|
Tjejer
Jan 3, 2007 18:40:27 GMT 1
Post by Coach Golan on Jan 3, 2007 18:40:27 GMT 1
Fast jag vet en tjej i hockey som får spela med yngre killar bara för att det är bättre träning än damhockeyn, så där funkar det. Sen så tror jag nog att det är större risk för en 17årig tjej att skada sig i u-19 än att hon ska skada folk i u-16 Jag tror det är Kim Martin du menar och hon är målvakt så det är inte riktigt jämförbart men visst tränar hon med killarna för att få en träning som står sig internationellt i damhockeyn, men jag tror inte att det var yngre killar inte. I damhockeyn så är inte tacklingar tillåtna av säkerhetsskäl för damerna som spelar, det finns ju så mycket i kvinnokroppen som kan bli skadat som då kan leda till att kvinnan kanske inte kan få barn tex. Så om hockey som är en stor internationell sport har tagit beslutet att inte tillåta tacklingar i damhockeyn ska vi då tillåta tjejer att spela tacklingsfotboll med killarna? Jag har i många år haft en tjej med i de lag jag coachat och hon har varit en duktig och mycket tuff spelare som inte haft några problem i U13 eller U16 utan tvärt om, hon har verkligen tacklat hårt och varit en stor tillgång på planen, nu är hon 17 och måste spela med U19. Jag vet inte om hon vill ta det steget eller hur det kommer gå om hon gör det, men visst är man lite orolig. Beslutet ligger på henne och hennes familj och som reglerna är inte på oss som tränare. Jag vet en sak för säkert, om någon skulle säga till henne att hon inte fick spela så skulle hon bli väldigt besviken och arg så detta är en svår fråga, en fråga som jag personligen inte har ett svar på annat än att det måste finnas lag och serier för tjejer om det ska vara tillåtet med tacklingsfotboll för tjejer då det inte är bra i längden som det är idag med dispenser hit och dit. Vi ska göra det lättare för tjejer att utöva vår idrott, men på deras vilkor inte killarnas.
|
|
|
Tjejer
Jan 3, 2007 21:19:22 GMT 1
Post by inte kim on Jan 3, 2007 21:19:22 GMT 1
Det är inte kim utan en tjej som spelar forward med ett duktigt b-jun lag
|
|
|
Tjejer
Apr 30, 2007 11:10:43 GMT 1
Post by michan22 on Apr 30, 2007 11:10:43 GMT 1
Jag har spelat fotboll i många år, och ja, det är svårt att hänga med killarna nu när jag gått upp till u-19 för ett år sedan. Men jag har aldrig fått dispens, och har endå klarat mig hitills. Och jag tycker endå att jag har klarat av den tuffaste tiden (steget upp till u-19) och kan nu ist folkusera på att bli en bättre spelare. Dock kommer jag förmodligen inte ta mig upp till seniorfotbollen nästa år vilket jag skall egentligen (född 88a) Men, med mer träning, mer talang, så kommer jag en dag lira med seniorerna också. Så helt omöjligt är det inte. Gör man ett beslut att lira fotboll med killar så får man spela på deras vilkor. Sedan, finns det tjejer som är minst lika duktiga som vissa utav killarna, men att tjejerna aldrig är de bästa spelarna, vad spelar det för roll, sålänge man själv känner att man fortfarande tycker att det är kul att spela , och att man klarar av det.
Jag skulle personligen aldrig vilja börja spela med ett tjejlag när jag spelat med dessa killar i så många år.
// MVH Michaela
|
|
|
Tjejer
Apr 30, 2007 11:51:13 GMT 1
Post by na on Apr 30, 2007 11:51:13 GMT 1
Michan22: vad sägs om ett tjejlag, på landslagsnivå då? nått att sträva efter?
|
|
|
Tjejer
Apr 30, 2007 20:11:29 GMT 1
Post by Ekeby igen on Apr 30, 2007 20:11:29 GMT 1
Ekeby hade en riktigt tuff tjej i U19 förra året , hon heter också Mikaela
|
|
|
Tjejer
Apr 30, 2007 20:46:27 GMT 1
Post by Nah on Apr 30, 2007 20:46:27 GMT 1
Noo nuts! Kolla vad hon heter som skrev ett inlägg precis. BINGO!
|
|
|
Tjejer
Apr 30, 2007 21:12:28 GMT 1
Post by warrior on Apr 30, 2007 21:12:28 GMT 1
Noo nuts! Kolla vad hon heter som skrev ett inlägg precis. BINGO! Mina pengar är nog snarare på att det är Michaela från STU. Förlåt Michaela om man är lite sherlock. Kunde bara inte, inte få svara på detta inlägg. Sen hur jag drog mina slutsatser får "Nah" själv lista ut.
|
|
|
Tjejer
Apr 30, 2007 22:30:12 GMT 1
Post by Nah on Apr 30, 2007 22:30:12 GMT 1
My bad Oke, finns två Michaela då.
|
|
|
Tjejer
May 1, 2007 18:01:50 GMT 1
Post by Michan on May 1, 2007 18:01:50 GMT 1
Michan22: vad sägs om ett tjejlag, på landslagsnivå då? nått att sträva efter? Tjejlag på landslagsnivå ja, om man fortfarande får träna och spela som vanligt i sitt lag så skulle det självklart bara vara roligt.
|
|
|
Tjejer
May 2, 2007 12:22:27 GMT 1
Post by Emilia on May 2, 2007 12:22:27 GMT 1
klart det skulle vara kul med lanslag för tjejer. Men har SAFF kollat så det finns tillräkligt med tjejer som är tillräckligt gamla?!
|
|
|
Tjejer
May 2, 2007 12:51:24 GMT 1
Post by Emil on May 2, 2007 12:51:24 GMT 1
Michan, vad spelar du för position? Förrästen detta är samma kille som var på bodyforumet förut. Har dock svårt att se tjejer spela senior fotboll med killar. Isof som WR, FS, DB eller något. Kanske kicker..? ;D
|
|
|
Tjejer
May 2, 2007 13:26:02 GMT 1
Post by na on May 2, 2007 13:26:02 GMT 1
KTH hade för många år sedan en tjej som spelade MLB... hon var rätt bra har jag för mig... med div1 standard mät.. alltså.. kanske inte skulle klara att starta där i superserien, men ändå
|
|
|
Tjejer
May 2, 2007 14:09:23 GMT 1
Post by LL on May 2, 2007 14:09:23 GMT 1
Fast jag vet en tjej i hockey som får spela med yngre killar bara för att det är bättre träning än damhockeyn, så där funkar det. Sen så tror jag nog att det är större risk för en 17årig tjej att skada sig i u-19 än att hon ska skada folk i u-16 Jag tror det är Kim Martin du menar och hon är målvakt så det är inte riktigt jämförbart men visst tränar hon med killarna för att få en träning som står sig internationellt i damhockeyn, men jag tror inte att det var yngre killar inte. I damhockeyn så är inte tacklingar tillåtna av säkerhetsskäl för damerna som spelar, det finns ju så mycket i kvinnokroppen som kan bli skadat som då kan leda till att kvinnan kanske inte kan få barn tex. Så om hockey som är en stor internationell sport har tagit beslutet att inte tillåta tacklingar i damhockeyn ska vi då tillåta tjejer att spela tacklingsfotboll med killarna? Jag har i många år haft en tjej med i de lag jag coachat och hon har varit en duktig och mycket tuff spelare som inte haft några problem i U13 eller U16 utan tvärt om, hon har verkligen tacklat hårt och varit en stor tillgång på planen, nu är hon 17 och måste spela med U19. Jag vet inte om hon vill ta det steget eller hur det kommer gå om hon gör det, men visst är man lite orolig. Beslutet ligger på henne och hennes familj och som reglerna är inte på oss som tränare. Jag vet en sak för säkert, om någon skulle säga till henne att hon inte fick spela så skulle hon bli väldigt besviken och arg så detta är en svår fråga, en fråga som jag personligen inte har ett svar på annat än att det måste finnas lag och serier för tjejer om det ska vara tillåtet med tacklingsfotboll för tjejer då det inte är bra i längden som det är idag med dispenser hit och dit. Vi ska göra det lättare för tjejer att utöva vår idrott, men på deras vilkor inte killarnas. Du som har erfarenhet av att träna tjejer och tycker att det bästa vore att de spelade för sig själva. Skulle inte förbundskaptens jobbet för damlandslaget vara något för dig?
|
|
|
Tjejer
May 2, 2007 14:38:49 GMT 1
Post by Coach Golan on May 2, 2007 14:38:49 GMT 1
Tack för förtroendet!
Men jag har för tillfället inget intresse av att leda ett landslag, vare sig det är för herrar eller damer.
Sen vet jag inte om jag är kvalificerad för det, det får andra avgöra.
|
|
|
Tjejer
May 2, 2007 18:17:32 GMT 1
Post by den gamle on May 2, 2007 18:17:32 GMT 1
hur skall tjejserie eller cuper spelas.
8-manna tror jag skulle vara en bra start, 15 tjejer och vi har ett lag.
Diskusioner om att tjejerna är för små kan jag inte hålla med om det är trotts allt juniorer vi pratar om. Jag har i södertälje arbetat med att presenterat amerikanskfotboll för hitills nästan 800 elever i åk 7 -9. För att få ut maximal info om fysisk status ber jag om uppgifter förutom namn och födelsedatum är vbla längd och vikt. I Södertälje är snitt längden/vikten för pojkar födda 91 176cm /67 kg och för Tjejer -91 165cm/55kg. killar 92- 93 167cm/57 kg och tjejerna 92-93 163cm/ 53kg.
Alla siffror är ifyllda av eleverna själva så 100% exakthet är inte säkerställt. Men min tess är att U-15 är det ingen större skillnad mellan tjejer och killar storleksmässigt. inför u-17 börjar killarna dra ifrån.
Min inställning är att det är storleken på fotbollshjärtat som är den verkliga måttstocken, tjejer kan verkeligen spela boll.
Tomas
|
|