|
Post by xyz on Jun 25, 2005 14:30:41 GMT 1
de blir inte nämnda för folk skriver om de TROR skall komma med
|
|
|
Post by givetvis on Jun 25, 2005 18:24:36 GMT 1
Personligen anser jag att hela upplägget är befängt. Att först kalla ner människor på ett tre-dagars träningsläger, för att sedan med så kortast varsel få reda på om man är uttagen i truppen och om man fåråka med till tyskland. Hur ska människor kunna planera in semestrar, eller anordna ledighet från jobb. Att först ta ut en ledighet för World Games och sedan inte ta en plats i truppen, då har man spenderat flera dagar i onödan. Varför kunde inte SAFF anlägga lägret iaf nån en månad innan, men framförhållningen har aldrig funnits i SAFF verkar det som. De enda som är garanterade att få åka till World Games är ju coacherna. Om man ser det med andra ögon så vill man ha de spelare som är aktuella just nu. Det kan hända mycket på 1 månad... som tex skador osv. Dessutom vill man nog också ha spelboken färskt i huvudet innan man drar iväg. Timing är allt på offense... Och man får väl se till att man verkligen platsar i laget...
|
|
|
Post by effiktiviserat on Jun 25, 2005 18:32:43 GMT 1
Tycker det hela med landslagsuttagningen är helt uppåt väggarna. Ingen struktur eller effektivitet i något de gör. Och jag förstår inte att ansvariga i frågan inte reagerar ? De verkar inte finnas en vilja att utveckla eller förbättra något inom detta område. Folk sitter bara och låter det rulla på som vanligt och tar även in folk i rostern, som de känner till sen tidigare för att orken eller engagemanget inte finns för att ta fram ett lag som ska agera representativt för Sverige. Jag finner det hela tråkigt och ser det som en akilles häl för framtiden av sporten. Korpfotboll är vad det är. Vem tycker du saknas på rostern då? Vem tror du kan representera sverige förutom dem som står på rostern med 3 dagars förberedelse?
|
|
|
Post by TonyMontana on Jun 25, 2005 22:49:55 GMT 1
Det har inte så mycket med vem som saknas att göra. Det jag försöker understryka är att ansvariga för uttagningen av ett representativt och till den yttersta mån vi kan, hitta det bästa lag vi har, inte gör ett bra jobb.
Det jag finner oansvarigt är att man på minimal tid och med en attityd av att man inte vill lägga ner energi och tid på hela proceduren, sköter det hela på en "Korpnivå". Det är trots allt ett Landslag. Organisatoriskt sett så finner jag stora hål i vad som kan bli så mycket mer effektivt och planlagt.
Men jag antar att engagemang för ett jobb som kräver tid och inte ger pengar, är väldigt omotiverande - i brist på bättre ord.
Man bör se till andra sporter för att ta till sig kunskap i hur saker och ting sker på andra fronter, för nu rullar man runt i samma beteendemönster som tidigare, och det funkar ju uppenbarligen inte. Missnöje, tidsbrist och till och med spelare som står kallade utan att de själva vet om det osv !? Även om sporten är liten så har vi faktiskt ett Landslag, flera lag som tampats ute i Europa, spelare i NFL och NFLE. Så i frågan om att kräva en uppryckning i organisationen och proceduren i att ta fram landets bästa lag för att representera Sverige, så bör den inte tas med en nypa salt. Folk med ansvar måste reagera!
|
|
|
Post by Mina tv cent on Jun 26, 2005 0:08:49 GMT 1
Med tanke på hur mycket landslaget kostar, borde allting runt det skötas betydligt mycket proffsigare. Några exempel:
- Börja med att köpa in nya, snygga matchställ - Se till att ha bättre framförhållning med uttagningar, landslagsmöten, etc. - Gör uttagningen "öppnare" och mer genomskinlig. Vad är det för kriterier man går efter vid uttagningarna? Visa att man inte bara tar ut "kompisar" eller liknande (inte för att jag tror att man gör det, men det skadar inte att tydligt visa att så inte är fallet). - Ha riktiga, öppna camps för alla positioner, i landslagets regi. Detta skulle funka både som ett bra sätt att utveckla sporten, då alla får en chans att träffa de som är på landslagsnivå på respektive position och får chansen att se hur mycket man måste förbättra sig för att nå dit. Dessutom skulle det garantera att alla som förtjänar att vara med i landslaget får en chans att bevisa det för de som tar ut laget.
|
|
|
Post by Koll on Jun 26, 2005 1:38:32 GMT 1
Klaga är enkelt och jag tycker att alla de som är kritiska med ett par undantag varit väldigt okonkreta i sin kritik.
Vad är det som är katastrof? Vilka jättetalanger saknas? Hur vet ni att de som inte är med inte kallats, men tackat nej?
Tycker det känns som kommunikation och en del annat runtomkring landslaget är mer bristfälligt än uttagningar, coacher och spelsystem.
Oroande är det ändå om man tittar på QB positionen. Haraldsson är given etta och klart bra. Men bakom? En 29 årig WR/TE från superettan och en 31 WR från superserien! Vad finns det bakom?
Superserien: SMM har OA med. Karlstad har Johan L, 30 årig RB/backup QB. Arlanda har Axelsson, knappast aktuell. Göteborg har Blidqvist med. Jämtland har Unosson, knappast bra nog än. Dessutom Wedmark, knappast en stjärna men möjligen alternativ som trea?
Superettan: Limhamn har Hyllén, aktuell som WR. Tyresö har Jenmert, kanske ett namn att vara med och se och lära? DIF har M Svensson, håller inte måttet. Uppsala har Scott, 40 år och knappast sugen. En backup som är OK, men inte bra nog. Gefle har Enqvist, 31 år och ingen framtidsman. Solna har Onselius, tycker han borde vara ett namn att diskutera iaf. Örebro har Tysk, inte intressant Västerås har Borell, inte intressant. C4 har Caballero, inte intressant. Täby har Granström, inte intressant.
Som sagt: ruskigt tunnt och oroväckande! Finns det någon oslipad diamant i 2:an??? Annars får vi bara hålla tummarna att OA håller och spelar minst 4-5 år till innan de unga gardet tar över, dom är bra!
|
|
|
Post by bors on Jun 26, 2005 9:40:55 GMT 1
Tommie Andersson, borås
|
|
|
Post by frgande on Jun 26, 2005 10:46:53 GMT 1
Tänkte på Kim B. som uttagen i landslaget. Han har väl inte spelat ens reciever i Marvels? Inte ens tagit en snap. Det borde finnas någon som spelar matcher i SS. Johan Larsson är en bra ledare och har matchtempot. Fattar inte varför han inte blev uttagen som QB.......
Förövrigt tycker jag det är kul med uttagningen och 45 av dem får åka. Inga problem för mig med denna metod.
|
|
|
Post by Noll koll on Jun 26, 2005 11:28:20 GMT 1
Man kan nästan misstänka att "koll" spelar i Solna... Antingen det, eller så är väl han/hon hemligt kär i Solna qb, för jag har aldrig sett någon som så ensidigt sågar alla andra qb:s i Sverige och enbart lyfter fram den egna.
För övrigt har jag bara sett herr Onselius i en match och kan meddela att han gjorde allt annat än imponera på mig. Det var fullt av missade passar och dåliga beslut som ofta ledde till interceptions, t.ex. att istället för att ta en sack slänga upp bollen i luften - vilket givetvis ledde till en interception och det var bara ren tur som gjorde att det inte blev en td också.
|
|
|
Post by PK on Jun 26, 2005 11:39:50 GMT 1
johan L är INTE backup i carlstad, sen tycker jag att nån nuvarande eller fd jlandslags qb borde få komma med, jens unosson eller michel jenmert kanske vore rätt...
|
|
|
Post by tacka nej on Jun 26, 2005 15:31:39 GMT 1
tror ni många kommer tacka nej till landslaget ?
|
|
|
Post by qb killah on Jun 26, 2005 15:45:20 GMT 1
vi kan bara hoppas att de 2 WR´s som skall spela qb har vett att tacka nej
|
|
|
Post by Replacements on Jun 26, 2005 17:48:04 GMT 1
Finns det några backups på QB fronten ifall dessa två herrar skulle säga nej ? Och vilka är det isf ?
|
|
|
Post by doh on Jun 26, 2005 18:43:11 GMT 1
Det har inte så mycket med vem som saknas att göra. Det jag försöker understryka är att ansvariga för uttagningen av ett representativt och till den yttersta mån vi kan, hitta det bästa lag vi har, inte gör ett bra jobb. Det jag finner oansvarigt är att man på minimal tid och med en attityd av att man inte vill lägga ner energi och tid på hela proceduren, sköter det hela på en "Korpnivå". Det är trots allt ett Landslag. Organisatoriskt sett så finner jag stora hål i vad som kan bli så mycket mer effektivt och planlagt. Men jag antar att engagemang för ett jobb som kräver tid och inte ger pengar, är väldigt omotiverande - i brist på bättre ord. Man bör se till andra sporter för att ta till sig kunskap i hur saker och ting sker på andra fronter, för nu rullar man runt i samma beteendemönster som tidigare, och det funkar ju uppenbarligen inte. Missnöje, tidsbrist och till och med spelare som står kallade utan att de själva vet om det osv !? Även om sporten är liten så har vi faktiskt ett Landslag, flera lag som tampats ute i Europa, spelare i NFL och NFLE. Så i frågan om att kräva en uppryckning i organisationen och proceduren i att ta fram landets bästa lag för att representera Sverige, så bör den inte tas med en nypa salt. Folk med ansvar måste reagera! Jag kan faktiskt inte se någon annan som borde kallas ist för de som är kallade... Det är klart att några fler QB's kunde få chansen och det tror jag att de fått men tackat nej (tidigare inlägg). Uttagningsmässigt så verkar det fungera bra tycker jag. Jag förstår inte hur du menar med att man inte anstränger sig för att ta ut det bästa laget när man plockar in de som är bäst i sverige på resp position. Därefter försöker få en så bra grupp på kortast möjligast tid. Det handlar väl om pengar i slutändan... Däremot är det organisatoriska runt om kring (kallelser, MATCHSTÄLL!! osv) rent ibland katastrofalt! En sak som var bra i år var att Landslaget redan har meddelat vilka datum som gäller. Och i och med att vi spelar en kontaktsport (skador) gör att en och annan spelare får sin kallelse sent...Undantag CJ Blomwall... Nu när kansliet har fått en tjänst till så borde de väl kunna hålla reda på alla kallelser...
|
|
|
Post by Koll on Jun 26, 2005 22:30:42 GMT 1
Inte kär i Solna, nej.
Onselius har varit bra i flera matcher jag sett och har en OL som är som ett såll man skjutit med hagelbrakare. Därför kanske en del INT's som forcerats fram.
Tommie Andersson är ett bra val, tänkte inte på honom!
Är jag kär i Tyresö också eftersom jag tycker Jenmert kan vara ett namn?
Eller kär i SMM eftersom jag tycker OA är så bra?
|
|