|
Post by mr 88 on Jun 2, 2005 14:34:54 GMT 1
sant. jag gillar iden med att förminska ss så att de riktigt bra lagen spelar där så att de utvecklas. ingen vinner på att lag krossar ett annat lag.
låt lagen spela mot de som e jämlikar och när någon e beredd så går de upp. tycker att det e ra att div två e uppdelad. div1 kan vara nationell så länge som lagen klarar det.får se hur det går iår. går det bra så är div 1 en bra start inför superserien. för div skall bara vara en passage till superserien där lagen förbereder sig för superserien.
och en nordisk liga finns inte ekonomin för idag. tänk på att vissa lag redan spelar ute i eropa och lägger nerpengar på det också.
|
|
|
Post by bra on Jun 2, 2005 19:29:33 GMT 1
Bästa idén hittills.
Skaffa ett max.antal spelare en klubb får ha i sin roster. Det skulle nog avskräcka spelare från att byta klubb. Speciellt sådanna som inte kanske skulle få speltid i den nya klubben. 45 eller 50 är ju en bra siffra, man kan ju omöjligt få nästan 30 skadade spelare.
|
|
|
Post by ralleidiot on Jun 2, 2005 19:34:07 GMT 1
Att tvåan skall vara stängd betyder inte att lag inte kan gå upp eller ner. Det enda det betyder är att lag inte gör det på enbart sportsliga meriter, utan man kan även ha andra krav. Som tex juniorverksamhet, stabil ekonomi, bred spelartrupp mm. detta för att de klubbarna som är i ettan skall vara seriösa, och minska avhoppen mitt under serien.
|
|
|
Post by LeoBillgren on Jun 3, 2005 0:23:59 GMT 1
Hej,
Egentligen är inte problemet att SMM/CC/AJ är för bra eller har för många spelare. Problemet är att alla andra är för dåliga och för få. Kan låta hårt men det är sanningen.
Egentligen tror jag inte den stora frågan är hur man blir lika stor/bra som dessa lag. Alla vet och förstår att det är genom en stor och kunnig coach-stab man kan bygga upp ett bra lag, om man kompletterar med bra rekrytering och en stark juniorsektion.
Problemet är resurser och antalet kunniga och motiverade i varje klubb.
Jag kan inte på rak arm säga någon klubb som har tillräckligt med coacher, domare, funktionärer, materialare osv (rätta mig gärna om jag har fel). Som jag ser det bör vi i föreningarna fokusera på:<br> 1) Hitta personer som är motiverade och intresserade av att fylla någon av ovanstående roller. 2) Utbilda dessa personer så dom kan göra ett bra jobb.
Det är dock lättare sagt än gjort, vi i Solna får en del beröm för att vi jobbar bra med juniorfotbollen, och det ligger väl viss sanning i det, men faktum är att vi har långt kvar innan vi är ett riktigt stabilt program enligt min mening. Jag kan exemplifiera vad jag menar:
På PeeWee-nivå har vi 5 coacher, varav 2 är seniorspelare, ingen som coachar i annan åldersgrupp.
U16 har 9 coacher, varav 4 är seniorspelare, 2 är importer och 4 coachar på annan nivå.<br> U19 har inte en färdig stab för i år ännu, men målet är 8-9 coacher även här (vi är 4 klara just nu).
Seniorerna har 4 coacher, varav 4 coachar på annan nivå.<br> Med detta vill jag ha sagt att det behövs en jäkla massa folk för att dra runt ett helt program, och att vi fixar det tack vare dubbelarbete.
Förutom coacher behövs som sagt domare och en hel del annan personal, och där har vi det nog inte bättre än de flesta lagen.
Det är helt enkelt så att fotboll kräver massor med resurser, spelare och frivilliga funktionärer. Med tanke på det är jag egentligen förvånad at vi har så många lag som vi har i Sverige. All den vilja, det engagemang och den kärlek till sporten som detta är bevis för är vad som håller fotbollen flytande överhuvud taget.
|
|
|
Post by Mnga rs harvande on Jun 3, 2005 9:36:59 GMT 1
Det finns osund och sund tillväxt och amerikansk fotboll i Sverige lider pga osund tillväxt.
Det fylls ständigt på med nya föreningar och spelare som tvingas in i ett harvande och i verksamheter som inte vet vad de håller på med. Samtidigt lever dessa föreningar i någon slags drömvärld där man skall kopiera de etablerade föreningarna trots att man inte har resurser eller kunskap för detta. Hur startar man egentligen ett juniorlag eller driver en lyckad värvnings kampanj? Hur räknar man ut en sund budget för div 1? Vilken nivå på spel ska man försöka hålla med det material man har? Kan man skriva en playbook på 80sidor om man har 20man på träningarna och halva truppen byts ut i April?
Sund tillväxt för amerikanks fotboll i Sverige skulle skapas om föreningar som inte är tillräckligt starka och erfarna tas upp i erfarna föreningar under sina första år. SAFF kan exempelvis driva en linje som förspråkar att föreningar skall drivas av personer som har organisations erfarenhet från amerikansk fotboll sen tidigare. Det tillsammans med organiserade utbildningar och stöd från SAFF skulle kunna ge de föreningar som skall bildas rätt information och kunskap från början så att man undviker överambitionerna som ofta leder till avhopp och uppbrytningar i slutändan.
Under mina år i div 1 (14år) så har jag känt att den största fienden till tillväxten har varit alla högt flygande planer och uppjagade förväntingar som sedan har visat sig vara luft. Har man en headcoah och en ass coach som lovar en playbook och ett spel som är topp of the line men som bara dyker upp varannan träning så kommer de killarna som vill börja spela att rycka på axlarna och börja med pingis innan man ens nått fram till säsongen. Amerikansk fotboll är en sak i huvet på eldsjälarna och en annan sak i verkligheten. Innan dessa två möts och är överens så kommer tilltron, respekten och tillväxten att vara noll. Det är därför som SAFF måste genom starka insatser se till att lyfta kunskaps nivåerna och ställa krav på nybildade föreningar innan man tillåts att kliva in i systemet.
Tankar om lösningar: En nybildad förening skall stå under tillväxt sitt första år minst och under den tiden medverka i styrelse och organisation i en erfaren förening med fullt utvecklad verksamhet. SAFF tar fram en utbildningsplan och ett prao program för nybildade föreningar som skall syfta till att bygga upp den grundkunskap som krävs för att driva en förening med amerikansk fotboll. En föreningslicens skapas av SAFF. Den anger vad som skall krävas av föreningar på olika nivåer för att de skall få tillstånd att kliva in i seriesystemet. Ett nätverk skall skapas som tar upp de spelare som inte har något lag att spela för pga borttagen föreningslicens eller annat. Detta är viktigt för att tappa bort de spelare som vill och kan. med dessa saker kan man säkra en tillväxt som är sund. Givetvis kommer tillväxten i första läget att hämmas pga hårda regler men å andra sidan så kommer de föreingar som skapas att ha större chans att leva vidare så sett över en längre tidsperiod så kommer tillxten att öka pga att avhoppen och upplösningen av föreningar minskar.
Det finns andra saker som måste till inom sporten för att få upp trovärdigheten och statusen (övergångsregler, domarnivån, mediarelationen mm mm) men det debateras det redan så mycket om så det lämna jag utanför det här.
|
|
|
Post by Ofrstende on Jun 3, 2005 12:20:44 GMT 1
Jag har väldigt svårt att förstå alla som vill "rädda" sporten genom att försvåra för föreningarna. Hur ska man lyckas få någon som helst tillväxt om man hela tiden ökar de administrativa kraven? Detta kanske skulle funka om sporten hade obegränsat med pengar (troligen inte då heller) och föreningarna kunde ha ett antal personer som arbetade heltid med allt runt sporten.
I och för sig kan jag förstå att den här sortens tankar dyker upp just i vårt land, där standardsvaret på hur man skapar tillväxt är att höja skatterna...
|
|
|
Post by Zev Baharav on Jun 3, 2005 13:04:49 GMT 1
I och för sig kan jag förstå att den här sortens tankar dyker upp just i vårt land, där standardsvaret på hur man skapar tillväxt är att höja skatterna... ROFLMAO Accurate observation IMO... On a similar note; About re-electing the same SAFF-members over and over again despite obvious failures... Failures measured even by their own standards... 3 members have been in SAFF since (at least) 1998. Ever heard of "Mål 2005"? The 5-year plan which was to be evaluated every half-year to measure its progress, and effect of use of funds... Ever seen the evaluations? Zev
|
|
|
Post by Daniel on Jun 3, 2005 15:26:48 GMT 1
Tror det är dags att folk som spelar fotboll och dom som vill börja spela fotboll måste förstå att fotboll är en kontaktsport. En mycket krävande sådan. Om man tittar idag på många medellag i sverige så har dom sjukt mycket folk på skadelistorna. Jag är väldigt nyfiken på att veta hur dessa skadade spelare har förberett sig på säsongen. Har dom spendarat 4-6 dagar på gymet under offseason, har dom kört plyos 2-3 ggr i veckan..
Jag säger inte att en spelare måste träna på ovan sätt för att spela fotboll i sverige, men faktiskt, spelar man i Superserien så tycker jag att man måste göra det.
Så länge vi hanterar fotboll i sverige som en korpsport, så kommer det förbli en korpsport.
Visst det kanske finns spelare som vill spela i Superserien, men dom kan bara träna 1 gång i veckan och styrketräna kanske 1 gång i veckan. Det håller inte. Då SKA man inte spela i SS.
Vi måste i sverige på något sätt, redan från ung ålder lära våra unga spelare att det är konkurans om platserna, unga spelare ska vilja träna 3 ggr i veckan och gå till gymet 3ggr i veckan, för dom vet att då kan deras starting possition vara säkrad. Idag finns ingen konkurans i många lag. Så Nisse 30 år skulle kunna starta bakis i en SS match.
Läser att många tycker Div1 är mycket roligare att spela i än SS. Vad säger det om dom lagen, visst många av dom är på uppbyggnadsfas men många verkar trivas i Div1. Vill man inte som lag spela bland dom bästa, vill man inte som spelare spela mot dom bästa??
I dagsläget ligger allt i våra händer, vi måste ta hand om och fortsätta bygga upp de yngre lagen. Det är som som kommer föra fotbollen vidare i sverige, och förhoppningsvis så kommer det om 5-10 år vara en helt annan sak att spela fotboll i sverige. Man kan inte som rookie ta en starting possition i ett Allsvenskt lag i rundboll i sverige och man ska inte kunna göra det i SS heller.
|
|
|
Post by Anonym on Jun 3, 2005 19:18:15 GMT 1
"Läser att många tycker Div1 är mycket roligare att spela i än SS. Vad säger det om dom lagen, visst många av dom är på uppbyggnadsfas men många verkar trivas i Div1. Vill man inte som lag spela bland dom bästa, vill man inte som spelare spela mot dom bästa??"
Man KAN faktiskt spela fotboll för att man tycker att det är en skitrolig sport. Alla behöver inte, och har inte, som mål att bli bäst och spela mot dom bästa. Så länge man tycker det är roligt så ser jag ingen anledning till att man ska sluta. Det finns faktiskt dom lagen som skrämmer bort spelare som bara vill spela för att det är kul, för att dom är FÖR elitsatsande.
Jag undrar vad som driver spelare som tränar 5-6 ggr i veckan för att bli bäst i amerikansk fotboll i lilla Sverige. Det är ju inte så att man får någon direkt uppmärksamhet pga av detta.
- Tjena, jag är svensk mästare i am. fotboll - Jaha.....finns det i Sverige, där ser man. Kul för dig typ
|
|
|
Post by BD Kennedy on Jun 3, 2005 19:28:50 GMT 1
Lots of good thought on the subject. How about we try to meet as many coaches and club representatives as possible, some time shortly after the SM-Final this year and sort things out. If we can't get all the coaches/representatives in one spot, let's meet regionally and get this thing figured out. I will try to find a time and place in the Stockholm area. If we are to present SAFF with an idea it must be a well thought out and discussed plan. I will get back to you when I know when and where I can set up the meeting.
|
|
|
Post by Daniel on Jun 3, 2005 21:10:06 GMT 1
Självklart ska man kunna lira fotboll för att det är kul, det är ett grundrecept för att spela.
Nej, idag kanske inte många anser att man får mycket för att man är bäst inom fotbollen i sverige. Men det är helt pga hur sporten spelas i sverige (korp).
Man kan ju inte hänga med huvet och tänka att "jag får inte ut något av att spela så jag ska spela div1 fotboll hela livet" Då är det just div1 man ska spela. Men det finns dom som vill satsa 100% på fotbollen och dom struntar i hur mycket uppmärksamhet dom får för att spela. Guldet i slutet av säsongen är sporre nog.
Spelar man enbart för att det är kul och för att man bara kan träna 1 gång i veckan så ska man lira i Div 1 eller 2.
Men sedan finns det som som satsar stenhårt och det är dessa vi vill ha i superserien, det är just därför vi behöver få upp fler ungdommar som ser fotbollen inte bara som en roligt grej (även fast det är en viktig del) men även ser det som en chans att spela i NFLE eller i framtiden även NFL (jag är övertygad att den dagen kommer då vi kommer se en svensk i NFL, och inte en kicker)
Förhoppningsvis kommer vi ha fler lag i sverige inom 5-10år och då hoppas jag även det finns Så mycket som Division 5 i sverige. Och där kan alla som spelar enbart för att det är kul spela, precis som det funkar inom alla andra idrotter i sverige. Allt handlar om antal spelare och konkurans.
Full fart framåt ! !
|
|
|
Post by No Name on Jun 4, 2005 12:05:28 GMT 1
Football in Sweden need a foundation! We have been trying everything.
What I think is not important is what the teams do to get football to the next level. We have teams that don’t want to go to the next level there just playing for fun. There not trying to build a club to play for the SM, or go to the super series. It starts with the players here in Sweden the player don’t have the hart or the love of the game to do what it takes to go to the next level. But most of all the Club or asking players to pay between 2000:- to 8000:- to play a sport they don’t have the hart to play. The funny think is that players are paying.
If we said no imports for Two years, how much would it cost a player then, and how many teams would be on the same level. If you still charge the players the same amount and put the money to advertisements on TV for new players or the teams home games. or for coaches that can coach a Team.
It still come down to the players, when players are making mistake in Practice/Games and I see on SAFF´s homepage and on Clubs homepage and in this forum players writing on. instead of going to the gym or studying there playbook or scout sheets and they can’t come to practice because of god now what. The teams can’t go to the next level.
So To The Teams Set Goals To Go To The Next Level!
|
|
|
Post by BD Kennedy on Jun 4, 2005 14:06:45 GMT 1
Very interesting thought, no name. If we said no imports for two years that would save some money, but I would say from my experience, if you compete out in Europe, where all the other teams have two or more, it can help to have imports. Maybe if we had an Scandic league, those teams could have imports. If a team qualified for the scandic league, then they could bring imports in. I don't have the answer, but you have an interesting idea.
|
|
|
Post by Zev Baharav on Jun 4, 2005 23:25:17 GMT 1
But most of all the Club or asking players to pay between 2000:- to 8000:- to play a sport they don’t have the hart to play. The funny think is that players are paying. As "No Name" states, it being strange that people are still paying... That´s the thing being seen so to speak... What´s seen are the few who do stay, making up these 15 or so players on many teams. What is not seen, might not be so strange... Zev
|
|
|
Post by no name on Jun 6, 2005 15:25:09 GMT 1
Yes I agree that to compete in the Europe league you need imports. If we were to drop the national team, but the team that wins the SM will be the rep for Sweden National instead of playing in the Europe league. Then you don’t need imports. Saff can give money to team that wins SM and to promote the Sport and maybe have time to do what it takes to get football to the next level. It also time to start promoting Swedish players the little man in Sweden need a roll model to get more little guys in the sport.
|
|