|
Post by MathiasHolmgren on Jul 18, 2005 13:00:07 GMT 1
För er som erfterlyser någon form av uttagningsläger till landslaget för QBs så kan det vara bra att veta att detta faktiskt gjordes vintern-våren 2004. De QBs som gjorde bra ifrån sig där är de man sedan satsade på under 2004 och sedan byggt vidare med inför EM-året 2005.
Processen uttagning, utveckling och matchning av QBs tar sin tid på alla nivåer. Målet denna gång var just EM 2005. Detta gäller många positioner, men på just QB-positionen måste man våga välja ett par spelare och sedan ge dem förtroendet. Det ansvar och ledarskap som krävs för att lyckas som QB kräver att man gör på detta sätt.
Man kan tycka vad man vill om landslagsuttagningar, men jag tycker att man ska komma ihåg ett par saker innan man rusar iväg och kritiserar landslagets coacher.
Syftet med att ha ett landslag är inte att rättvist ranka alla svenska spelare från 1-20 per position, vilket vissa verkar tro. Syftet är i första hand att hitta 11 starters på båda sidor av bollen som fungerar tillsammans samt kapabla backups till resp position. Det är dessa spelare du vinner och förlorar med. Att sedan hitta någon som kan spela tredje string och samtidigt leverera någon form av unikt värde totalt sett är ditt andrahandsmål. Det är här du lägger ditt fokus som coach när du tar ut ett landslag.
Att lägga tid och energi på att tex bedöma vem som "förtjänar" att rankas eller kallas som 6:a eller 7:a på en position, tex QB, är inte speciellt intressant under ett EM-år. Eller uttryckt på ett annat sätt, landslaget är inte någon slags svensk Pro Bowl.
Med detta sagt kan man naturligtvis ha olika uppfattningar om vem som är etta och tvåa, det är en annan femma.
Mathias Holmgren QB-coach seniorlandslaget 2004
|
|
|
Post by Hyfsat insatt on Jul 18, 2005 21:40:46 GMT 1
För er som erfterlyser någon form av uttagningsläger till landslaget för QBs så kan det vara bra att veta att detta faktiskt gjordes vintern-våren 2004. De QBs som gjorde bra ifrån sig där är de man sedan satsade på under 2004 och sedan byggt vidare med inför EM-året 2005. Intressant att veta, kan vara att de som var inbjudna till det lägret var enbart QBs från superserielagen och de som spelade i J-landslaget. Det som har diskuterats här är ett mer öppet camp för de som vill utvecklas och för de som tror att de kanske har en chans att ta en plats i landslaget. Som seriesystemet och sporten ser ut i dag är det ingenting som säger att de bästa svenska QBarna spelar i superserien.
|
|
|
Post by Orkar on Jul 19, 2005 8:54:55 GMT 1
Det finns spelare från div I kallade (griffins QB,håkan e tex) men annars har du helt fel i ditt påstående att det skulle finnas bättre qbs i sverige än de som är kallade.Sanningen är att det inte finns fler bra qbs just nu.De bästa har du nu i landslaget.
|
|
|
Post by Ches on Jul 19, 2005 9:47:44 GMT 1
Sanningen är att det inte finns fler bra qbs just nu. Vems sanning är det? Bara för att det är din åsikt betyder det inte att det är sant lilla vän.
|
|
|
Post by fumbled snap on Jul 19, 2005 11:07:06 GMT 1
har sett håkan spela under hans"glory days" och nu som wr, håkan må ha en bra arm, men få qb´s går under totalt under press som honom, samt att han besitter kraftigt below average mobility
det finns ett antal qb´s i div1 som är bättre än håkan tom när han var som "bäst" , sen vet jag inte om det är så att håkan blir en helt annan spelare när landslagsdräkten åker på, det låter jag vara osagt
|
|
|
Post by Hyfsat insatt on Jul 19, 2005 13:08:00 GMT 1
Det finns spelare från div I kallade (griffins QB,håkan e tex) men annars har du helt fel i ditt påstående att det skulle finnas bättre qbs i sverige än de som är kallade.Sanningen är att det inte finns fler bra qbs just nu.De bästa har du nu i landslaget. När du skriver "de som är kallade" menar du då till landslaget, eller till det camp som diskuterades ovan? Vad har du för stöd för ditt uttalande att det inte finns bättre QBs än de som är kallade? Jag tvivlar på att du har sett särskilt många och jag är övertygad om att du inte har sett någon både på träning och match, vilket är det som krävs för att kunna göra någon riktigt trovärdig bedömning. Hur som helst, poängen är den att det är bara om man ser till att ha riktiga, öppna QB Camps för alla lagen i seriespel, först då kan man vara säker på att man har plockat ut de bästa i Sverige. Förutom de framsteg alla QBs på lägret troligen skulle göra, skulle du dessutom slippa den här typen av diskussioner.
|
|
|
Post by Orkar on Jul 19, 2005 13:29:43 GMT 1
Hyfsatt insatt och Ches! Ni verkar ha sett massor av fotboll i år. Lilla mig har endast sett 12 superseriematcher i år samt 18 div I o två div 3. (en i södra, en i västra och en i östra).Men såklart så finns era landslagsmässiga QBs i div 2 norra . Så ni har alldeles rätt att de bästa kanske inte är kallade ;D. Vad som däremot framkommer i era inlägg är att ni inte verkar kunna hur det fungerar med Qbs uttagningar i Sverige . Vet inte om ni coachar eller om ni är två sårade spelare som aldrig får nån chans (enligt er själva) ;D. Om ni är coacher:börja gå på utbildningar så att ni lär känna folk som kan lära er football . Sveriges bäste qb just nu är Carl-Johan Haraldsson. Killarna som kallas till landslaget och juniorlandslaget är dem som kommer efter. Utöver dem : NADA
|
|
|
Post by orkar on Jul 19, 2005 13:31:08 GMT 1
3 matcher i div II .....
|
|
|
Post by Hyfsat insatt on Jul 19, 2005 18:29:53 GMT 1
Till "Orkar"
För det första: Det är väldigt kul att det finns folk som är så pass intresserade av sporten att de går och ser så många matcher som du gör. Jag hoppas att fler ska börja göra det.
För det andra: Jag anser inte att man kan avgöra hur pass bra en QB är, eller har potential att bli, utifrån en, eller ett par matcher. Dels har jag svårt att tro att du koncentrerar dig helt på QB-positionen när du tittar på matcher, dels finns det så mycket annat som påverkar hur bra en QB ser ut att vara - O-line, RBs, Receivers, TEs och inte minst motstånd. Dessutom påverkar playcalling och dagsform. Alla kan ha en bra resp. dålig dag.
Det är därför jag tycker att ett mer öppet nationellt camp (gärna över flera dagar) är bästa lösningen.
Sedan kan väl du som vet exakt hur uttagningen av QBs går till beskriva den processen? Det är väl mer konstruktivt än att bara tvärsäkert säga att andra inte har en aning om hur den ser ut?
|
|
|
Post by fattig on Jul 19, 2005 19:20:46 GMT 1
hur fan har du råd att åka på alla matcher runt i landet, eller finns svenska matcher på pontel nuförtiden?
|
|
|
Post by Coach Olofsson on Jul 19, 2005 20:30:28 GMT 1
saken är den att en qb eller vilken position som helst kan vara otroligt mycket bättre vid en så liten klassskillnad som toppen av div1 och botten av ss...........i ett EM är tempot högre än toppen av SS...så där måste man ha en Qb som klarar av tempot(som tex cj). En utomordentlig Qb i superettan kan bli mycket sämre vid en mindre tempoökning i spelet.
Dock finns det ju spelare som har spelat SS i div1 men många av dem är också kallade.
|
|
|
Post by tony rice on Jul 19, 2005 21:14:51 GMT 1
jo jag hajjar det resonemanget, men vart finns logiken bakom att kalla en div1 Wr som knappt var starter som qb under sina glansdagar i ss, han blev ju alltid petad av amerikaner, han har ju fler starts som qb i landslaget än klubblagen han spelat i
|
|
|
Post by Garry N on Jul 19, 2005 21:56:37 GMT 1
Det kan ju vara så att man vill ha en kille mer rejäl arm också, för att ta till vid behov.
Jag har sett Håkan både som lovande, som starter, som backup och även som receiver. De flesta vet hans svagheter och hans styrka. Håkan har en utmärkt arm de gånger en linje ger honom tid, en arm som är bättre än samtliga QB's som vi möjligen kan plocka fram i nuläget, undantaget möjligen mr Blundon de dagar han vill och orkar.
Jag skulle inte ha det minsta emot att ha en sån kille som backup i ett läge då jag behövde chansa med "långa bollar på Bengt". Visst, jag tycker C-J tveklöst är vår starter nu, men jag förstår inte denna enorma sågning och motvilja mot Håkan. Dessutom är han en mycket trevlig kille med distans till det mesta han gör, och säkert den första att erkänna att han inte är en QB som tar yards på marken. (Även om jag faktiskt sett det hända också).
Och att Håkan blev petad som starter i Tyresö berodde på att man valde mycket duktiga amerikanska killar. Hade Carlstad haft samma tur nu (eller skicklighet) som TRC hade då, kunde Superserien varit intressant.
|
|
|
Post by Quarterback camp on Jul 20, 2005 10:38:25 GMT 1
Det är väll detta tänkande som gör att sporten hålls kvar på korpnivå. "Det finns ingen bättre, så vi kör på rutin och tar framtiden som den kommer. " Även fast jag till 100 % vet att folk inte har kollat efter andra alternativ utanför skygglapparna.
Ingen famåtanda att vilja utveckla!
Jag förstår inte riktigt resonemanget över varför folk är så in i norden emot ett öppet QB camp? Även om samma folk som tagit en plats i Landslaget nu, skulle knipa samma platser efter ett öppet camp. Så är det utvecklingen av QB´s och sporten i sig som är det intressanta.
Och detta med att ta med någon för att kasta "långa bollar på bengt" ? Hur jävla mycket amatör får man bli om man tänker så vid val av spelare. *BANG*. Gud förbjude, men CJ fick en knäskada. Låt oss kasta in hans backup, en rostig QB med väldigt lite matchträning att kasta långa bollar i vårat Landslag !? Förstår inte resonemanget för fem öre!?
Jag har följt denna disskution ett tag och allt jag ser är: "finns ingen bättre" - "ni vet inte hur det går till" - "SS är bättre än allt, därmed finns inga bra spelare i övriga divisioner" - "ingen förutom CJ kommer att klara av tempot" bla bla bla.
Många svar men inget av dem på frågan: "Varför bör vi INTE ha ett öppet nationellt QB camp inför Landslagsuttagningen ?"
|
|
|
Post by Coach Olofsson on Jul 20, 2005 16:32:28 GMT 1
finns säkert många som kalrar tempot, doch finns inte chansen för dessa att visa det, därav av valet av qb:s som man vet vad dom går för.
Det enda rätta är att ha ett QB camp.....men den här diskussioen började när worldgames rostern var satt...och de är lite sent inför em att ha ett camp....
men för att fästa blickarna mot framtiden.....så behövs uttagningsläger.
|
|