|
Post by dengamle on Aug 11, 2005 14:32:14 GMT 1
Sedan superserien stängdes har det varit fler avhopp än tidigare, det pratas om att Det ena laget efter det andra värvar från varandra och från små klubbarna. Resultatet blir 2-3 lag i Sverige som kan visa upp bra fotboll av utvecklande klass. År efter år fortsätter det och antalet lag i Sverige blir bara färre och färre och skillnaden mellan de bästa och sämsta lagen blir mer och mer markant. De bättre spelarna i de sämre lagen värvas eller söker sig till toppen och utarmningen av bredden bara fördjupas.- det är bara så de flesta spelare/ledare/coacher reagerar. Jag menar att det är från förbundet och Superserieföreninen som aktion måste tas för att stoppa den självdöende process som den svenska amerikanska fotbollen befinner sig i. För det första måste mål 2000 (eller var det 2002 det hette) utvärderas. De förhoppnings del- och slutmål som utsattes måste jämföras med verkligheten och upprätta en handlingsplan för att få det sjunkande skeppet. Ett av de stora felen som har gjorts,enligt min mening är en allt för stor satsning på SS, man måste öka bredden om kvaliten på toppen skall bli bättre. Att satsningen skall vara på ungdomsverksamheten är en politiskt korrekt cliché. Min uppfattning är att man måste först och främst bredda seniorverksamheten med fler lag och detta för att kunna förse juniorverksamheten med coacher. För det är i från seniorlagen som coacher kommer ifrån, iallafall de ideella som de mindre klubbarna. Ett första steg är att begränsa superseriens värvningar genom att begränsa antalet licenser per klubb till 53 spelare. Och att en automatisk värvningsavgift betalas ut till klubb som förlorar en spelare.
Fortsättning följer
Tomas
|
|
|
Post by X on Aug 11, 2005 17:52:54 GMT 1
Sluta gnälla, försök att lägga fram ditt argument till en ung lovande spelare som vill sparka rumpa på hög nivå och tex. fått jobb i Stockholm eller Göteborg och får höra att han bara kan spela Div 2 fotboll med tälje trukers pga någon bänkvärmande pappers gnuggare tyckte att det skulle finnas licens regler.
Hoppas du håller käft i fortsättningen.
|
|
|
Post by August Eriksson on Aug 11, 2005 18:48:14 GMT 1
X, ett forum är till för att diskutera saker på, något du gör ett ganska dåligt jobb med. Att avsluta inläggen med "Hoppas att du håller käft i fortsättningen" tillför inget till diskussionen och strider därför mot forumets regler. Skärpning!
|
|
|
Post by Vart med frr on Aug 11, 2005 21:12:52 GMT 1
Problemet är väl knappast stämngningen utan att värvning samt ojämförliga förutsättningar gör att enbart 2-4 lag kan hänga med i toppen och resterande 4 lag riskerar avhopp och utslagning.
Lösning: Värvningskostnader. Lösning: Ett topp lag får spela i en högre liga (SMM). Lösning: Öppen superserie. Lösning: mera seniorspel mindre junisspel.
Seniorer kan man lite på, 80% av junisar slutar precis som i andra sporter. Med andra ord, för att försörja ett senior lag krävs 5 U-19 lag om man inte utnyttjar gubbar 30+ och hyr in 5 kanadakukar samt utnyttjar junisar som bara blir skadade.
|
|
|
Post by Nr man har facit on Aug 11, 2005 21:22:36 GMT 1
Tanken med en stängd serie var nog inte så dum, den skulle ge lag som satsade långsiktigt en möjlighet att vara kvar i SS trots att man kom sist. Att nu resultatet har blivit att flera klubbar hoppat av SS pga att de tyckte att de hade för dåligt spelarmaterial kan man knappast kritisera SAFF för. Det hade sett snyggare ut om dessa klubbar stannat kvar eftersom det var relativt många som hamnade i samma situation. Repulicans är väl ett praktexempel på att man med ett långsiktigt arbete i klubben kan hänga kvar, trots att man de senaste säsongerna har blivit strypojke. Deras juniorverksamhet är i särklass i Sverige och inom de närmsta åren kommer de att befinna sig högre upp i tabellerna. Det hade kunnat bli ett riktigt "getingbo" på den nedre halvan av tabellen. Limhamn har under säsongen i div 1 visat att de förmodligen kunnat rubba flera av SS lagen, så att de blev avvisade är fortsatt en gåta. För att få en roligare SS serie nästa år bör det vara minst 8 lag som fullföljer serien. Jag tror att Limhamn, Täby, Solna + något lag till skulle kunnat skaka om något av SS lagen redan i årets serie.
|
|
|
Post by Nr man har facit on Aug 11, 2005 21:34:35 GMT 1
Lösning: Värvningskostnader. Lösning: Ett topp lag får spela i en högre liga (SMM). Lösning: Öppen superserie. Lösning: mera seniorspel mindre junisspel. Man kan tänka så, men det är inte rätt ;D Jag tror inte många klubbar har de rätta pengarna för att betala några värvningar. Förmodligen skulle det bara leda till en massa dispanser pga av att man fått arbete på orten eller ska plugga. Skulle SMM spela enbart i Europa? Öppen SS leder till att klubbarna inte gör lånsiktiga satsningar. Man måste ge klubbarna möjlighet att växa inom SS. Mindre juniorspel? Tror du att de finns stort intresse hos juniorerna att träna tre ggr i veckan utan att få spela matcher. Vi måste tvärtom öka juniorverksamheten för att kunna få stabila seniorlag, jmfr Carlstad, Repulicans
|
|
|
Post by lget on Aug 11, 2005 22:00:12 GMT 1
Div I norra s v o f ps p Limhamn Griffins 8 8 0 0 313-43 16 Tyresö Royal Crowns 8 7 0 1 338-123 14 Djurgården 8 6 1 1 177-84 13 Uppsala 86ers 8 5 1 2 189-116 11 Gefle Red Devils 8 5 0 3 178-123 10 Solna Chiefs 8 3 0 5 186-189 6 Västerås Roedeers 8 2 0 6 113-258 4 Örebro Black Knights 8 2 0 6 61-291 4 Kristanstad C4 Lions 8 1 0 7 81-179 2 Täby Flyers 8 0 0 8 72-302 0 Just Täby och Solna kanske inte är de lag som borde flyttas upp i Superserien Hmm... När jag läser den meningen jag just skrev inser jag ett av de största problemen idag. Det är inte genom sportsliga framgångar man tar sig in i Superserien, det är genom mer eller mindre godtyckliga beslut från SAFF, t.ex. flyttades Göteborg upp i Superserien efter förlust i div1-finalen mot Limhamn, som ville upp, men inte fick. Det är just den typen av beslut som gör att många tappar intresset för sporten och att vi betraktas som en pajassport. Hur sannolikt är det att Friska Viljor och Brommapojkarna skulle få en gratisplats i Allsvenskan (rundboll) om de slogs ihop, eller att ett hopslaget Hammarby och AIK skulle få en gratisplats i Elitserien (hockey) utan att ha tagit sig dit på egen hand?
|
|
|
Post by dengamle on Aug 12, 2005 9:16:47 GMT 1
Att sätta ett maxantal på antal licenserade spelare i SS till 53 gör att man sätter högre press på SS-coacher och lagledning det skulle bli tryouts Coacher i de största lagen måste värdera sin trupp-Bra "single skilled player" eller en multi skilled player med ingen top position. Högre press och utmaning = utveckling
Dagsläget SMM är tvungna att minska truppen med 13 spelare CC har möjlighet att ta in 9 spelare till AJ har möjlighet att ta in 13 spelare till GM har möjlighet att ta in 16 spelare till JR har möjlighet att ta in 20 spelare till Truppernas storlek följer precis tabell läget kan vara en slump men 13 spelare till i AJ hade nog gett en jämnare SS-topp
SS-klubbar med "cut"-problem startar egna B-lag och eller håller sig med farmar klubb om de nu vill ha kvar all den talang. Dessutom måste de se till att de utvecklas så de kanske bidrar med coach skills eller annan till B-Laget/Farmarlaget. Vips så sprids lite av de knappa resurserna.
over and out Tomas
|
|
|
Post by vA on Aug 12, 2005 11:51:56 GMT 1
mindre juniorspel?vadfan tjänas på det? stackarna har ju redan ett minimal seriespel(3 matcher i vissa serier) 20% blir kvar i seniorspel skrivs det, ja det är bättre än i många andra sporter
fan förstår mig inte på bakåtsträvarna
|
|
|
Post by Memet on Aug 12, 2005 11:54:27 GMT 1
Att superserien har varit stäng har i sig inte betytt något. Det i sig har varken medfört ngt positivt eller negativt. Att sedan låsa rostern till 53 spelare verkar ju inte, som man kan se i ovanstående inlägg, heller spela någon roll då det enda det skulle medföra är att SMM tappar 9 bänkvärmare som inget superserielag ändå skulle ha ngn direkt användning av.
Som Den Gamle skriver är det av stor vikt att klubbarna blir bättre på att få t.ex. avdankade seniorer att stanna kvar som tränare är rätt dock ser jag inte hur SAFF kan stötta här. Det de kan stötta med är dock att hådsatsa direkt mot ungdomarna, dvs, anställa ngn som på heltid kan fara runt i skolor och introducera sporten och stötta med skydd, etc för skolor som vill spela mot varandra.
Jag håller med om att det är otroligt kul att vinna EM och komma 2a i WG samt att vi har spelare som nästan kommer med på camp i staterna. Så duktiga individer har vi aldrig haft tidigare. Men har detta skett på bekostan av sporten som helhet? Alla de pengar man plöjer ner i landslag ger de ngn utdelning? Syns vi i media? Leder de gånger vi syns i media till fler spelare? Blir du själv sugen på att ta fram din gamla freesbee och leta fram en klubb när du ser ett kort inslag om landslaget i ultimate freesbee?
En anna sak vad gäller media är att vi är inte stora nog för att ha ett publikintresse som de måste tillgodose men vi är inte längre udda nog för att vara en side kick.
/M
|
|
|
Post by nja on Aug 12, 2005 13:49:03 GMT 1
Några saker:
1. Jämtlands junis-satsning är inte i särkass. Carlstad, Tyresö, Solna är exempel på bättre program. Inget illa om JR, dom kör på bra och det är kul.
2. Täby eller Solna är fel lag från S1 att prata om jämfört med årets SS. Hade SC fått behålla sina spelare hade man slagit JR och spelat hyfsat jämnt med ett par andra. DIF, TRC och absolut Limhamn hade klarat sig bra i SS i år.
3. Felet är inte stängd eller öppen SS. Felet är att gapet är för stort mellan topp-3 och resten av Sverige. Avhopp och värvningar hade kommit oavsett system.
4. På frågan vad vi ska göra för att få en bredare topp bör svaret vara att stärka och hjälpa de ämre lagen, inte att sätta stopp för de framgångsrika. Hinder för storleken på roster tycker jag tex är helt fel väg att gå. Egentligen är det först när du har minst 40-45 spelare och 6-7 coacher på varje träning som det finns förutsättningar att verkligen bli bra. Varför stoppa detta för de få som har chansen?
5. Värvningar är ett jätteproblem. Extra svårt eftersom det är svårt att särskilja mellan värvningar och spelare som självmant flyttar på sig. En kille som flyttar till Sthlm från Tierp för att plugga och kommer ner på en SMM-träning och frågar om han får vara med är inte i samma liga som att ringa och tjata på en spelare för att få honom att byta till en lokalkonkurrent. Svårigheten blir att utrönahur detta gåt till, spelaren lär ju knappast "sälja ut" sin nya klubb om han väljer att falla för en värvningskampanj.
|
|
|
Post by Coach Kulla on Aug 12, 2005 15:44:32 GMT 1
För det första: kvaliteten på toppen har nog sällan varit bättre än nu. Vi har precis vunnit EM-guld mot ett tyskt lag i världsklass (naturligtvis på amatörnivå) och slagit ett duktigt finskt lag. Kanske var laget 99 bättre men jag tror inte det. Med andra ord; toppen är väldigt bra just nu.
För det andra: Att sätta restriktioner för exempelvis SMM, som med all tydlighet gör något rätt eftersom man leder SS och har stor dragningskraft på spelare (Ja, jag har part i målet), är helt fel väg att gå. Varför tvinga bort spelare från ett lag? Vad kommer det leda till? Ja, antagligen att spelaren slutar. Eller säg så här, man har en full trupp på 53 spelare, man får upp en kull juniorer på 10 spelare. "Sorry grabbar, vi låter ni tre som är bäst komma med, vi sparkar ut tre killar som slet förra året i seniorlaget och ni resten som vi fostrat i 3-5 år... ni kan dra." Tjena... Bra lösning? Också är sant att det krävs 35-40 spelare på en träning för att få riktigt bra träningar. Spelare är inte en vara som kan flyttas hursomhelst utan människor som vill spela fotboll. Utveckla coacher!
För det tredje: Värvningspris, visst. Men vad är det som inte fungerar i dagens system? Laget som "innehar rätten till spelaren" kan idag sätta vilket pris som helst. Systemet fungerar med andra ord utifrån ersättningsaspekten. Problemet med att spelare som vill bli bättre söker sig till lag i toppen av högsta ligan är inte enbart ett problem, men det är självklart surt för lagen som förlorar spelaren. SMM förlorade exempelvis 2 av sina bästa spelare i år till NFL Europe. Men det tvingar också lagen att höja standarden på sina egna lag och träningar för att hänga med och det ger en spelare som vill satsa möjligheten att utvecklas.
För det fjärde: Ingen tjänar på en sopig superserie. Ju färre självklara vinstmatcher desto bättre. Svårt att motivera ett lag till bra spel när man vet att man tar sig till slutspel. Jag skulle gärna se mer möten och föreläsningar inom Sverige. Varför ta hit dyra amerikanska coacher när vi har bra med kunskap i Sverige? Jag är övertygad om att man som coach kan lära sig både en och två saker av i princip varje coach i sverige (vare sig det rör XnOs, fundies eller träningsupplägg). Starta någon typ av konferens två gånger per år i regionsförbunden. Det finns mycket kunskap och vi tjänar alla på att samtliga lag blir bättre. Samtidigt kan jag tycka att man istället för att ta hit två amerikanska spelare bör satsa pengar på en spelare och en coach om man saknar coacher. Spelande coacher fungerar sällan bra.
För det femte: Jag tror inte stängd eller öppen superserie spelar någon större roll. Det enda kontroversiella beslutet var väl att stoppa Limhamn från spel i år. Kanske var det rätt beslut eller så var det fel, kanske för att slippa den typen av diskussioner ska man ha en öppen serie eftersom stängd inte verkar ha någon betydelse vad gäller avhoopen under säsong.
För det sjätte: Leder landslagen till bättre fotboll och leder den fotbollen framåt? Jag tror det för spelarna som är involverade i laget och som därmed kan föra det vidare till sina lag. Development team som införts är positivt för de unga spelare som får chansen att visa vad de kan och för dem vad som krävs för att starta i landslaget. Junislandslaget är en morot och utvecklingsmöjlighet för unga spelare. Som spelare själv var landslaget alltid målet, och fick åtminstone mig att träna så hårt jag förmådde för att bli bättre. Många tidigare landslagsspelare har gått vidare till coaching, därmed ärvs kunnade nedåt genom generationerna. Landslag ska vara det självklara målet för en spelare, jag vet att det inte är så för alla, men det borde vara så. Är det inte så för en majoritet av spelarna i landet, då kan man och bör man ifrågasätta landslagets legitimitet.
Vi måste också arbeta gemensamt för att främja ungdomsfotbollen. De flesta lag i stockholmsregionen har starka ungdomsatsningar med högstadie, gymnasie, peewee, U-16 och U-19-satsningar. Utvecklingen är mycket god i vissa områden. Det handlar snarare om brist på tränare än brist på intresserade ungdomar.
Om jag vore coach i ett lag som är i div2 eller nystartat skulle jag ta kontakt med något av de bästa lagen i landet och fråga om man kan starta ett utvecklingsamarbete. Kan vara en clinic, eller träningsläger eller liknande. De flesta som coachar och spelar i exempelvis SMM, Carlstad och Arlanda brinner för sporten och vill inget hellre än att hjälpa sporten att utvecklas.
Ha det, Magnus Kullenberg
|
|
|
Post by ZT on Aug 12, 2005 17:31:55 GMT 1
alla "småpåvar" i div2 lagen måste droppa stoltheten och våga ringa o fråga de större klubbarna, alla lag har startat i div2 nån gång.
det viktigaste är att saker BLIR gjorda, inte VEM som gör det
|
|
|
Post by Vart med frr on Aug 12, 2005 17:42:15 GMT 1
Lösning: Ett topp lag får spela i en högre liga (SMM). Lösning: mera seniorspel Seniorer kan man lita på, 80% av junisar slutar precis som i andra sporter. Med andra ord, för att försörja ett senior lag krävs 5 U-19 lag om man inte utnyttjar gubbar 30+ och hyr in 5 kanadakukar samt utnyttjar junisar som bara blir skadade.
Landslaget är positivt och håller nog många spelares vilja att spela! Hur skulle SMM ställa sig till att spela i en Europa serie eller en Nordisk serie? Anklagelserna om värvning skulle nog upphöra iallafall!
När det gäller spelartak så är det spelartak i alla större sporter, fotboll, hockey you name it. Kan hålla med om att det är trist att behöva säga till någon "you suck too much" gå till någon annan. Detta är dock inte ett problem i stockholmsområdet utan ett problem i landsorten (Läs Carlstad)
Arlanda,Täby,Solna,Telge,KTH/DIF,TRC tar nog emot det mästa som mäster Kullenberg ovilligt spottar ut!, det råder inte brist på folk så att säga...................
|
|
|
Post by Tibbs on Aug 12, 2005 17:51:02 GMT 1
För det andra: Att sätta restriktioner för exempelvis SMM, som med all tydlighet gör något rätt eftersom man leder SS och har stor dragningskraft på spelare (Ja, jag har part i målet), är helt fel väg att gå. Varför tvinga bort spelare från ett lag? Vad kommer det leda till? Ja, antagligen att spelaren slutar. Eller säg så här, man har en full trupp på 53 spelare, man får upp en kull juniorer på 10 spelare. "Sorry grabbar, vi låter ni tre som är bäst komma med, vi sparkar ut tre killar som slet förra året i seniorlaget och ni resten som vi fostrat i 3-5 år... ni kan dra." Tjena... Bra lösning? Också är sant att det krävs 35-40 spelare på en träning för att få riktigt bra träningar. Spelare är inte en vara som kan flyttas hursomhelst utan människor som vill spela fotboll. Utveckla coacher!
Lite källarklubsmentalitet från Kullenberg! För att nivån skall höjas måste och sporten breddas måste källarklubsmentaliteten bort. En mer elittänkande superserie måste till och underifrån skall tillväxten verka! Starta ett B-lag i division ett för junisarna som inte platsar!, alla andra sporter gör på detta viset. Spelarnas vilja att satsa och sportens respekt kommer som ett brev på posten!
|
|