|
SMM-Ol
Feb 28, 2007 11:10:46 GMT 1
Post by Bjorkman on Feb 28, 2007 11:10:46 GMT 1
Bussexperten har under många år förberetts för sin övergång till er Björkman. Först nu ansåg vi honom som gammal, bitter och väläten nog att passa med sina likasinnade hos dig. Slit honom med hälsan! Tack för i övrigt trevlig läsning! Man bugar och bockar samt tackar så mycket för dina ord och eder gåva! Dina ord är väl så beskrivande över hur han och de andra familjemedlemmarna kan vara när de är på de humöret. ;D Gårdagens träning var lite splittrad.. vi hade nämligen läkarundersökning igår.. och jag vet inte om det är våran höga ålder eller vad det är... men vissa av oss på båda sidor av bollen blev tvungna att ta om sitt blodtryck och jag vet inte om ens de då blev godkända... en spelare klev in och hann knappt sätta sig innan han vart uppmanad att gå och VILA!!! Ja inga namn och ingen skada skedd.. men en annan familjemedlem blev så nervös av att ta blodtrycket att han fick ta om och ta om tills ja jag vet inte om han sitter där än... och det är en veteran som har tiotalet guldmedaljer på sin trofe hylla.. Det kan vara den där energidrycken med en röd tjur som varumärke som spelade en viss roll... eller en fobi för blodmanschett knappar.. Å andra sidan så seglande andra galant genom läkarundersökningen med bravur.. bland annat byggherren... jag tror att han tränar i smyg i sitt tolv våningstrapphus... Vi tränade återigen på vår kära zon och med motstånd av våran Dl vilka var fyra till antalet som är den siffra vi behöver för att att kunna genomföra en vettig träning och ni som var där ska en ha en eloge för att ni slet på. Nu var det inte så blodigt på grund av att jag kallade ut spelet på offense högt så att alla visste vad vi gjorde.. detta för att hålla ner tempot så att vi inte blev som kalvar på grönbete..men nästa vecka blir det andra bullar då vi går in i en ny fas... För det är som med psykologi där man lär sig psykologins alla perspektiv i form av en elefant.. först lär man sig varför man är som är ur ett freudiskt perspektiv vilket medför att man får ångest av denna lärdom där man förbannar sin uppväxt och allt det där.. och det är då kommer i kontakt med det kognitiva perspektivet vilket innebär att man frågar sig varför man känner sig som gör... därefter lär man sig att hantera den där ångestkänslan..tills man då träffar på mig.. ... nu finns det ett antal teoretiska perspektiv vilka alla kan få en att känna sig sjuk... men tills slut sätter man ihop elefanten i alla fall och det är då man är färdigbehandlad ... med andra ord så det är då man börjar köra boxrun... steg för steg.. när själva elefanten är ihopsatt det är då matchsäsongen börjar.... hänger ni med? Jo för att kunna förstå psykologi och allt vad det innebär så måste man sätta ihop alla delar av sin nyvunna kunskap i form av en elefant.. (lärt på Dogde Community College Kansas..år 1997 ) Vad är då boxrun frågar ni vetgiriga läsare? Jo det är en bättre defintion av insiderun där man från början körde enbart runspel mellan tackle och TE.. vilket innebar att hela defenseboxen satt i en samlad klump vid Line of scrimmage... och väntade på rb... inte så särskilt realistiskt med tanke på att man då och passar i fotboll..samt att våra fartfantomer på LB:er positionen skall fä en realistisk träning .. ;D. I SMM så lägger vi in vanliga runs men också screens.. playaction samt en och en annan kortpass bara för att få det så realistiskt som möjligt för alla inblandade parter..jag anser att inside run i sig själv är ett förlegat begrepp och när alla vet att det bara kommer att köras runspel så blir det häftigt som fasiken för defense men även dessa spelar ju pass på match..vi spelar som vi tränar.. därför kallar vi detta för boxrun.. detta efter en intensiv diskussion med vår egen Nej till Microsoft tillika Lb:er coach som motvilligt accepterande denna förändring .. Måste bara komma ihåg en sak och det är att jag inte ska dricka så mycket kaffe innan träningen då jag blir alldeles stirrig och totalt ostrukturerad med för mycket koffein i mig.. nåja det kan ju vara åldern... Läste på andra trådar där det började med rekrytering och slutade med en diskussion om offentlighetsprincipen som är ett sunt tecken i sig då detta forum börar så smått bli lite mer rumsren.. eller? Men Oscar... du låter rundbollens Zlatan när det gäller landslaget... vad hände i Moskva då? Vi i SMM har varit där två ggr så jag vet att maten inte är den bästa.. men lugn.. om du nu kan tänka dig att spela för ditt fosterland i framtiden så lovar jag dig att du inte kommer gå hungrig ifrån matbordet så länge jag är tränare där!! Men lycka till på College nu ! Vilken division spelar ni? div 1 eller 2? Slutligen ni som inte var där igår och inte meddelade er frånvaro .. hör av er till mig så vi får prata... viktigaste är inte att säga varför ni inte kommer utan att det räcker med att meddela att ni inte kommer.. för ni måste förstå att vi planerar träningen på basis av att ni kommer... ok? Förvisso måste en tränare alltid ha en plan b i bakhuvudet men det vore kul att se alla Dl där.. och till sist kom ihåg att det inte är någon träning på torsdag men väl teorimöte på söndag.. kolla med er positionstränare.. MVH Björkman SMM-linecoach "WESTCOAST RULES!" samt en och en annan zon..
|
|
|
SMM-Ol
Feb 28, 2007 23:03:47 GMT 1
Post by kollegan on Feb 28, 2007 23:03:47 GMT 1
"Vad är då boxrun frågar ni vetgiriga läsare? Jo det är en bättre defintion av insiderun där man från början körde enbart runspel mellan tackle och TE"
Hoppas det inte är TE och OT på samma sida, då blir det inte så svårläst.
Er definition av inside run är den riktiga. Man kör allt i spelboken 9 mot 9, dvs inga WR och inga CB. Låt ingen DC lura er där ute att inside run betyder att man ska springa inside! Inside team heter övningen eg.
|
|
|
SMM-Ol
Mar 1, 2007 14:06:40 GMT 1
Post by wwehd on Mar 1, 2007 14:06:40 GMT 1
Slutligen ni som inte var där igår och inte meddelade er frånvaro .. hör av er till mig så vi får prata... viktigaste är inte att säga varför ni inte kommer utan att det räcker med att meddela att ni inte kommer.. för ni måste förstå att vi planerar träningen på basis av att ni kommer... ok? Förvisso måste en tränare alltid ha en plan b i bakhuvudet men det vore kul att se alla Dl där.. och till sist kom ihåg att det inte är någon träning på torsdag men väl teorimöte på söndag.. kolla med er positionstränare.. MVH Björkman SMM-linecoach "WESTCOAST RULES!" samt en och en annan zon.. Härligt att se er stockholmare hedra gamla nerlagda Helsingborg WestCoasters
|
|
|
SMM-Ol
Mar 2, 2007 11:40:19 GMT 1
Post by Bjorkman on Mar 2, 2007 11:40:19 GMT 1
Hello footballlovers!!! Sitter återigen på mitt jobb och bevakar... Funderar över lite omkring det här med värvningar och landslagscoacher samt rekryteringen som sådan. I landslagssammanhang finns det en regel som säger att vi inte får värva under eller i samband med landslagsammanhang när det gäller seniorer och det har följt till punkt och pricka i alla fall vad jag vet. Sen har det nog varit så att det funnits kontakter spelare emellan som pratat med varandra och detta kan kan knappast ha en åsikt om tycker jag. För man kan ju inte gärna förbjuda folk att prata med varandra om vissa saker eller hur? Det luktar ju lite grann av rysk rådrepublik.. Sen vet jag det att de finska ligan i början av 1990-talet hade en regel som sa att en spelare med landslagsmeriter kunde kosta exempelvis 10 000 medan en spelare som bara spelat i de högsta ligan kunde kosta 5 000 finska kronor klubbarna emellan. Jag är inte helt säker på om siffrorna är rätt men detta kan vara ett sätt att reglera övergångarna klubbarna emellan. Sen om detta är den rätta vägen att gå vet jag inte men man kanske ska reglera det här med juniorerna lite bättre kanske än vad fallet är idag. För det måste finnas en möjlighet för de unga talangerna att ha denna möjlighet att flytta på grund av studier osv. Sen ska jag vara den första att erkänna att om jag ser en talangfull linemen på juniornivå i något klubblag och denna klubb kanske inte har resuserna att utveckla denna talang kan väl jag börja dreggla lite men samtidigt också ha så mycket anständighet att man kontaktar den ansvarige tränaren och förklarar sitt intresse. Men man kan hjälpa klubben i fråga md coachkunskaper i fråga om att coacha Ol eller Dl. För det växer ju inte linecoacher på träd precis i detta land. En enkel väg att gå är att kontakta diverse klubbar som har linecoacher ifråga och gå med dessa under ett antal träningar samt också bjuda in dessa till en coachklinik. För man behöver ju inte bjuda en amerikan för dyra pengar när kunskapen finns närmare.. Nu kanske jag pratar i egen sak lite grann men det finns jätteduktiga linecoacher i Jets, Crusaders och STU bara för att nämna några. Men det är klart att det låter ju häftigare om man bräker på engelska med kraftig sydstatsdialekt när man pratar... jag kan det också men det kostare extra.. För sanningen är den att om vi ska förbättra kvaliteten på vårt spel som sådant samt en jämnare superserie till exempel så går den via Ol och Dl spelet! För om vi får upp speeden och kunskapen på dessa positioner så följer resten med på naturlig väg. Tekniken och kunskapen på skillpositionerna finns där ute medan det är brist på linecoacher. Framgången inom klubb och landslagsnivå för svensk amerikansk fotboll på internationell nivå ligger i just en duktig Ol och en duktig Dl. Vi glömmer lätt att vi är faktiskt reagerande EM-mästare för landslag och dessutom upp till förra säsongen var SMM rankande som nr 4 i Europa och detta med endast en amerikansk Qb! I jämförelse med andra lag därute som "köper" sig ett EB-guld i form av college spelare med europeiska pass!! Vienna Vikings.. Bergamo Lions.. listan kan göras ganska så lång... I Sverige finns det en tradition av att bygga något eget kanske detta har att göra med den idealistiska syn vi har på vår idrott och att den är samt förblir en folkrörelse som är både på gott och ont. I SMM har vi haft möjligheter att få spelare som kommit till oss på egen hand från lägre divisioner och utvecklat dessa till landslagsmän av rang. Detta kan kanske kan uppfattas som lite självgodhet men jag vet att det finns andra klubbar därute som gör likadant och det är en naturlig väga att gå. För man ska nog inte inbilla sig att alla juniorer man har i sin klubb kommer att platsa för spel i A-laget och detta vet nog flertalet coacher om men likväl känner man en viss frustration när man ser talanger försvinna iväg utav olika skäl innan dessa når seniornivå...För om vi ska kunna locka tillbaka dessa spelare till exempel som är på college måste vi göra superserien mer attraktivare och detta kan vi göra genom att höja kvaliteten på spelet vårat men även locka unga talanger som väljer andra saker i livet än just amerikansk fotboll.."GUD VET VAD??" MVH Björkman SMM-linecoach. " den som kastar en sten glömmer lätt men den som blir träffad kommer ihåg" Angolanskt ordspråk
|
|
|
SMM-Ol
Mar 2, 2007 13:09:13 GMT 1
Post by wyatt earp blvd on Mar 2, 2007 13:09:13 GMT 1
Dodge minsann... hmm.. kommer ihåg en och annan historia ifrån denna avkrok i den amerikanska mellanvästern.. allt från interna stridigheter, avskedanden, luciafiranden etc etc... och hur var det med elefanten egentligen? man kan leda en elefant till vattnet men inte tvinga den att dricka... hehe.. "come on elaijha - get off the ball".. vad hette den där DE som var stark som faan men dom som en påse stenar? har för mig att han kallades "latimer"... det var tider det..
|
|
|
SMM-Ol
Mar 2, 2007 23:27:00 GMT 1
Post by Jahajaja on Mar 2, 2007 23:27:00 GMT 1
Sen ska jag vara den första att erkänna att om jag ser en talangfull linemen på juniornivå i något klubblag och denna klubb kanske inte har resuserna att utveckla denna talang kan väl jag börja dreggla lite men samtidigt också ha så mycket anständighet att man kontaktar den ansvarige tränaren och förklarar sitt intresse. Vem gör bedömningen om han kan utvecklas eller ej? Du? Tror det är ganska enkelt att få en ung spelare sugen på övergång om en landslagstränare ringer och smörar. Jag tycker det borde vara nolltolerans på rena värvningar av juniorer, som senior kan en prislista som Björkmans vara vettig. Även om jag har svårt att tänka mig att finska KRONOR var valutan som användes
|
|
|
SMM-Ol
Mar 3, 2007 13:10:12 GMT 1
Post by Jonas on Mar 3, 2007 13:10:12 GMT 1
Hallå där! (TILL MODERATOR) Det pågår en hel del intressanta diskussioner här, men det är lite synd att de alla hamnar i en evighetstråd som jag aldrig läser. Råkade nu klicka fel och fick se att det börjats diskuteras om rekryteringa av Juniorer o.s.v.
Tycker det är synd att man inte kan starta nya topics om så intressanta saker utan istället gömmer man det i en diskussion som ska handla om SMM-OL och vara nån slags internblogg.
|
|
|
SMM-Ol
Mar 5, 2007 10:40:27 GMT 1
Post by Bjrkman on Mar 5, 2007 10:40:27 GMT 1
Dodge minsann... hmm.. kommer ihåg en och annan historia ifrån denna avkrok i den amerikanska mellanvästern.. allt från interna stridigheter, avskedanden, luciafiranden etc etc... och hur var det med elefanten egentligen? man kan leda en elefant till vattnet men inte tvinga den att dricka... hehe.. "come on elaijha - get off the ball".. vad hette den där DE som var stark som faan men dom som en påse stenar? har för mig att han kallades "latimer"... det var tider det.. Ja herregud ja.. vi fick alla sparken efter en säsong.. du är en röst från förr.. he he... undrar om inte de kan vara en liten db från tiden.. jo för när huvudtränaren görs sig ovän med en athletic director så är tiden slagen för en huvudtränare på collegenivå..för det var inte så smart av våran HC.. sen var det en del spelarfester som skedde utanför universitetsområdet och utan vår vetskap. .. men om du nu visste att en sådan fest varför berättade du inte om detta då? eller du hörde via hörsägen? Mannen du pratar om heter Naljah Mccoy 6, 4 298 sprang 40 yards på 4,7! Han fick fullride på K-state wildcats men fick tyvärr en blodpropp i vänster ben efter sin juniorsäsong där.. han kunde jaga ner en sweep som gick ifrån honom när han spelade defense end på motsatt sida.. han var den absoluta bästa atlet jag coachat än så länge.. synd på blodproppen annars hade han nog spelat på söndagar..kanske.. Sen kan jag erkänna att betydelsen över att vara landslagstränare i rekryteringssammanhang är överskattad... för om det hade en sån betydelse skulle jag haft fullt av juniorer från andra lag spelades i SMM..nu är så inte fallet... och jag kan säga med rent samvete att jag har aldrig använt mig av min landslagstitel för att värva juniorspelare och jag har detta året frågat två sista års juniorer ifall de kunde tänka sig komma och spela för oss i SMM.. den ena valde AJ och den andra har jag fått ett nej ifrån.. den enda seniorspelare som vi försökte värva norr ifrån..valde Tyresö.. jag är inte bitter.. Men jag instämmer till fullo med dig att det behöver kanske regleras i någon form så att detta inte blir som i den vanliga rundbollen där det är snudd på bisarrt hur det går till!!! Till den sista så kan jag bara säga att om du tycker att andra trådar innehåller bättre ämnen och mer vettigare sådana så är det en åsikt du har all rätt till men jag är inte imponerad av dessa då de handlar mer om rena personangrepp och väldigt triviala ryktessprindningar.. men om du tycker det är helt i sin ordning så är vi inte på samma planet när det gäller anständighet och som du fint skrev att du "råkade" klicka fel köper jag inte riktigt.. du gjorde det väldigt enkelt för dig.. du bittra människa... men det är klart vi kan starta en egen blogg eller eget forum på vår egen hemsida där vi kan själva välja vilka som får skriva och samtidigt kan vi ju då klappa oss själva på ryggen och berätta hur förträffliga vi är i SMM men då kan ju ingen annan bemöta detta eller hur? Om man nu sticker ut hakan som jag kanske då och då gör så förväntar jag mig inte att alla ska jubla och flick- flacka över dataterminalen i ren gläjde och jag förväntar mig att åsikter från andra höres men det är fullständigt upp dig att bestämma helt själv om du ska läsa detta eller inte.. så länge forumansvarige tycker att jag eller någon annan tillför detta forum någonting så tänker jag fortsätta och plus att det finns kanske någon som vill läsa detta också förstås.. Men att uppmana forumansvarig att lägga ner denna tråd tycker jag är lite väl magstarkt.. har du ingen anständighet att skriva ut ditt namn åtminstone eller vågar du inte stå för dina åsikter? Måste vara hemskt att inte våga stå för sina åsikter offentligt..men du kanske är fördomsfull mot storvuxna människor med åsikter eller rent av ogillar stora kraftiga människor? Sen över till något som handlar om fotboll.. läste att Gustav Rydstedt har fuskat på Ol med den nya tränarstaben.. he he.. jo jag börjar ana en konspiration i att "lura" över stackars Dl till Ol.. först var det stackars Asker man lurade över och det förstår jag inte men antagligen för att karln var den smartaste killen på Dl som förstod konceptet med Ol.. för atletmässigt håller jag inte med att han är någon typisk Ol som är på rymmen... Gustav däremot är en sådan atlet att han kan göra väldigt bra ifrån sig på båda sidor! Men om man tänker på nästa nivå så höjs de atletmässiga kraven på Ol och då har ju dessa en större chans att hävda sig i konkurransen på Ol i jämförelse då på Dl på proffsnivå men det är ju klart bara en åsikt från en storvuxen person... Förresten var det någon som såg Janne Ronkkanen i tv-programmet Pokerfejs!!?? Han vann sin deltävling och gick till final.! Häftigt och grattis samt lycka till nu!! Björkman SMM-linecoach samt en som kämpar för det fria ordet från oss överviktiga om man nu ser till den svenska normen vad som är normalt gällande vikt och längd..
|
|
|
SMM-Ol
Mar 5, 2007 10:54:35 GMT 1
Post by Bjorkman on Mar 5, 2007 10:54:35 GMT 1
Sen ska jag vara den första att erkänna att om jag ser en talangfull linemen på juniornivå i något klubblag och denna klubb kanske inte har resuserna att utveckla denna talang kan väl jag börja dreggla lite men samtidigt också ha så mycket anständighet att man kontaktar den ansvarige tränaren och förklarar sitt intresse. Vem gör bedömningen om han kan utvecklas eller ej? Du? Tror det är ganska enkelt att få en ung spelare sugen på övergång om en landslagstränare ringer och smörar. Jag tycker det borde vara nolltolerans på rena värvningar av juniorer, som senior kan en prislista som Björkmans vara vettig. Även om jag har svårt att tänka mig att finska KRONOR var valutan som användes PS. Om jag tycker att en viss spelare har talang för att spela line så innebär inte att detta är allenarådande.. okej? Det är min åsikt och endast min men jag tackar dig för att du tillskriver mig en sådan upphöjd ställning... Dock inbillar jag mig att har lite erfarenhet och öga för detta men om du hade kunnat deltaga i diverse tränarmöten så skulle du få se att det förekommer en diskussion mellan oss coacher där man får argumentera för sin sak på ett sakligt och vettigt sätt när det gäller vilka spelare som ska få spela, rekryteras osv..eller få en inbjudan till diverse landslagsläger..till exempel har jag två chefer i landslaget jag måste redovisa mina argument för eller i klubblaget där vi har samma sorts diskussion och det är en dialog mellan två människor som jag uppskattar, på sätt får man ett annat perspektiv på en viss spelare så att det är ingalunda jag ensam som sitter upphöjd på ett berg bland molnen och väljer... ds. Björkman SMM-linecoach " även stora människor har ett samvete" ;D
|
|
|
SMM-Ol
Mar 5, 2007 14:37:20 GMT 1
Post by Bjorkman on Mar 5, 2007 14:37:20 GMT 1
Men att uppmana forumansvarig att lägga ner denna tråd tycker jag är lite väl magstarkt.. Jag får korrigera mig själv innan någon annan gör detta.. nu uppmanade inte denna person att lägga ner våra självuppoffrande tråd utan kanske mer en ordningsfråga men jag tog nog i för mycket i detta fall och ber om ursäkt för detta klavertramp. dock kan jag tycka att det räcker med ett ställe där jag håller till och proffstycker.. ok? Sen är det aldrig fel att promota Ol eller Dl och sprida budskapet kring vikten av vara stor.. Kramar Björkman " även stora människor har känslor"
|
|
|
SMM-Ol
Mar 5, 2007 21:14:38 GMT 1
Post by Moose on Mar 5, 2007 21:14:38 GMT 1
;D Min gode broder B ! Vill du vara så vänlig å maila broder M in kosoves då de mail jag försöker få fram till dej studsar. I övrigt så skall du nyttja det fria ordets rätt 8-)och fortsätta med dina roande alster, vad annars skall man läsa? cc ???ordning eller oordning ???eller ngn pencilneck statisktik`? Hehe skrattar så jag gråter varvat med en del funderingar som faktiskt fodras när jag läser dina alster. Lev väl bröder
|
|
|
SMM-Ol
Mar 6, 2007 13:52:53 GMT 1
Post by lillasyster on Mar 6, 2007 13:52:53 GMT 1
|
|
|
SMM-Ol
Mar 7, 2007 13:13:37 GMT 1
Post by Bjrkman on Mar 7, 2007 13:13:37 GMT 1
Hej familjen! Lillasyster är hemma igen efter att ha varit i det stora landet i väster. Jag kommer ner på torsdag och undrar om man skulle kunna få se sina favorit bröder i chuten. Det har varit så mycket snack om 'byggmästarn i chuten'. Jag känner att jag bara måste få uppleva detta -Snälla Pappa Stefan!! Jag lägger huvudet på sne, ler och himlar med ögonen (funkar det??) Ja vi får väl se vad som händer.. ;-) lillasyster... MVH Björkman
|
|
|
SMM-Ol
Mar 7, 2007 14:26:00 GMT 1
Post by Bjrkman on Mar 7, 2007 14:26:00 GMT 1
Hej familjen! Lillasyster är hemma igen efter att ha varit i det stora landet i väster. Jag kommer ner på torsdag och undrar om man skulle kunna få se sina favorit bröder i chuten. Det har varit så mycket snack om 'byggmästarn i chuten'. Jag känner att jag bara måste få uppleva detta -Snälla Pappa Stefan!! Jag lägger huvudet på sne, ler och himlar med ögonen (funkar det??) ´ För vidare info.. smmol.blogdog.se MVH Björkman Ja vi får väl se vad som händer.. ;-) lillasyster... MVH Björkman
|
|
|
SMM-Ol
Mar 7, 2007 15:30:09 GMT 1
Post by smmolblog on Mar 7, 2007 15:30:09 GMT 1
e detta slutet för familje-tråden här på forumet.. kommer den inte leva vidare här.. pappa vi kommer sakna dig
|
|