|
Post by AJ Again on Apr 22, 2005 18:41:54 GMT 1
:oFrån SAFF's hemsida:
05-04-22 Ett antal avhopp har ställt till det för förbundet när det gällde serieläggningen. Nu är det dock klart att man slår samman div I norr och söder till en "superetta".
Kristianstad och Limhamn kliver därmed in i div I norra, medan kvarvarande Borås väljer att ta steget ner i div II.
- Verkar som att division ett blir spännande i år. 10 lag!! ;D
|
|
|
Post by no on Apr 22, 2005 18:51:34 GMT 1
Ar det inte nagot som ar riktigt galet om forbundet maste gora om serierna drygt tva veckor innan avspark? Bra gjort av forbundet, sa att dom i div1 sodra far spela lite boll, men vad ar det for fel med footballen i Sverige??
|
|
|
Post by konkurrens on Apr 22, 2005 19:36:16 GMT 1
å andra sidan kommer nog div 1 i år vara den bästa upplagan någonsin.
Div 1 kommer bli riktigt spännande!!
|
|
|
Post by tva serier on Apr 22, 2005 19:43:56 GMT 1
felet med football i sverige är vad som prioriteras, klubbarna som överlver har satsat på ungdommar i ett tidigt skede, man kan inte värva rookies från gatan och räkna med att överleva. jag hoppas att det blir två skilda div 1 serier nästa år, bara det finns lag...
|
|
|
Post by Ralle on Apr 22, 2005 19:56:25 GMT 1
Intressant hur saffs ska göra om serie spelet till nästa år ifall att Huskies eller jokkmokk skulle gå till div1 (som inte är låst). Man kan iaf glömma bort en super etta.
|
|
|
Post by ersttare on Apr 22, 2005 20:11:05 GMT 1
men nästa år kommer ju säkert 3-4 lag från div2 ta en plats i ettan, då går det dela upp serierna igen, samt att de 6 lag som dragit sig ur kommer tillbaka(förhoppningsvis) och ersätter dessa lag i div 2
|
|
|
Post by Tony Montana on Apr 22, 2005 20:52:08 GMT 1
Någon som vågar ge sig på att ranka lagen i Superettan ?
Helt galet bra serie iaf. Superserielagen hamnar totalt i skuggan av Superettan. Alla ögon är riktade på den divisionen, här får de folk som inte fått göra ett namn för sig, verkligen en chans att kliva upp ett snäpp och visa vad de går för.
|
|
|
Post by Tobbe on Apr 22, 2005 20:59:08 GMT 1
Hur gör man då med kvalet till ettan??? Ska alla fyra division 2 serier kvala om hur många platser???
|
|
|
Post by finnpajsarn on Apr 22, 2005 21:15:14 GMT 1
Hur gör man då med kvalet till ettan??? Ska alla fyra division 2 serier kvala om hur många platser??? om jag har fattat rätt så är det 2 platser. A. 1 norr - 2 östra B. 1 östra - 2 norr C. 1 södra - 2 västra D. 1 västra - 2 södra A - B, vinnaren till Div 1 norra C - D, vinnare till Div 1 södra
|
|
|
Post by seris sport on Apr 22, 2005 22:32:07 GMT 1
Det är fan pinsamt för sporten att detta sker 2 veckor före match start!! hur många extra matcher innebär detta!! och framförallt när!! Jag menar, folk har ett annat liv utanför fotbollen, om detta berör ens planer för semester eller whatever är det ju fan katastrof!!!!!
|
|
|
Post by finnpajsarn on Apr 22, 2005 22:35:44 GMT 1
blir väll 9 matcher istället för 10 i grundserien. ska väll inte vara några problem, eller?
(om det blir enkel möten så att säga)
|
|
|
Post by P on Apr 22, 2005 22:45:52 GMT 1
Hur i hela världen ska vi någonsin ta steget upp och bli en accepterad seriös sport när serie systemet ändras två veckor innan match start. Det våran sport behöver mer än något annat är kontinuitet. Med alla avhopp skjuter vi oss i foten men att förbundet kliver in och ändrar om serie systemet är helt uppåt väggarna. Ni får gärna säga till om ni tycker att jag pratar strunt men det är dags att säga till förbundet att de inte kan göra så här. Kanske slopa serie systemet helt och endast köra en variant av college systemet/svenska cupen??? Jag vet inte. Det är upp till människor som är mer involverade (och kanske smarta...) att bestämma. Det enda jag vet är att det inte kan se ut som idag.
|
|
|
Post by ss on Apr 22, 2005 22:52:38 GMT 1
klubbarna behöver hjälp, och det kanske måste till nån utredning om vilka lag som skall spela div1 inte bara ss
|
|
|
Post by Tony Montana on Apr 23, 2005 6:28:25 GMT 1
Till alla tvivlare..
Hade det varit bättre om de 3 lag som var kvar i Söder, med spelare som betalat en hel del pengar, skulle få köra dubbelmöten, totalt 6 matcher, och sedan ska divisionsledaren få slåss om en superserieplats ?
Då är det bättre som det är nu vid ändringen tycker jag. Alla Div1 lag ska få ta sig till slutspel på samma villkor.
Sen att det inte är bra för sporten att lag hoppar av titt som tätt är en annan sak. Men jag själv tycker att SAFF styrde upp alla dessa sista minuten avhopp på ett bra sätt, så att lag och spelare som vill spela, får en ordentlig säsong.
|
|
|
Post by Jonas K on Apr 23, 2005 9:52:22 GMT 1
Ska bli hur kul som helst att följa superettan. På mitten av 90-talet var det lag som Carlstad, Arlanda, Jämtland och Tyresö som spelade mot varandra i något som kan motsvara den serie som kommer nu. Om jag inte missminner mig så var det ganska jämna och roliga matcher att se på.
Tror själv att detta är rätt väg att gå. Uppåtgående lag får möta bättre motstånd och på så sätt bli ännu bättre. Steget upp till superserien blir inte lika stort. Kanske är det enklare för lagen att marknadsföra sig med att man spelar i ”Superettan”.
Se möjligheterna.
Ok, synd att det sker två veckor innan säsongen startar, men bättre sent än aldrig.
|
|