|
Post by Nja on Feb 17, 2007 22:37:11 GMT 1
Nej det kan inte vara tystnadsplikt på dem enligt offentlighetsprincipen, då SAFF är en ekonomisk förening så har man rätt att ta del utav den post som kommer in i föreningen.. rätta mig om jag har fel.
|
|
|
Post by Fel on Feb 17, 2007 23:20:44 GMT 1
Så gärna så!
Offentlighetsprincipen innebär att allmänheten och massmedierna - tidningar, radio och TV - ska ha insyn i statens och kommunernas verksamhet. Offentlighetsprincipen kommer till uttryck på olika sätt: vem som helst får läsa myndigheternas allmänna handlingar (handlingsoffentlighet) tjänstemän och andra som arbetar i staten eller kommunerna har rätt att berätta vad de vet för utomstående (yttrandefrihet för tjänstemän m.fl.) tjänstemän har också speciella möjligheter att lämna uppgifter till massmedia (meddelarfrihet för tjänstemän m.fl.) domstolsförhandlingar är offentliga, liksom beslutande församlingars sammanträden.
Allt enligt regeringskansliets hemsida. Har ingenting med ekonomiska föreningar att göra. Som osökt då leder in på påstående nummer två:
1§Ändamål Sveriges Amerikanska Fotbollförbund (SAFF) - i dessa stadgar benämnt Förbundet - har till uppgift att främja och administrera idrotten i Sverige samt företräda denna idrott i utlandet, även såsom verka för att amerikansk fotboll blir tillgänglig för alla.
Allt från SAFFs stadgar. Inte mycket till ekonomisk förening där. SAFF är en ideell förening.
Du hade sammanlagt noll poäng.
|
|
|
Post by Uffe P on Feb 18, 2007 10:36:16 GMT 1
Jag tycker att det borde vara självklart att SAFF släpper en lista den 1 april (och att Garry sedan lägger upp den när han har tid) med alla registrerade övergångar. Det skulle vara bra PR för alla lag att kunna släppa till sin lokalpress med nyförvärv för motståndarlag samt egna laget. Vet ingen annan idrott som är så hemlighetsfulla med sina övergångar när det väl är klart och pappren är påskrivna som Am Fotboll.
Nä fram för mer öppenhet efter den 1 April.
Uffe Palmbrink
|
|
|
Post by HG on Feb 18, 2007 11:11:59 GMT 1
Har du sett någon sådan lista presenteras från något annat förbund? Trodde inte det. I andra sporter är det naturligtvis klubbarna själva som publicerar sina nyförvärv så fort som de är klara (eller ibland innan det är klart)
I vår sport är det alltid någon annan som skall göra det.
|
|
|
Post by Uffe P on Feb 18, 2007 12:13:06 GMT 1
|
|
|
Post by haha on Feb 18, 2007 22:12:19 GMT 1
Hahaha.. någon blev väldigt smekt i sitt uttalande om att andra klubbar inte skulle lämna ut offentliga uppgifter om övergångar.
"Trodde inte det" Haha.. en kaxig kommentar i ett hopp om att försöka förstärka att personen skulle ha rätt. Pinsamt. Länge leve internetforumsmentalitet.
|
|
|
Post by D Sandberg on Feb 26, 2007 10:47:12 GMT 1
Jag blev nyfiken på detta och frågade Riksidrottsförbundets chefsjurist Christer Pallin om hur det ligger till med tystnadsplikter för klubbar överhuvudtaget. Han svarade så här:
"Någon tystnadsplikt i formell mening finns inte inom idrotten. Fråga förbundet (SAFF) så får du säkert besked om hur de ser på detta."
Tror inte att SAFF har någon tystnadsplikt i fallet, någon som vet säkert?
|
|
|
Post by Garry N on Feb 26, 2007 12:26:20 GMT 1
Regelnämnden har två gånger fått motioner i frågan om att licensregistret ska vara öppet för alla, och vi har tillstyrkt båda gångerna.
Problemet tror jag ligger i hur man löser biten den lagliga biten om ett register av detta slag ska vara helt öppet.
mvh Garry N
|
|
|
Post by Justice now on Feb 26, 2007 12:41:16 GMT 1
Hmm, om domarlicenserna kan ligga ute så kan väl spelarlicneserna ligga ute. Ett argument som framförts för att domarlistan är tillgänglig är att föreningarna skall kunna kontrollera att domarna är licenserade och att de har "rätt" licens. Så om inte spelarlistorna läggs ut pga av lagliga orsaker så kan de räkna med att få en anmälan omgående angående domarlistan där jag finns med. Plötsligt känner jag att jag har blivit utsatt för ett brott och kanske msåte vidta åtgärder.
|
|
|
Post by Info on Mar 23, 2007 19:38:00 GMT 1
Va nere i tisdag på TRC träning några minuter och det jag har att att rapportera är att det vara va en massa juniorer!!! Såg några seniorer men det var inte många...70%junisar och 30% seniorer och bara 2 tränare...Ser inte bra ut för TRC om det va en seniorträning!! Kanske va en U19 träning!?
Såg dock att TRC har varit och raggat lite hos Carlstad...Såg nämlingen en CC hjälm på träningen och det såg inte ut som att va en junior men kände inte igen vem det va...Kan det va så att vissa CC-spelare funderar på TRC nu då det e kaos i CC...TRC och CC har ju sammarbetat förut och spelare har ju lånats ut mm...Kan det va så att Robert Sundberg som har spelat för CC har börjat dra i några kontakter!?? Det här kan bli intressant i framtiden!!!
|
|
|
Post by Back on Mar 23, 2007 21:43:14 GMT 1
En gissning som jag har är att det var Rickard Mäkitalo, f.d. O-line i CC, som du såg. Han bor i Stockholm nu för tiden.
|
|
|
Post by vet on Mar 24, 2007 22:24:48 GMT 1
han som hadde carlsta hjälmen kommer inte från carlsta han har spelat förut i trc han har bara en carlsta hjälm som säkert ska lackas om
|
|
|
Post by superstar on Mar 25, 2007 0:28:15 GMT 1
andreas tror jag att han heter och spelar cb
|
|
|
Post by soda on Mar 25, 2007 13:44:13 GMT 1
Va nere i tisdag på TRC träning några minuter och det jag har att att rapportera är att det vara va en massa juniorer!!! Såg några seniorer men det var inte många...70%junisar och 30% seniorer och bara 2 tränare...Ser inte bra ut för TRC om det va en seniorträning!! Kanske va en U19 träning!? Såg dock att TRC har varit och raggat lite hos Carlstad...Såg nämlingen en CC hjälm på träningen och det såg inte ut som att va en junior men kände inte igen vem det va...Kan det va så att vissa CC-spelare funderar på TRC nu då det e kaos i CC...TRC och CC har ju sammarbetat förut och spelare har ju lånats ut mm...Kan det va så att Robert Sundberg som har spelat för CC har börjat dra i några kontakter!?? Det här kan bli intressant i framtiden!!! Kaos i Carlstad? Hallå, vem har du pratat med? Vänta bara en vecka så kommer du sitta tyst och skäms
|
|
|
Post by Hockeyligan on Mar 25, 2007 17:25:58 GMT 1
Hej Uffe, hockeyligan är inte samma sak som www.swehockey.se/ ( svenska ishockeyförbundet ). "www.hockeyligan.se är Elitseriens officiella hemsida som ger dig de senaste nyheterna om och från klubbar, ledare och spelare."
|
|