|
Post by sebastianlindqvist on Apr 18, 2007 13:33:49 GMT 1
Victor är en väldigt duktig DB som gör sitt första år i Jets Alag(spelade en seniormatch ifjol vs SMM), Victor har gjort lite av en kometkarriär då han började lira fotboll som 18 åring, han gör alltså sitt tredje år som fotbollsspelare Nu vet ni vem han är så gnäll på!
|
|
|
Post by Old fox on Apr 18, 2007 14:14:48 GMT 1
Seriöst...finns det verkligen folk därute i landet som hade planerat att resa till malmö för att se matchen men som nu bangar för att priset är 100:- istället för normala 50:-? Känns som resan dit och tillbaka är den stora kostnaden.... Har man dessutom spelat i landslaget och vet hur mkt tid och pengar varje spelare lägger ner för att kunna erbjuda oss glada entusiaster en rolig match, så känns det ju som om det är helt ok att lägga en 50-lapp extra. Om inte annat för att vara där och ge killarna det som de flesta av oss är överrens om...det är sjukt mkt roligare att spela match med fullt med folk på läktarna. Men istället kan man ju bittert sitta hemma och som vanligt klanka ner på SAFF. Tänk om fler kom ner på matchen istället och la en hundring så kanske inte landslagsspelarna behövde betala hela resan till Japan själva.... /C - Qui vult dare parva non debet magna rogare Visst är det kul med långväga gäster, men hur många kan vi realistiskt prata om. Då är det självklart att om en person lagt 3-10timmar på resa och ett par hundringar så är biljettpriset irrelevant. Men nu kan vi tyvärr inte ha en "intresse"-relaterade prisskala där hardcorefans på långresa betalar mer än halvintresserade skåningar. Så SNÄLLA, prata inte om vad en hundring är värd för oss dedikerade fotbollsfans. Men om jag mot förmodan ska dra med ett antal polare på söndag är det svårt, för att inte säga omöjligt, att få dem att betala 100kr i inträde för en vänskapsmatch i amerikansk fotboll. T o m biljettpriset på EM avskräkte en del av mina vänner (och familj!). Pratar vi om finansiera resan till VM så vill jag verkligen se denna budget... Istället Cecilia (eller någon annan) så ge mig istället ett plusgironummer så skickar jag en hundring imorgon om den går uteslutande till att stötta VM-resan. Det lovar jag fakltiskt. Ska vi leka med siffror... Vi tänker oss olika scenarier med publikantal (500 är minimum och 2000 är max) och vi funderar både på olika biljettpriser och att försäljning av mat och dryck (att 75% köper för ca 40st, dvs en läsk och en hamburgare, = 30kr i förtjänst) Publik Inträde Försäljning Totalt 500 100kr 11250kr 61 250kr 1000 40kr 22500kr 66 500kr 1500 20kr 33750kr 63 750kr 2000 0kr 45000kr 45 000kr Mitt förslag: Skit i att ta inträde. Skapa en bra försäljning av mat och dryck. Ta dit försäljare av utrustning etc från Danmark. Sen ser vi hur många som kommer, och förhoppningsvis blir det ett trevligt antal som kan fyll läktaren på Hästhagen som när Sverige möte Holland. Då slipper spelarna spela inför halvtomma läktare och SAFF kan åtminstone göra break-even på arrangemanget. Bekostandet av resan till VM då? Men trodde ni allvarligt på det själva...!? /Kanske inte mer bitter men fortfrande en gammal räv
|
|
|
Post by Lindgren on Apr 18, 2007 14:25:35 GMT 1
Old Fox: Baka in hundringen i priset för resan när du snackar med polarna.
Låt oss säga att resan kostar 1400kr + 100kr i inträde: "- Skall du med på en Landskap mellan Sverige och Danmark? Matchen går i Malmö. Vi drar kl XXXX och kommer hem kl XXXX. Totalt kostar det 1500kr + mat."
Lycka till, Lars Lindgren (som ofta önskar att han var i ett land som spelade landskamper . . .)
|
|
Olim Vulpes vulpes II
Guest
|
Post by Olim Vulpes vulpes II on Apr 18, 2007 14:43:07 GMT 1
Jag får hålla med den gamle räven att det är skam och åter skam att det kostar 100:- för att se en träningsmatch i amerikansk fotboll.
Jag håller också med de som säger att 100:- inte är en speciellt stor summa för oss inbitna.
Alla andra då?
I Sverige har vi knappt ett snitt på ETT stort evenemang per år inom amerikansk fotboll. Med evenemang menar jag landskamper och SM-finalen. Kolla själv in landslagssidan på SAFF och räkna ut hur många gånger vi ser våra pojkar i blått och gult på hemmaplan så får ni se. Varför väljer då SAFF inte landskampen på söndag för att verkligen få ut sporten i Malmö och Skåne?
Jag har fortfarande inte sett en enda reklamskylt, poster, annons eller hört något på radio eller fått någon som helst information om matchen förutom här och på SAFFs hemsidaoch jag ÄR bosatt i Malmö.
Nu kommer vi (som vanligt) se de närmast sörjande plus en handfull "övriga" som kommit dit av olika anledningar. Det är bra att det är gratis för pee-wees och det kommer säkert att få dit ett par åskådare extra, men resten då?
Intresset för amerikansk fotboll finns, tro mig. Limhamn drog över 2000 personer till en betydelselös match mot Göteborg Giants 1996 och året därpå kom ca 1500 för att se EM-kvalet mot Ukraina. Båda matcherna föregicks av ett stort antal affischer och fribiljetter men resulterade i ett fullsatt Hästhagen, ett halvtimmes sammandrag på Tv-sporten och en merförsäljning som slog alla rekord. Plötsligt var amerikansk fotboll tredje största publikdragaren i Malmö efter MIF och MFF! Här finns gott om folk i 04-land som älskar amerikansk fotboll. Vi har gott om vänner och bekanta som gärna följer med och kollar om vi bjuder in dem. Och de kommer, bara det inte kostar pengar.
Vad kan då problemet vara? Kostnaden att arrangera matchen så klart! Då återstår bara att väga de långsiktiga vinsterna mot att få ett evenemang att gå runt ekonomiskt och valet blir få rätt så enkelt: jag ser hellre ett fullsatt Hästhagen och ett bra arrangemang än en ekande läktare och ekonomisk vinst.
Sammanfattat: om matchen på söndag inte tillräckligt värd för SAFF att lägga pengar på för att exponera sporten, när är det då värt att lägga pengar på något?
(Ja, jag kommer ändå på söndag...tyvärr ensam!)
|
|
Fattig student med kompisar
Guest
|
Post by Fattig student med kompisar on Apr 18, 2007 14:55:14 GMT 1
Jag får hålla med den gamle räven att det är skam och åter skam att det kostar 100:- för att se en träningsmatch i amerikansk fotboll. Jag håller också med de som säger att 100:- inte är en speciellt stor summa för oss inbitna. Alla andra då? I Sverige har vi knappt ett snitt på ETT stort evenemang per år inom amerikansk fotboll. Med evenemang menar jag landskamper och SM-finalen. Kolla själv in landslagssidan på SAFF och räkna ut hur många gånger vi ser våra pojkar i blått och gult på hemmaplan så får ni se. Varför väljer då SAFF inte landskampen på söndag för att verkligen få ut sporten i Malmö och Skåne? Jag har fortfarande inte sett en enda reklamskylt, poster, annons eller hört något på radio eller fått någon som helst information om matchen förutom här och på SAFFs hemsidaoch jag ÄR bosatt i Malmö. Nu kommer vi (som vanligt) se de närmast sörjande plus en handfull "övriga" som kommit dit av olika anledningar. Det är bra att det är gratis för pee-wees och det kommer säkert att få dit ett par åskådare extra, men resten då? Intresset för amerikansk fotboll finns, tro mig. Limhamn drog över 2000 personer till en betydelselös match mot Göteborg Giants 1996 och året därpå kom ca 1500 för att se EM-kvalet mot Ukraina. Båda matcherna föregicks av ett stort antal affischer och fribiljetter men resulterade i ett fullsatt Hästhagen, ett halvtimmes sammandrag på Tv-sporten och en merförsäljning som slog alla rekord. Plötsligt var amerikansk fotboll tredje största publikdragaren i Malmö efter MIF och MFF! Här finns gott om folk i 04-land som älskar amerikansk fotboll. Vi har gott om vänner och bekanta som gärna följer med och kollar om vi bjuder in dem. Och de kommer, bara det inte kostar pengar. Vad kan då problemet vara? Kostnaden att arrangera matchen så klart! Då återstår bara att väga de långsiktiga vinsterna mot att få ett evenemang att gå runt ekonomiskt och valet blir få rätt så enkelt: jag ser hellre ett fullsatt Hästhagen och ett bra arrangemang än en ekande läktare och ekonomisk vinst. Sammanfattat: om matchen på söndag inte tillräckligt värd för SAFF att lägga pengar på för att exponera sporten, när är det då värt att lägga pengar på något? (Ja, jag kommer ändå på söndag...tyvärr ensam!) Håller med... (suck) Då blir det allsvensk fotboll på fyran som gäller på söndag igen för kompisarna, och jag ensam på en iskall läktare i grannstaden Malmö. Heja Sverige! Heja SAFF!
|
|
|
Post by Diplomat on Apr 18, 2007 15:04:06 GMT 1
Kan inte SAFF (eller matcharrangör) kommentera biljettpriset? Kanske det finns väl underbyggd fakta och ekonomisk analys?
Angående priset för Hästhagen en söndag: Hur har då Limhamn råd att spela matcher med ca 100-200pers i publiken, biljettpris på 20-40kr (gissning) och varav hälften säkert går in gratis (Juniorer, fribiljetter, etc).
Vore kul med en någon som verkligen vet kan kommentera, istället för alla tyckare (både för och emot).
|
|
|
Post by Hej on Apr 18, 2007 15:04:36 GMT 1
Bor det bara fattiga sossar i Malmö eller? 100kr är väl ingenting. Hade matchen varit i Stockholm hade ingen gnällt. Förutom att det skulle va orättvist att matchen just skulle spelas i sthlm.
|
|
|
Post by Old fox on Apr 18, 2007 15:08:01 GMT 1
Bor det bara fattiga sossar i Malmö eller? 100kr är väl ingenting. Hade matchen varit i Stockholm hade ingen gnällt. Förutom att det skulle va orättvist att matchen just skulle spelas i sthlm. Nej, men det bor färre licensierade spelare i Malmö, eller i Skåne för den delen. Dessutom är ju inte SM-finalen publiksiffror särkillt imponerande - ÄVEN i Stockholm. (Dessutom hur var det under J-EM...?!?!)
|
|
|
Post by Frbundet on Apr 18, 2007 20:01:27 GMT 1
www.swedishfootball.proboards44.com/index.cgi?board=off&action=display&thread=1176559597Tror att allt hade kunnat styras på ett bättre sätt från förbundsnivå. Skulle vara kul om det fanns nån med lite statistik kring marknadsföring och reklam. Hur mycket skulle arrangemanget tjäna på en reklamsnutt i lokal-tv tex? Finns ingen jag känner som har en aning om amerikansk fotboll och dess status vad det gäller europasammanhang som inte spelar själv eller är forumsräv. Vad kostar en veckas annons i den lokala dagstidningen?
|
|
|
Post by bra frslag on Apr 19, 2007 0:02:49 GMT 1
Seriöst...finns det verkligen folk därute i landet som hade planerat att resa till malmö för att se matchen men som nu bangar för att priset är 100:- istället för normala 50:-? Känns som resan dit och tillbaka är den stora kostnaden.... Har man dessutom spelat i landslaget och vet hur mkt tid och pengar varje spelare lägger ner för att kunna erbjuda oss glada entusiaster en rolig match, så känns det ju som om det är helt ok att lägga en 50-lapp extra. Om inte annat för att vara där och ge killarna det som de flesta av oss är överrens om...det är sjukt mkt roligare att spela match med fullt med folk på läktarna. Men istället kan man ju bittert sitta hemma och som vanligt klanka ner på SAFF. Tänk om fler kom ner på matchen istället och la en hundring så kanske inte landslagsspelarna behövde betala hela resan till Japan själva.... /C - Qui vult dare parva non debet magna rogare Visst är det kul med långväga gäster, men hur många kan vi realistiskt prata om. Då är det självklart att om en person lagt 3-10timmar på resa och ett par hundringar så är biljettpriset irrelevant. Men nu kan vi tyvärr inte ha en "intresse"-relaterade prisskala där hardcorefans på långresa betalar mer än halvintresserade skåningar. Så SNÄLLA, prata inte om vad en hundring är värd för oss dedikerade fotbollsfans. Men om jag mot förmodan ska dra med ett antal polare på söndag är det svårt, för att inte säga omöjligt, att få dem att betala 100kr i inträde för en vänskapsmatch i amerikansk fotboll. T o m biljettpriset på EM avskräkte en del av mina vänner (och familj!). Pratar vi om finansiera resan till VM så vill jag verkligen se denna budget... Istället Cecilia (eller någon annan) så ge mig istället ett plusgironummer så skickar jag en hundring imorgon om den går uteslutande till att stötta VM-resan. Det lovar jag fakltiskt. Ska vi leka med siffror... Vi tänker oss olika scenarier med publikantal (500 är minimum och 2000 är max) och vi funderar både på olika biljettpriser och att försäljning av mat och dryck (att 75% köper för ca 40st, dvs en läsk och en hamburgare, = 30kr i förtjänst) Publik Inträde Försäljning Totalt 500 100kr 11250kr 61 250kr 1000 40kr 22500kr 66 500kr 1500 20kr 33750kr 63 750kr 2000 0kr 45000kr 45 000kr Mitt förslag: Skit i att ta inträde. Skapa en bra försäljning av mat och dryck. Ta dit försäljare av utrustning etc från Danmark. Sen ser vi hur många som kommer, och förhoppningsvis blir det ett trevligt antal som kan fyll läktaren på Hästhagen som när Sverige möte Holland. Då slipper spelarna spela inför halvtomma läktare och SAFF kan åtminstone göra break-even på arrangemanget. Bekostandet av resan till VM då? Men trodde ni allvarligt på det själva...!? /Kanske inte mer bitter men fortfrande en gammal räv mycket bra förslag! jag håller med dig till hundra procent, innan sporten blivit tillräckligt stor bör vi fokusera på att sprida den, dvs gratis inträde. skaffa bra organisation och matcharr. försäljning av mat, korv, burgare, mackor, läsk, kaffe, bira (som om det nu skulle gå i sverige..) ha även försäljning av lotter (många som e speltokiga) dela ut lite billiga (men ändå sånt man kan tänkas vilja ha) priser som vinster, gå runt på läktaren sälj mera kaffe läsk popcorn whatever... sen football grejjer, om det går o lösa, perfekt, sälj bollar o tröjor vimplar o skit, kanske lite hejaklacks-grejjer oxå, skramlor o skit ha nån liten låda med bidrag till klubb bla bla i stan.. o lägg pengar på lokala annonser, affischera i närheten av planen, dela ut reklam.. helt enkelt skapa ett bra arrangemang kring arenan, när vi lyckas lura dit folk få dem att trivas.. nästa gång kanske dom tar med sig sin kompis jaja.. orkar inte skriva mera.. när vi snittar 2.000 per match ska vi väl kanske börja tänka på att ta betalt.. hej hopp.. _______________________________________________________ med en dröm om framtida sm-finaler på stlhms stadion inför fullsatta läktare..
|
|
|
Post by tnk om on Apr 19, 2007 0:09:05 GMT 1
Old Fox: Baka in hundringen i priset för resan när du snackar med polarna. Låt oss säga att resan kostar 1400kr + 100kr i inträde: "- Skall du med på en Landskap mellan Sverige och Danmark? Matchen går i Malmö. Vi drar kl XXXX och kommer hem kl XXXX. Totalt kostar det 1500kr + mat." Lycka till, Lars Lindgren (som ofta önskar att han var i ett land som spelade landskamper . . .) du får nog locka med mer än bara football.. "fan grabbar vad säga om att parta i malmö i helgen?? grymt bra drag på slakthuset, fina damer oxå, o så pratar dom roligt.. dom har football sen oxå sverige mot danskjävlarna på söndag.. kan bli en bra j*vla helg lr hur? ska vi dra eller är du en tråkmåns??" byt till annat "lura polaren aktivitet" som passar på dina vänner.. då borde du kanske kunna lura med dig nån
|
|
|
Post by Ett hett tips on Apr 19, 2007 8:29:34 GMT 1
Kan inte SAFF (eller matcharrangör) kommentera biljettpriset? Kanske det finns väl underbyggd fakta och ekonomisk analys? Angående priset för Hästhagen en söndag: Hur har då Limhamn råd att spela matcher med ca 100-200pers i publiken, biljettpris på 20-40kr (gissning) och varav hälften säkert går in gratis (Juniorer, fribiljetter, etc). Vore kul med en någon som verkligen vet kan kommentera, istället för alla tyckare (både för och emot). Vem skrev första inlägget i denna tråd? Där kan du nog få mycket svar på dina frågor!
|
|
|
Post by Bara att casha d on Apr 19, 2007 8:38:54 GMT 1
Seriöst...finns det verkligen folk därute i landet som hade planerat att resa till malmö för att se matchen men som nu bangar för att priset är 100:- istället för normala 50:-? Känns som resan dit och tillbaka är den stora kostnaden.... Har man dessutom spelat i landslaget och vet hur mkt tid och pengar varje spelare lägger ner för att kunna erbjuda oss glada entusiaster en rolig match, så känns det ju som om det är helt ok att lägga en 50-lapp extra. Om inte annat för att vara där och ge killarna det som de flesta av oss är överrens om...det är sjukt mkt roligare att spela match med fullt med folk på läktarna. Men istället kan man ju bittert sitta hemma och som vanligt klanka ner på SAFF. Tänk om fler kom ner på matchen istället och la en hundring så kanske inte landslagsspelarna behövde betala hela resan till Japan själva.... /C - Qui vult dare parva non debet magna rogare Visst är det kul med långväga gäster, men hur många kan vi realistiskt prata om. Då är det självklart att om en person lagt 3-10timmar på resa och ett par hundringar så är biljettpriset irrelevant. Men nu kan vi tyvärr inte ha en "intresse"-relaterade prisskala där hardcorefans på långresa betalar mer än halvintresserade skåningar. Så SNÄLLA, prata inte om vad en hundring är värd för oss dedikerade fotbollsfans. Men om jag mot förmodan ska dra med ett antal polare på söndag är det svårt, för att inte säga omöjligt, att få dem att betala 100kr i inträde för en vänskapsmatch i amerikansk fotboll. T o m biljettpriset på EM avskräkte en del av mina vänner (och familj!). Pratar vi om finansiera resan till VM så vill jag verkligen se denna budget... Istället Cecilia (eller någon annan) så ge mig istället ett plusgironummer så skickar jag en hundring imorgon om den går uteslutande till att stötta VM-resan. Det lovar jag fakltiskt. Ska vi leka med siffror... Vi tänker oss olika scenarier med publikantal (500 är minimum och 2000 är max) och vi funderar både på olika biljettpriser och att försäljning av mat och dryck (att 75% köper för ca 40st, dvs en läsk och en hamburgare, = 30kr i förtjänst) Publik Inträde Försäljning Totalt 500 100kr 11250kr 61 250kr 1000 40kr 22500kr 66 500kr 1500 20kr 33750kr 63 750kr 2000 0kr 45000kr 45 000kr Mitt förslag: Skit i att ta inträde. Skapa en bra försäljning av mat och dryck. Ta dit försäljare av utrustning etc från Danmark. Sen ser vi hur många som kommer, och förhoppningsvis blir det ett trevligt antal som kan fyll läktaren på Hästhagen som när Sverige möte Holland. Då slipper spelarna spela inför halvtomma läktare och SAFF kan åtminstone göra break-even på arrangemanget. Bekostandet av resan till VM då? Men trodde ni allvarligt på det själva...!? /Kanske inte mer bitter men fortfrande en gammal räv SAFF Plusgiro: Hosta upp stålarna nu då!
|
|
|
Post by SAFF plusgiro on Apr 19, 2007 8:39:57 GMT 1
SAFF Plusgiro: 4853671-8
|
|
|
Post by Spekulation on Apr 19, 2007 9:49:44 GMT 1
En kvalificerad gissning är att det är SAFF + SSAFF alternativt SAFF+Limhamn som står för arrangemanget.
I ett matcharrangemang behöver man ha lokal hjälp för att få detta att gå runt.
En gissning är att SAFF står för planhyra och domare men tar också hela biljettintäkten.
SSAFF eller Limhamn bistår med markservicen i form av all personal allt ifrån bollkallar till försäljningspesonal. Dessa får då hela försälningsintäkten.
Alternativt så delar man 50/50 på totala överskottet. Att en förening eller SSAFF skulle ställa upp helt gratis tror jag inte är möjligt, sen får det vara för vilket syfte som helst. Att SAFF:s egna funktionärer skulle ställa sig i grillen är nog inte att tänka på. Men vem vet kanske du kan få en krov med bröd av självaste Wiking?
Jag har ingen aning om vad planhyran kostar eller vad som är rimligt för domare eller hur många som kan tänkas komma.
Men låt säga att varje domare kostar 1500-2000 kr, inkl resa, logi mm.
I och med att det är landskap kan nog planhyran gå upp. Låst säga 7000-10000 tusen.
Då är vi uppe i ca 20000 tusen.
Sen tillkommer kostander för landslaget. Coacherna betala inget själva, hur det är med spelarna vet jag inte, men låt säga att det finns omkostnader på, försiktigt räknat 500 kr per person.
Då kan vi lägga till 30000 kr till (48 spelare + tränare, samt några av SAFFs förtroendevalda)
Summa 50000 vilket motsvarar 500 betalande för att går runt.
Vågar SAFF ta risken med att gå back? Ställer SSAFF/Limhamn upp om det finns risk att det går back?
Kanske dealen är 50/50, men om det blir förlust står SAFF för den? Tror inte SSAFF/Limhamn är villiga att ställa upp med så mycket folk som det krävs om de inte får ut något av det hela?
Men som sagt, jag gissar bara. Och nej jag vet inte om Limhamn är involverade eller ej.
|
|