|
Post by masse on Mar 30, 2006 23:00:25 GMT 1
till Ralf
for det forsta kan jag rakt av saga till dig att jag hade gjort allt jag kan for att fa en klubb i gbg som ar etablerad i SS men de e inte mycke jag kan gora nar jag inte ens bor i sverige. som jag sagt tidigare tror jag fortfarande att klubben har en ljus framtid o de star jag fast vid men jag kan tyvar inte bidra med nagat.
for det andra du borde inte namna mitt namn an mindre jamfora mig med nagan annan. jag kan lova att branni ar saker 300ggr battre person an mig men du kanner inte mig sa du borde verkligen passa din tunga. by the way vem e du egentligen?
|
|
|
Post by TB on Mar 31, 2006 6:45:16 GMT 1
Vem fan har omklädningsrum vid planen? Vem har blivit behandlad bra av sin kommun? Vem har inte tränat mitt i natten? Säg i vilken stad förutom möjligen karlstad som sporten inte hamnar i skymundan av alla andra? och varför ska allt stå och falla med Thore, visst en grym coach, men man måste kunna klara sig utan en man. För få eldsjälar? hur många behövs igentligen?
Det är klart att vi känner igen oss, men varför banga igen?
Visst ska vi arbeta för att förstora vår sport! då hjälper det inte att man inte har lust. Tydligt är ju att folket har tröttnat?! Vilket jag tycker är synd!
"Vi måste hjälpa fobollen inte stjälpa den..."
Jag håller med, sluta ursäkta allt jämt. Ta tjuren vid hornen och led den rätt istället.
|
|
|
Post by Bnken on Mar 31, 2006 7:37:09 GMT 1
Till "stämmer ryktet": Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att de har tappat 30 man. Slogs inte två lag ihop för ett år sen (eller var det 2?). Men andra ord är det precis som i varje sammanslagning ett stort gäng spelare som är vana att få mycket speltid som hamnar på bänken. När de inte fått spela har de tröttnat och lagt av. Har hänt för och kommer att hända igen.
|
|
|
Post by Logiskt on Mar 31, 2006 9:48:08 GMT 1
Får börja med att be om ursäkt för min bristfälliga beskrivning av några av dom påverkande faktorer för energiförlusten i Göteborg. Min avsikt var att försöka ge en ev förklaring inte en bortförklaring(varför skulle jag det..) Tror att en del av förklaringen står att finna i FÖRÄNDRINGEN: Vi har tidigare haft en fast punkt i vårat idrottande, med Valhalla som navet i våran verksamhet. Vi har tränat, spelat matcher, umgåtts, haft klubblokal, grillat, druckit öl osv. Själv har jag spungit omkring där lycklig, som en kalv på grönbete, sedan 1992.. Att under en relativt kort tidsperiod ta ifrån en förening sin själ, (vilket det i mångt och mycket är, flera gamla trotjänare passade på att ta en bit av turfen som ett minne av en fin tid i livet i samband med att den revs upp...), och versamhetsgrund sedan 15år får givetvis konsekvenser... Det tror jag TB och alla andra kan förstå..
Det man har haft har man svårare att klara sig utan än det man aldrig haft (jämf med LIVET)..
Hippie
|
|
|
Post by Nise on Mar 31, 2006 9:48:48 GMT 1
Visst tänk om det varit två Göteborgs lag som fajtats i divII iår!! Det hade gynnat både göteborg och närliggande lag som t ex Halmstad och Borås. Inga större problem då att resa till matcher......
|
|
|
Post by Jupp on Mar 31, 2006 12:52:56 GMT 1
Håller med Hippie.
Valhalla var den fasta punkten.
Sen slängde gbg ut oss på olika planer (a å b-lag)
|
|
|
Post by publik on Mar 31, 2006 14:39:04 GMT 1
Visst tänk om det varit två Göteborgs lag som fajtats i divII iår!! Det hade gynnat både göteborg och närliggande lag som t ex Halmstad och Borås. Inga större problem då att resa till matcher...... Halmstad tillhör södra så dom hade troligtvis INTE spelat mot Göteborg.
|
|
|
Post by Ganslandt 33 on Apr 5, 2006 11:37:35 GMT 1
Trist tråd från början till slut. Har som fotbollspensionär tvingats inse det som man kanske bara anade förut. Vi är inte det brödraskap vi borde vara. Vi är ett gäng ogina skvallerkärringar och pubesfjortisar. Jag säger VI för visst har jag bidragit till pajkastningen genom åren (om en på ett ytters artikulerat och belevat vis. Eller hur Krüger?). Detta forum har precis som sina föregångare ingen uppbyggande utan snarare en söndrande effekt på sporten. Små människor som i sitt korta perspektiv inte förstår att en högsta serie med 5 lag får uppmärksamhet av absolut ingen utanför ankdammen. Ett SM-guld är inte mer värt än en plackett som månadens anställd på McDonalds eller tre raka simborgarmärken. En ytterst tillfällig personlig boost. När inte ens andra fotbollsspelare bryr sig… varför skulle någon annan ägna en SM-final ens tre rader i en dagstidning? Tycker väldigt synd om MM, CC och andra som periodvis varit ensamma på toppen av gödselstacken. Att se allt potentiellt motstånd vackla och falla under den arbetsbörda det innebär att driva en amerikansk fotbollssklubb i Sverige devalverar era framgångar. Ni har jobbat hårt och förtjänar lite strålglans, men tyvärr, serien är för fattig för att SM-guld eller silver skall upplevas som verkliga prestationer för publik och idrottsetablisemang i Sverige . När dessutom diciplinen hos spelare och ledare är så dålig att debatter som denna förs inför öppen ridå på nätet inser man varför sponsorer och seriösa idrottsutövare drar sig undan sporten.
Minneslapp till alla er Citroner och tyckare som hånskrattar åt föreningar med problem. I en liten sport som vår bör ni sörja inte bara varje lag, utan i princip varje enskild spelare som lägger ner. För vår sport är i allra högsta grad utrotningshotad. Om det brinner hos grannen så ÄR det naturligtvis även ert problem. Så därför; Utanför planen bör vi behandla varandra som bröder och systrar i en och samma familj. Det vinner alla på.
Till er som söker lyckan i andra föreningar - var inga främlingslegionärer. Sug inte ut den förening som ger er ett nytt hem. Inget lag i Sverige har råd med spelare som bara ser till den egna idrottsframgången. Vad ni kan göra för föreningen utanför plan är mycket viktigare än vad de kan göra för dig. Ni vet vad de säger: There's no I in TEAM.
Till Marvels. Stå på er. Jag säger som coach Ditka efter slutspelsförlusten 1986: We may have lost the battle but we didn't loose the war. We WILL be back!
Fredrik Ganslandt - #33 Göteborg Giants 1991-2004 -
|
|
|
Post by ME on Apr 5, 2006 12:00:48 GMT 1
True, but there is a ME....
|
|
|
Post by Ganslandt 33 on Apr 5, 2006 13:02:46 GMT 1
TMEA? Njae, om vi kan kasta om bokstäverna hur vi vill för att få en punchline föreslår jag MEAT. Som i en overksam hög med kött. Eller META som i "Gone Fishing". Men det kan vi väl ändra på, eller hur?
|
|
|
Post by Dragan on Apr 5, 2006 13:48:36 GMT 1
Först och främst. Jag respekterar Ganslandt som tusan. Jag håller med om att vi utanför planen bör behandla varandra som bröder.
Som jag ser det är det största problemet att man i vissa av våra föreningar inte lyckas behålla "eldsjälarna". Människor bränner mer eller mindre ut sig i sitt arbete för klubben. De ger allt de kan samtidigt som vissa andra mer eller mindre glider med. När dessa människor är utbrända och försvinner tar någon annan över och "offrar sig".
Varför väljer människor att engagera sig? Svaret är antagligen "för att det är roligt". För att en förening skall bli framgångsrik krävs att det är mer än 5 personer som engagerar sig. När jag nu pratar om engagemang så menar jag både spelare, f.d. spelare och styrelsemedlemmar.
Jag kan säga att jag blir trött på att alltid se samma spelare jobba för föreningen. Att vara en lagspelare betyder, i mitt tycke, mer än att bara komma på träningar och matcher.
Trots att jag själv inte bor i Göteborg längre funderar jag nu på hur mitt eget agerande kan ha påverkat klubben. Visst hade jag kunnat jobba mer för laget och föreningen än vad jag gjorde? Har en smula dåligt samvete trots att jag vet att jag i princip gjort det jag kunnat/haft tid till.
På Marvels matcher förra året satt en hel hög med f.d. spelare. Tror att det minst var ett tjugotal personer. Flertalet av dessa personerna har vid någon tidpunkt varit mycket engagerade i sin förening. Varför är de inte det längre? Förmodligen av rädsla för att återigen bli den personen som tvingas göra allt.
Det smärtar mig att se denna "guldreserv" på läkten. Allt jag kan göra är att vädja till personer som Ganslandt: Snälla, kom tillbaka när ni känner att ni har tid och möjlighet! Samtidigt vill jag att det klart skall framgå att jag inte kritiserar er. Jag känner inte till era personliga situationer med jobb, familj osv.
Fredrik. Vad tror du om att dra ihop en fest med de gamla hjältarna till sommaren i samband med en match? Någonstans måste man börja.
|
|
|
Post by Garry N on Apr 5, 2006 19:01:16 GMT 1
Tänkte bara be att få önska herr Ganslandt välkommen åter, åtminstone som forumskribent.
Jag har saknat dig som spelare och kanske framför allt saknat dina matchrapporter, vilka i mitt tycke varit outstanding när det gäller underhållningsvärde.
Vågar man hoppas att herrn, om han råkar sitta placerad på nån läktare nånstans, skickar in några enkla rader?
Ha det gott Fredrik!
mvh Garry
|
|
|
Post by Hubbe on Apr 5, 2006 19:29:13 GMT 1
[Ni vet vad de säger: There's no I in TEAM.
Till Marvels. Stå på er. Jag säger som coach Ditka efter slutspelsförlusten 1986: We may have lost the battle but we didn't loose the war. We WILL be back!
Fredrik Ganslandt - #33 Göteborg Giants 1991-2004 -[/quote]
But there is an I in WIN!!!!!
|
|
|
Post by D Sandberg on Apr 6, 2006 9:00:13 GMT 1
Thers an I in WIN? Som i JAG vinner, inte VI? Då är det väl bättre att säga att det finns ett VI i VINST. Eller VINNARE.
|
|
|
Post by Ganslandt 33 on Apr 6, 2006 9:18:57 GMT 1
@garry - Saknar mig som spelare? Tackar som tusan. Du ingår nog i en väldigt liten exklusiv klubb då men det känns jävligt schysst att höra från en kille som ser så mycket boll. Det värmer. Ska se vad jag kan göra åt matchrapporteringen. Byggde iofs alltid mina referat från ett spelarperspektiv när det begav sig. Tänkte då att det kunde vara schysst med observationer nere från plan och omklädningsrum istället för just läktaren. Har inte riktigt den närkontakten med spelet nu men letar jag mig ner till någon plan i sommar kan jag nog knåpa ihop några rader.
@dragan. Fest? You know it. Jag har planer på att hitta på något sköj för att samla di gamle någon gång om året (o nya med såklart. Om de står ut med alla våra war-stories). Ska försöka förverkliga dem med Kim o Markus hjälp. När det gäller mitt engagemang i klubben behövde jag ett break. När Marvels och min dotter föddes ungefär samtidigt gavs möjlighet att slinka ut ur bilden ett tag. Men inga dörrar är stängda. Vi får se.
@hubbe o Me. Tack för att ni så tydligt hjälper mig att understryka min poäng.
|
|