|
Post by Radikal on Aug 13, 2005 18:04:02 GMT 1
Sätt en gräns på antal ombytta spelare till en match på mellan 25-30!
När jag först fick höra den så fnös jag då jag alltid har varit lite av en traditionalist vad det gäller fotboll. Men när jag tänkte efter vad det skulle innebära för utvecklingen av fotboll i Sverige så har jag ändrat mig och, förespråkar denna idé varmt. Och jag skall ge ett axplock av några av de argument som talar för denna något radikala idé.
*Antal seriespelande lag skulle öka med minst 30 %, då ett antal klubbar skulle kunna ha B och vissa till och med C lag.
* Fler divisioner.
*Lagen blir Jämnare än idag.
*Mindre problem med övergångar mellan föreningar.
* större möjlighet att skapa lokala serie i de lägre divisionerna.
*Kräver ännu bättre tränade spelare.
* ger fler spelare möjlighet att få spela och utvecklas.
Det nackdelar detta skulle innebära för en del lag är inte på nationell nivå utan internationellt och berör endast ett fåtal klubbar.
|
|
|
Post by MathiasHolmgren on Aug 14, 2005 23:16:00 GMT 1
Varför ropas det så ofta på regleringar, förbud, tvång och andra typer av hinder i fotbollssverige så fort något inte faller i smaken? Det känns väldigt negativt att så många verkar vilja lägga all energi på att varje kakbit ska bli exakt lika stor och gärna mindre för alla. Obegripligt! Speciellt med tanke på att vår sport idag knappt är större än en tummetott jämfört med andra populära sporter. Liknelsen ankdamm ligger nära till hands.
Fotbollen behöver växa och eftersom all tillväxt måste ske på gräsrotsnivå ute i klubbarna så är frågan vi måste ställa oss själva: - Har klubbarna haft bästa möjliga förutsättningar för att skapa långsiktig tillväxt?
Är inte det egentliga problemet att amerikansk fotboll i Sverige har saknat en trovärdig och förankrad strategi för långsiktig tillväxt? Hur många fler utövare har vi idag jämfört med i början av 90-talet? Ungdomsverksamheten har blivit bättre på sina håll, men sporten har ändå inte växt speciellt mycket. Några få klubbar har mer eller mindre emot alla odds lyckats skapa sin egen tillväxt genom att en eller ett par framgångsrika eldsjälar bokstavligen vigt sitt liv till klubben. Desto fler klubbar har sett antalet spelare minska. Trots att man ofta varken saknat eldsjälar eller saknat förmågan att förstå vilka prioriteringar som behövs har utvecklingen gått åt fel håll. Hindren har varit för stora.
Resultaten de senaste 15 åren talar sitt tydliga språk. Vi kan inte fortsätta att göra samma sak och förvänta oss ett annat resultat. Min bild är att för mycket resurser, framför allt tid, spenderats istället för investerats. Om man inte investerar så blir det ingen tillväxt, och det är tillväxt som vi behöver för att lösa våra problem. Resten av våra problem är symptom på detta. Till en stor del är det upp till klubbarna att vilja investera och att göra rätt prioriteringar. Men även på förbund och distriktsnivå måste vi omprioritera och spendera mindre resurser på kortsiktiga vinster. Mer fokus måste istället läggas på att framför allt skapa bättre förutsättningar och underlätta för klubbarna att växa. Tråkigt? Visst, det är säkert inte lika roligt som att planera storslagna visioner. Men tyvärr är det sällan det som är roligast som ger bäst resultat i slutändan.
Vi behöver en ny strategi som är genomgående på alla nivåer. Ibland känns det som att förbund, distrikt och klubbar har haft för olika prioriteringar. Vi behöver förankra en gemensam väg framåt, en plan som underlättar för sportens tillväxt. En agenda som vilar på samma värderingar och prioriteringar från förbund och distrikt till klubbnivå. Vi behöver framför allt frigöra mer resurser på klubbnivå som kan användas för att bygga starkare organisation och ekonomi, utbilda coacher, rekrytera fler ungdomar, få ut sporten i skolorna, marknadsföra sporten och så vidare. Det måste helt enkelt bli viktigare att konkurrera med de etablerade idrotterna än att konkurrera med varandra.
Ett viktigt första beslut vi kan fatta på förbundsnivå är att se till att seniorsäsongen är färdigspelad tidigare på året. Motiven till detta är flera och skulle bli en helt eget inlägg, men kan sammanfattas med detta. Den långa seniorsäsongen med sitt sommaruppehåll konsumerar mer resurser än vad som egentligen behövs rent sportsligt, både i tid och pengar. Sen finns det fler frågor där förbund och distrikt skulle kunna stödja klubbarna, men en kortare seniorsäsong är en bra början.
|
|
|
Post by X on Aug 15, 2005 0:09:48 GMT 1
Håller med tidigare inlägg!
Dock stämmer nog påståendet att det krävs 5 U-19 för att försörja ett seniorlag med spelare om det inte "dopas" med junisar och gubbar.
Som det idag ser ut i Sthlm så har vi ju just den situationen att det finns 1 bra lag (SMM) som försörjs spelarmässigt av TRC,SC,DIF med fler (SMM har ett U-19 lag som även det försörjer ja). Problemet är inte SMM igentligen utan att SMM+resten saknar 5 U-19 lag vardera. Spelartak som en nödlösning är nog igentligen att bortse ifrån det riktiga problemet utan bör användas för kvalitetssäkring (precis som i andra större och PR-mässigt respekterade sporter). Till alla: Starta mera Juniorfotboll. Till SMM: Ballare vara svenskmästare i en PR-mässigt respekterad sport än i en källarsport. Till alla: Kosing, Brudar och Sponsorer (KBS) kommer med PR-mässig respekt.
Framåt marsch för farao! ;D
|
|
|
Post by MathiasHolmgren on Aug 15, 2005 9:50:28 GMT 1
Vill bara dementera att DIF "försörjer" SMM med spelare.
Sedan 2001 har endast en spelare lämnat DIF, eller dåvarande KTH, för att spela med SMM. Den spelaren spelade en seniorsäsong med KTH följt av två juniorsäsonger med SMM utan seniorspel däremellan. Därefter valde han att fortsätta spela med sina jämnåriga kompisar i SMM.
|
|
|
Post by Kulla on Aug 15, 2005 10:06:47 GMT 1
Förbud och regleringar är som Mathias sa helt åt skogen, kommer aldrig att förbättra sporten.
För att utveckla ämnet varför en kort säsong skulle vara att fördra kan jag ta exemplet som ligger mig närmast:
För många SMM-spelare börjar säsongen i mitten av april och slutar i år sista helgen i September (iom finnkampen). De kommer då ha spelat ca 18 matcher. Det är extremt mycket. Kroppen ta kopiöst med stryk och det är mycket påfrestande för livet utanför fotbollen. Säsongen måste bli kortare för att man ska få spelare att stanna, och coacher att orka.
Rak säsong förordas härmed, exempelvis som börjar i slutet av April och slutar i Juli. På tre månader ska ett 10-tal matcher kunna klämmas in. Ändra karantän-regeln så att den istället säger att två matcher i säsongen krävs för att få spela slutspel.
Självklart försöker SMM få ett så bra ungdomslag som möjligt, men problemen är de samma som för så många andra lag. De som vill coacha juniorer är involverade i seniorfotbollen. Och hur ska man orka spela/coacha 4 ggr i veckan med seniorlaget i 6 månader (plus styrkepass och försäsong) och samtidigt förbereda träningar och genomföra dessa för juniorer? Samtidigt är många av dessa eldsjälar involverade i landslaget... En av lösningar är vad jag förespråkar ovan, en annan att klubben har en träningsstruktur/hjälpmedel som underlättar träningar och ett större antal tränare som kan dela bördan. Med detta kan kanske förbund och distrikt hjälpa till?
Magnus Kullenberg
|
|
|
Post by Kulla on Aug 15, 2005 10:08:31 GMT 1
För övrigt med fallet DIF - SMM är det väl snarare så at spelarövergångar går i det motsatta hållet då DIF fått 2 spelare från SMM i år.
|
|
|
Post by dengamle on Aug 15, 2005 11:15:56 GMT 1
Äntligen börjar det ta form. Många ideér många trådar att ta upp. Jag började med Am fotboll 1991 efter att ha varit fotbolls fan sedan 1983. Jag är ett fan men inte ngn stjärna, men jag vill inte se den kräftgång som nu pågår fortsätta. Tibbs, Kulla, Mattias plus andra - jag önskar att efter säsongsavslut skapa en brainstormweekend där vi utarbetar en grundskiss på en verksamhetsplan för den Svenska Amerikanska fotbollens överlevande/stabilserande/expanderande. I början av november låter det bra?
Tomas Lindell
|
|
|
Post by X on Aug 15, 2005 11:21:28 GMT 1
Låter det inte lite dåligt att plocka ut ett exempel och koncentrera sig på det? ;D Kan ni inte presentera samma uppräkning för de övriga lagen? Självförsvar är inte fel men....... Förövrigt handlar det om sporten, inte om SMM. Skaffar ni fram 5 U-19 lag........... För att inte överdriva, alla lag borde ha som målsättning att dra igång 1 nytt U-19, U-16 och peewee lag till nästa år, när det gäller peewees och U-16 kan ju lagen samsas om resurser på sådant vis att STAFF (lever det) kan sköta organisationstekniska saker och klubbar kan låna ut tränare till varandra+ ha gemensamma träningsläger you name it!
|
|
|
Post by Y on Aug 15, 2005 11:27:50 GMT 1
Håller med Coach Holmgren om att vi behöver tillväxt och att vi måste bryta den nuvarande trenden i fotbolls Sverige. Precis som Coach Holmgren skriver så måste vi lösgöra våra tillgångar och resurser samt investera dessa på bästa möjliga sätt. Vilken är då vår viktigaste tillgång? SPELARNA är utan tvekan den absolut viktiste tillgången och resursen vi har. Utan spelar ingen fotboll! Tyvärr så glömmer vi ofta dessa i vårt resonemang och allt för sällan så funderar vi på nationell nivå på vad vill spelarna, hur kan vi hjälpa dem.
De flesta i SS samt några div 1 lag har lag som närmar sig 40-50 man. Det behövs 11 man för att kunna spela fotboll. Här har vi bundit upp våra absolut viktigaste resurs till vad för nytta? Inte är det för spelarens skull, han vill vara på plan och inte sitta och värma an bänk, Detta gäller för de flesta spelare från 11 år och uppåt. Ett lag som SMM skulle med dagens spelar material vid en eventuell begränsning av antalet spelare i en trupp kunna ha i princip 2 SS lag och 1 div lag, så man kan undra om vi med dagen system utnyttjar våra resurser? Dif som Coach Holmgren representerar skulle kunna ha ett lag i SS och ett lag i antingen div 1 eller div 2.
En begränsning i antalet spelare skulle inte vara en restriktion utan en injektion och ett medel för att investera vår viktigaste resurs på ett klokt sätt. Låt spelarna vara på planen och göra det dom vill, spela amerikansk fotboll.
|
|
|
Post by Z on Aug 15, 2005 19:40:43 GMT 1
Y, du har inte spelat boll på någon högre nivå va?
Det krävs 40-50 man för att kunna spela fotboll som den ska spelas, tränas och utvecklas.
Annars är det helgfotboll där man går ned, övar några sweeps och sparkar av för match.
|
|
|
Post by newbie on Aug 15, 2005 21:04:19 GMT 1
nu när sverige vunnit em o tagit silver i vg bör det inte då finnas möjlighet att försöka smöra tii sig lite av nfl-nfleuropes ungdoms/utvecklings pengar.. såna måste väl existera? dessa pengar skulle göra fin fin nytta i skol turneringar och liknande runt om i sverige... jag tror att många klubbar runt om i sverige underskattar den slagkraft som dessa ändå har..
|
|
|
Post by XYZ on Aug 15, 2005 22:25:55 GMT 1
Dag att läsa lite fotbollshistoria, min unge vän. Iron man fotball har spelats på bra mycket högre nivåer än vad som spelas i det här landet. Och vad blir skillnaden om ett lag som SMM har tre lag eller ett på träningen, mig veterligen så skulle det ändå vara samma personer som tränar. I stället för 1:st, 2:nd och 3:rd string blir det 1:st , 2:nd och 3:rd team.
Ta och titta på "The Nfl's 100 toughest players" så finner du lite two way players, vilket nästan samtliga var när fotbollen växte upp. Så varför alltid uppfinna hjulet på nytt när någon annan redan gjort det.
Y:s förslag skulle vara ett steg i rätt riktning just nu. Med det så skulle vi ha en SS värd namnet plus att övriga div skulle få ett behövligt tillskott.
|
|
|
Post by Funderingar on Aug 15, 2005 23:06:11 GMT 1
En stängd högsta serie är dåligt av minst två anledningar:
1. Lagen i botten av serien har inget särskilt incitament att satsa hårt i slutet av sässongen för att behålla platsen i högsta serien och de behöver inte heller förbättra sig inför sässongen efter av samma anledning. Detta kan lätt leda till att bottenlagen förvandlas mer och mer till stryklag. Jag tror inte alls på snacket om att man måste få tid på sig att bygga upp en bra organisation. Platsar man inte i högsta serien ska man inte spela i högsta serien! Man kan bygga upp organisationen även i en svagare serie och sedan bevisa att man är redo för högsta serien igen, genom att helt enkelt ta sig dit.
2. Lagen i divisionen/divisionerna under högsta tappar en stor del av motivationen med att satsa vidare. Om det är omöjligt/nästan omöjligt att ta sig till högsta serien även om man lyckas spela på en väldigt hög nivå, kommer det resultera i spelarflykt till lag som har en plats i högsta divisionen alternativt att prestationsnivån sänks. Det är inte många som orkar lägga ner den tid som krävs att bli bra på fotboll om utsikterna att det ska ge något är minimala.
Superserien har ju förvandlats till en fars där lagen som plockas in väljs ut mer eller mindre godtyckligt. Bestäm er för hur många lag som bör spela i Superserien, bestäm er för om det ska va en rak serie med dubbelmöte, eller om man ska ha pooler och ta bort den formella stängningen av Superserien. Flytta sedan upp de lag i seriesystemet som har visat att de har mest där att göra och låt i framtiden de lag som hamnar sist i serien flyttas ner till divisionen under.
Om man vill ha 10 lag i Superserien (jag anser att 10 lag i högsta serien är det som långsiktigt är bäst för sporten) bör dessa vara SMM, CC, AJ, GM, JR, LG, DIF, TRC, U86 och GRD (Sundsvall har förverkat sin rätt att spela i högsta serien nästa sässong, då man drog sig ur mitt under sässongen).
Vill man ha bara 8 lag (absolut minimun enligt mig), bör dessa vara SMM, CC, AJ, GM, JR, LG, DIF och TRC.
Förslag på spelupplägg återkommer jag med.
|
|
|
Post by X on Aug 15, 2005 23:16:11 GMT 1
Problemen av största tyngd är 2:
# Spelartillväxt, sporten är långsamt döende.
# Kvalitetsskillnad i Superserien.
Kvalitetsskillnaden i SS kan ju kommas åt till viss del i Sthlm regionen med spelartak typ 40-50 spelare. SMM blir tvungna att cutta 10 personer och dessa tar tåget till Märsta..........
Bättre lösa problem #1 spelartillväxten först eftersom det löser problem #2 automagiskt. Sedan när sporten är på G igen om en sådär 5-10 år kan vi besluta om ett kvalitetssäkrande spelartak på 50-65 spelare, så att vi blir lika seriösa som rundboll och hockey.
Spelartak som nödlösning höjer kvaliteten på SS och kanske får fler seniorer att satsa ( 140 personer kanske har chans på SM-buckla istället för 92). Tyvärr löser nog detta inte spelartillväxt problemet men kanske bromsar den negativa utvecklingen.
|
|
|
Post by Funderingar on Aug 15, 2005 23:41:57 GMT 1
Om man vill ha 10 lag: (SMM, CC, AJ, GM, JR, LG, DIF, TRC, U86, GRD) Då jag är emot en serie med enbart enkelmöten, dela upp lagen i två pooler, t.ex. en a och en b pool á la div.1 för något år sedan, med dubbelmöten inom poolen och enkelmöten mot den andra poolen. Detta skulle ge 13 matcher plus upp till 3 slutspelsmatcher, totalt 16 st. Slutspelet skulle kunna utformas med att 3:an i a-poolen möter 2:an i b-poolen och 4:an i a möter 1:an i b i kvartsfinalerna. 1:an och 2:an i a går direkt till semifinal där de får möta vinnarna i kvartsfinalerna. Laget som kommer sist i a-poolen flyttas ner i b-poolen och det lag som kommer först i a-poolen alt. längst i slutspelet flyttas upp. De två sista lagen i b-poolen flyttas ner i serien under alt. får det nästsista laget spela en kvalmatch mot 2:an i serien under. I a-poolen bör SMM, CC, AJ, GM och LG spela, medan JR, DIF, TRC, U86 och GRD bör spela i b-poolen. JR hamnar i b-poolen eftersom de hamnade sist i Superserien i år och LG hamnar i a-poolen förutsatt att de vinner div.1
Om man bara vill ha 8 lag (SMM, CC, AJ, GM, JR, LG, DIF, TRC): En rak serie med dubbelmöten skulle ge 14 matcher, plus upp till 2 slutspelsmatcher, totalt 16 st. Slutspelet skulle börja med semifinaler där 1:an möter 4:an och 2:an möter 3:an. De två sista lagen åker ur alt. att det nästsista får kvala mot tvåan i serien under.
En serie med två pooler och dubbel resp. enkelmöten skulle ge 10 matcher plus upp till 3 slutspelsmatcher, totalt 13 st. Slutspelet skulle börja med kvartsfinal mellan 1:an och 2:an i b-poolen. Vinnaren i den matchen möter 1:an i a-poolen i semin, medan 2:an och 3:an i a-poolen möter varandra. 4:an i a-poolen flyttas ner i b-poolen och 1:an i b-poolen alt. det lag som går längst i slutspelet flyttas upp i a-poolen. De två sista lagen i b-poolen flyttas ner i divisionen under alt. får nästsista laget kvalspela måt tvåan i underliggande division. I a-poolen bör SMM, CC, AJ och GM spela och i b-poolen hamnar då JR, LG, DIF och TRC.
|
|