|
Tjejer
Sept 11, 2006 7:27:19 GMT 1
Post by Allvetande on Sept 11, 2006 7:27:19 GMT 1
Jag har haft förmånen att coacha tjejer, och en av mina högsta önskingar är att få i hop ett U-16 tjejlag och spela i U-16 serien med dom. Tjejer lyssnar på coacher lär sig tekniken korrekt och tror aldrig att de vet allt. Detta problem har dock många killar. Jag tror att ett välmotiverat tjejlag piskar killlag i allafall upp till U-16.
|
|
25
Bänkvärmare
|
Tjejer
Sept 11, 2006 10:22:45 GMT 1
Post by 25 on Sept 11, 2006 10:22:45 GMT 1
Jag har precis samma erfarenhet av att coach tjejspelare...dom tittar faktiskt på en och lyssnar (det är faktiskt sant) på det man säger...på det viset är det fruktansvärt mycket enklare att lära ut tekniker och därför har de tjejerna mycket bättre teknik på planen
|
|
|
Tjejer
Sept 12, 2006 17:03:55 GMT 1
Post by michan22 on Sept 12, 2006 17:03:55 GMT 1
Gissar att Michan har fler SM Guld än du.... Sikt borde satsa på pompom själv - helst hemma i garderoben där han hör hemma... Word Micke
|
|
|
Tjejer
Dec 28, 2006 22:18:52 GMT 1
Post by Undran on Dec 28, 2006 22:18:52 GMT 1
Gammal tråd men ändå. Vem var första tjejen i Sverige att lira u19 och vem var första tjejen i Sverige att lira i seniorspel (med herrarna alltså).
|
|
|
Tjejer
Dec 29, 2006 10:08:51 GMT 1
Post by NA on Dec 29, 2006 10:08:51 GMT 1
jag har inga namn, men KTH hade länge en tjej som spelade Linebacker i A-laget
Solna hade länge en tjej som spelade Middle Linebacker i sitt U-19 lag
Uppsala hade -99 två tjejer i sin U-19 trupp
|
|
|
Tjejer
Dec 29, 2006 12:45:36 GMT 1
Post by Bellman on Dec 29, 2006 12:45:36 GMT 1
MeanMachines har väl bara tjejer i sitt seniorlag?
|
|
|
Tjejer
Dec 29, 2006 14:09:13 GMT 1
Post by I like on Dec 29, 2006 14:09:13 GMT 1
Visst ska tjejjer få spela amerikansk fotboll, inget snack om saken. Men det ska vara på precis samma vilkor som killarna, att du spelar i den åldersgrupp du tillhör. Att man som tjej ska kunna spela kvar i ett juniorlag flera år för länge måste ju betyda att man inte rikitgt platsade där från början.
|
|
|
Tjejer
Dec 29, 2006 20:59:03 GMT 1
Post by Coach Golan on Dec 29, 2006 20:59:03 GMT 1
Visst ska tjejjer få spela amerikansk fotboll, inget snack om saken. Men det ska vara på precis samma vilkor som killarna, att du spelar i den åldersgrupp du tillhör. Att man som tjej ska kunna spela kvar i ett juniorlag flera år för länge måste ju betyda att man inte rikitgt platsade där från början. Eller om man har en tjej på tex 17 eller 18 år i ett U16 lag som fått dispans via sitt distrikt (SAFF ger inga dispanser till slutspel) för seriespel trots åldern. Vad händer om denna spelare som är för gammal tacklar en 14åring så att denne blir skadad eller värre, hur förklarar vi det för media eller framförallt föräldrar? En tanke...
|
|
|
Tjejer
Dec 30, 2006 13:16:20 GMT 1
Post by tjoo on Dec 30, 2006 13:16:20 GMT 1
Eller om man har en tjej på tex 17 eller 18 år i ett U16 lag som fått dispans via sitt distrikt (SAFF ger inga dispanser till slutspel) för seriespel trots åldern. Vad händer om denna spelare som är för gammal tacklar en 14åring så att denne blir skadad eller värre, hur förklarar vi det för media eller framförallt föräldrar? En tanke... Hur skulle du förklara om det inte var en "dispants-tjej" som tacklade?? oavsätt vem som tacklar så finns ju risken där! hur skulle du förklara för en 17årig flickas föräldrar om samma skada skedde i u19? speciellt när hon kunde få spelat med u16 ett eller två år tilll... förresten. hur sort är "problemet"? hur många tjejer spelar fotboll? skulle gissa att det är färre än 10st / åldersgrupp.... Värt att tänka på....??
|
|
|
Tjejer
Dec 30, 2006 15:34:28 GMT 1
Post by Coach Golan on Dec 30, 2006 15:34:28 GMT 1
Eller om man har en tjej på tex 17 eller 18 år i ett U16 lag som fått dispans via sitt distrikt (SAFF ger inga dispanser till slutspel) för seriespel trots åldern. Vad händer om denna spelare som är för gammal tacklar en 14åring så att denne blir skadad eller värre, hur förklarar vi det för media eller framförallt föräldrar? En tanke... Hur skulle du förklara om det inte var en "dispants-tjej" som tacklade?? oavsätt vem som tacklar så finns ju risken där! hur skulle du förklara för en 17årig flickas föräldrar om samma skada skedde i u19? speciellt när hon kunde få spelat med u16 ett eller två år tilll... förresten. hur sort är "problemet"? hur många tjejer spelar fotboll? skulle gissa att det är färre än 10st / åldersgrupp.... Värt att tänka på....?? Om man deltar i spel i sin åldersgrupp och något sker så är det inte något som kan få "politiska" konsekvenser, skador sker och alla vet om detta när man idrottar, oavsett idrott. På så vis är det inte den typen av problem som jag syftar på, utan frågan handlar om hur man förklarar för föräldrar och tex media att en person som klart är för gammal för åldersgruppen får delta, och om exemplet skulle ske och denne skadar en spelare som är yngre och tillhör den åldersgruppen så skulle det kunna få förödande konsekvenser medialt för vår sport. Om en tjej på 17år väljer att delta i U19spel så har hon fått tillåtelse av sina föräldrar då hon inte är myndig och det är målsman som skriver på licenspappren. Inga problem med andra ord då man antagligen haft en diskussion om detta. Jag är inte emot att tjejer spelar sporten, tvärtom så behöver vi fler tjerer som spelar så att vi kan ha serier med tjejlag, och som i alla andra sporter ska man pga olika fysiska förutsättningar inte blanda lagen av bla säkerhet för spelarna. Men om man som tjej vill spela med killarna så bör man göra det på samma vilkor som de andra och inte spela med de som är yngre bara för att man är tjej. När fick en 17 årig tjej i vanlig fotboll spela mot 14åriga killar i en serie? Om det är ett problem med att få till lag för tjejer så får de som vill ha ett lag antingen jobba mer för att det ska fungera alternativt tänka sig flaggboll om man inte vill spela med herrarna. Nu kanske jag är politiskt INkorrekt, men det är ju ett forum... Så nu har jag lagt upp bollen för ett öppet mål för PC brigaden ;D
|
|
|
Tjejer
Jan 3, 2007 11:20:33 GMT 1
Post by en frga bara on Jan 3, 2007 11:20:33 GMT 1
Borde det inte vara okej för en tjej att få dispans till u-19 spel ifall de är för gamla. så var det när jag spelade u-19 i alla fall och jag tycker att det var helt okej. från en som undrar. Golan fortsätt att vara politisk inkorrekt. det gör livet mycket roligare att leva när det finns folk som du som säger vad de tycker och tänker och skiter i vad folk tycker om dem. fler som du inom amerikansk fotboll nu kanske ni undrar varför jag är anonym om jag anser att golan gör rätt. det är för att jag känner för att vara anonym. så enkelt är det och om det gör mig en feg stackare så får det väll vara så.
|
|
|
Tjejer
Jan 3, 2007 12:57:23 GMT 1
Post by Coach Golan on Jan 3, 2007 12:57:23 GMT 1
Golan fortsätt att vara politisk inkorrekt. det gör livet mycket roligare att leva när det finns folk som du som säger vad de tycker och tänker och skiter i vad folk tycker om dem. fler som du inom amerikansk fotboll Jag skiter inte i vad folk tycker och tänker om mig, men jag anser att vi alla måste ha en åsikt och stå för den. Bara döda fiskar flyter med strömmen...
|
|
|
Tjejer
Jan 3, 2007 15:34:42 GMT 1
Post by Rufus on Jan 3, 2007 15:34:42 GMT 1
Golan fortsätt att vara politisk inkorrekt. det gör livet mycket roligare att leva när det finns folk som du som säger vad de tycker och tänker och skiter i vad folk tycker om dem. fler som du inom amerikansk fotboll Jag skiter inte i vad folk tycker och tänker om mig, men jag anser att vi alla måste ha en åsikt och stå för den. Bara döda fiskar flyter med strömmen... Det är ju iofs jättebra men tänk vad ännu bra det vore om man använde argument hämtade från verkligheten när man basunerar ut sina åsikt.... "Om man deltar i spel i sin åldersgrupp och något sker så är det inte något som kan få "politiska" konsekvenser, skador sker och alla vet om detta när man idrottar, oavsett idrott. På så vis är det inte den typen av problem som jag syftar på, utan frågan handlar om hur man förklarar för föräldrar och tex media att en person som klart är för gammal för åldersgruppen får delta, och om exemplet skulle ske och denne skadar en spelare som är yngre och tillhör den åldersgruppen så skulle det kunna få förödande konsekvenser medialt för vår sport."Säger vem? Förödande massmediala konsekvenser? Du måste skämta!!!!! "Jag är inte emot att tjejer spelar sporten, tvärtom så behöver vi fler tjerer som spelar så att vi kan ha serier med tjejlag, och som i alla andra sporter ska man pga olika fysiska förutsättningar inte blanda lagen av bla säkerhet för spelarna. Men om man som tjej vill spela med killarna så bör man göra det på samma vilkor som de andra och inte spela med de som är yngre bara för att man är tjej. När fick en 17 årig tjej i vanlig fotboll spela mot 14åriga killar i en serie?"När behövde en 17-årig tjej spela mot 14-åriga killar för att få spela? Du kan inte jämföra förutsättningarna i rundboll med vår. Kan det inte vara så enkelt att vi kan lita på att de som ger dispens tar hänsyn till att tjejer som Karolina Klüft inte får spela med juniorer men att tjejer med samma fysiska förutsättningar som U19 får spela med dem oavsett om de är 14 eller 21? Sitt ner i båten /R
|
|
|
Tjejer
Jan 3, 2007 17:12:49 GMT 1
Post by Coach Golan on Jan 3, 2007 17:12:49 GMT 1
Det är ju iofs jättebra men tänk vad ännu bra det vore om man använde argument hämtade från verkligheten när man basunerar ut sina åsikt.... "Om man deltar i spel i sin åldersgrupp och något sker så är det inte något som kan få "politiska" konsekvenser, skador sker och alla vet om detta när man idrottar, oavsett idrott. På så vis är det inte den typen av problem som jag syftar på, utan frågan handlar om hur man förklarar för föräldrar och tex media att en person som klart är för gammal för åldersgruppen får delta, och om exemplet skulle ske och denne skadar en spelare som är yngre och tillhör den åldersgruppen så skulle det kunna få förödande konsekvenser medialt för vår sport."Säger vem? Förödande massmediala konsekvenser? Du måste skämta!!!!! "Jag är inte emot att tjejer spelar sporten, tvärtom så behöver vi fler tjerer som spelar så att vi kan ha serier med tjejlag, och som i alla andra sporter ska man pga olika fysiska förutsättningar inte blanda lagen av bla säkerhet för spelarna. Men om man som tjej vill spela med killarna så bör man göra det på samma vilkor som de andra och inte spela med de som är yngre bara för att man är tjej. När fick en 17 årig tjej i vanlig fotboll spela mot 14åriga killar i en serie?"När behövde en 17-årig tjej spela mot 14-åriga killar för att få spela? Du kan inte jämföra förutsättningarna i rundboll med vår. Kan det inte vara så enkelt att vi kan lita på att de som ger dispens tar hänsyn till att tjejer som Karolina Klüft inte får spela med juniorer men att tjejer med samma fysiska förutsättningar som U19 får spela med dem oavsett om de är 14 eller 21? Sitt ner i båten /R Hej Rufus Tack för att du har ett sånt förtroende för mig att du tycker att mina inlägg på ett forum som detta är att "basunera" ut en åsikt. Sen är väl en åsikt just det, en åsikt. Den behöver egentligen inte var underbyggd med argument eller fakta, men om vi vill ha en djupare diskussion kring detta så behöver man ju argumentera för sina åsikter och lyssna till andras argument. Angende konsekvenser som kan följa om olyckan tyvärr skulle vara framme så är det ett scenario som eventuellt kan utveckla sig. Vi vet väl alla att media allt mer blir tabloidliknande och om någon har en snyfthistoria så hakar de gärna på och trycker ut den för att sälja exemplar. Detta skulle kunna få förödande konsekvenser medialt för en mindre sport som vår, en sport som redan har ett rykte om sig att vara brutal, ointelligent och förknippad med doping och nu senast mord (se aftonbladet). Nu kanske detta är väldigt pessimisitiskt, men det är ett scenario, inte fakta utan en tänkbar utveckling om det gick riktigt illa. Och vem står då där och svarar på t.ex. TV4 Sportens eller Sportbladets frågor med kameran i ansiktet efter att en 14årig spelare blivit ordentligt skadad efter att ha mött en 17åring på planen? Hur lyder svaret, "det finns inga tjejlag i amerikansk fotboll så denna 17åriga tjej fick spela mot 14åringar, tyvärr så resulterade det i denna otursamma händelse"... Kom igen nu, detta kan ske och ingen vill tänka i dessa banor bara för att "sannolikheten är ytterst liten". Men om det sker så kommer det att vara riktigt illa för oss som sport över en tid och göra det svårare för sporten att etablera sig som en vardagssport i det svenska folkhemmet, inte för att det har varit enkelt hitintills. Min grundtes är att man bör delta i idrott på samma vilkor, oavsett om man är en kille eller tjej. Nu vet jag inte hur man har resonerat i andra distrikt men när man delat ut dispanser och det är inte min avsikt att berätta för dom hur ochvad de ska göra, de sitter där valda av sina föreningar och svarar mot dom, men när jag satt med i STAFFs styrelse under ett par år så hade vi detta uppe på agendan varje år. Vi gav aldrig någon en dispens till U13 om man var för gammal, kille eller tjej. Till U16 kan jag inte minnas att vi gjorde det heller då de som ansökte hade U19lag där personerna kunde delta. Men till U19 gavs det dispenser till några tjejer som var klart för gamla. Detta gavs efter en diskussion och omröstning. Grundtesen var som jag minns det att de flesta ville att vi skulle ha tjejlag i distriktet men då detta inte fanns och man visste mycket om spelarna och deras förmåga så gavs dispans till spel i i distriktet efter en omröstning där en majoritet ville godkänna dispensen. Så visst räknar man in den disenssökandes uppskattade förmåga i beslutet, men vem lyssnar till det om det hela skiter sig? Och varför kan vi inte se till att ha tjejlag i vår sport? Tydligen så finns det tjejer som vill spela sporten och som skolmatcherna på Lidingö bevisat så går det att spela tjejlag. Om dessa tjejer skulle få stöd att få fler spelare till tjejlag så skulle detta inte vara en diskussion. Att inte kunna jämföra fotboll med vår sport är väl helt fel, idrott som idrott om man ska ge dispenser för spel med 3år eller ännu yngre aktiva. Men visst om man som äldre deltar i en yngre serie så har det större konsekvenser i en kollisionssport som vår så visst jag kanske skulle jämfört med hockey om nu det enligt dig inte fungerar med fotboll som jämförelse. Nu ska jag ro vidare med min båt, stående då det är en gondol ;D
|
|
|
Tjejer
Jan 3, 2007 17:48:05 GMT 1
Post by hockey on Jan 3, 2007 17:48:05 GMT 1
Fast jag vet en tjej i hockey som får spela med yngre killar bara för att det är bättre träning än damhockeyn, så där funkar det. Sen så tror jag nog att det är större risk för en 17årig tjej att skada sig i u-19 än att hon ska skada folk i u-16
|
|