|
Post by Kul on Feb 18, 2006 9:29:21 GMT 1
Kul att läsa alla tips och analyser men till VM hoppas jag man inte bara går efter folk som är med redan eller har varit med, eller för den delen folk har skrivit om. Hoppas landslaget håller ögonen öppna för möljigen nya talanger
|
|
player for president
Guest
|
Post by player for president on Feb 18, 2006 10:57:40 GMT 1
Nu råkar det vara så att jag har lite koll på både Ronald och Rachid, och för mig oavsett om man skall jämföra dem sins emellan eller inte, så är valet mycket enklare för mig. Jag skulle ta med båda. Båda spel typer behövs, under EM och World Games så använde man Rachid som nickel back med framgång. Detta då han får lite mer utrymme för sin spel stil. Visserligen så var man tvungen att spela m2m ofta och då fick inte med honom i spring spelet. om man tittar på statsen från superserien så ser man att Rachid alltid är med inom de fem bästa hitters (i smm, snittar på 3-5 singel Tacklingar) detta är inte för att han låter sin WR fånga en boll för att sedan tackla dem, utan detta är nästan alltid till 100% run tacklingar, från CB positionen. Detta är dels för hans spel stil, han ser spelen och bryter på bollen lite mer "player", (sedan e det svårt att blocka honom, i know!!) vi som känner honom ser det mer som hans spel stil genom utveckling. från FS till RB och nu CB. detta gör nog att man per automatic läser QB, OL, RB´s i ett. kallas för spel sinne eller talang, vad du vill. samtidigt som man har koll på WR... Det nämndes ovan om SM finalen mot carlstad (shoemaker var QB inte Larsson), jag vet att Rachid hade en jobbig dag, inte för motståndet utan för dagsformen, han säger själv att han inte minns så mycket av finalen efter första Kickoff då han får en spelare i bakhuvet. men oavsett vad så om jag minns rätt så släppte han en pass... Den var visserligen för TD, och det var här han "gambla". Jag frågade honom varför han släpte pärlan och då sa han nått i stil med: "vafan deras bästa tjokis får bollen ut på kanten, en bra bit ner på våran plan halva, visst fan e det run" (vad hade du gjort om holm kommer springande runt hörnet? en player vill tackla) men, nja nu fick man lära sig detta trick spel den hårda vägen. faktum är att jag tror alla tre smm CB fick ett sånt spel att gråta över, Ronald föll i eurobowl slagen 2ggr djupt, Hegart fick se slig slagen på likadant spel som Rachid under World Games finalen. så visst nio ggr av tio så kanske dessa herrar slår det mesta men ibland så faller spelstilarna. alla vet att det inte finns perfekta Defense, men som i dessa situationer ovan så om man vet som coach att de spelar på detta sätt så säger man till FS eller SS att vara med på detta, var en player i alla led av Defense. nyckeln tror jag är att spela sina assigngments men anpassa det till situationen.
Jag vet att frågan inte har varit "vem skall vi lämna hemma?" men som sagts ovan, båda behövs. vare sig om Ronald eller Rachid skulle starta så kan man göra rätt så mycket om man har båda, som coach att "leka" med. som i EM och WG slänga in en nickelback och få ut mer djup i sitt defense.
Sedan så har vi special teams, tänkt att få ha Ronald som returner i kickoff return.. eller på punt, visst exempelvis Oskar Dahlman eller någon hal kille skulle kunna göra ett bättre jobb som punt return, men det finns en fördel att ha en DB där bak på punt return bör ses som ett defense spel. (iom fake punt osv.) Nu ligger det mer i Ronalds händer då han kanske inte vill vara returner, men allt kan hända under ett VM. Rachid då, ja special teams player of the year i superserien 2005.. första sk "defense spelaren" som vinner. oftast är det returners som vinner. Jag anser, utan att sticka ut att Rachid är BY FAR, den bästa head huntern som finns i Sverige... han har alltid presterat då det gäller. Då Sverige vart nordiska junior mästare, så var Rachid ensam head hunter på punt, för man ville säkra kicken. han såg till att det helt enkelt inte vart någon return alls av alla de gånger man var tvungen att panta. se på EM finalen, ja ni som såg den vet vad jag talar om... kick off då? försök att blocka bort honom... flest kick off tacklingar i smm. de som var med under WG såg hans open field tackling mot frankrike innanför 20. nog om detta.
Rachid kan lyfta sig när han vill, raise to the occation... Ronald är kanske mer jämn, eller alltid lika dan, möter Rachid dåligt motstånd så lägger han nivån där det räcker för vinst och kanske ser lite loj ut, medan Ronald kanske mer eller minder som då han var RB och springer sönder ett dåligt lag. Dock har Rachid en nivå till över Ronald om motståndet/situationen skulle kräva det.. Vad man vill ha? avgör själva.
ta med båda.
ps Jag är kanske lite partisk, men klart man vill lyfta fram spelare man gillar, både Rachid och Ronald.
|
|
|
Post by tips on Feb 18, 2006 13:12:55 GMT 1
Ang Rashid.
Jag har inte sagt att han inte skulle med. Jag såg hans tackling på 20 på kickoff. Men frågan var om han skulle starta före Biro. Det tycker inte jag. Han skall med, inget snack. Men skulle gärna se att han utvecklas till den spelare som han kan bli. Vidare var det första SMM-CC matchen som jag syftade på, inte SM-finalen.
/JP
|
|
|
Post by Bra on Feb 18, 2006 17:44:23 GMT 1
Lite tråkigt att det focuseras på "unsung heroes" från super ettan och nya spelare, Majoriteten av de killar som spelade i somras håller väl ett par år till jag menar är man inte på topp mellan 25-30? De yngre förmågorna kommer ju med all rätt att få visa var de går för ändå. Jag tycker inte att man kan säga att killarna som är mellan 25-30 är "gamla" när många behöver 2-3 år efter U-19 för att bli riktigt bra.
Riktigt bra inlägg men vart är OL/DL?
|
|
|
Post by Flames on Feb 18, 2006 21:02:54 GMT 1
Lägg detta namn på minnet när det gäller OL och framtiden: Robin Lindgren 19 år 197 cm och 120 kg. Klubb: JR.
|
|
|
Post by guest on Feb 18, 2006 22:14:53 GMT 1
På rostern så väger han bara 100 kilo, och det är inte mycke om man är 197 cm lång.
|
|
|
Post by who cares on Feb 18, 2006 22:23:09 GMT 1
ja men på riktigt 120 och det är det som räknas...
|
|
|
Post by stor on Feb 18, 2006 23:05:30 GMT 1
man är inte automatiskt bra, bara för att man är stor....
|
|
|
Post by Anonym skriben on Feb 18, 2006 23:15:02 GMT 1
Jag är jäkligt nyfiken på vem tips är!
Riktigt kul att snacka om landslaget och de som är på väg uppåt mot LL. Jag tänker fortsätta skriva i den här tråden, var så säker! Lite dåligt med tid nu ikväll bara - I'll be back!
|
|
|
Post by ner on Feb 19, 2006 2:31:00 GMT 1
man är inte automatiskt bra, bara för att man är stor.... Ju större dom är, desstu hårdare faller dom!
|
|
|
Post by James on Feb 19, 2006 13:46:58 GMT 1
FLAMES Jaja, men killen är grymy skranglig junior, har sett honom. Dr Alban säger___inte stabil.
|
|
Nr vn till Jemtland
Guest
|
Post by Nr vn till Jemtland on Feb 19, 2006 14:57:17 GMT 1
???James, vad det du som hade vit käpp och ledhund, när JR mötte Sundsvall. Du verkar ju inte veta vad du skriver eller vad du sett. Fråga juniorlandslagsledningen om dom tycker att Robin L är en "skranglig junior"? Jag tycker att det är massa onödiga påhopp i detta forum, försök att hålla Er till sakligheter. Vad jag läst, så är det inge som säger att Robin L skall vara med i A-landslaget 2007, utan att det är en kille för framtida uppgifter i ett ev. A-landslag. Skall bli skoj och se vad han kan uträtta i årets SS och i juniorlandslaget under kommande EM. Sluta med personangrepp och håll er till fakta och sakligheter.
|
|
|
Post by harrold G on Feb 19, 2006 16:33:41 GMT 1
hur kommer det sig att att bara en AJ seplare nämnts på allvar (blanck), de är ju ändå ett av SS bästa lag (topp 3 i min mening)? namn som Rudên DL, öhman/ winberg HB, Jangenäs FB och Elman WR är ju namn som borde nämnas för truppen iaf, ingen lär ju starta men alla har potetial och hade en bra säsong förra året. några synpunklet på det?!
|
|
|
Post by James on Feb 19, 2006 16:36:41 GMT 1
Men nu får du lugna ner dig, jag har aldrig sagt att han var dålig eller inte kunde bli större eller att han som många andra inte var "for" framtiden. Bara att han inte var så tung för sin längd.
|
|
|
Post by tips on Feb 19, 2006 19:59:50 GMT 1
Kul att läsa alla tips och analyser men till VM hoppas jag man inte bara går efter folk som är med redan eller har varit med, eller för den delen folk har skrivit om. Hoppas landslaget håller ögonen öppna för möljigen nya talanger Rädd för att inte komma med? Eftersom det är så svårt att säga nu vilka spelare som inte är skadade och vilka som inte kommer ens att spela 07 så är uttagningsprocessen ongoing. Däremot så kan man ha en stomme med spelare som sedan kompletteras men nya fräsha namn. Vilka nya fräsha namn bestäms ofta av er spelare därute mha era prestationer på plan. Det går inte bara slänga ur sig en massa siffror och säga att han är bra. Nita skiten ur folk varje match, träna hårt så kommer ni att synas. Däremot är jag kritisk till att inte SAFF redan nu fått ihop en stab till VM 07. Det coach Thore gjorde tog flera år att bygga upp och finslipa. Vilka spelare passar till det spelsystem vi kommer att använda oss av. Om ledningen bestämmer sig för en PB utan tex TE så kommer inte några TE's tas ut. Men sånt tar tid. Kommunikationen mellan coacher måste och få finslipas så man står på samma sida i PB. Även coacherna måste tränas. Tyvärr är det inte många av våra coacher i vårt avlånga land som får utlänskt motstånd. /JP
|
|