|
Post by instmmer on Jun 26, 2006 5:57:33 GMT 1
När man kan gå som rookie in i en sport och direkt få spela i ett ss-lag så talar det bara om att bor man i rätt stad så kan man spela i superserien. Det hela börjar lukta lite när folk som knappt tränar kan gå in och bli nominerade till mvp:s i högsta serien. Då faller påståenden som att det är så mycket hårdare i SS. Därimot så finns det spelare i div.2 som toksatsar och kör järnet både på gymmet och på plan, extra löpass med mera. Så jag vill än så länge reservera mig själv från att säga att de bästa spelarna är spelare från superserien då det även finns bra spelare i de lägre divisonerna. Än så länge så avgörs det hela mer av var men bor, studerar eller jobbar. Skulle alldrig byta en fast inkomst på 25-30 tusen mot en lägre inkomstkälla och därpå dra upp rötter och packa ihop familj för att spela 3 säsonger i ett wanabielag. Så är läget och jag tror att alla vet att det är så. Sen finns det alltid någon rabiat fan som verkligen tror att han kommer att bli det värsta som finns med miljonkontrakt och en massa guld och bling bling. 5 brudar, 17 bilar och nattiskompis med Hugh Hefner. Ett fett sponsorskontrakt med reebook. Fixar han det så visar det bara undantaget som bekräftar regeln. Man måste no därimot spela i SS för att kunna ta sig ut i europa och därifrån ta sig vidare men deg klass. Men det är ju det vi ska ändra på. Om x- antal år när vi har 50.000 aktiva och tv-sända div 1 matcher. Då blir det en viss konkurens om platserna och då kan man troligtvis inte bli plockad från gymmet ena veckan för att i nästa bli kallad en av dom bästa i sverige. Just nu känns det lite som ett hån mot de som verkligen satsar. Kul att få vara med i diskussionen. Mina nomineringar väntar jag med till slutet av säsongen när jag sett alla lag. Jag håller med. Jag tror samtliga lag i Västra har några spelare som lätt skulle platsa i SS. Många spelare i Borås håller ju SS-klass, tom i S/L finns spelare som skulle platsa i SS.
|
|
|
Post by WR on Jun 26, 2006 20:06:29 GMT 1
Skulle va kul å se vad ett TOPPAT division 2 gäng västra, östra, norra och södra skulle ha att ge i SS.
Tror nog att om man tog ut de bästa från alla respektive positioner av alla div. 2 lag skulle nog det laget kunna spela jämnt/vinna mot alla SS-lag... kanske inte SMM men övriga säkerligen.
Eller?
|
|
|
Post by Klirr on Jun 26, 2006 20:35:12 GMT 1
Njo
Om dom fick träna in ett system i 2 månader ....men inte bara genom att slänga ihop dem....
|
|
|
Post by Banarne on Jun 26, 2006 20:36:38 GMT 1
Nej. Hur roligt det än kan vara att tro det så skulle det inte bli så, den individuella skickligheten i div 2 är inte så bra beroende på dåligt motstånd. Skillspelare finns det en del bra i div 2. Stora problemet är dock linjemännen som både i Div1 och 2 överlag är feta och otränade. Nu påstår jag inte att alla linjemän i SS är atleter/gymmonster men de flesta har satt sin fot i ett gym vid något tillfälle iaf. Exemplet CC - DIF, AJ - DIF har har kommit upp tidigare, där fick DIF stryk framförallt på linjerna. Av samma anledning skulle inte distriktslag från Div 2 ha något att komma med mot SS lag.
|
|
hehe
Bänkvärmare
|
Post by hehe on Jun 28, 2006 18:11:13 GMT 1
hehehe vad gäller duktiga linjespelare så finns i division 2 just nu t.ex. Håkansson - Sveriges bästa linjespelare -03 om jag inte minns fel. +många gymmonster. Rhinos har, Lugi har nån, Halmstad, Luleå ja vem vet? och östra med. Tror nog inte toppade linjer från division 2 skulle bli så skabbiga trots allt (utifrån att dom fick spela ihop sig)
|
|
|
Post by plocka on Jun 28, 2006 20:14:06 GMT 1
kunde ss lagen bidra med mer och plocka upp dom talangerna som nu spelar div 1 och 2 skulle det nog bli en skaplig skillnad på nivån i högsta serien, men det handlar ju fortfarande, som vanligt om pengar. Tänk en eller två personer från varje ss lag som arbetade med att åka och titta på div 1 och 2 matcher. Och sen verkligen kunna erbjuda "talangerna" något som gör det värt att flytta familjen och byta jobb. Vi är inte där men jag hoppas det blir så.
|
|
|
Post by nejnej on Jun 28, 2006 20:30:39 GMT 1
Borås har inga Linemen som håller SS klass, enda spelaren i det laget som hör hemma i ss är Tommie Andersson...
|
|
|
Post by Puppet master on Jun 28, 2006 22:22:00 GMT 1
Borås har inga Linemen som håller SS klass, enda spelaren i det laget som hör hemma i ss är Tommie Andersson... Adam Bengtsson LB och Mats Albinsson Rb Är två killar som skulle kunna ta plats i vilket lag som helst. Eller åtminstånde konkurera om dom. Sven Lindquist DE är en gammal SS-spelare då örebro var med och lirade i högsta. Saknar farten men har det i kroppen. Alexander Fransson OL/DL är ytterligare en kille som har dominerat allt som ställts framför honnom. Man tar hinnom inte själv helt enkelt. Anledningarna till att dom här killarna spelar där dom spelar är troligtvis utbildning, jobb osv. Dom hör inte hemma i division 2 åtminstånde.
|
|
|
Post by oblockad on Jun 28, 2006 22:27:58 GMT 1
Har sett Mats Albinsson spela, han har inte direkt sån kvickhet som en riktigt bra svensk RB har, men i div2 är han säkert bra, alla ss lag tar ju emot i princip vadsomhelst sen om killarna startar är en annan sak. Lb positionen är det ganska stor konkurrens i Sverige om och det finns en hel del killar som är bra på att lira LB, i superserien blir man blockad, inte alltid man blir det i div2...
|
|
|
Post by New season on Feb 18, 2007 13:57:10 GMT 1
Ny säsong, dax att återuppta diskussionerna om bästa spelarna i västra nu - nu när inte Marvels är kvar och Karlskoga har tappat några av sina stjärn-spelare så öppnar det upp för andra namn.
Positioner,
QB, vem e bäst i västra? Line? DB? WR? RB? LB? K?
|
|
|
Post by allstar on Feb 18, 2007 15:02:05 GMT 1
QB:Tommie Andersson BR om han spelar, annars Tony Ellner CC b RB:Roger Nilsson BR WR:Per Sjödin CW OL:Hans Gunnarsson CW DL: LB: DB:
|
|
|
Post by DL on Feb 18, 2007 21:23:10 GMT 1
Vilka defense-spelare finns det som e bra i västra då?
Westholm e väl en rätt bra FS i CW, Sylvain Lundberg e en bra SS i Borås hmmm dom enda secondary-spelarna jag kommer på... hur ser DL ut anars i västra?
någon bra?
på tal om de, linebackers, finns det inga grymma där?
|
|
|
Post by hasseb on Feb 21, 2007 11:36:45 GMT 1
Defensivt i Västra.... Hmm.... Enligt mitt tycke så är läget som så här: - "Hemmablind" kanske men Dahlin är grym på DL i CW, det kan ingen säga ngt om, blir intressant att se om CW ställer upp med 3-manna linje med Dalle i mitten. Mauro skötte sig helt OK förra året i BR. - Bland LBs är det lite svårare att hitta ngn "stand-out", men det skulle vara MLB i JH förra året som åtminstone JAG tycker håller SS-klass. Kommer inte på vad han heter men bra öga, spelförståelse och snabb till bollen gjorde honom till förmodligen den svåraste LBn i Västra förra året. - DBs... Ja - glamouren är nog större här än vad kvaliteten är men om man ska nämna någon är det väl Lundberg i BR. Fredrik "Televinken" Westholm i CW är helt OK när han ställer upp som DB, men kan lätt gå bort sig. Blir intressant att se när CC ställer upp sitt lag om det är någon "gammal räv", som Lindgren eller Kula, som ställer upp i det defensiva bakfältet. Only time will tell.
|
|
|
Post by nyfiken on Feb 21, 2007 22:33:29 GMT 1
Finns det nån dold talang i typ Lakers hade vart kul å veta...
vem vet, det kanske föds en ny Emmitt Smith i Lidköping som bara sitter fast i ett lag med ... eller ja ni vet va ja menar..
nån ni vill lyfta fram Skövde/Lidköping?
|
|
|
Post by P on Feb 22, 2007 13:46:21 GMT 1
Finns det nån dold talang i typ Lakers hade vart kul å veta... All talang i S/L Lakers är väl dold! ;-)
|
|