|
Post by Zev Baharav on Jun 18, 2005 0:26:29 GMT 1
Låt oss säga att Idrottsförening X använder en träningsplan som de själva måste sköta... Alltså inte en kommunägd plan som kanske klipps av exvis skolvaktmästare...
"Nisse" åtar sig att göra klippning av gräsplanen för klubbens räkning(Nisse är med i klubben). Nisse´s jobb är således ideellt... MEN Nisse, istället för att ta gräsklipparen så tar Nisse en jordfräs och gör "klippningen" med... (Varför Nisse tar jordfräsen? Okunskap!)
Men inte skall vi kritisera Nisse för att planen nu ser ut som den gör!!! NISSE har ju jobbat IDEELLT! Och HÅRT dessutom! Att knuffa jordfräsen över hela planen måste nog ha varit väldigt jobbigt, jobbigare än om han hade kört gräsklippare... Desto mer beröm då åt Nisse, som jobbat hårt med fel sak...
Det är, i ett nötskal, försvaret för SAFF...; Att göra fel sak är helt OK, bara man jobbar ideellt med det... Och jobbar hårt dessutom, oj oj oj...
Zev
|
|
|
Post by Gammal i gemet on Jun 19, 2005 0:26:33 GMT 1
Det står väl mängder av personer i kö att ta över i SAFF!!!
Verkar vara ett lätt jobb, då många har ideer och synpunkter! Valberedningen har ju fått in massor med förslag varje år och massor anmäler sig som kandidater!
|
|
|
Post by KentA on Jun 19, 2005 14:23:53 GMT 1
Såg att det gick i alla fall en annons i Kvällsposten för EM idag. Såg helt OK ut
|
|
|
Post by 55 on Jun 19, 2005 20:06:09 GMT 1
Även annons i Sydsvenskan (Skånes största dagstidning) Vi ses där??!
|
|
|
Post by annan guest on Jun 20, 2005 10:50:24 GMT 1
Mr.88
Ok, jag får väl ta upp huvudet ur sanden... Ditt resonemang är helt enkelt... ja, skumt. Mycket skumt. Eller ska jag kanske säga: Foamy. Much foamy.
|
|
|
Post by lol on Jun 20, 2005 11:13:01 GMT 1
LOL!
|
|
|
Post by Mr Nobody on Jun 21, 2005 12:39:49 GMT 1
Zev,
Det kan ju vara så att du inte förstår all informationen du hittar på nätet,
Bidrag 1522 tkr är för 14 månader och 1300 tkr är för 12 månader....
Närmare bestämt 108.714 kr per månad jämfört med 108.333 kr per månad.
Du jobbar hårt som oberoende kritiker men det mesta av din sk fakta som du bygger din kritik på är helt enkelt felaktig. Upplägget, jag vet sanningen och alla andra vågar inte se sanningen blir lite roligt när du har fel i fakta...... Men det är kanske meningen?
Jag återkommer med fler felaktigheter i ditt faktaunderlag. Under tiden kan du skriva in några snajdiga kommentarer och några coola engelska meningar....
Ha ett underbart liv Mr Nobody
|
|
|
Post by Zev Baharav on Jun 21, 2005 13:26:38 GMT 1
...men det mesta av din sk fakta som du bygger din kritik på är helt enkelt felaktig... Mr Nobody, poängen är ju att källan för flertalet av faktauppgifterna är Officiella uppgifter... Några av vilka jag själv ifrågasätter..., vilket jag bl a gör i min kritik... Zev
|
|
|
Post by KGB on Jun 21, 2005 13:34:34 GMT 1
Det är ju sjukt att folk inte får kritisera förbundet - vad är detta? Påminner om gamla kommuniststater, där all kritik betalades med förnedring och alltför ofta med döden.
Det är EM i Sverige, och vem fan vet om detta?! Kommer ett par annonser räcka när de aktiva i Sverige knappt kan få tag i information? Är det bra för Sverige att knappt två veckor innan premiären att hemsidan är allt annat än komplett?
Och till ni som försvarar SAFF i alla väder:
Växer sporten? Aktiva? Klubbar? Har det mediala intresset ökat? Jobbar SAFF ideellt? Vem betalar?
/Publik på EM och förhoppningsvis inte ensam
|
|
|
Post by KGB on Jun 21, 2005 13:39:22 GMT 1
Självklart är det knappt två veckor OCH EN månad kvar till EM...
Skyller dock på bristfällig information som den jobbiga kritiker till SAFF jag är.
--- Stå på dig Zev i din kritik!
|
|
|
Post by Mr Nobody on Jun 21, 2005 17:15:08 GMT 1
Zev,
Du kör samma underbara resonemang som tidigare. Att det var så lätt att få igång dig trodde jag inte men kul att ha fel någon gång.
Jag tar det en gång till, Du kritiserar vissa saker hårt, tex "förbundet växer inte". Beviset är att RF-bidraget minskat. Som bevisföring använder du siffror som du inte förstår, dvs skillnaden på 14 månaders verksamhetsår och 12 månaders verksamhetsår.
I en vanlig diskussion så inser den som byggt ett resonemang på en felaktig faktauppgift att han/hon rimligen bör inse att slutsatsen då kanske är felaktig. (eftersom du giller liknelser skall jag ge dig en så att du kanske förstår, "du är har blivit fet eftersom vågen visar på 115 kg istället för normala 95kg. Men vågen visade fel, jag väger faktiskt bara 95 kg. Ok du är inte fet jag hade fel fakta". Du kör med resonemanget, skyll inte på mig att jag fick fel information, du är fortfarande fet!!
Din slutsats borde vara, hm om RF bidraget faktiskt inte minskar då kanske min slutsats att förbundet minskar inte är rätt. Men icke, du skriver som vanligt långa romaner och allt annat än sakfrågan och försöker få fokus att någon annan minsann (i detta fallet jag) är en sådan där SAFF älskare. Efter det kommer något ljushuvud är gapar om kommunisttider.....
Jag har inte uttrycky någon som helst åsikt om SAFF och tänker inte göra det heller. Jag har en klar avsikt att visa att dina argument är dåligt underbyggda och ofta bygger på rena sakfel. Jag har också för avsikt att få fram att din status som "sanningsägare som bara visar på fakta och missförhållanden" egentligen bara är en massa tyckanden. För mig får du gärna kritisera SAFF, Påven eller fan själv, jag bryr mig inte. Vad jag bryr mig om är personer som du som slänger ur sig några halvsanningar som "allla vet om men som ingen vågar säga" men där sanningen och fakta egentligen är något helt annat.
Jag vet att det är ett dödfött projekt eftersom du inte bryr dig om när "din fakta" är fel, slutsatserna är ändå samma, SAFF suger. Du får gärna tycka det, jag bryr mig inte, men jag bryr mig när besserwissrar som du totar ihop en massa goja och försöker få det till att det är sanningen.
Vi ses och hörs Mr Nobody
PS Fortsätt du att skriv balla inlägg på engelska, jag kommer att ägna mig åt vad du egentligen skrivit i sakfrågan. PS KGB, frågor som man kan få svar på rätt enkelt men jag antar att det är för jobbigt för dig att läsa SAFFs hemsida, RFs årsredovisning, gå på distriktsmöten eller SAFFs årsmöte eller ringa och fråga någon som vet. Det är ju alltid enklare att skrika rakt ut utan att fundera på vad som är sant eller ej. Din status som jobbig kritiker vinner nog en del på om du i varje fall tar upp frågor som är negativa eller jobbiga för SAFF......
Antalet föreningar, Vid invalet i RF 1992-52 föreningar, toppår 1994-59, bottenår 2000-47 idag 2004-52 Växer minskar antalet föreningar? Tja beror väl på vilken referens man har... Aktiva, LOK stöd deltagartillfällen, 02-84.000, 03-102.000. 04-120.000 Medlemmar, 02-6703, 04-6461 Minskar antalet aktiva? Eftersom medlemsbegreppet innefattar både aktiva (spelare) och passiva (din morsa som du lurat av en medlemsavgift) så är svaret vet ej. Lok-stödet tyder dock på att ungdomsverksamheten ökar. Mediala intresset, Beror på var du är. I Uppsala-nej minskat, I Östersund-ja ökat, Karlstad-ungefär samma. på riksplanet-ja ökat. Jobbar SAFF ideellt? Menar du folket i styrelsen så är svaret ja, de jobbar ideellt. Menar du domarutskott och tävlingsutskott är svaret samma sak, menar du landslagstränarna så får de en liten fin ersättning och menar du kanslisten så är hon betald. Menar du distrikten så är de lika ideella.
Vem betalar? Jag är ledsen men där förstod jag inte frågan....
Så, nu när du vet hur det ser ut kommer du att fundera på dina slutsatser? Nä, tänkte väl inte det. Det är ju enklare att gapa högt än att fundera.
|
|
|
Post by en annan on Jun 21, 2005 20:21:00 GMT 1
det intressanta är inte antalet föreningar, utan i stället antalet aktiva föreningar. I år finns det endast 30 aktiva föreningar i seriespelet för seniorer, varav 3 är B-lag (AJ, Gbg, CC). Då är inte lag som dragit sig ur seriespelet mitt i säsongen inräknade.
Summa sumarum: 27 aktiva seniorlag.
Hur såg det ut 1992 vid invalet till RF?
|
|
|
Post by KGB on Jun 21, 2005 22:05:49 GMT 1
Jag förstår fortfarande inte vissa personers inställning att oavsett vad dåligt som sker med fotbollen i Sverige så kan det ALDRIG vara fel på förbundet (ingen kritik mot enskilda personer inom SAFF!).
Det handlar inte om att bara stå och gapa, en vilja att synas och höras, eller för den delen verka viktig. Det är ytterst viktig, och tack vare ett sådant forum som detta, att folk kan få uttrycka sina åsikter. För Mr Nobody: oavsett vad så kan du aldrig kritisera mina åsikter, eftersom de är just detta - personliga åsikter!
Du radar om exempel om klubbar etc... Men är det bra att klubb efter klubb lämnar seriesystemet i en fart som gjort råttorna på regalskeppet Vasa avundsjuka, och detta inte bara i Division 2 utan även i det som ska vara en låst elit-division (Superserien)? Kan SAFF HELT friskriva sig denna utveckling? Är det ett bra betyg för SAFF att det än i skrivande stund finns fruktansvärt lite information om EM i sommar?
På tal om budget och annat, jag har i en annan tråd drivit diskussionen genom att tagit del av årsredovisning och budget - och där kritiserat de höga resekostnaderna och den utökade kanslisttjänsten. Så kom ALDRIG med dåliga påhopp MR Nobody om att du skulle vara den ende upplyste av oss alla stackare i fotbollssverige.
När kommer revolutionen - för ibland upplevs SAFF som en envälshärskare så långt från oss stackars spelare och tränare... Fy fan för dem som försöker tysta de som kristiserar.
Fortfarande jobbig kritiker
|
|
|
Post by LeoBillgren on Jun 21, 2005 22:34:10 GMT 1
Hmmm... Det känns som folk verkar ha ett väldigt svart/vitt synsätt på förbundet. Är det inte högst troligt, till och med sannolikt, att SAFF både gör bra, dåliga och mediokra saker?
Kan man inte tänka sig att det är ok att tycka att SAFF gör vissa saker bra, utan att man för den skull är en blåögd SAFF-kramare?
Naturligtvis ska man också kunna kritisera sånt man tycker SAFF gör dåligt utan att bli stigmatiserad som en som bara letar fel och skyller allt ont i vår sport på SAFF.
Jag tycker det är tråkigt att diskutionen blir så polariserad och prestigeladdad att väldigt lite konstruktivt sägs. Med så skarpa skribenter som vi har ovan i denna tråd så tror jag det skulle kunna bli mycket intressant om alla tog ett par steg in mot mitten i åsikts-spektrat.
MVH// Leo Billgren
P.S. Blir lite nyfiken på vem citat-maskinen Zev är, men jag har en teori... D.S.
|
|
|
Post by Bokfrlagschefen on Jun 21, 2005 23:36:25 GMT 1
Herre min gud!
Zev Brabraham du har talang!
Jag jobbar på ett bokförlag dom heter Alfabeta Bokförlag. Vi har sett dina tidigare verk och vi är mycket imponerade!
Vi har en vision! "101 Skäl Att Hata SAFF" Behöver jag säga mer?? Jag ser kilometerlånga köer till bokhandeln framför mig!
Självklart ska vi också lansera boken till amerika! Bara för dig! Och eftersom den blir på engelska så kan du säkert klämma in några extra skäl också, kanske en nolla till eller så... - "1001 Reasons To Hate SAFF"
Vi ser fram emot att arbeta med en författare av din kaliber!
Ring Lennart på nummer: -------------------
|
|