|
Post by Da bus on Apr 24, 2005 18:34:28 GMT 1
Oh yes!
Week end warriors borde inte behöva göra mycket mer än ställa upp med domare i sin egen division.
Förövrigt:
Kostnader för administration kan vara bra om man bara får administrationen att arbeta!
|
|
|
Post by FD spelare on Apr 24, 2005 23:52:03 GMT 1
Håller med Nils! Han har helt rätt i sina iaktagelser enl. min mening. Att SAFF inte varit framgångsrika är ingen hemlighet, så något måste göras. Nils har rätt i mycket av det han skriver. Kanske är det dax för en ny ledning i SAFF Dalle
|
|
|
Post by Olle Boll on Apr 25, 2005 10:11:55 GMT 1
Jag håller med Nils!
Dra ner ordentligt på administrativa och landslagsutgifter och satsa de 400' - 700' på att sprida sporten i skolorna. Man borde få en hel del för dessa pengar.
//O.B.
|
|
|
Post by Zev Baharav on Apr 25, 2005 13:21:43 GMT 1
Och de olika SAFF-konstigheterna Nils räknar upp där är egentligen bara toppen av ett isberg. Ett isberg av s a s inkonsekvent hantering av resurser.
Ska se om jag kan skriva ihop ngt mer angående det.
Zev
"It´s not an optical illusion, it just looks like one."
|
|
|
Post by Undrande on Apr 25, 2005 18:06:45 GMT 1
Var finns alla dessa "tyckare" när SAFF har årsmöte!
Valberedningens ordförande heter Hans Persson och är ordförande i STAFF samt aktiv i Solna.
Vill ni göra något för sporten engagera Er.
Att sitta och gnälla i ett forum är lätt.
Att driva klubb, distrikt och förbund kräver engagemang och uppoffringar.
Vad fotbolls Sverige behöver är engagerade människor som tar tag i saker och utvecklar sporten, inte gnällspikar.
|
|
|
Post by Zev Baharav on Apr 25, 2005 20:02:58 GMT 1
Om du vid besiktning av din bil får anmärkning och är tvungen att göra ombesiktning... När du kommer hem kommer du då säga att det bara handlade om att besiktningsmannen var "NEGATIV"? Trots att du själv såg felet och kunde konstatera det.
Är besiktningsmannen då en gnällspik? ELLER är det faktiskt fel på bilen, och besiktningsmannen bara är "Budbäraren" av det faktumet att det är fel på bilen?
(You are "barking up the wrong tree" so to speak)
Motfråga; Var är du själv under årsmötet? Bor du nära eller?
Eller bor du långt ifrån och kanske gör antagandet att DISTRIKTSFÖRBUNDEN kommer att komma fram till att SAFF misslyckats och därmed inte bör ges förnyat förtroende? Till exempel baserat på de UTVÄRDERINGAR SAFF gjort... Enligt beslut av SAFF själva.
Du vet t ex om att jorden är rund, det är känt sedan århundraden. Behöver du åka jorden runt för att konstatera detta och/eller berätta det för dina anhöriga?
Zev
"I was watching the Superbowl with my 92 year old grandfather. The team scored a touchdown. They showed the instant replay. He thought they scored another one. I was gonna tell him, but I figured the game HE was watching was better." (S.W.)
|
|
|
Post by Nils on Apr 25, 2005 20:05:06 GMT 1
Självklart har "undrande" rätt - visst kan man inte bara sitta och gnälla.
Min erfarenhet är dock att gnället är snarare ett uttryck av långsiktig hopplöshet. Så många gånger har jag genom min klubb, ledare och andra "engagerade" personer hört om nya löften och framtidsvisioner från förbundets sida - varje säsong har jag blivit besviken på resultaten. Istället tycker jag det är viktigt att man kan börja någonstans med att vädra sina åsikter - jag tror att tankar och rörelse som sker ifrån de aktiva själva, genom ett sådant här forum, kan vara räddningen för vår idrott. Här kan vi skapa samstämnighet för att kräva förändring - ensam är det svårt, tro mig, att förändra förbundet.
Jag tror att enda sättet att få folk att kandidera till SAFF, är förutom ett sådant stöd, även vetskapen att HELA förbundet förändras i grunden. Dvs att stadga, förordningar, förtroendevald personal och direktiven kan förändras från dag ett. Nu har jag valt att engagera mig på klubbnivå, och upplever att det ENDA motståndet i vår klubbs utveckling är förbundets byråkrati.
Stjälp inte klubbar i kris - avsätt medel (monetära som organisatoriska) och skapa tillväxt istället! Äga inte SAFF av de aktiva medlemmarna - det känns inte så!!!
Nils Thott
- Ibland undrar man om det skulle finnas möjlighet att skapa en alternativ liga under ett alternativt förbund...
|
|
|
Post by Konschtigt on Apr 25, 2005 22:44:25 GMT 1
Zev brukar vara en bra skribent, men liknelsen med bilbesiktningen haltar mer än hjälpligt...
Besiktningsmannen är ANSTÄLLD för att utföra en tjänst. Vi (ni?) som sitter på nätet och "gnäller" snarare kan liknas vid en anonym person som plötsligt lämnar ett brev i någons brevlåda där han påpekar att han inte gillar märket och färgen på din bil, samt att du kör uselt...
|
|
|
Post by Zev Baharav on Apr 26, 2005 1:35:09 GMT 1
Zev brukar vara en bra skribent, men liknelsen med bilbesiktningen haltar mer än hjälpligt... Nåväl point taken Hmm... Tillägget jag gjorde(en edit), den innehållande "budbäraren" var menat som ett förtydligande s a s... Inte riktigt del av liknelsen. Missförstå mig rätt; "Budbäraren" är inte kärnan i liknelsen. Kärnan är att det faktiskt är ett fel på bilen, samt att om bilägaren inte tar informationen om felet på allvar så blir det ju automatiskt en konsekvens, dvs körförbud. Lägg märke till att jag riktade denna liknelsen gentemot person som postade efter de poster med INFO av NILS samt ett par st av mig. (page 2) Nils info är korrekt. De uppgifter jag nämnt är hämtade bl a från SAFFs eget mtrl... Crossrefencing etc... Det finns säkert mtrl för en hel avhandling, eller en artikelserie. För att använda BOBO´s bildspråk; Konsekvensen för er engagerade som inte inser vidden av de bristerna är att ni får fortsätta hjälpa SAFF släcka bränder när de lekt med tändstickor. SAFF tillhandahåller durkslag till er att forsla vattnet i. De har hinkar och högtryckslangar, som inte är tillgängliga för er. Införskaffade med pengar från er, samt pengar från RiksidrottsFörbundet. RF-pengarna, som stannar hos SAFF, är bl a baserade på att ni utövare sammanlagt är SI & SÅ många... (Och helt klart inte alls borde ha några problem att få ihop lag) Om de OFFICIELLA siffrorna för antal utövare var korrekta skulle lagen som kastade in handduken mkt väl kunna ha bokstavsbeteckningar som; "Jönköping D", "Södertälje E", "Carlscrona D"... osv Ngn som börjar inse vidden? Zev PS Det är stor skillnad mellan visa på faktiska mätbara fel och att tycka att ngn kör illa. DS
|
|
|
Post by Mouth of the South on Apr 26, 2005 6:49:38 GMT 1
Visst kan vi fortsätta med ordlekar och liknelser, men vore det inte bättre om vi diskuterar de faktiska problemen. Nils tar upp "förbundets byråkrati". Nils, ta upp, de i dina ögon, tre största problemen så kan vi diskutera dessa och se vad som kan göras annorlunda.
|
|
Nils han med munnen i sder
Guest
|
Post by Nils han med munnen i sder on Apr 26, 2005 22:52:51 GMT 1
Nils, ta upp, de i dina ögon, tre största problemen så kan vi diskutera dessa och se vad som kan göras annorlunda. Tror att du, anonyma fegis, fått det om bakfoten. Det finns inte tre stora problem, det finns bara ETT STORT; SAFF. Förändring kan inte ske små etapper, dessa förändringar kommer antingen ej att bli av eventuellt ske för långsamt. Därför måste hela förbundet raseras, för att byggas om från grunden, med stadga och allt. Annars för att rada upp toppen på ett förlorat isberg: - Att övergång ej kan ske fram till säsongsstart. Alla övergångar sker inte på "elitnivå" utan kan ske av geografiska aspekter. - Att regelboken inte mer anpassas till svenska förhållanden, för att skapa en mer lättdömd och roligare idrott för nya spelare att utöva. - Att två styrelseledamöter åker till Mexiko för "mina" pengar när jag hellre velar rädda ett lag i kris. - Att styrelsemötena kommer att kosta 60 000kr istället för att skapa resurser för nya spelare. - Att nyanställa en halvtidstjänst när klubbar blöder i landet. - Att styrelsen inte avgår alternativt öppet deklarera att mål 2 i verksamhetsplanen för 2005 var ett sjukt skämt. Målet var: "Fler utövare", vilket sex avhoppande lag bör vittna som ett misslyckande. - Att verksamhetsplanen för 2005 överhuvudtaget kan ha godkänts. Saknar konkreta verklighetsförankrade åtgärder för att uppnå målet för fler utövare. - Att dispens inte sker med monetära resurser och tidigare för klubbar, även genom att minska den administrativa uppgifter hos dessa klubbar (domare, licenser, matcharrangemang, etc) - Att landslaget ges 600 000kr när ungdomsrörelsen hos små klubbar ej ges bättre stöd för uppbyggande av fungerande varksamhet. Stöd med material etc... Har ju själv spelat i landslaget och gärna subventionerat mina läger och resor till förmån för ungdomsrörelsen - de är ju dem som är vårt arv! - Att helt nya spelare krävs att betala full licensavgift när de har flera övriga (skydd) kostnader - plus att de i många fall ej får spela särskilt mycket. Detta hade öppnat upp möjligheter att ha A och B lag. Subventionera för nybörjare! Det är väl de vi vill få in, eller?! - Att det kostar 65 000kr årligen uppdatera en hemsida vars mest frekventa nyhet är att annonsera nedläggningen av klubbar. HELT SJUKT! En dreamweaverutbildning kostar ca 3500kr, så det är ett ganska ok gauge SAFF:s webbredaktör till synes får. Aghh, blir bara förbannad och risken är att resten av min klagan blir personlig och icke-konstruktiv... Jag stödjer alla som lirar i parken utan licens, och högaktar de som drar igång en alternativ liga utanför förbundet. Lycka till! Nils Thott - som vågar visa vem jag är...
|
|
|
Post by Anonym Fegis on Apr 26, 2005 23:46:01 GMT 1
Yup, that´s me... Men det blir lugnast så, och vad spelar det för roll när vi ändå bara pratar på ett forum? Jag vill inte ha nån FLAK av fel människor just nu.
Reflektioner och åsikter om det Nils skriver:
"Att övergång ej kan ske fram till säsongsstart. Alla övergångar sker inte på "elitnivå" utan kan ske av geografiska aspekter." Håller med till 100% ! Det är löjligt att det inte ska gå att byta lag om klubbarna är överens. Att det skulle bli missbruk inför slutspel o dyl bör vara enkelt att reglera. Och jag tror få lag skulle försöka ens...
-"Att regelboken inte mer anpassas till svenska förhållanden, för att skapa en mer lättdömd och roligare idrott för nya spelare att utöva." Förstår inte riktigt denna? Tycker du vi ska ha andra regler på plan? Då blir det ju en annan sport! Vad är det du avser? Själv tycker jag 9-manna i D2 är enda som behöver ändras. Regler kring matcharr osv kan därmot ändras en hel del.
"Att två styrelseledamöter åker till Mexiko för "mina" pengar när jag hellre velar rädda ett lag i kris." 60K ner i toaletten låter det som, men hur räddar 60 000 ett lag? Tycker snarare att pengarna kan användas till att skapa bättre förutsättningar för tex juniorfotbollen. Ett camp tex.
"Att styrelsemötena kommer att kosta 60 000kr istället för att skapa resurser för nya spelare." Lite samma sak tycker jag. Visst, pengarna ska användas vettigare än såhär men att lag försvinner har sällan direkt med pengar att göra. det är snarare att det saknas kunniga och dedikerade att driva föreningarna.
"Att nyanställa en halvtidstjänst när klubbar blöder i landet." En halvtidstjänst behövs nog på förbundet, men då ska det vara en person som JOBBAR för pengarna. Känns sisådär med det nu (och förr...).
"Att styrelsen inte avgår alternativt öppet deklarera att mål 2 i verksamhetsplanen för 2005 var ett sjukt skämt. Målet var: "Fler utövare", vilket sex avhoppande lag bör vittna som ett misslyckande." Jag tillhör dom som gärna ser färre men större lag istället för många tunna lag. 30 lag med 100 spelare vardera (inkl juniorer) är bättre än 60 lag med 40 spelare i varje. Självklart helst 100 lag med 200 spelare vardera!
"Att verksamhetsplanen för 2005 överhuvudtaget kan ha godkänts. Saknar konkreta verklighetsförankrade åtgärder för att uppnå målet för fler utövare." Sant.
"Att dispens inte sker med monetära resurser och tidigare för klubbar, även genom att minska den administrativa uppgifter hos dessa klubbar (domare, licenser, matcharrangemang, etc)" Osäker på vad du avser här. Lag i kris ska få dispens med kostnader och byråkrati? OK men jag tycker inte man ska få slippa undan för att man inte sköter sig, spelarbrist är skälet till att lag försvinner. Inte konkurser.
"Att landslaget ges 600 000kr när ungdomsrörelsen hos små klubbar ej ges bättre stöd för uppbyggande av fungerande varksamhet. Stöd med material etc... Har ju själv spelat i landslaget och gärna subventionerat mina läger och resor till förmån för ungdomsrörelsen - de är ju dem som är vårt arv!" Landslaget känns faktiskt viktigt och utvecklar vår sport på många plan. Spelare och tränare har något att sikta på i sina karriärer (stor morot för många, tro mig), Svenska spelare får spela på hög nivå och utvecklas, Svenska spelar får chans att visa upp sig och kanske chans till NFLE eller college tack vare det. Sen kan man alltid diskutera fördelningen av resurser.
"Att helt nya spelare krävs att betala full licensavgift när de har flera övriga (skydd) kostnader - plus att de i många fall ej får spela särskilt mycket. Detta hade öppnat upp möjligheter att ha A och B lag. Subventionera för nybörjare! Det är väl de vi vill få in, eller?!" Största delen av kostnaden för licens/medlemsavgift är inte licenskostnaden (hos de allra flesta klubbar). 600 spänn för ett år är inte så farligt, dock tycker jag vi kan ha en 9-manna licens som är billigare för de som vill spela i division 2.
"Att det kostar 65 000kr årligen uppdatera en hemsida vars mest frekventa nyhet är att annonsera nedläggningen av klubbar. HELT SJUKT! En dreamweaverutbildning kostar ca 3500kr, så det är ett ganska ok gauge SAFF:s webbredaktör till synes får." Om pengarna gick till Garry tycker jag det är en helt ok kostnad. Som det är nu bekostar han i princip allt själv när han åker och gör matchreportage. Garry är en eldsjäl som är fantastisk för sporten, och som gör ett hästjobb. Vad pengarna går till är en gåta, för 65K kostar inte SAFFs sida, det är jag säker på.<br>
|
|
|
Post by Garry N on Apr 27, 2005 6:43:21 GMT 1
Undrar vad det här har att göra i detta topic, men i alla fall... Eftersom jag blev nämnd, kan jag väl hoppa in. (Dock med risken att stå som SAFF's försvarare, fast även jag tycker att det gjorts en hel del fel genom åren).
Jag skulle gladeligen tagit emot 65.000 men dessa pengar får jag inte. Däremot antar jag att den största kostnaden är för den nydesignade websidan ( i vilken jag inte är inblandad). Dessutom tillkommer bl.a webhotell, samt kostnad för licensregister. De utlägg jag redovisat går till en ny kamera. SAFF får därmed utan ersättning tillgång till alla bilder. (Ni som nån gång fotograferat och sålt vidare vet att ett normalpris kan vara ca 3.000:- per bild). Det var min lilla del, således blir inte plånboken särskilt fet med tanke på de mil man åker under en säsong.
Landslaget var ju en betydligt större bit. Nu får vi in en ganska rejäl bit där också från RF i och med att vi har ett landslag och pengarna där är väl, antar jag, tänkta att gå just till detta. Men jag var ju ledare för landslaget under några år.... Och den idealism som Nils visar ovan, det fanns jävlar i mig åtminstone inte då. "VA FAN!! Ska vi betala 1000 spänn??? De ska väl för fan inte kosta att spela i landslaget". Den attityden mötte jag då, visserligen snart 10 år sedan... Kanske har den blivit bättre...
|
|
|
Post by Garry N on Apr 27, 2005 6:59:16 GMT 1
Se där, tryckte iväg det för tidigt...
Regelboken.... Ska vi i så fall ha två regelböcker i Sverige? Många satsar ju ändå på nån form av elit, Europaspel osv.... Då tycker jag idén med 9-manna fotboll är ett bättre steg att gå.<br> Övergångar är givetvis ett problem. Både för klubbar som i år säger sig "värvats sönder" samt för spelare som pga utbildning eller annat är tvungna att röra på sig men inte får spela. Eftersom jag sitter i regelnämnden ser jag gärna att ni hör av er med förslag hur vi ska lösa den biten till nästa år. Är lösningen att inför en "Skiljenämnd" som tittar på varje fall? Det är i alla fall vad jag kan tänka mig ska fungera. Men jag skulle dock inte gärna sätta mig i en sån själv.... Där är det ju verkligen läge att få utstå spott och spe.
Sen tror jag vårt största problem är vi själva. Och ibland en ren och skär lathet eller dumhet. Jag har själv kämpat med en egen klubb, jag och den långhårige drasuten Andreas. Jag lovar er, varje år, i december månad när NFL intresset var som störst, då hade vi en trupp på 50 man!!! Ronny, Peder, Johan, Alex... ni får bara några förnamn. "Nu jävlar ska jag satsa. Jag har varit nere på gymet skitmånga gånger i vinter. Jag bara LÄÄÄÄÄÄNGTAR till vi kommer igång med boll".
Men... jag, Andreas, säkerligen killarna i Telge Truckers, Luleå Eskimos med flera, såg vi någonsin röken av dessa killar sen??? Nej, självklart inte. TV-soffan var bekvämare.... och det var inte licenspengarna som satte stopp, utan latmasken. Men vi var så dumma så vi trodde på det, och ibland trodde vi till och med att dom ändrat sig till nästa år....
Vad man gör åt sånt har jag inte en aning om.... Men jag har största sympati för klubbar som Telge och Luleå m.fl. Been there, done that.
Bara några tankar som slog mig denna morgon. mvh Garry
|
|
|
Post by Mouth of the South on Apr 27, 2005 7:18:23 GMT 1
"Tror att du, anonyma fegis, fått det om bakfoten. Det finns inte tre stora problem, det finns bara ETT STORT; SAFF."
Vet inte om detta är ett utlopp av frustration eller ironi eller vad, men det är du som har fått mitt förra inlägg om bakfoten. Visst vill man klumpa ihop allt i ett problem, fine, men hur går vi då vidare med diskussionen. Jag föreslog att vi skulle börja titta på problemen i en ända och att diskutera fler än tre problem samtidigt är svårt.
Men för all del, låt oss se vad vi har.
- Att övergång ej kan ske fram till säsongsstart. Alla övergångar sker inte på "elitnivå" utan kan ske av geografiska aspekter. ::Håller med dig på denna punkt. Ser dock ett generellt problem med att en klubb (i regioner med flera närligande lag) kan bli utan lag strax före säsongstart om några spelare börjar röra på sig. Men en möjlighet till sen övergång fram till t.ex siste april om båda klubbarna godkänner det borde vara möjligt.
- Att regelboken inte mer anpassas till svenska förhållanden, för att skapa en mer lättdömd och roligare idrott för nya spelare att utöva. :: Denna punkt får du gärna utveckla. Vi har ett antal ändringar av de administrativa reglerna, men det faktiska spelet kör NCAA rakt av. Varför? Jo för att hålla nere kostnaderna. Om vi skall ha egna regler så måste vi ha någon som administrerar dessa - kostar pengar. Vilka regler är det vi bör ändra?
- Att två styrelseledamöter åker till Mexiko för "mina" pengar när jag hellre velar rädda ett lag i kris. ::Tyvärr känner inte till resan och dess syfte.
- Att styrelsemötena kommer att kosta 60 000kr istället för att skapa resurser för nya spelare. ::Vill man ha en styrelse där ledamöterna kommer från olika regioner så uppstår kostanader för resor och övernattning. Vill man ha styrelseledamöter som åker ut i landet så kostar det också pengar. Om summan är rimlig, vet ej.
- Att nyanställa en halvtidstjänst när klubbar blöder i landet. ::Ifrågasätter också vad kanslisten idag gör på SAFF under årets alla 12 månader. Man borde istället hitta en person som har kansli och ekonomi erfarenhet för att sköta detta i samma tjänst.
- Att styrelsen inte avgår alternativt öppet deklarera att mål 2 i verksamhetsplanen för 2005 var ett sjukt skämt. Målet var: "Fler utövare", vilket sex avhoppande lag bör vittna som ett misslyckande. ::Vet inte om en avgång löser några problem, men du kanske själv är intresserad av att sitta i FS. Men glöm inte bort att det är bl.a annat din förening via distriktet som varit med och godkännt verksamhetsplanen.
- Att verksamhetsplanen för 2005 överhuvudtaget kan ha godkänts. Saknar konkreta verklighetsförankrade åtgärder för att uppnå målet för fler utövare. :: Detta är knappast FS fel utan distriktens fel.
- Att dispens inte sker med monetära resurser och tidigare för klubbar, även genom att minska den administrativa uppgifter hos dessa klubbar (domare, licenser, matcharrangemang, etc) ::Många av de klubbar som drar sig ur gör det pga spelarbrist. Detta är något som förening in i det längsta vägrar att inse eftersom de som är med vill spela. Många klubber säger inget öppet eller väljer att inte "söka hjälp" ::Licenser, menar du att de skall slippa ha licensierade spelare, eller att den skall vara billigare eller något annat? :: Domare, vem skall döma då?<br>::Matcharrangemang. vad jag vet så finns det inga särskillda krav på detta utom i SS. Såvidare du inte menar att man ska ta bort kravet på omklädningsrum till bortalag och domare.
- Att landslaget ges 600 000kr när ungdomsrörelsen hos små klubbar ej ges bättre stöd för uppbyggande av fungerande varksamhet. Stöd med material etc... Har ju själv spelat i landslaget och gärna subventionerat mina läger och resor till förmån för ungdomsrörelsen - de är ju dem som är vårt arv! ::Här får man välja, antinget ett landslag och i så fall ge dem resurser eller ta bort det helt och hållet. Att ha ett landslag bestående av de som själva vill betala, kan vi vara utan.
- Att helt nya spelare krävs att betala full licensavgift när de har flera övriga (skydd) kostnader - plus att de i många fall ej får spela särskilt mycket. Detta hade öppnat upp möjligheter att ha A och B lag. Subventionera för nybörjare! Det är väl de vi vill få in, eller?! ::Å, det första konkreta förslaget och dessutom ett bra förslag. Här kan man göra på två sätt. SAFF subventionerar föreningar efter antal nylicenserade spelare efter säsongen är slut. Föreningarna själva subventionerar nybörjarna när de börjar. Syfter med detta är att det är föreningen som måste engagera spelaren och få den till att börja. Detta ansvar kan man inte lägga över på SAFF. En nybörjare tittar på det han får och om man som förening skyller allt SAFF från början, då har man problem.
- Att det kostar 65 000kr årligen uppdatera en hemsida vars mest frekventa nyhet är att annonsera nedläggningen av klubbar. HELT SJUKT! En dreamweaverutbildning kostar ca 3500kr, så det är ett ganska ok gauge SAFF:s webbredaktör till synes får. ::Nyhetspubliceringen har två källor, del de matcher som Garry själv, för egna pengar, åker och tittar på och dels det material som andra skickar in.
|
|