|
Post by Zev Baharav on Jun 21, 2005 23:57:10 GMT 1
Vi har en vision! "101 Skäl Att Hata SAFF" Tack men jag vill inte sno en ídé som du verkligen behöver själv. Eftersom din egen bokidé kanske inte slår så väl ut, mer än i ngn rekordbok som Sveriges tunnaste bok; "SAFF´s bedrifter 2000-2005" Den kan vi alla läsa och gråta glädjetårar till... Viktig varning, använd inte fel pappersnäsduk när ni torkar tårarna... Använd de utan text på... TILL LEO BILLGRENKul att du hoppade in, du är välkommen. Ngt kort om nyansering; Jag utgår faktiskt ifrån att inga oegentligheter har skett. Jag menar att SAFF torde vara föremål att synas i sömmarna ordentligt, och utifrån ett rent Sports Management-perspektiv finns tillräcklig grund för mkt kritik. Jag skulle kunna peka på saker som SAFF gjort bra. 6 delmål i Mål 2005, eller 8-10 st delmål om man bryter ner det ngt mer. Om 75% av målen hade uppnåtts hade det funnits anledning att vara nöjd, kanske t o m om bara hälften av målen uppnåtts. Om hyfsad utvärdering visade att det eller det målet inte kunde uppnås pga ngn rimlig anledning, hade det varit fullt förståeligt. Låt oss ta ngt exempel ur Mål 2005 som kanske uppnåtts. Eller åtminstone nära att ha uppnåtts. Domare; 300 aktiva domare Har det uppnåtts? Jag vet inte, kanske ngn kan upplysa om det... Isåfall Credit to where credit is due, dvs SAFF om så är fallet Om olika SAFF-kramare här på forumet kunde peka på ngt specifikt som SAFF gjort bra och motivera det så skulle man kunna ge CREDIT för det. Att hävda "SAFF gör ett bra jobb för att de jobbar hårt " faller om de saker som görs är fel. Ett ännu sämre argument är ""SAFF är bra för jag tycker de är bra" Och tillbaks till poängen om nyanseringen; Om även SAFF-anhängare har svårt att peka på specifika saker SAFF gjort bra/lyckats med..., så hjälper ju inte det till att nyansera och ge en mer balanserad bild av SAFFs arbete. PS Nej du känner nog inte mig... Men jag känner till att du i större utsträckning för några år sedan skrev förslag etc i Superserienytts forum, men nu mest nöjer dig med att skriva Previews(utmärkta)... Jag uppfattar det lite som ett slags resignation som är förståelig. Har sett tecken på det i poster av SAFF-anhängare också. Isåfall kanske du kan förstå andra personer som brukade skriva förslag/ideér på Superserienyttsforum förut. Personer som i princip kastat in handduken och skyr forum för att de inte vill diskutera med... "Cretins" etc... DS Zev
|
|
|
Post by rOlle Boll on Jun 22, 2005 9:45:27 GMT 1
Hmm, polariserade brukar ju debatter vara. Intressanta siffror Mr Nobody presenterar. De visar ju på ett uppsving. Jag tror dock att det är farliga siffror att luta sig mot då en stor del av den kakan kommer från skolturneringar. (detta är ingen kritik mot skolturneringar, vi kan inte ha för många!!). Jag är likt zev kritisk mot hur förbundet använder sina resurser. EM, WG, landslag, etc känns som att fattiga köper rysk kaviar och har mat i tre dagar i stället för att äta blodpudding hela månaden. Investera pengarna i framtiden - Satsa pengarna på att sprida sporten i skolor så att vi om 10 år har spelare och publik som vill se sporten. Att gödsla pengar och tid på landslag för att få en artikel i DN och/eller ren mediabearbetning när det inte är någon som bryr sig måste vara fel sätt att öka omfånget på sporten. Allting går inte att sälja med mördande reklam (om man nu kan kalla massmedias bevakning av AMF för mördande (eller så är det det man kan )) Eftersom jag inte vill vara sämre än zev så har även jag ett citat."You don't drown by falling in the water; you drown by staying there." - Edwin Louis Cole
|
|
|
Post by Me on Jun 22, 2005 10:54:22 GMT 1
Jag tror inte att problemet är att vi har ett landslag, eller att de spelar EM, WG, etc. Problemet är att man inte kommer ut med tillräckig info och inte jobbar på ett bättre sätt mot media. EM och WG är ju gyllene tillfällen att få bra med uppmärksamhet och man borde lyckas få med något inslag om sporten på sportnytt eller motsvarande i någon annan kanal.
|
|
|
Post by Mr Nobody on Jun 22, 2005 11:31:38 GMT 1
Zev,
Det är ibland kul att möta en driven debattör. Ännu roligare är det när man möter en debattör som kör med så enkla trick som du. Återigen, besvara helst inte själva sakfrågan, skriv långa inlägg som verkar insiktsfulla och smarta och violá, dina groupies jublar! Per Ahlmark körde/kör med samma grundretorik och den var/är lika enkel den att bemöta.
Nåväl till saken som en gammal kritiker sade (jag lovar det skall bli mitt sista citat), Ditt bevis som du anförde för att SAFF minskar, RF-bidraget, visade sig vid närmare granskning vara fel. Ändrar det din slutsats? Nej inte. Din slutsats blir då istället att underlagen är felaktiga.... Från att ha tillskrivit RF betydelsen (se ditt inlägg#15) som den oberoende part som verkligen kan se ifall SAFF minskar eller ökar så har RF nu fel i sina uppgifter. Det är en schysst helomvändning. Om deras uppgifter stödjer min slutsats är de bra om deras uppgifter inte stödjer min slutsats så har de fel uppgifter. Känns sådär........
En liten not, du tillskriver mig en faktauppgift som såvitt jag vet jag inte tillhandahållit, 50 föreningar 00 källa Mr Nobody. Enligt RF var antalet medlemsföreningar 47 2000.
När jag gått igenom dina inlägg och tittat på vad du grundar din kritik på så kvarstår i princip en sak, Mål 2005 och den enligt dig brist på halvårsvisa uppföljningar. Kan vi enas om att det är där du har din kärnkritik? Allt annat är mest en massa engelska citat och diverse påstenden om kejsarens kläder etc etc. Att du har fattat fel hur SAFF är uppbyggt och om hur beslut tas och vem som skickar in information till RF är något annat (jag ska snart upplysa dig om det, jag behöver bara kontrollera några fakta först).
Din manöver att lägga fokus på att det saknas halvårsvisa uppföljningar av Mål 2005 och din slutsats att föreningar därmed inte kan se vad pengarna används till och om SAFF är på rätt spår är intressant men faktiskt helt fel. Varje år hålls årsmöte, på detta årsmöte godkänner distrikten och superserieklubbarna föregående års verksamhet och bokslut. På samma möte fastställs även kommande års verksamhetsplan och budget av distrikten och superserieklubbarna. Att därmed säga att ingen utvärdering av verksamheten och hur pengarna använts är faktiskt helt enkelt fel.
Vem sitter på den högsta beslutandemakten i SAFF? Jag vet en sk retorisk fråga......
Jag har inte för avsikt att misskreditera dig, där har du läst fel och i upphetsningen över att någon uppmärksammar dig läst fel. Läs igen.
Vi hörs Mr Nobody
PS KGB, du är rolig du. Du kastar ur dig några frågor som skulle visa på att SAFF är ute och cyklar (har medlemsantalet ökat eller minskat etc etc) Jag gav dig svaren och då är det jag som radar upp exempel...... Ja du, förlåt att jag svarade på dina frågor. Om du läste mitt svar till Zev så borde du även ha läst att jag inte bryr mig om ifall Zev (eller du) kritiserar SAFF, Påven eller fan själv. Så din upphetsade inledning om att, snyft, ingen får kritisera SAFF är ännu roligare. Läste du överhuvudtaget mitt inlägg? eller gick du bara på tomgång? Om du hade läst det så hade du också kunnat se att jag inte uttryckte någon åsikt om SAFF och jag inte kommer att göra det. Jag på visade sakfel i en annan persons inlägg. Hur det kan bli ett försvar av SAFF och påhopp på dig är intressant och du får gärna utveckla det resonemanget. Såvitt jag vet har jag inte heller sagt jag är den som är upplyst i fotbollssverige, allt jag gjorde var att svara på dina frågor. Då svaren på dina frågor inte riktigt kan ge det stöd till din kritik som du så glatt framförde undrade jag om du skulle tänka över din slutsats.
Poängen är min vän att om man som du vill få fram en förändring så är det bra om de argument man för fram bygger på rätt fakta. Om de fakta man för fram för att bevisa sin tes inte är sanna då förlorar man i trovärdighet och det blir svårt att leda massorna. Vill du ha förändring, stå på, jag bryr mig inte. Om du kör med argument och fakta som stämmer så blir jag glad för då har du faktiskt lärt dig något och jag kan sova gott inatt eftersom jag ändrat en människa till det bättre. Om du fortsätter att köra med halvtaskiga argument som bygger på felaktigheter eller rena pajasuppgifter ja då kommer jag att ge dig tråkiga svar om hur det egentligen ser ut. Lev väl.
Slutligen rOlle Boll, Du har en uppfattning om att SAFF skall använda pengarna på ett annat sätt för att du tror att det får bättre effekt om de används annorlunda. Snyggt, inget dravel om att det minsann ser ut såhär eller sådär. Du har en åsikt och det får man ha, jag har ingen uppfattning i frågan. En fråga bara, om nu ökningen kommer av att skolturneringarna ökat (jag vet inte) är detta fel?
|
|
|
Post by rOlle Boll on Jun 22, 2005 12:30:06 GMT 1
Jag tror inte att problemet är att vi har ett landslag, eller att de spelar EM, WG, etc. Problemet är att man inte kommer ut med tillräckig info och inte jobbar på ett bättre sätt mot media. EM och WG är ju gyllene tillfällen att få bra med uppmärksamhet och man borde lyckas få med något inslag om sporten på sportnytt eller motsvarande i någon annan kanal. Frågan är bara, vem i landet bryr sig? Det är den frågan de olika mediaaktörerna ställer sig innan de publicerar något? Jag bryr mig massor, men du jag och 1000 till är för lite, dvs det är fel ände att börja i. Mr Nobody - Nej, jag är för skolturneringar (trodde det framgick). Bättre satsa landslagspengarna på skolturneringar och annan ungdomsidrott!!! Slutligen "Det var en morot för oss alla och nu är den släckt" - Roffe Z
|
|
|
Post by ghaa on Jun 22, 2005 15:40:30 GMT 1
Men hur orkar ni? Prova att ringa varann.
|
|
|
Post by Mr Nobody on Jun 22, 2005 17:31:28 GMT 1
Zev,
Du har återigen missuppfattat min ambition. Jag har för avsikt att visa att du bygger dina argument på fel fakta. Jag har ingen som helst ambition att utvärdera SAFF. Du har gjort det enkelt för dig, du har inte (såvitt jag kan se) kommit med ett enda konstruktivt förslag på vad eller hur SAFF ska göra något annorlunda och jag har gjort samma grundantagande.
Återigen, jag tänker inte ta ställning i frågan om SAFF är bra eller dåligt, jag tänker däremot titta på dina argument och din sakbakgrund. Varför jag inte för det direkt är därför att jag inte har en slutsats (som du har) utan jag tänker först läsa på lite, skaffa lite mer information och sedan tänkte jag komma med min slutsats. Inte som du hitta "fakta" eller läsa bibeln som fan själv för att hitta något som kan tänkas stödja min slutsats. Ber om ursäkt att det tar lite tid.....
Vi hörs Mr Nobody
ps om jag nu är signaturen förvånad, spelar det någon roll? Om jag inte är det förändrar det något? Vi gömmer oss båda bakom anonymiteten och vad är problemet?
rOlle Boll, jag förstod att du var för skolturneringar, det var inte min fråga. Min fråga var eftersom du skrev att man inte kunde luta sig mot siffrona som visade på ett uppsving eftersom det kunde vara skolturneringarna som låg bakom uppsvinget. Varför kan man inte ha tillförsikt till siffrorna även om de beror enbart på skolturneringarna? Är inte det bra? Om skolturneringarna är en succé och antalet lok-deltagare ökar så är väl allt bra? Det var min fråga, jag förstod inte varför uppsvinget blev mindre "bra" om det berodde på skolturneringar.
|
|
|
Post by KGB on Jun 22, 2005 19:19:47 GMT 1
En underbar argumenteringsteknik är att bemöta kombatanten med nervärderande kommentarer som t ex "Du är rolig du.." innan de egna argumenten framförs. Till den lyfter jag bara på hatten.
Jag läser, tyvärr, dina inlägg - och jag anser att du i de flesta fall har fel. Nåja, du kanske är duktig på att rada upp kalla fakta. Du verkar anse att varje fråga vi ställs inför i fotbollssverige kan svaras i svart eller vitt. Vi må ha lika många föreningar som tidigare - samtidigt är det i skrivandets stund enbart 30(!) föreningar i seriespel, och det verkar knappast bli fler. Vår pajkastning om antalet aktiva kan vi lämna därän - jag tror oavsett vad att vi ALLA anser att vi är för få som spelar denna underbara idrott.
Detta leder mig tillbaka till min kritik mot SAFF (som jag fört i tidagare forum). Jag har under min tid som aktiv spelare (ca 10 år) sett väldigt få kraftansträngningar för att gynna utvecklingen av sporten i Sverige. Och de som står ut har skett och sker i enskilda klubbar - UTAN att SAFF är inblandade.
Istället spenderas stora pengar till Landslag, AFAF resor, Styrelseresor, extra kanslisttjänst, etc. Visst ska vi ha ett slagkraftigt landslag idag, men är det inte minst lika viktigt att ha ett imorgon också. För att ha en spets behövs en bred bas, och det verkar SAFF ha missat fokus på. Målen är höga, orden är fina - öka antalet aktiva, föreningar, etc - men pengarna satsas inte här, tyvärr!
Visst mina åsikter är ytterst personliga, men de är också resultatet av att ha blivit dåligt behandlad av SAFF som spelare i klubblaget, juniorlandslaget, landslaget och t o m som en gång nominerad på en av "årets spelar på resp position". Därför anser jag mig förstå den frustration som finns på SAFF när det kommer till "groundservicen" inför ett EM på hemmaplan. Jag är ledsen, men jag kan tyvärr inte uppskatta ett förbund som gjort så lite för den idrott jag älskar - när den kunde gjort så mycket mer under mina ca 10 år.
Mr Nobody - jag läser dina inlägg men jag kan inte förstå dina åsikter. Jag, nästan, hoppas att du är engagerad i förbundet då det annars verkar sorgligt om dessa åsikter kan ha uppstått utanför SAFFs bastuklubb.
Till SAFF: "The future belongs to those who prepare for it today" Malcolm X
|
|
|
Post by Garry N on Jun 22, 2005 20:41:21 GMT 1
Det var inte helt lätt att följa med i detta topic inte....
Oavsett vem som har rätt eller som har fel, det finns många åsikter och idéer. Dessa kanske kan tas tillvara. Det har ju varit dåligt med rejäla diskussioner inom förbundet sedan "Acke" och "Stanke" tog sin Mats ur skolan. Ni som var med förr vet vad jag talar om.... förresten, inte utan att diskussionen här påminner lite.... herrarna kommer inte från Uppsala eller Lund??
Ni som sitter inne med åsikter och idéer, skicka gärna ett mail till valberedningen inför nästa år, dvs Hasse Persson, hop@delta.telenordia.se
Och ni som har förslag på regeländringar och tips, skicka dem till mig, Garry Nilsson som är regelnämndsordförande på garry.nilsson@amerikanskfotboll.com
|
|
|
Post by LeoBillgren on Jun 22, 2005 22:55:04 GMT 1
Hej,
Nej jag har inte tappat gnistan eller resignerat. Men det stämmer att jag numer oftast skriver om/inför matcher Chiefs spelar. Det har dock inte med att göra att jag inte längre har åsikter eller energi. Men jag känner att det inte leder till så mycket att lägga energi på att skriva inlägg om idéer osv på forumet - bättre att framföra dem där de faktiskt kan åstakomma något.
Exempelvis har jag skickat förslag till regelnämnden bland annat om öppet licensregister och införande av NCAA-overtime i oavgjorda seriematcher. Dessutom sitter jag med i SAFFs Tekniska Kommitté, vilket är ett bra forum för att framföra idéer och förslag.
MVH// Leo Billgren
|
|
|
Post by Zev Baharav on Jun 23, 2005 3:07:37 GMT 1
* Kerry Collins and Tiki Barber went to Italy for a vacation. While they were there, Collins couldn't stop eating the special Italian M&Ms. Everywhere they went, he'd break open another bag.
Then one day they were walking down a square and they spotted the pope. Collins said, "I'm going to try to go meet the pope." So he trotted off with his bag of M&Ms. Tiki watched as he followed the pope into a church and trip on a stair. The M&Ms went flying. As Collins was getting up, Tiki saw the pope come over to Collins and put his hand up in the air, down, then side to side. Collins got up and grabbed his M&Ms, and ran back to Tiki.
Tiki asked, "Hey, looks like the Pope gave you a blessing. What did he say."
(making motions with his hands like the Pope) "You...pick up the M&Ms...get your friend...and get the hell outta here."
Zev
|
|
|
Post by rOlle Boll on Jun 23, 2005 8:21:34 GMT 1
Zev, rOlle Boll, jag förstod att du var för skolturneringar, det var inte min fråga. Min fråga var eftersom du skrev att man inte kunde luta sig mot siffrona som visade på ett uppsving eftersom det kunde vara skolturneringarna som låg bakom uppsvinget. Varför kan man inte ha tillförsikt till siffrorna även om de beror enbart på skolturneringarna? Är inte det bra? Om skolturneringarna är en succé och antalet lok-deltagare ökar så är väl allt bra? Det var min fråga, jag förstod inte varför uppsvinget blev mindre "bra" om det berodde på skolturneringar. Då missförstod jag din kommentar. Då LOK siffran tidigare endast haft seriespelande juniorer i sig tidigare menar jag att det inte är jämförbart om det nu tillkommer en massa icke seriespelande eftersom dessa endast kommer att ge en marginell ökning av seriespelande juniorer. Ha, läs den utan att andas!!!!Därmed säger jag inte att skolturneringar är nys utan jag tror att det är ett av de bättre sätten att locka in juniorer i klubben. "Allt är inte guld som glimmar" - Kjell Hansson, kemilärareR. B.
|
|
|
Post by Mr Nobody on Jun 23, 2005 9:36:52 GMT 1
Zev,
För att du ska kunna fira midsommar i lugn och ro, jag är inte signaturen förvånad. Vad nu det spelar för roll. Ola Rask?? Tja, inte visste jag att det var du eller jag som skulle bedöma hans insatser som VD för ett privat aktiebolag? Jag trodde (och tror fortfarande) att det är upp till styrelsen i hans bolag att bedöma det. Vet inte om du menar att det var dåligt att han drivit kursgården som om det var hans egna familjeföretag under 20-30 år? Ägarna verkar ha uppskattat hans arbete tills i våras så något rätt måste han kanske ha gjort.....
KGB, Nu börjar det lossna... Du säger att jag har fel i mina inlägg, kan du vara snäll och visa var jag har fel? Jag har inte "velat anse" någonting, jag har bemött dina och Zevs felaktiga faktauppgifter. Ni slänger ur er diverse fakta som bevis och stöd för era slutsatser och allt jag har gjort är att ge dig några svar och visat på att Zev haft fel i sak.
Du gör om samma trick igen i ditt senaste inlägg, "en massa pengar spenderas på landslag, AFAF-resor, styrelseresor och extra kanslitjänst etc etc" En snabb titt på SAFFs budget för 2005, Landslag 600.000 kronor Kansli 770.000 kronor Det är en massa pengar, jag håller med. EFAF/IFAF resor 30.000 kronor Styrelsemöten 60.000 kronor Det är inte en massa pengar...inte ens en tiondel av vad de två första posterna kostar. Det sättet att bunta ihop olika saker för att få saker att se ut på ett annat sätt än vad det egentligen är osmakligt. Den bild du vill ge är att folk i SAFF spenderar pengar på resor och möten (och dessutom spenderas dessa pengar av människor som inte gör något....). Den bilden är osann. Om du anser att pengarna som satsas på landslag och kansli skall gå till något annat är det din ensak, jag lägger mig inte i det.
Och för dig också, nej jag är inte aktiv inom förbundet, om du nu med det menar att jag sitter i styrelsen eller i något teknisk kommitte eller regelnämnd. Sorgligt? Kanske det. Det är alltså bättre om vi förvanskar fakta och kastar oss in i diskussionen?
Ha ett underbart liv Mr Nobody
|
|
|
Post by Zev Baharav on Jun 23, 2005 15:01:31 GMT 1
"TRICKET" som KGB(gissar jag rätt?) möjligtvis kan lastas för är att en gång redan (2005-04-23) ha listat de budgetuppgifterna, samt gjort det antagandet att inte behöva lista de uppgifterna igen...
Zev
|
|
|
Post by KGB on Jun 23, 2005 16:04:28 GMT 1
Det är en farlig argumenteringstaktik att mena att 60 000kr är i sammanhanget lite pengar - vilket MR Nobody tycks anse. Jag vill släppa denna diskussion riktad på SAFFs ekonomiska läge (eftersom denna diskussion har tömts ut vid tidigare tillfälle) med att påpeka att dessa sk skitpengar - kan å andra sidan göra mycket för föreningar i nöd. Varför finns det idag inte en bättre organisation från SAFF sida att stötta mindre föreningar i deras till synes hopplösa kamp mot överlevnad. Vidare vill jag även påpeka för MR Nobody att det inte går att enbart fokusera på budgeten för i år utan även sätta denna i relation till tidigare resultat - såväl ekonomiska som verksamhetsmål. (Då förstår du min kritik till resekostnad för 2(!) personer till IFAF-möte i Mexiko 2004).
Jag tror att vad Zev och andra försöker påvisa (inklusive undertecknad) är att det inte finns enkla lösningar till de problem vi landet står inför. Däremot är det en stor kritik till handlingsförlamning som SAFF till synes verkar ha. Det händer för lite! Ni som kritiserar våra inlägg måste istället förstå att det växer en frustration i landet mot ett förbund som istället skall verka för vår idrotts bästa, och någonting måste ske. Jag tror inte i min vildaste fantasi att de som aktivt arbetar i SAFF vill på något sätt motarbeta utvecklingen - men jag tror att det går spöke i organisationen. Det behövs förändring i arbetsformer och rutiner. Det behövs mer diskussioner om fördelningen av pengarna. Det behövs mer närhet till de aktiva runt om landet.
I en idrott som blöder som aldrig förr - måste förbundet vara det som verkar snabbast och kraftfullast. Vi har idag en Superserie med 5(!) lag, där matcherna är alltför ojämna (enligt min åsikt pga överlägsen organisation hos SMM, CC och AJ). Vi har en division 1 i hela landet, som förvisso är spännande och intressant men skrattretande med tanke på de 4 division 2 serier som finns. Korpidrotter i småorter har mer intressanta seriesystem...
SAFF:Gör det enklare att spela amerikansk fotboll! Ge stöd till nystartade klubbar och föreningar i kris! Satsa mindre på landslaget och mer på juniorverksamheten! Satsa mindre på medial bevakning och mer på att skaffa mer aktiva spelare (som kommer leda till ökad bevakning). Lär av korpidrotten, lär av innebandyns tidiga utveckling.
Eldsjälar kommer och går men förbundet det består...tyvärr.
---Tänk den som kunde spela i Danmark istället...
|
|