|
Post by Eric G on Apr 23, 2005 10:43:48 GMT 1
En eloge till SAFF som sett till att lagen får sela matcher, snabba beslut som är till nytta för sporten. BRA SAFF. Kanske är det så här vi skall ha serien, eller möjligen 2 div 1 serier. med div 2 där lag kan spela lokalt med små trupper och små ekonomiska medel. Kanske får lag som spelar ien tuffare div 1 mer insyn i hur det kan bli i SS och blir bättre förberedda samtidigt som div 2 lag kan i lugn och ro bygga upp sin organisation utan att få storstryk av de bättre i div 1
|
|
|
Post by Bobo on Apr 23, 2005 11:25:38 GMT 1
"En eloge till SAFF" Visst, hyfsad uppstyrning, men... om man leker med tändstickor o tänder eld på sitt hus så ska man väl inte ha beröm för att man kommer springande med en hink med vatten... Bättre är väl att se till att det inte tar fyr från första början, och om det väl gör det så får man hämta en rejäl slang isåfall...
|
|
|
Post by kritik on Apr 23, 2005 11:34:01 GMT 1
SAFF får som vanligt skit för deras hantering. Det riktiga problemet ligger snarare i att inte tillräckligt många är intresserade av fotboll - varmed klubbar läggs ner överallt.
Problemet ligger snarare i att vi inte fått upp intresset för fotboll i Sverige.
|
|
|
Post by ungdom on Apr 23, 2005 11:40:11 GMT 1
det är väl ändå inte saff so skall dra igång ungdomsprogram i föreningar? alla som dragit sig ur i år har ju haft bristande ungdomsprogram
|
|
|
Post by Zev Baharav on Apr 23, 2005 12:17:48 GMT 1
Se där kom de farande! Jag menar några av de där "SAFF Bodyguards".
Man kan ju ställa sig den här frågan;
Utav alla enskilda delar i Sveriges Am Football-"sällskap" s a s..., Så finns den en(1) del som får in pengar från ovan dvs RF(RiksidrottsFörbundet). Samt från alla de andra "delarna".
Och ni menar då att denna del, alltså SAFF, skulle vara befriad från kritik? Exvis kritik som har framförts angående fenomen som händer om och om igen, och har påpekats ända sen tidningen ExtraPoints tid. Ni minns, den där "fristående" tidningen som skrev om Amerikansk Fotboll i Sverige. För att sedan tas över av SAFF..., och läggas ner.
Ta och jaga efter det där köttbenet en stund...
Zev
|
|
|
Post by AJ Again on Apr 23, 2005 14:39:48 GMT 1
Zev.. Jag fattar inte vad du snackar om Det är klart att SAFF inte är fläckfritt, men att skylla på det gänget för att lag runt om i landet inte har någon juniorverksamhet är väl lite att ta i? Ja, lagen som inte kom till spel i år hade bl.a. tunnt spelarmaterial. Det är inte lätt att rekrytera folk direkt till seniorlagen, folk som aldrig spelat förut, såvida de inte redan är atleter, eller har en naturlig fallenhet för spelet. Därför är juniorverksamheten så viktig. Det är inte SAFF's fel att inte fler juniorlag finns, utan det beror helt enkelt på hur många inom den lokala klubben som orkar engagera sig tillräckligt för att rekrytera skolungdomar från de närbelägna skolorna. Ideellt arbete med andra ord.., oftast i alla fall. Däremot tycker jag att SAFF skulle kunna skapa mer PR för sporten i allmänhet. Det är så många som inte ens vet var man kan hitta spelscheman och tider för de olika lagen.. Pratade med en kille idag vars son ville börja lira. Det är otroligt vad lite folk vet, om vad som finns att tillgå. SAFF bör definitivt skapa mer publicitet om sporten i landet och stödja de lokala föreningarna att göra det på hemmanivå.<br> Visa folk att sporten finns i Sverige, så får vi fler spelare och mer publik på matcherna!
|
|
|
Post by jajja on Apr 23, 2005 14:48:05 GMT 1
Ni som skriker om hur dåligt SAFF sköts och har svar på hur man istället skulle gjort....
GÖR DET DÅ FÖR F-N engagera er att vara efterklok som ni är enkelt.....
Sluta upp med att slänga skit på de som verkligen arbetar för fotbollen och inte sitter på ett forum och letar fel. Lägg ned den tiden på att arbeta FÖR sporten istället för att kasta skit på de som försöker
|
|
|
Post by Publik on Apr 23, 2005 15:45:17 GMT 1
Helt klart har SAFF sina brister och ska ha kritik när så är befogat. MEN, i detta fall har dom agerat för sportens bästa istället för att vara rigida regel-fjollor. SErien blir bättre nu och lagen i söder får fler intressanta matcher. Visst är det illa att lag försvinner men det är bara i andra/tredje hand SAFFs fel.
Min SuperEttan rnking:
1. Limhamn 2. Tyresö<br>3. Uppsala 4. Solna 5. Djurgården 6. Örebro 7. Gävle 8. Kristianstad 9. Täby 10. Västerås
|
|
|
Post by Zev Baharav on Apr 23, 2005 19:28:30 GMT 1
Zev.. Jag fattar inte vad du snackar om Det är klart att SAFF inte är fläckfritt, men att skylla på det gänget för att lag runt om i landet inte har någon juniorverksamhet är väl lite att ta i? En möjlig anledning till att du inte förstår kan vara att jag skrev så här; "Exvis kritik som har framförts angående fenomen som händer om och om igen, och har påpekats ända sen tidningen ExtraPoints tid..." Alltså GENERELLT utryckt. Inte SPECIFIKT angående juniorverksamhet. SAFF kontrollerar finansiella medel som jag nämnde ovan, SAFF kontrollerar förutsättningarna. Annorlunda uttryckt; SAFF ställer KRAV på föreningarna, och TAR BETALT FÖR DET! Och NEJ! Ingen behöver ens förklara för SAFF hur de borde gjort istället. De har ju inte ens lyckats enligt sin EGEN plan. Men istället för att påpeka specifikt vilka fel SAFF gjort så skall jag nu nämna ngt POSITIVT... Låt oss titta på vilka MÅL SAFF har lyckats med. Målsättningar de själva formulerat. SAMT beslutat om för drygt 5 år sedan; *BLANK* *BLANK* *BLANK* *BLANK* *BLANK* *BLANK* På samma möte; "Efter förslag från från Västra distriktet beslutades också, att FS(FörbundStyrelsen) på halvårsbasis skall avge en statusrapport efter vidtagna åtgärder." (av Don Christos a.k.a. Christer Lantz, EP 8-99) De 10 statusrapporterna finns nog på SAFFs hemsida så att alla kan ta en titt på dem. Skulle ni ha svårt med "Download" av utvärderingarna kan ni testa från denna länken, det går nog t o m lättare därifrån. www.rini.org/error2.php"AJ Again" och andra, ni försvarar ju ett slags Status Quo. Ungefär; "Varför ändra på ett vinnande koncept?" Det krävs inte avancerad undersökande journalistik för att inse att "Status Quo" inte är ett vinnande koncept. Signaturen BOBO har ju rätt. SAFF skall inte ha beröm för att de kommer med en hink vatten när de lekt med tändstickor i 5år (och längre än så)<br> Zev "It´s not an optical illusion... It just looks like one."
|
|
|
Post by Garry N on Apr 23, 2005 21:44:37 GMT 1
Tänkte bara göra en liten rättelse, eftersom man sitter och surfar runt samtidigt som man lyssnar på NFL draften.
Extra Point togs aldrig över av SAFF. Det var bara så att till slut hade varken Christer eller jag den tid som krävdes för att fortsätta. (Och inte heller ekonomin för det).
Samtidigt tycker jag snabbutryckningen i "Superettan" fallet är kanonbra skött. Dessutom en eloge till tillfrågade klubbar som var positiva till en väldigt sen förändring. Det blir ruskigt spännande att följa div I fotboll i år. Superserien känns ju inte så där jättedramatisk i år dessvärre. (Å andra sidan har jag haft fel förr....)
mvh Garry
|
|
|
Post by Da bus on Apr 23, 2005 21:57:11 GMT 1
Varför inte ett serie system som tidigare: 1st superserie 1st wannabee superserie 1st weekend warrior liga där nya lag kan möta varandra under kontrollerade former tills de känner sig mogna att gå upp i wannabee ligan.
|
|
|
Post by aengus on Apr 24, 2005 7:40:07 GMT 1
tycker att saff har gjort det bästa av situationen , det är ju nte deras fel att klubbarna inte har spelrmaterial. sen håller jag med om att saff måste hjälpa till o få sporten känd i sverige, det kan dem lägga lite energi på tycker jag, annars så ser ju ettan ut att klassa ut ss i år wow, vikken serie.tjohoo!
|
|
|
Post by aengus on Apr 24, 2005 7:48:14 GMT 1
håller även med Da bus om en liten ändring i seriesystemet. det har vatt uppe på andra ställen på nätet, men ha superserien som den är, ha div.1 ungefär som den är och ha div2 också som den är , Men spela 9 manna, laget som vinner serien kan sen kliva upp i ettan o spela 11 manna eller stanna kvar i tvåan, att ändra tvåan till 9 manna, skulle få fart på sporten igen i landet. det är mycket lättare att dra runt en säsong i 9manna på 15-18 spelare äna vad det är i 11manna. tror att detta kan få en del gamla som nya lag att starta upp(igen). kanske hade nåt av lagen som var tvungna att dra sig ur hade kunnat spela 9manna, och då hade tvåan blivit lite större, och lagen hade kunnat spela i år och rekryterat folk för att kanske vinna tvåan o gå tillbaka till ettan med stor trupp. tror att det måste till en sån ändring för att sporten ska ploppa upp ordentligt.
|
|
|
Post by Sthlm norra on Apr 24, 2005 8:59:39 GMT 1
tycker att saff har gjort det bästa av situationen , det är ju nte deras fel att klubbarna inte har spelrmaterial. sen håller jag med om att saff måste hjälpa till o få sporten känd i sverige, det kan dem lägga lite energi på tycker jag, annars så ser ju ettan ut att klassa ut ss i år wow, vikken serie.tjohoo! Precis! Frågan är väl vad SAFFs roll är för fotbollen i Sverige? Är det endast att administrera de lag och spelare som vill spela, eller finns det ett "högre syfte" med verksamheten? Det talas hela tiden om klubbarnas ansvar att ordna spelare, domare, publik och allt annat som hör till, men vad har förbunden (både riksförbundet och distrikten) för ansvar? Det kanske är dags att börja tänka lite större än att bara tvinga, hota och bötfälla de som inte lever upp till kraven som ställs. Tänk morot, inte piska! "Vad kan vi göra för klubbarna", inte "vad kan klubbarna göra för oss?" för att citera en stor tänkare.
|
|
Vga skriva vem du r
Guest
|
Post by Vga skriva vem du r on Apr 24, 2005 16:15:43 GMT 1
Superettan - en bra lösning på en tråkig utveckling. Visst, jag köper det, och visst gör det ettan till en mycket intressant sportslig uppgörelse. Men är det inte att naivt välja att inte titta på problemet, att lag efter lag är tvugna att kasta in handduken! SAFF har i mina ögon använt totalt fel strategi genom åren - och sedan 1995,när jag började spela har sporten bara blivit mindre, med färre spelare/lag och mindre medialt uttrymme. En hög och spetsig pyramid kan endast byggas genom ett starkt och brett fundament. SAFF måste alltså istället förenkla för klubbarna i landet att komma till spel. Idag krävs inte bara en ekonomisk insats från varje spelare i form av licens, medlemsavgift, skydd och alla rörliga kostnader under säsongen. Det krävs även av klubbarna, att ställa upp med 10 domare, bra matcharrangemang, ultra-byråkratiskt papperarbete, etc. Det är ju en fullkomligt idiotisk tillvaro som leder oss till undergången för en utbredd idrott (snart finns nog sporten bara kvar i regioner som Stockholm, Karlstad och kanske Skåne). Det hela är ju enkel matematik - det handlar om hur många utövare vi har och skaffar. Det måste bli enklare och billigare att prova på att spela amerikansk fotboll. Hindrerna måste brytas ner. Jag vet inte hur många lovande unga spelare jag sett förgås, antingen beroende på att steget mellan juniorfotboll och seniorfotboll var för stort - alternativt att det blev för dyrt att skaffa sig inte bara fullständig utrustning utan även alla andra kostnader (och så vetskapen att man troligtvis ändå kanske bara får springa ner på ett fåtal kick-offs). Detta är för mig en av de största anledningarna till att ett forna storlag som Limhamn har fått det svårt. Inte för att kompetensen i klubben blivit sämre - tvärtom! Det beror på alla kostnader för den enskilde kostnaden. Mycket klagan - men ingen lösning... Fel. Jag har tagit mig friheten att tolka SAFF:s budget för 2005 (tyvärr funkade dock inte länken till föregående års resultatsräkning). Gå själv in och läs den mycket BEKYMRANDE budget!!! www.amerikanskfotboll.com/forbinfo/budget2005.xlsJag tror att vi hade sett fler lag/mer spelare om förbundet kunde underlätta för klubbar i Division 1 och 2. Spelaravgifterna och licensintäkterna uppgår sammanlagt till: 568 tkr Kostnader som är "lite" höga enligt min åsikt är: - Styrelsemöten: 60tkr (vad gör dem? Bor på Grand?) - Efaf möten: 30 tkr (förra året kostade denna post ca 55tkr - men då åkte de TVÅ stycken till ett möte i Mexico, behövde de hålla handen?! Läs om resan i verksamhetsberättelsen så förstår du "värdet" av resan...) - Personal: 590tkr (förra året ökade de med en halv tjänst för bokföringen...med MINA pengar - kan en idrott som blöder vinna på detta...) - Administration: 130tkr (mycket papperarbete...) - Landslaget: totalt 600tkr (har vi lite tur kommer ju idrotten vara så smal att ALLA kan få nöjet att ta del av dessa pengar!) - Hemsidan: 65tkr (och vem är webbredaktör??? Det är nog den sjukaste kostnaden för en halvfungerande sida.) Gör gärna er egna tolkningar av förbundets budget, kritisera mig mer än gärna. Men en fråga - hade kanske några av de avhoppande lagen spelat i år om de sluppit alla byråkratiska krav och kanske fått lättningar med spelaravgifter, etc? Jag vet att vi i vår klubb hade då troligen haft en fungerande juniorverksamhet och troligtvis ett B-lag i serien. Vad tycker ni är viktigast? Det måste bli lättare, billigare och roligare att spela amerikansk fotboll - då växer sporten! Nils Thott - Hellre bränna en bro till än att ännu en gång följa förbundets flöjt...
|
|