|
Post by Hmmm on Jul 20, 2005 16:42:03 GMT 1
OK...frågan är, vem ska betala för detta qb camp?
Sedan tror jag att det är mer som spelar in än hur bra man spelar hemma i sverigen...i div1.
Visst det finns ett gäng bra qb's i de lägre divisionerna och i de andra superserielagen. Men det är lite andra förhållanden man ställs inför vid en World Games match inför 16 000 åskådare.
Haraldsson har, inte nog med att han idag är den bästa qb'n i sverige, otroligt mycket mer erfarenhet av internationellt spel inför mycket publik än alla andra bra qb's i sverige.
De som kommer närmast den erfarenheten är Johan Larsson och Håkan Eriksson. Jag gissar att det var därför Håkan blev uttagen. Det är väldig skillnad mellan att prestera hemma i sverige inför 200 pers mot att prestera utomlands inför flera tusen åskådare när du inte hör ett skit ute på planen.
Jag tror att om man hade hållt fast vid den playbook som man körde hela förra året, när man vann, så hade slutresultatet sett helt annorlunda ut.
Att byta ut playbooken ett par dagar innan lägret utan att varken OC eller starting QB är med på det hela är skandal! Varför laga något som inte är trasigt??
Det är min åsikt.
|
|
|
Post by pms on Jul 20, 2005 18:07:26 GMT 1
jag tar då hellre en div1 qb, ÄN en kille som spelar WR i div1, och en kille som inte lirat alls i år, spelar man inte qb på ett tag blir reads o liknande ganska oskarpa, och spelar man WR i ett div 1lag(om vi nu absolut måste ha ss spelare)lär de förtvina ganska snabbt, håkan bråkan har inte spelat qb i ss sen 2003, och det året var nog hans sämsta som starter
det är min åsikt
|
|
|
Post by Quarterback camp on Jul 20, 2005 18:07:33 GMT 1
Frågan har besvarats tidigare i disskutionen. De intresserade Quarterbacks och respektive lag betalar avgiften.
*Som spelare så är man nog väldigt angelägen att ge sig kast med de bästa för att bevisa något och även kolla vilken nivå man ligger på. Där med så tror jag det inte är någon som tvekar på att betala.
*Som klubb så är man nog väldigt angelägen att skicka ut sin Quarterback på camp för att utvecklas, och denne får erfarenhet att ta med sig tillbaka till klubblaget.
Och nu kom det yttligare ett "svar" i klass med. "Haraldsson har gjort detta ett tag, så utanför honom så finns det ingen som skulle klara det hela" Vad händer när denne slutar ? Ska vi då börja om från början för att få upp någon med rutin ?
Haraldsson är en självklar starter. Det är ingen som vill se honom utbytt. Det folk stör sig på är dels de backups han har och sedan bara lämnat framtiden till slumpen. Och för det andra så är det alla dumma kommentarer om att ingen annan skulle ha en chans, när fakta kvarstår att ingen inom organisationen har brytt sig om att agera utefter hur en ledning till ett Landslag ska agera. D v s ta sig en tankeställare och se bortom skygglapparna och den rosa bubbla man lever i.
Så.. frågan kvarstår. Varför inte ? Vad är det som är så katastrofalt fel med att ha ett utvecklande camp ? Om folk som är uttagna som backups rättmäktigt bör vara där, så kommer de att ha den platsen även efter ett camp. Slut.
|
|
|
Post by edit on Jul 20, 2005 18:09:27 GMT 1
edit: "..och sedan att de bara lämnat"
|
|
|
Post by nfl on Jul 20, 2005 18:20:14 GMT 1
haraldsson född 80, eriksson 76 blidqvist 74
dåligt exempel kommer nu, men i nfl har man ofta yngre backups som får se o lära
|
|
|
Post by Aaa on Jul 20, 2005 19:28:34 GMT 1
Precis. Dags att klippa vänskapsbanden och börja se på det hela realistiskt.
|
|
|
Post by JT on Jul 21, 2005 12:25:35 GMT 1
Är man verkligen förgamal för att vara Backup QB i Senior landslaget när man bara är 28 år???
|
|
|
Post by JT on Jul 21, 2005 12:27:18 GMT 1
Är man verkligen förgamal för att vara Backup QB i Senior landslaget när man bara är 29 år???
|
|
|
Post by Nej on Jul 21, 2005 12:30:59 GMT 1
Nej. Men man bör titta framåt i tiden och kasta upp en renodlad Qb som får ta del av den erfarenhet och kunskap Haraldsson besitter.
Men åter till frågan. Varför inte ett camp?
|
|
jpt79
Bänkvärmare
|
Post by jpt79 on Jul 21, 2005 12:44:53 GMT 1
Där var ju ett camp förra året (står skrivet omdet för nån sida sen) där QB's inför EM plockades ut! Kanske är det dax för ett nytt camp efter EM. Jag ska faktiskt erkänna att jag inte har den blekaste aning om vem Haraldsson är eller vad han kan eller vad han har att lära ut! Men om han är så jätte duktig så kan han ju börja med att lära upp sina bakups, som enligt vissa i detta forumet inte borde va QB's.
|
|
|
Post by Jeppe on Jul 21, 2005 12:48:27 GMT 1
Camp vore bra men varför inte ta det steget längre. Starta ett utvecklingsprogram för svenska QBs och deras coacher. På detta vis skulle "hela fotbollssverige" få nytta av det inte bara Landslaget. Ta hit en duktigt instruktör från amerika med jämna intervall och låt honom även vara en del av landslagens staber. Vi skulle kunna öka nivån på QBs i hela landet och få ett bra underlag att ta ut rätt landslagsspelare. Om vi vill att sporten skall utvecklas måste QB nivån höjas. Gör det möjligt att på ett billigt (för klubbarna) och enkelt sätt utveckla QBs och coacher. SAFF får stå för notan.
|
|
jpt79
Bänkvärmare
|
Post by jpt79 on Jul 21, 2005 13:02:53 GMT 1
Tror det blir lite svårt att övertala SAFF till att ta den notan!
|
|
|
Post by backups on Jul 21, 2005 13:37:07 GMT 1
cj haraldsson är SMM qb, han har startat några matcher för dem i år och startade hela förra året, han är sveriges bästa renodlade passer
håkan eriksson är en WR i Tyresö(div1) som varit på college(minnesota crookston) , han har varit deltids starter för tyresö under deras superserieår, håkan har gång på gång fått chansen i landslaget utan att leverera riktigt 100% därför tycker folk att det är konstigt att han fortfarande får chansen då han 2004 bytte pos till WR
kim blidqvist är WR i gbg? vet inte om han spelat nått i år, men han spelade qb för giants fram tills förra året, han var under sin storhetstid sveriges bästa renodlade passer, men jag personligen tycker inte man behöver en 31 årig 3rd string qb
|
|
|
Post by QB on Jul 21, 2005 13:52:24 GMT 1
Det finns ett antal duktiga unga QBs på gång i Sverige. Ingen av dem är dock i närheten av landslagsklass.
Haraldsson är duktig. Håkan Eriksson har mycket internationell erfarenhet och passar därför väl in i rollen som backup QB (han har fortfarande armen för att göra jobbet). Vem ska man plocka in som trea? Bra fråga. Eftersom det här gäller EM ska bäste man in, oavsett ålder. Man ska inte ta in någon för att se och lära, det gör man till träningsmatcher. Kim B är coachernas val efter lägret i vintras och tydligen efter träningarna inför World games.
Nåja, inom ett par tre år har vi säkert flera QBs som vill starta i landslaget.
QB clinics tror jag behövs, helst ett par om året, då jag tror att kunskapen om den svåraste positionen på planen är dålig ute bland klubbarna. Dessa bör hållas regionalt. Jag tror STAFF höll i en för ett par månader sedan.
Sedan att låta SAFF ta notan eller inte för en QB clinic. SAFF är inte ett bolag med vinstintresse, utan ett förbund som ska spendera samtliga medel utifrån vad som mest gagnar sporten. Sedan om SAFF satsar dessa medel på rätt saker det är en väsentlig fråga. Om man ej anser så bör man försöka göra något åt det aktivt, exempelvis genom att skriva motioner el likn.
|
|
jpt79
Bänkvärmare
|
Post by jpt79 on Jul 21, 2005 13:59:55 GMT 1
Att vara en ren odlad passer är inte något som gör dig till den bästa QB'n. Visst måste man kunna passa bollen, men man måste även kunna springa med den om nu OL skulle spricka.. Dessutom måste du kunna leda laget.. Leda laget skulle jag nog prioritera framför en renodlad passer.
Jag har spelat ett antal år tillsammans med Håkan, och han är nog den bästa QB'n jag spelat med, en av dom bästa ledarna jag spelat med. Jag har tyvärr inte sett så många landslags matcher, men dom jag har sett så spela han bra! Tyvärr så plocka ju TRC in Amerikanska QBs så han fick inte så mycke spel tid där.
(Undrar var Hararldsson har all sin kunskap och erfarenhet)
|
|