|
Post by Jonte on Sept 5, 2005 15:23:20 GMT 1
Tror det bästa är att försöka kategorisera utnämningen något. För trots allt, det är en milsvid skillnad att vara bra på den uppgift man har, eller flyta runt och även göra andras jobb bra. (Som Amerikanerna oftast får göra i Sverige.)
Förmodligen så är det många namn på riktigt bra Amerikaner som passerat obemärkt förbi för att de inte varit lika bra på det senare. (Och tvärtom)
Spelarna som glänser (ej medräknat QB) gör de oftast för de frilansar och kanske inte alls är så bra på sin ordinarie uppgift. Nämdes en Safety från Limhamn (slutet av 90-talet), tror jag vet vem ni menar, han var otrolig på att glänsa, många och hårda tacklingar. Men sen att det match på match blev flera touchdowns av personer som han skulle täckt nämns inte. För han tacklar ju så hårt oavsett om han är på fel sida planen... Vad vinner laget mest på?
Min slutsats är, specifisera istället: Bästa Importen (Och nu pratar jag om klass, hur bra man gör sitt eget jobb, ingen annans) Eller Importen som gjort bäst ifrån sig i Sverige
Det som är lite tråkigt att se, klubbarna tar sina sista kronor för att ta in en QB, men de har inte fokuserat nog på att försöka hitta "rätt" QB. Så de får över en kille som bara kan stå i sin pocket och passa, och alla har glömt att berätta att O-line för laget i fråga släpper igenom flolk snabbare än grindarna vid utgången på match arenan...
|
|
|
Post by 55nilsson on Sept 5, 2005 22:03:42 GMT 1
Vet inte riktigt vem safetyn i Limhamn skulle vara. Har spelat där i mer än 13 år och vad jag vet har vi under den tiden inte haft någon importsafety??!
Ett gäng QBs, ett gäng LBs, nån DL, en RB, en TE, men vad jag vet aldrig någon Safety. Kanske någon QB eller LB spelade Safety nån enstaka gång men vet inte vem du menar...
Har jag helt fel så säg vad han hette, många har kommit och gått och man har fått en del smällar så man kommer inte ihåg alla!
|
|
|
Post by Zev Baharav on Sept 6, 2005 4:22:11 GMT 1
Jag brukar inte posta i sådana här trådar. Dvs "Bästa spelaren i SS/Div1/Div2/U19..." etc Till stor del för att jag uppfattar det som att de upprätthåller en redan överdriven fokus på spelarmtrl i en sport som ur STRATEGI-/TAKTIK-synvinkel sett är bland de mest avancerade sporterna i världen... Jag lade speciellt märke till de här 2 i Jonte´s inlägg; Spelarna som glänser (ej medräknat QB) gör de oftast för de frilansar och kanske inte alls är så bra på sin ordinarie uppgift. Nämdes en Safety från Limhamn (slutet av 90-talet), tror jag vet vem ni menar, han var otrolig på att glänsa, många och hårda tacklingar. Men sen att det match på match blev flera touchdowns av personer som han skulle täckt nämns inte. För han tacklar ju så hårt oavsett om han är på fel sida planen... Vad vinner laget mest på?... ...Det som är lite tråkigt att se, klubbarna tar sina sista kronor för att ta in en QB, men de har inte fokuserat nog på att försöka hitta "rätt" QB. Så de får över en kille som bara kan stå i sin pocket och passa, och alla har glömt att berätta att O-line för laget i fråga släpper igenom flolk snabbare än grindarna vid utgången på match arenan... Ligger ngt i det, speciellt det sistnämnda IMO... En fundering som jag haft förut när jag sett liknande Threads; Har lag i Sverige haft Amerikanska Import-QBs som har framstått som dåliga av andra skäl? Alltså orsaker som inte har med den QBn direkt att göra... Kanske...*Bristfällig Passblocking som i Jonte´s exempel? *Olika förväntningar eller missförstånd? (QBn kanske är helt OK, men laget förväntar sig ngt slags "Superman-effort"... Och/eller tvärtom; QBn förväntar sig kanske en viss nivå av kunskap hos Coaching-staff och laget. Dvs om C-Staff/Lagets kunskap är otillräcklig kan Import-QB inte använda ngt (Eventuellt) medhavt Offense... Otillräckligt med tid för implementera ngt sådant. Omvänt blir QBn en bricka i ngt bristfälligt spelsystem/bristfällig Playcalling... (Överdriven fokus på spelarmtrl riskerar då att leda till fel bedömning av hur bra Import-QBn egentligen var. Plus att laget inte rannsakar sin taktik, de brister som finns. Brister som fanns INNAN QBn anlände, och som kanske kvarstår även EFTER QBn åkt hem igen... Helt enkelt för det i det fallet inte hade med spelarmtrl i sig att göra)) Kontentan blir att vi kanske haft importer som varit helt OK som aldrig nämns i så´na här Ranking-threads. Samt spelare som sätts på Piedestal trots att de kanske egentligen bara var mediokra... Nog om detta... Zev
|
|
|
Post by namn on Sept 6, 2005 9:10:55 GMT 1
marty mcnamara kan han ha hetat så?
|
|
|
Post by Paddan on Sept 6, 2005 9:48:46 GMT 1
Tror att Jonte syftar på C4 lions safety Dave Klawitter.
|
|
|
Post by Jonte on Sept 6, 2005 10:29:12 GMT 1
Clawitter var det ja. Spelade SS / OLB om jag inte minns fel
Förmodligen så är det många som går in och försvarar honom, men var bara ett exempel, och visst några ok matcher gjorde han. (Då motståndarnas coachar inte förstod att han hellt och full sket i sina egna uppgifter...)
|
|
|
Post by Jonte on Sept 6, 2005 10:32:16 GMT 1
Eller vafan, var det Clawitter, nu blev jag osäker. Var ju ett gäng år sedan...
Men summa summarium, var inte på personen i fråga jag ville lägga fokus utan på resonemanget i sin helhet.
|
|
|
Post by Skne on Sept 6, 2005 10:37:01 GMT 1
Rätt så!
Marty Mcnamare spelade hos Limhamn spelade RB och Safety
David Clawitter spelade i C4, var duktig men ett riktigt as på plan, spelade fult och höll aldrig käften.
Ha De
|
|
|
Post by kingen on Oct 21, 2005 10:25:20 GMT 1
Josh O blom lb I UPPSALA var grymm -95 Theo Blaco var oxå jävligt bra på sin tid
|
|
|
Post by Snake on Oct 21, 2005 11:20:15 GMT 1
Josh Bloom spelade för Uppsala -96 och inte någon annan gång. Tyckte han var lite övervärderad. Duktig men inte riktigt i toppskiktet av importer under åren. The var bra men minns att han alltid hade fördelen av att spela samtidigt som en importerad QB. Tror att masssor av receivers från staterna hade dominerat om de fick ta med sig en QB.
|
|
|
Post by M Hammargard on Oct 21, 2005 17:17:17 GMT 1
"Alelyckan SunDevils i början på 90 talet hade den bästa defensiva tackle jag sett i Sverige. Han hade spelat med både Washington Redskins samt Seattle Seahawks. Kom hit pga av kärlek som inte höll. kommer ej ihåg hans namn."
Han hette Gordon Kelly och det var hans far som spelat med Redskins. Efter Alelyckan spelade han ett par säsonger i Halmstad Eagles. Han är fortfarande kvar där som U19-Coach. Kärleken höll alltså...
Wendel Lowry i Västerås må ha varit bra (minns knappt), men han var nog den största kycklingen som satt sin fot i Sverige... Jag minns att han vid ett flertal tillfällen slidade...i Svenska div 1...
Jag lägger nog min röst på Jamie Pass i C4. En fröjd för ögat
|
|
|
Post by Hmm on Oct 22, 2005 8:29:51 GMT 1
Dave Clawitter och Jamie Pass var all-american div 2 spelare från Mankato Maveriks.
|
|
|
Post by Patrik on Oct 22, 2005 13:23:27 GMT 1
Lee Philips FS Majorna Mustangs 93 borde ligga med bland toppen, hans nackdel var spel i div 2, svårt att jämnföra med SS-importer. Han kom dock till try out i CFL hösten 93 och hamnade på en reservlista.
|
|
|
Post by tjorven on Oct 22, 2005 20:51:04 GMT 1
Njaa Lee Philips vet inte om jag tycker att han var en av de bästa genom tiderna. Alla sa att han var grym så vi spelade helt enkelt på recievern han inte hade cover på - han blev mer eller mindre osynlig...... Importen måste kunna ha större betydels för en match än vad han hade. Tvivlar inte på att han var bra men vi såg det bara inte ;D
|
|
|
Post by apanola on Oct 30, 2005 17:35:51 GMT 1
"Alelyckan SunDevils i början på 90 talet hade den bästa defensiva tackle jag sett i Sverige. Han hade spelat med både Washington Redskins samt Seattle Seahawks. Kom hit pga av kärlek som inte höll. kommer ej ihåg hans namn." Han hette Gordon Kelly och det var hans far som spelat med Redskins. Efter Alelyckan spelade han ett par säsonger i Halmstad Eagles. Han är fortfarande kvar där som U19-Coach. Kärleken höll alltså... Wendel Lowry i Västerås må ha varit bra (minns knappt), men han var nog den största kycklingen som satt sin fot i Sverige... Jag minns att han vid ett flertal tillfällen slidade...i Svenska div 1... Jag lägger nog min röst på Jamie Pass i C4. En fröjd för ögat Spelade sälv med Wendel och klart jag är partisk, men kyckling har jag aldrig hört han kallas förut... Minns själv hur han blev knockad medvetslös på en flea flicker, för han stod kvar i pocket och tog (sena) tackligen under hakan istället för att lägga sig... tror det var mot Berga eller ngt stockholmslag. Annat tillfälle sänkte han en DB i Luleå på en reverse så hans hjälmgaller blev snett. På träningar ställde han upp som wedgebreaker när vi träna specialteams, när inte coachen såg på . Sen att han slidade i Div 1... vissst det gjorde han säkert.
|
|