|
Shield
May 17, 2006 13:34:28 GMT 1
Post by GBG on May 17, 2006 13:34:28 GMT 1
Vad är reglerna nästa säsong gällande färgat shield? Denna säsong räcker det att domaren ser dina ögon genom shielden. Men rykten säger att nästa säsong kommer alla färgade shield bli förbjudna. stämmer d och i såfall varför?
|
|
|
Shield
May 17, 2006 14:05:40 GMT 1
Post by JO Sivtoft on May 17, 2006 14:05:40 GMT 1
Hej
Det stämmer. Vad jag har läst så beror det på att alla försök att kringgå nuvarande regel. Dessutom tas möjligheten bort även för de med läkarintyg. Alltså inga färgade visir överhuvudtaget nästa år.
|
|
|
Shield
May 17, 2006 22:51:23 GMT 1
Post by Fereed on May 17, 2006 22:51:23 GMT 1
Det här dokumentet gällande visir nästa säsong (Ht -06 i USA, 2007 i Sverige) har skickats till de berörda inför säsongen.
"MEMORANDUM April 4, 2006 TO: NCAA Football Athletic Trainers and Equipment Managers. FROM: Charles Broyles, chair NCAA Football Rules Committee Tim Neal, liaison National Athletic Trainers Association. SUBJECT: Football Rules Committee approved rules. The Football Rules Committee approved several rules changes during its annual meeting February 6-8 that affect athletic trainers and equipment managers. These changes were subsequently approved by the Playing Rules Oversight Panel (PROP) on March 13. Please make note of these rules, which take effect this fall: Rule 1-4-5-s, Eye Shields. In the illegal equipment rules, only eye shields that are completely clear will be allowed. Therefore, waivers will no longer be given for tinted eye shields, regardless of circumstance. In reports from the NCAA’s Committee on Competitive Safeguards and Medical Aspects of Sport and the National Athletic Trainers Association, both groups supported eliminating this allowance. Both groups noted that there are alternatives to the helmet shields if an eye condition warrants protection (contact lenses, sport goggles, etc.). Coaches in the NCAA rules survey also overwhelmingly supported the change. Rule 2-15-4-c, Kicking Tee. This rule was altered to shorten the kicking tee from two inches to one inch. It will read: “A tee is a device that elevates the ball for kicking purposes. It may not elevate the ball’s lowest point more than one inch above the ground (A.R .2-15-4-1).” Thank you for your attention to these items. CB/TN:nkb cc: Selected Staff Members"
Fereed Adus Ordf DU SAFF
|
|
|
Shield
May 18, 2006 6:54:11 GMT 1
Post by Spelare on May 18, 2006 6:54:11 GMT 1
Bara för att bli helt säker....
Det är alltså 100% helt säkert att ovanstående regel kommer införas i Sveriges alla serier från och med säsongen 2007?
Tack på förhand.
|
|
|
Shield
May 18, 2006 7:52:24 GMT 1
Post by Herr Shield on May 18, 2006 7:52:24 GMT 1
Vet att vi går efter NCAA regler men det vore ju ändå bra med lite avstickare i reglerna. Vi är ju tex tillåtna att ha färgade hanskar vilket inte är tillåtet i NCAA. Där det bara godkänns gråa handskar. Tycker vi kan göra ett avhopp från regeln även här. Ansvaret hänger på dommaren att kontrollera så ingen har mörkare visir än att ögon syns. Dessutom kan man även kräva att shielden som köps är lagliga. Alltså inte hemmagjorda. Utan gjorda av märken som Oakley, Under Armour etc. Genom att tydligt visa vilka märken och färger som är lagliga bör inga problem kunna uppstå. Regler som minskar möjligheten för spelare att sticka ut minkar även intresset från spelarnas sida. Dessutom har jag svårt att se att ngn skada i sverige blev värre tackvare att ngn spelare har haft gult eller blått shield. Tycker det är viktigare att kontrollera att hjälmar är hela och godkända. Kolla istället grundskydden. Hur många funskar inte tex med byxpaket. Löjligt att gå så hårt åt shield när sporten är så liten som den är i sverige. Med tanke på priset på shield ca600kr så köper ju bara spelare med ett stort intresse shield och dom lägger även pengar på resten. Lägg alla resurser på att kolla grundskydden istället.
Vet att innebandyn gjorda klara märkningar på vilka klubbor som var lagliga etc. gick alltså inte att spela med vilket hemmabyggen som helst. Ngt liknande bör kunna göras här.
|
|
|
Shield
May 18, 2006 7:53:57 GMT 1
Post by K on May 18, 2006 7:53:57 GMT 1
Det finns ju ingenting som tvingar oss i sverige att införa alla regeländringar som NCAA gör men i detta fallet tycker jag det vore bra. Det finns ingen anledning att ha ett tonat visir.
|
|
|
Shield
May 18, 2006 8:24:11 GMT 1
Post by varfr on May 18, 2006 8:24:11 GMT 1
varför ska vi förbjuda det? har det skett några sjkador än så länge här i sverige när man inte kunnat handlat rätt tack vare visiret undrar jag finns ingen anledning det är bara alla ni old school illar som tycker folk är töntiga som har tonat visir. komigen det spelar ju ingen roll låt junisarna ha det om dom vill
|
|
|
Shield
May 18, 2006 11:14:41 GMT 1
Post by k on May 18, 2006 11:14:41 GMT 1
Regeln finns för att det ska vara enkelt för dommare och läkare att se ögonen ifall en skada uppstår. Nu har det kommit halvmörka visir och folk försöker kringå regeln som säger att visir inte får vara mörka. Bättre då att göra regeln riktigt klar och tydlig. Ni junisar får vänta till ni kommer till NFL, där får ni ha tonade visir.
|
|
|
Shield
May 18, 2006 12:51:36 GMT 1
Post by Daniel on May 18, 2006 12:51:36 GMT 1
Se det som en morot.. nfl = tonade visir. Go get it!
|
|
|
Shield
May 18, 2006 13:04:37 GMT 1
Post by X on May 18, 2006 13:04:37 GMT 1
Känns värt att SAFF motverkar så små saker som shield. Shielden känns som det mista problemet när det gäller skador. Skulle nog säga obefintligt i Sverige. Där emot finns det hur många gamla axelskydd och hjälmar som är i bruk runt omkring i landet. Ha koll på dom istället. Tycker d är upp till var och än att avgöra ifall man vill ha shield som är tonat. Givetvis ska man fortfarande kunna se brukarens ögon. Därav är det väl smart att just godkänna vissa märken på shielden just för att få bort hemma byggen. Vilket även underlättar bedömmning av godkända shield och färger.
|
|
|
Shield
May 18, 2006 14:52:18 GMT 1
Post by M Hammargard on May 18, 2006 14:52:18 GMT 1
Varför vill man ha visir? Det är knappast snyggt och förvränger synfältet. Jag har förståelse för de som måste ha det pga sjukdom. Men varför ska resten ha dessa otyg?
Jag (och många andra) ser rött när jag får syn på en motståndare med visir.
Vi borde bilda en förening mot visir. Krister Hell kan vara ordförande...
|
|
|
Shield
May 18, 2006 15:54:10 GMT 1
Post by Mossberg on May 18, 2006 15:54:10 GMT 1
Är Krister Hell ordf. så är jag med i den klubben
|
|
|
Shield
May 18, 2006 16:02:24 GMT 1
Post by Fereed on May 18, 2006 16:02:24 GMT 1
Vi har inte gjort något avsteg ifrån den relgeln fram tills nu och följt NCAA regel om visir.
Vi SKA INTE göra avsteg till detta heller när nu NCAA gör det så mycket lättare för domarna från och med nästa säsong. Då kommer vi att slippa den onödiga diskussionen innan matchen fast man har tagit beslutet att inte godkänna ett visir att "man visst ser mina ögon".
Fereed Adus Ordf DU SAFF
|
|
|
Shield
May 18, 2006 16:11:31 GMT 1
Post by Big Ugly Zebra on May 18, 2006 16:11:31 GMT 1
Vart betalar man medlemsavgiften till föreningen mot visir?
Tycker det är bra att det kommer klara direktiv som vi domare kan gå efter.
|
|
|
Shield
May 18, 2006 16:13:24 GMT 1
Post by M Hammargard on May 18, 2006 16:13:24 GMT 1
När jag ser Fereeds avatar så tänker jag på Robert Gustafssons tolkning av "Devil in disguise". Kan du inte köra den på någon festlig tillställning? Jag kan redan se det framför mig! ;D ;D Jag tar gärna emot medlemsavgifter!!! Då kanske man får ihop till hyran denna månad oxå!
|
|