|
Post by glmde on Feb 16, 2006 2:20:34 GMT 1
Skit
|
|
|
Post by man tackar on Feb 16, 2006 17:56:18 GMT 1
kul med en topic där faktiskt folk sätter sig ner och skriver lite egna analyser utan massa skit snack. tummen upp för er gubbar (damer?)
kepp up the good work.
|
|
|
Post by igen on Feb 16, 2006 17:56:58 GMT 1
menade keep ;-)
|
|
|
Post by SP on Feb 16, 2006 18:21:58 GMT 1
jag kastar in ett yttligare järn i elden..
iom att vissa tvistar vilken spelare som bör spela så kan man se saker ur en ny synvinkel då någon av dessa har en speciell talang på special teams, ex, OL som kan vara long snapper? WR som är duktig returner? DB som är duktig på kick off osv..
ett exempel vore om perlan fortfarande spelade så skulle han väga tyngre än någon annan just pga att han är en bra returner osv..
bara ett litet inlägg för att skapa lite mer dynamik i disskusionerna.
|
|
|
Post by CC on Feb 16, 2006 20:43:30 GMT 1
Rashid Belcaem är en hyfsad specialteams spelare tycker jag, då framförallt som headhunter på Punt samt Kickoff.
|
|
|
Post by FB on Feb 17, 2006 1:36:15 GMT 1
om nu arlanda har så lite linemen, så kanske mats ruden får spela lite OL(får blocking experience) då skulle han vara en utmärkt FB i landslaget
|
|
|
Post by tips on Feb 17, 2006 2:18:24 GMT 1
Svar på ditt inlägg, Anonym Skribent. Andra WR som jag tror på som utmanare framöver, men inte nödvändigtvis till VM.
Anders Hansén, DIF Håller med. Big target. Men behöver jobba på fotarbete, routes rubbet. Måste få jobba mot bättre DB's och QB. Jimmie Apelskog, TRC Carl Djurhed, Gävle/CC?Gäller även dessa. Fast inga big targets. Har sett dem stundtals men inte övertygad. Kim Fye, SMMKommit tillbaka från Highschool. Tar kanske några tips därifrån. Fortfarande för liten. Chris Stephens, AJ/STU?Nej. Sedan han kom till Arlanda så har han käkat sölsoppa eller något. Såg positiv ut i Solna men något hände. >Joakim Holm har slutat annars är han den självklare på positionen.> Tycker han var direkt svag som blocker i en 2-back look. Bättre att använda som TE om han skulle göra comeback. Om man ska använda FB i landslaget tror jag man behöver hitta någon fysisk spelare med bra speed som kanske spelar någon annan position just nu. Ingen idé att ta med en FB som inte håller måttet, då kan man likagärna ha ett annat stuk på sitt offense. Oj du är nog ensam om den åsikten. Citat från NFLE.com "What jumped out at you about Joakim was that he had good feet and outstanding hands catching the ball out of the backfield. In addition at 275 pounds he was a devastating blocker on the lead play. " Nja om det var så att han såg dålig ut berodde det nog på motivation. Kanske kan en spelare som Mats Rudén i Arlanda bli en kandidat? Långt kvar teknikmässigt men rätt fysik och attityd. Har inte sett, kanske beror på att han inte syntes. Håller utkik. Annars tar jag hellre tex Bo Winberg, JR, som FB än Nicklas L. Visst, han är mindre, men tuffare vid point of attack och har speed för att vara ett hot som bollbärare/receiver ur backfield.Såg honom SMM-JR, studsade runt som en pingpong boll. Inte FB mtrl men däremot lysande OLB (tippade att han skulle vara med i landslaget men kom inte dit pga resa?). Nja många FBs kan vi inte skryta med.. >SMM måste ha en backup Qb och då betalar man inte en amerikan som är sämre än CJ.> Det har man nu, Erik Wiege är 18 och bör klara att vara backup i SMM. Han har en raketarm och kan luta sig mot ett mycket stabilt springspel och OL. SMM skulle kunna vinna nästan vilken match som helst mot Svenskt motstånd med Erik som QB om CJ blir skadad (förutsatt att dom anpassar game-plan efter detta läge). Oj. Nej tyvärr, jag tror inte på detta. Han behöver växa annu mer. Visst skall grabben ha förtroende men att dra SMM redan nu är väldigt optimistiskt. Jag tror jänkar-QB'n plockas över för att SMM vet att CJ inte räcker om man vill gå längt i Eurobowl.Kanske, kanske inte. Jag är inte fullt lika säker på det. Men däremot att Erik inte går att ha som backup-QB i Eurobowl är självklart. Så är vi tillbaka till deras problem. Tyvärr är det 3-4 år tills alla bra U19-QB's är i rätt ålder för att skolas in i landslaget. Tills dess är CJ given, fight om backup och trea borde stå mellan: Linus Hagwall, SD/U86? Tommie Andersson, BR Anders Onselius, STU Jens Unosson, JRIngen Erik Weige här? Men om någon av dessa ska gå att använda i ett VM måste dom höja sig ett antal snäpp. Drömmen vore om Chris Feij kom tillbaka och satsade 100% Han har mer talang än alla andra, inklusive CJ. Problemet är hans dedikation och benägenhet att gå sönder. (Här vet jag att jag kommer få en del tyckare mot mig)Taskig attityd. Han slutade! >C Blank...Men jag kan inte hålla med om att han inte borde vara i landslaget. Har du några förslag på vilka andra som skulle ta den platsen?> Jag tycker han är för liten för att spela inside och för dålig i coverage för att spela outside. Han är en mindre och sämre Micro, och det räcker inte. Tycker både Kwarnmark, Christian Löfgren och Dan Peterström passar bättre som Will. Även Bosse Winberg är ett hetare namn om du frågar mig. Ett namn att se upp med här är också Tyresös Noghor Jemide, där har vi speed på internationell nivå!Jag är lite förbannad på mig själv att jag har glömt bort Bosse, klart han skall vara där (efter MK). Christian Löfgren har inte kalibern för ett VM, måste nog gå och dunka lite i ett gym. Dan Peterström är tyvärr ett nytt namn för mig så jag kan inte uttala mig om honom. Noghor Jemide är snabb, visst, men ser vilsen ut på plan. Han borde plugga mer fotboll för att ens nämnas som kandidat. Jag tycker Blank är för liten som MLB men eftersom han spelar MLB så beter han sig som en sådan. Med lite finslipning så kan även han bli OLB. Men jag måste hålla med att han är efter Bosse. >Calle Ingerman...Framtidsnamn ja, men jag jämförde honom med Björk. Och han måste utvecklas ännu mer än vad han har gjort.> Visst, men 2005 var först året i SS och han var skadad mycket. Det jag såg i SM-finalen bådar gott som backup till Micro och kandidat till Sam-LB i konkurrens med Rugeland. Ola är grym men kan vara lite begränsad mot de bästa då han är lite liten för att slå en blocker (när motståndarna är så bra att han inte alltid kan vinna på speed).Ola är grymmare punkt. >Fredrik Haraldson...Ändrar mig inte på denna punkt. Lätt bästa FS i sverige och vi har ingen annan på denna position.> Ännu en som är bra, kanske bäst, men som inte kommer räcka om vi ska slå de bästa. Vi behöver en bättre atlet och hitter där bak, men som är lika spelintelligent som Fredrik. Det är bara att hoppas att en sådan spelare dyker upp. Jag har hellre Hegart där bak och låter en kille som Erik Gustavsson, DIF, kliva in som CB.Jag tror att Fredrik kommer steppa upp denna säsong. Erik Gustavsson har fortfarande långt att gå. Han kan putsa på sin 3 första steg som CB så han inte ställer sig upp och går passgång som han gör varje spel. Men som WR övertygar han inte heller för spel i landslaget. Mer teknikövning så kanske han har en möjlighet. Eller hoppas att man kan få Adam Rundh, DIF, att spela för Sverige. Där har vi en DB med storlek, attityd och rätt speed.Ja här har vi en dansk med talang. Skulle bara vilja se honom mot lite bättre motstånd än det jag har sett. Det ser bra ut även om tekniken är haltande. >Ronald Biro...Kolla upp detta med filmen från EM-finalen. Detta är inte sant! Första picken han gör stannar han upp för att bollen är underthrown och då springer WR förbi utan att ha koll på vart bollen är. Andra och avgörande pick så blir han aldrig bränd utan är faktiskt 2 steg före WR hela tiden. Exemplariskt spelat.> Det är möjligt att mitt minne sviker mig, eller att vi ser situationen olika, men jag vidhåller att han är för trög i riktningsförändringar (höfter) och lite för loj i sin spelstil för att vara starter i VM.Haha loj... Jo det må hända men jag tycker ändå att han har den speed och rörligheten för CB. Möjligtvis är han orutinerad och ocoachad som gör att hans spelstil ser loj ut. Givetvis kommer enbart speed och rutin inte ge honom några lätta VM matcher som vi såg redan under EM. Men med coachning och nötandes på teknik så är han självklar. >Rachid Belkacem...Vi har olika syn på hur en CB skall spela. Rachid är för ojämn, inte lika mjuk i kroppen, och gamblar tok för mycket.> Håller inte riktigt med, kanske ser vi olika på hur en CB ska spela? Tycker dock att Rachid har mer "höjd"/högre högstanivå i sitt spel. Vi måste ha nån som kan gambla (och ha rätt) i VM. Håller inte med. Spelar med hjärta och gör ibland riktigt bra spel. Men mot tex CC hade han stora problem och spelade riktigt ojämnt. Lyckligtvis för honom hade Johan Larsson en dålig dag. Men största problemet är att han inte gymmar. Han kommer inte nå en någon högre nivå om han inte tar träningen på allvar. Gambla är för mig oldschool och system det nya. Gamblar man för mycket kommer man ha en fradgatuggande coach Kulla med hans fot så långt uppkörd i arslet att han kan peta dig i näsan med tårna. Att vara safe betyder kanske att vi inte blir slagna djup, men att vi blir sönderplockade kort istället.Inte i min värld. >Magnus Thoren...Nä men jag menar att han är en av de kandidater som kan ta sig dit.> Inte till VM, men kanske längre fram. Ser nog att SMM's DB Elias Kvarning är en större talang. Thoren behöver växa till sig på gymet och spela en position närmare bollen, CB blir han aldrig snabba/rörlig nog att spela på högsta landslagsnivå. SS/FS eller Will kan bli något för honom.Tiden får utvisa vad det skall bli av denne unge man. Generellt när man ska spela mot så bra motstånd som toppnationerna i ett VM tror jag man måste tänka annorlunda än när man ska spela en finnkamp eller ta ut ett SS-allstars. Jag är utav den åsikten att man alltid skall ta ut det bästa laget. Man spelar inte mot finnarna för att det är kul, man spelar mot finnarna för att krossa dem. Och ingen annan tankegång får finnas hos ett VM-lag. Möjligtvis hos en HC/OC/DC men det skall han ta via playcalling. Men jag förstår vad du menar. Ta hockeyn som exempel, 5-0 i arlset. Så ett SS-allstars är inget alternativ, men så tycker jag inte fallen har varit. Man måste fokusera spelare som har högsta högsta-nivån, snarare än stabila bra (men inte jättebra) spelare. Frågan måste vara: Vilka har vi som kan vara ett problem för våra bästa motståndare? Sedan handlar det om att sätta dessa i bästa möjliga situation och system. Players before plays måste vara ledorden.Jag håller med. Har det inte varit så? David Jonsson är ett illustrativt exempel. Grym i SS och dominerar de flesta matcher, men i landslaget är han inte mer än sisådär. Varför? Dels för att han är för oerfaren såklart, men framförallt för att inte har den där extra växeln att kicka in, som en Taalbi har. Därför måste Kim vara i fokus i vårt offense, inte Jonsson.Det här är nog mer komplicerat än vad du skriver. David spelade otroligt bra och aggressivt sina två Eurobowl-matcher(2005). Men lyckades inte som sagt i landslaget. Det tror jag mer på spelsystemet inte passade honom. Men en faktor är att han är oerfaren. Fokus tycker jag bör att få ett spelsystem som vi kan genomföra med olika personal eftersom vi har David,Kim och Pelle. Fokuserar vi på en och han går sönder så står vi med skägget i brevlådan. Så, vilka har vi som kan ge det där lilla extra i kvalitet för ett lag i ett VM? Malm, WR Dahlman, Returns Taalbi, RB Micro, MLB Carl Carlsson, DE CJ Blomvall, OLJa du, för att vinna VM måste alla i laget tillföra det där lilla extra...
|
|
|
Post by tips on Feb 17, 2006 2:55:58 GMT 1
Reviderar följande stycke från inlägget ovan:
Jag tror jänkar-QB'n plockas över för att SMM vet att CJ inte räcker om man vill gå längt i Eurobowl. Kanske, kanske inte. Jag är inte fullt lika säker på det. Men däremot att Erik inte går att ha som backup-QB i Eurobowl är självklart. Så är vi tillbaka till deras problem.
Ta bort och glöm! /JP
|
|
|
Post by hello on Feb 17, 2006 11:02:31 GMT 1
rüden kan få problem som fullback med tanke på att han bara spelat det i U-19 och han startar inte som FB i Arlanda 05, då startade Jangenäs, han är duktig med 95 kg räcker inte som FB i landslaget.
|
|
|
Post by moskva on Feb 17, 2006 12:24:57 GMT 1
Det var ett helt gäng med duktiga wr:s i moskva. Kanske nån av dem kan slå sig in. Sigvardsson och hyllen är bra. Djurhed ska vara bra, har inte sett han. Kim och Moss också de bra. Kanske inte till vm men till senare.
|
|
|
Post by Fundersam on Feb 17, 2006 12:44:22 GMT 1
En fundering från en som är grön när det gäller amerikansk fotboll på landslagsnivå. Är det så att det kan finns några ur det juniorlandslag som spelar EM i sommar, som redan nu är mogna att spela i A-landslaget 2007. Det är ju 1 1/2 år till VM i Japan. Många av dessa grabbar spelar ju redan nu i SS, en del har betydande roller. Vad tror alla staketexperter om detta?
|
|
|
Post by tips on Feb 17, 2006 16:29:28 GMT 1
En fundering från en som är grön när det gäller amerikansk fotboll på landslagsnivå. Är det så att det kan finns några ur det juniorlandslag som spelar EM i sommar, som redan nu är mogna att spela i A-landslaget 2007. Det är ju 1 1/2 år till VM i Japan. Många av dessa grabbar spelar ju redan nu i SS, en del har betydande roller. Vad tror alla staketexperter om detta? Det får vi se i sommar. Ungdomar utvecklas lite olika. Vissa växer klart både på längden och bredden i tidig ålder vissa blir långa och skrangliga men tjocknar till efter en tid. Men givetvis så borde alla som spelar i EM spela så att de skulle kunna få en plats i senior truppen. Patrik Lundqvist började hos seniorerna när han var 17 år. Joakim Holm började när han var 18. Och då var de inte där som statister och Patrik startade (tror jag) och Holm var 2:nd string (har jag för mig), så visst kids, kämpa så att ni är värda en starting plats i landslaget. Det underlättar för coacherna att ta ut en. /JP
|
|
|
Post by Anonym Skribent on Feb 18, 2006 0:41:00 GMT 1
Svarar igen, Mr. Tips Anders Hansén, DIF Håller med. Big target. Men behöver jobba på fotarbete, routes rubbet. Måste få jobba mot bättre DB's och QB.Visst, jag sa inte att han är en starter-kandidat nu. men han har redskapen att bli bra nog. Kanske når han inte hela vägen om han spelar kvar i DIF och superettan men han är en stor talang (vet i o f s inte hur gammal han är). Kim Fye, SMM Kommit tillbaka från Highschool. Tar kanske några tips därifrån. Fortfarande för liten.Enligt vad jag sett har han utvecklats mycket senaste året, och haft bra resultat i gymet. Tror han kan gå långt, har bra coachning och motstånd i klubblaget. Robban kan WR's. Chris Stephens, AJ/STU? Nej. Sedan han kom till Arlanda så har han käkat sölsoppa eller något. Såg positiv ut i Solna men något hände.Är beredd att hålla med. Han var en klar besvikelse i AJ. Men han visade i SC att han har talangen, och i rätt miljö kan han utvecklas mycket mer med tanke på hur oslipad han är. En kille som är 195 cm, 105 kilo och baskethänder ska man inte ge upp på efter en sunkig säsong. Joakim Holm... Oj du är nog ensam om den åsikten. Absolut inte. Jag har pratat med 2 av superseriens mer erfarna och respekterade coacher i ämnet (båda var av samma åsikt), det var en av dem som gjorde mig uppmärksam på Holms svaghet som blocker. Angående citatet så håller jag med om hans förmåga som receiver och hans lätta fötter, inte om hans blocking. Motivation tror jag inte det handlar om, det kan påverka i enstaka matcher. Inte en hel karriär. Annars tar jag hellre tex Bo Winberg, JR, som FB än Nicklas L...Såg honom SMM-JR, studsade runt som en pingpong boll. Kanske det, han är en sån kille som verkligen vill vinna och som kan bli överambitiös i sin strävan att nå resultat. I en landslagsmiljö är jag säker på att han skulle hålla sig mer inom ramarna. Erik Wiege... Oj. Nej tyvärr, jag tror inte på detta. Han behöver växa annu mer. Visst skall grabben ha förtroende men att dra SMM redan nu är väldigt optimistiskt.Du missförstår mig. Självklart kan han inte dra SMM i något längre perspektiv just nu. Men jag menar att SMM kan vinna mot svenskt motstånd i en enstaka match med Erik som QB - tack vare att dom är så starka på defense, OL och i backfield. För spel i Sverige räcker Erik som backup vilket leder till min analys att import-QB'n är här på grund av euoropaspelet. Men det är inget jag vet, bara en teori. Tyvärr är det 3-4 år tills alla bra U19-QB's är i rätt ålder för att skolas in i landslaget. Tills dess är CJ given, fight om backup och trea borde stå mellan: Linus Hagwall, SD/U86? Tommie Andersson, BR Anders Onselius, STU Jens Unosson, JR
Ingen Erik Weige här?Nej. Jag listar dem som kan vara aktuella för backup-rollen i VM. Vilket ingen U19-spelare är enligt mig, och det är exakt det jag skriver i stycket ovan. F ö tycker jag inte Erik W är bäst av de U19 som finns nu. Jag är lite förbannad på mig själv att jag har glömt bort Bosse, klart han skall vara där (efter MK). Skönt att du kan ge mig rätt på någon punkt! Christian Löfgren har inte kalibern för ett VM, måste nog gå och dunka lite i ett gym. Dan Peterström är tyvärr ett nytt namn för mig så jag kan inte uttala mig om honom. Noghor Jemide är snabb, visst, men ser vilsen ut på plan. Han borde plugga mer fotboll för att ens nämnas som kandidat.Let's just agree to disagree Men jag vet att Christian jobbar hårt med att förbättra sin fysik, Noghor får bra skolning i TRC och att Dan var kallad till lägret inför EM i somras... Ola är grymmare punkt.Håller med i dagsläget. Men jag tror Ingerman kommer bli än bättre spelare än vad Ola kan bli. Jag tror att Fredrik kommer steppa upp denna säsong.Jag hoppas du har rätt. Problemet är väl att han gör allt rätt, men inte är atlet nog att ta det där sista steget från bra till jättebra? Ronald Biro...Haha loj... Jo det må hända men jag tycker ändå att han har den speed och rörligheten för CB. Möjligtvis är han orutinerad och ocoachad som gör att hans spelstil ser loj ut. Givetvis kommer enbart speed och rutin inte ge honom några lätta VM matcher som vi såg redan under EM. Men med coachning och nötandes på teknik så är han självklar.Med den personal vi har på DB anser jag också att han är given i truppen. Kanske som starter, men jag tycker inte han är ett starkt kort att luta sig mot i ett VM. Förhoppningsvis hinner han utvecklas fram till juli 2007! Rachid Belkacem...Men största problemet är att han inte gymmar. Han kommer inte nå en någon högre nivå om han inte tar träningen på allvar. Känner inte till detta. Riktigt tråkigt om det stämmer. Tar ner hans betyg i mina ögon, men att han har talangen att bli kanonbra vidhåller jag. Gambla är för mig oldschool och system det nya. Gamblar man för mycket kommer man ha en fradgatuggande coach Kulla med hans fot så långt uppkörd i arslet att han kan peta dig i näsan med tårna.Tror du missförstår mig igen. Jag vill inte ha en frilansande Rachid som startande CB i VM. Det jag menar är att Rachid spelar med den typen av passion att han kan göra ett stort spel genom att breaka på bollen istället för att vara safe och sätta tacklingen. Vi är inte så bra att vi kan vinna mot de bästa genom att "sejfa" och vara konservativa hela tiden, vi måste våga (ibland och i rätt läge) även om det kan straffa sig. Eller vara nöjda med att bli femma... Att vara safe betyder kanske att vi inte blir slagna djup, men att vi blir sönderplockade kort istället.
Inte i min värld.Om CB sitter i djup tredjedel och WR spinger hitch: CB spelar safe och kommer upp och gör tacklingen för en 6 yards gain och en 1st down = safe. CB breakar på bollen och slår ner den, vilket leder till att Japan måste punta = "gambla". Det är vad jag menar med att våga göra lite extra, även om vi kan åka på en 25 yards gain om CB missar bollen. Man måste fokusera spelare som har högsta högsta-nivån, snarare än stabila bra (men inte jättebra) spelare. Frågan måste vara: Vilka har vi som kan vara ett problem för våra bästa motståndare? Sedan handlar det om att sätta dessa i bästa möjliga situation och system. Players before plays måste vara ledorden.
Jag håller med. Har det inte varit så?Nej, jag tycker inte det. Man måste bygga ett starkt kollektiv av stabila och pålitliga spelare som gör sitt jobb - självklart. Men vill vi bli bättre än typ femma måste vi krydda denna anrättning med att sätta våra få riktiga playmakers i fokus och utgå från deras spetskvalitet när man bygger system och gameplan. Katastrofexempel är VM-kvalet mot Frankrike (-02?). Där stackars Stefan Axelsson fick starta som QB i ett system som passade honom väldigt illa. David spelade otroligt bra och aggressivt sina två Eurobowl-matcher(2005). Men lyckades inte som sagt i landslaget. Det tror jag mer på spelsystemet inte passade honom.Så som jag förstår det har landslaget och SMM nästan exakt samma schemes på offense, båda är zone-lag ur 2-back sets. Visst finns skillnader men det är inget jättesteg dem emellan. Fokus tycker jag bör att få ett spelsystem som vi kan genomföra med olika personal eftersom vi har David,Kim och Pelle. Fokuserar vi på en och han går sönder så står vi med skägget i brevlådan.Självklart kan vi inte förlita oss på en enda spelare. Men jag menar att om vi vill bygga vårt springspel runt Taalbi bör vi hellre ta ut en spelare som kan göra samma jobb som Taalbi som backup RB, istället för att låta SS's näst bästa RB bli backup, oavsett spelartyp. Ja du, för att vinna VM måste alla i laget tillföra det där lilla extra...Nej. Alla måste gedet där lilla extra. Att tillföra det lilla extra är det bara de med extrem spetskompetens som kan göra, och det är knappast hela vår trupp (eller något annat lags heller).
|
|
|
Post by Floristen on Feb 18, 2006 1:04:33 GMT 1
Ser ingen som tipsat om de viktigaste positionerna?! alltså linjemännen
|
|
|
Post by tips on Feb 18, 2006 4:12:08 GMT 1
Svarar igen, Mr. TipsAlltid roligt, synd bara att inte fler ger sig in i diskussionen om spelare och utveckling. Annu bättre ger förslag med genomtänkta argument. Jag vill inte sitta och driva någon kampanj att jag är bäst på ta fram talanger för VM. Utan jag vill mha diskussioner driva fram det bästa laget för VM, för hur underbart vore det inte för sporten om vi vann VM. Detta pga alla klagomål om den ena och den andra spelaren inte får vara med. Om man på något sätt framför feedback. Journalister i USA gör detta hela tiden(kanske inte detaljnivå), och Gary är lite ensam i detta och försöker mest referera matcher. Spelare kanske inte förstår varför de inte får vara med och blir sura. Får de en indikation varför kanske de gör något åt det (förhoppningsvis). Det är svårt för en landslagscoach att ringa och säga "Hey du grabben, hade du varit snäppet starkare i benen och lite mer aggresiv hade du kommit med" och ännu mer tidskrävande sitta och peta ner sina tankar på en dator. Detta kan säkert medföra en massa negativt men hoppas och tror i min enfald att det ger mer positivt. Det som talar emot är att det blir just mest skitsnack och attacker mot enskilda spelare som jag/andra vill hjälpa med konstruktiv kritik. Jag själv efterlyste en öppnare attityd jämtemot mig själv om vad jag skulle jobba på och vilka saker som var bra. I värsta fall så kanske ens coach inte ser problemen och man kanske kan få en second opinion. I Sverige kanske man i värsta fall inte ens har en positionscoach. Men om en person med din kaliber kan uttrycka sig om en person kanske ger honom glöden att jobba hårdare med sin teknik eller vad det är som fattas. Det kan bli komplikationer eftersom alla har oftast en åsikt. Och rent generellt kan man säga direkt att alla borde bli snabbare, kvickare, smidigare, tyngre, starkare, uthålligare och kunna mer fotboll. Men det är inte så konstruktivt. Nu brakar väl helvetet löst med detta sagt(ehum skrivet). Jag kanske nu skrämt bort dig, Anonym Skribent, mitt hittils enda bollplank. Jag gör detta för mitt intresse och enfald att hjälpa till på något sätt, då jag inte coachar för tillfället. Nu över till mer intressanta... Anders Hansén, DIF Visst, jag sa inte att han är en starter-kandidat nu. men han har redskapen att bli bra nog. Kanske når han inte hela vägen om han spelar kvar i DIF och superettan men han är en stor talang (vet i o f s inte hur gammal han är).Vet inte heller hur gammal han är. Jag håller med att han kanske skulle se sig om en SS klubb. Kim Fye, SMM Enligt vad jag sett har han utvecklats mycket senaste året, och haft bra resultat i gymet. Tror han kan gå långt, har bra coachning och motstånd i klubblaget. Robban kan WR's.Japp, det kan han säkert. Men hinner han växa tills VM? Jag hoppas det. Robban verkar kunna WR med bravur. Joakim Holm... Oj du är nog ensam om den åsikten. Absolut inte. Jag har pratat med 2 av superseriens mer erfarna och respekterade coacher i ämnet (båda var av samma åsikt), det var en av dem som gjorde mig uppmärksam på Holms svaghet som blocker. Angående citatet så håller jag med om hans förmåga som receiver och hans lätta fötter, inte om hans blocking. Motivation tror jag inte det handlar om, det kan påverka i enstaka matcher. Inte en hel karriär.Jag kan vara rätt syrlig i min kommentar, men inlägget är skrivet av en viss herr Jeff Reinebold, vilken är en välrenommerad person (var länge chef för utagningen av nationella i världen men har hamnat i Hawaii tror jag), men jag har fått uppfattningen att han kan hypa personer som han gillar. Bo Winberg, JR, Kanske det, han är en sån kille som verkligen vill vinna och som kan bli överambitiös i sin strävan att nå resultat. I en landslagsmiljö är jag säker på att han skulle hålla sig mer inom ramarna.För att citera dig "Let's just agree to disagree". Landslagscoacherna får sätta honom där så får han prove me wrong. Erik Weige. Du missförstår mig. Självklart kan han inte dra SMM i något längre perspektiv just nu. Men jag menar att SMM kan vinna mot svenskt motstånd i en enstaka match med Erik som QB - tack vare att dom är så starka på defense, OL och i backfield. För spel i Sverige räcker Erik som backup vilket leder till min analys att import-QB'n är här på grund av euoropaspelet. Men det är inget jag vet, bara en teori. För både Erik Weige och Sverige hoppas jag att de satsar på honom och CJ. Vi får helt enkelt se vad SMM gör. Ingen Erik Weige här? Nej. Jag listar dem som kan vara aktuella för backup-rollen i VM. Vilket ingen U19-spelare är enligt mig, och det är exakt det jag skriver i stycket ovan. F ö tycker jag inte Erik W är bäst av de U19 som finns nu.Hmm, jag skall nog inte skriva saker mitt i natten längre. Missförstod dig helt. Jag är lite förbannad på mig själv att jag har glömt bort Bosse, klart han skall vara där (efter MK). Skönt att du kan ge mig rätt på någon punkt!Ha! Det är diskussionens syfte. Komma fram till rätt man till rätt plats mha argument. Dan Peterström är tyvärr ett nytt namn för mig så jag kan inte uttala mig om honom.Vilket lag spelar han i? Ola är grymmare punkt. Håller med i dagsläget. Men jag tror Ingerman kommer bli än bättre spelare än vad Ola kan bli.Vi kan alltid hoppas. Men tror att Ola kommer starta I VM. Fredrik Haraldson Jag hoppas du har rätt. Problemet är väl att han gör allt rätt, men inte är atlet nog att ta det där sista steget från bra till jättebra?Jag har stora förhoppningar på honom. Visst en NFL spelare komma han aldrig bli och jämföra honom med Patrik Lundqvist är svårt men jag tror på honom. Framförallt så finns det ingen bakom honom än. Möjligtvis en dansk. Ronald Biro. Med den personal vi har på DB anser jag också att han är given i truppen. Kanske som starter, men jag tycker inte han är ett starkt kort att luta sig mot i ett VM. Förhoppningsvis hinner han utvecklas fram till juli 2007! Jag tror att han är motiverad att göra sitt bästa men ett par lektioner i hur han skall spela skulle han inte må dåligt av. Men jag tror på honom. Gambla är för mig oldschool och system det nya. Gamblar man för mycket kommer man ha en fradgatuggande coach Kulla med hans fot så långt uppkörd i arslet att han kan peta dig i näsan med tårna. Tror du missförstår mig igen. Jag vill inte ha en frilansande Rachid som startande CB i VM. Det jag menar är att Rachid spelar med den typen av passion att han kan göra ett stort spel genom att breaka på bollen istället för att vara safe och sätta tacklingen. Vi är inte så bra att vi kan vinna mot de bästa genom att "sejfa" och vara konservativa hela tiden, vi måste våga (ibland och i rätt läge) även om det kan straffa sig. Eller vara nöjda med att bli femma...Japp, kalkylerade risker kallar jag inte gambla, men det är ordklyveri. Man tar alltid risker i ett defense och lyckas man hålla på gränsen kommer man långt. Men Rashid, mha en stilstudie som jag gjorde efter dina argument, övertygar inte mig än. Jag hoppas som alltid att folk tar tjuren vid hornen och överraskar mig. Springa runt och lalla i SS kommer inte fungera i ett VM som kommer kräva allt av en. Att vara safe betyder kanske att vi inte blir slagna djup, men att vi blir sönderplockade kort istället.
Inte i min värld. Om CB sitter i djup tredjedel och WR spinger hitch: CB spelar safe och kommer upp och gör tacklingen för en 6 yards gain och en 1st down = safe. CB breakar på bollen och slår ner den, vilket leder till att Japan måste punta = "gambla". Det är vad jag menar med att våga göra lite extra, även om vi kan åka på en 25 yards gain om CB missar bollen.
Tja som jag skrev ovan. Det finns andra sätt som är mer kalkylerade. Tex disguise of coverage extremt bra för att ta bort hitchen. Tyskarna hade stora problem nere i WG med att se coverages. De sprang flera gånger hitches i Cov 2 tex. Det finns risker och sedan finns det kunskap. Patrik L gör det bra (om han vet om det eller gör det naturligt vet jag inte), Fredrik H gör det bra (gör han nog naturligt). Vi kommer möta lag som säkerligen kan mycket mer fotboll än de flesta av oss här eftersom de har så mycket mer resurser att träna in saker/detaljer. Man måste fokusera spelare som har högsta högsta-nivån, snarare än stabila bra (men inte jättebra) spelare. Frågan måste vara: Vilka har vi som kan vara ett problem för våra bästa motståndare? Sedan handlar det om att sätta dessa i bästa möjliga situation och system. Players before plays måste vara ledorden.
Jag håller med. Har det inte varit så? Nej, jag tycker inte det. Man måste bygga ett starkt kollektiv av stabila och pålitliga spelare som gör sitt jobb - självklart. Men vill vi bli bättre än typ femma måste vi krydda denna anrättning med att sätta våra få riktiga playmakers i fokus och utgå från deras spetskvalitet när man bygger system och gameplan. Katastrofexempel är VM-kvalet mot Frankrike (-02?). Där stackars Stefan Axelsson fick starta som QB i ett system som passade honom väldigt illa.Ha! Det VM-kvalet har jag medvetet förträngt. Ok, jag skall inte gå på detaljer vad jag tyckte om det landslaget/ledning. Men jag syftade på laget VM 99 (coach Ahlgren?) och 03-05 under coach Thore där struktur, kontinuitet (de bytte iofs playbook mitt i allt) och en stam av spelare var ledord. Fokus tycker jag bör att få ett spelsystem som vi kan genomföra med olika personal eftersom vi har David,Kim och Pelle. Fokuserar vi på en och han går sönder så står vi med skägget i brevlådan. Självklart kan vi inte förlita oss på en enda spelare. Men jag menar att om vi vill bygga vårt springspel runt Taalbi bör vi hellre ta ut en spelare som kan göra samma jobb som Taalbi som backup RB, istället för att låta SS's näst bästa RB bli backup, oavsett spelartyp..Jag har en tanke där att inte fokusera speciellt mycket på vår RB utan mer på vår Oline. Göra playbooken utifrån vilken Oline vi har. Utan Oline no run. Givetvis kan vi inte ställa en kille därbak som spelar pingis till vardags pga en grym Oline. Men mtp att vi har dessa tre herrar som kan springa, men en Oline som är lite ålderstigen . Det jag fick höra efter VM 99 var att Japsarnas Oline inte var speciellt stor utan jävligt vältajmade. Visst Sverige var det enda landet som de hade problem mot men receptet är nog att konfiguera vår Oline så de slipper springa en outside stretch mot små snabba japsar som springer ärevärv runt de blekfeta stackarna. . Kan vi koka ihop en PB som ger möjlighet att Oline kan på kort tid bli vältajmande så kanske vår käre vän pingisspelaren kan ta yards. Ja du, för att vinna VM måste alla i laget tillföra det där lilla extra... Nej. Alla måste gedet där lilla extra. Att tillföra det lilla extra är det bara de med extrem spetskompetens som kan göra, och det är knappast hela vår trupp (eller något annat lags heller).Jag skyller mitt korkade svar på: sena nätter är inte min grej. Jag skulle vilja ta bort Taalbi och sätta dit Magnus Lundqvist på listan. Skall försöka följa upp med en lista på Linjespelarna. Har Mr Anonym Skribent några ideer? Någon annan? Floristen läs mitt första inlägg där står det lite om linjegubbarna. /JP
|
|