också att fotbollssverige är riktigt basvikna över ert beslut. I striden hetta kan man tycka att "dom får f-n skylla sig själva" ..men när man lugnat ner känslorna och ser tillbaks tror jag nog ni ångrar er. Otroligt dålig stil att agera som ni gjorde. Jag vet inte hur du får det till större förberedelser än inför en SS-match? Funktionärer behövs även till Div.II matcher. Planen behövs till en Div.II match. Domarlag lika så, man behöver krita planen. Sen att vi säljer hamburgare och afficherar på stan tillkommer även det. Så självklart är det jobb med att arrangera en hemma match. Jag anser att vi efter förutsättningar nämna ovan handlade rätt, även när känslorna lagt sig.
|
|
|
Post by KPJ on Jun 12, 2007 14:09:58 GMT 1
If you have to reschedule 4 games in 1½ seasons, due to a lack of players, you simply do not have a team. Period.
|
|
|
Post by Helt otroligt on Jun 12, 2007 14:51:18 GMT 1
Det är fan i mig helt sanslöst att folk faktiskt klandrar Falun för Difs W.O. hur tänker ni egentligen ? 4 inställda matcher på 1 1/2 säsong talar väl sitt tydliga språk eller ? Det är bara inse att de inte har tillräckligt med folk för att ställa upp med ett B-lag.
Nää, Falun gjorde det enda rätta och begära W.O. vilka alternativ fanns annars ? låte Dif bestämma själva datum för matcher när de har tillräckligt med folk ? hur många matcher då ? 3- 4 ? spela i September/oktober ?
Hellre kvalitet än kvantitet när det gäller matcher.
|
|
|
Post by det vette fan on Jun 12, 2007 17:18:38 GMT 1
Först måste jag bara tycka att korpnivå är det inte för jag har lirat fjollboll i korpen och då tränade man inte alls utan bara spelade matcher (även om en del spelares träningsnärvaro vittnar om att dom är på korpnivå ) Sen tycker jag att våran lilla sport måste ta varje möjlighet att visa upp sig för att försöka få fäste i idrottssverige. Att då ha en serie med 3 lag där man får spela 4 matcher, om än mot kvalificerat motstånd, efter att ha tränat ett halvår låter tråkigt. Hellre då ha en serie med 6 lag. Ok att det kommer vara stor skillnad mellan topp och botten. Men då har alla lag 5 matcher på hemmaplan och större möjlighet att visa upp sig. Och det är inte bara i division 2 det är stor skillnad. Kolla superserietabellen. TRC och AJ vet att dom inte rår på de tre topplagen och den enda matchen som betyder något är det återstående mötet lagen emellan där det bestäms vilka som får äran att bli krossade i semifinalen. Sluta motarbeta varandra och se för fan till att sporten inte dör ut.
|
|
|
Post by WO on Jun 13, 2007 10:04:34 GMT 1
Helt otroligt hur ni kan klandra Falun. Djurgården dök upp med sju spelare och...jag fattar inte hur man som förening tänker när man åker till en såda match.
Saft skrev nåt om någon förklaring hur man genomför en match med sju spelare. För mig låter det mer som en förklaring till hur man undviker att behöva lämna W.O. trots att man skämmer ut sig själv som förening och hela sporten inför den publik som tagit sig till aktuell arena för att titta på Amerikanks Fotboll.
Djurgården tycker synd om sig själva nu när de inte får chansen att spela andra halva av säsongen. Men inse att för att få spela andra halvan, måste man även klara av att spela första halvan. (Notera att jag skriver SPELA, och inte GENOMFÖRA, första halvan).
|
|
|
Post by Helt rtt on Jun 13, 2007 14:35:08 GMT 1
Jag tycker det var helt rätt, vi har också fått inställda matcher och tvingats böja oss baklänges för att tillgodose Djurgården. Klarar man inte av att spela första halvan av säsongen, vad är det då för mening?
Dessutom är det inte rätt mot oss andra, vi vet inte om det blir nån match, eller blir det någon match så är det 10 man som står på planen. Det är inte lätt att försöka marknadsföra sporten under de förutsättningarna.
Däremot hoppas jag att Dif kommer tillbaks till nästa säsong med en stabil trupp som klarar av att genomföra en hel säsong och kan bjuda upp till hårda matcher.
|
|