|
Post by Keven on Dec 14, 2005 19:30:16 GMT 1
Thanks for the help. I've been here a while but still do not under stand this swedish stuff to well. Like the differance between a mile and a mil I just know that it is a long, long way to travel to play a 3 hour football game. Keven
|
|
|
Post by LOL on Dec 14, 2005 23:01:31 GMT 1
You americans..... This "swedish stuff"... Yeah, it must be real hard to figure out that a mile is about 1,6 kilometers (you know, the rest of the world figured that out 100 years ago...). 1 mil is 10 km. I'll check back in about 5 years and maby you got it by then...
|
|
|
Post by Divisioner on Dec 14, 2005 23:09:52 GMT 1
Det bästa förslaget jag hört hittills är att köra 3 konferenser med tre lag i varje, men jag håller jag inte med JO Sivtoft om att man bör lista alla lag i en tabell. Jag tycker det blir klart mycket tydligare om man har tre tabeller - Div1 Norra, Div1 Östra och Div1 Västra. Vem vet, om någon sässong kanske det även finns utrymme för Div1 Södra. En del kanske tycker det låter som en tillbakagång till ett tidigare system, men den stora skillnaden är att man möter lagen från de andra konferenserna. Personligen skulle jag inte ha något emot att man skapade ett system mer likt det man använder i NFL, där man spelar ett bestämt antal (typ 10-12) matcher varje sässong, men där det inte är absolut nödvändigt att man möter alla andra lag under varje sässong. Det viktiga är att man försöker se till att lagen inom varje division möter någorlunda likvärdiga lag utanför den egna divisionen. Fördelen med det här systemet är att man kan garantera varje lag ett visst antal matcher varje sässong och att det blir tydligare för alla lagen hur man ligger till jämfört med övriga lag i Sverige. Om man aldrig möter lag utanför det egna området är det svårt att se hur man ligger till jämfört med hela Sverige.
|
|
|
Post by Till LOL on Dec 14, 2005 23:18:58 GMT 1
I'll give you ten seconds to answer this:
How long is 1 km in miles?
You didn't get it??? Strange... The rest of the world figured that out 100 years ago... Why don't you get back to me in 5 years and tell me the answer, though I doubt you've got it by then.
(I'm not Keven by the way, I just don't care much for jerks like you)
|
|
|
Post by JO Sivtoft on Dec 15, 2005 8:10:09 GMT 1
Jämtland eller Westerbotten, här nerifrån är det samma sak :-)
Skämt o sido, givetvis är det Westerbotten och inte Jämtland som spelar i Superettan. Ibland blir det fel och då får man rätta till det. Tack Keven.
Om man lägger alla lagen i en tabell eller i tre olika spelar inte så stor roll för min del, men det kommer att se lite tamt ut med tre serier med tre lag i varje. Därför kan det vara en fördel med att samla allt i en tabell i media då det blir mindre krångligt att lägga in den i tidningens resultatsidor. De insatta vet hur det förhåller sig, de oinvigda skummar förbi tabellen och i bästa fall vet dom att det finns en Superserie och Superetta. Sätt en asterix framför divisionsledarna så ser man vilka tre det är och sen är det första laget utan asterix som också ligger på slutspelsplats.
|
|
|
Post by 80k 50 miles on Dec 15, 2005 11:36:29 GMT 1
Hi there, Keven. I'm another American living in this country who posts on this board from time to time under different names. Just wanted to give you a little help with a rule of thumb that helped me learn to convert distances at least a little faster. Since as someone pointed out 1 of our miles = 1.6 km that means that 160 km = 100 miles, 80 km = 50 miles and 40 km = 25 miles. Also, in Sweden they call 10 km "en mil", which = exactly 6.25 miles, but that is usually less helpful than converting the other way.
|
|
|
Post by Besserwiser on Dec 15, 2005 12:06:20 GMT 1
Med tanke på att det bara är sex lag i SS och där spelar man semi och final så borde man åtminstonde ha semi och final även i Superettan. Kanske till och med kvartsfinaler mellan 3-6 och sen semi och final. Men eftersom man nu är nio lag i Superettan skulle man kunna spela 3x3 konferenser. Norra: Jämtland, Sundsvall, Gävle. Östra: DIF, TRC och STU Västra: Örebro, Västerås och Uppsala Dubbelmöte inom gruppen och enkelmöte mot de andra. Detta skulle ge 10 matcher var på 11 veckor. Semifinaler dit den bästa i varje konferens går samt den bästa tvåan. Dock behåller man allt i en tabell för att inte förvirra omvärlden. Har du räknat rätt JO? Jag får det till 45 matcher och det kan bara spelas 4 matcher (ett lag är alltid spelledigt) per vecka så det borde bli 11 veckor med 4 matcher = 44 matcher och en vecka med 1 match. Totalt 12 veckor, om inte ett lag spelar 2 matcher på en vecka. Kan gå för något av lagen i Stockholm, då de kan spela på en onsdagskväll. Då blir det bara 11 veckor. Tänk att du missade den JO, du som alltid brukar kunna lura ut sådana här saker. Sedan Semi och final. Upp till 14 veckor och då blir det svårt att få plats med om allt seniorspel ska vara klart till SM-finalen. Vad tycker tex. DIF om att spela en säsong som är 14 veckor + uppehåll?
|
|
|
Post by JO Sivtoft on Dec 15, 2005 12:51:07 GMT 1
Du har nog rätt Besserwiser. Räknade lite snabbt med att de två extra matcherna skulle ta tre veckor men om man parade ihop de lagen som står över i varje grupp så skulle man kunna eliminera en vecka. Men då blir det ju en match kvar. Nu hade man nog kunnat lösa detta med någon match i Stockholm och i samband med helger t.ex nationaldagen.
Hur som helst, det blir nog enkelserie trots allt. Semifinaler hade ju dock varit genomförbart.
|
|
|
Post by fler matcher on Dec 15, 2005 14:05:13 GMT 1
man skulle ju kunna spela kvartsfinaler med alla de högsta 8 lagen. då får alla lag förutom den som slutar allra sist spela åtminstone 9 matcher. även det är alldeles för få, men 9 är bättre än 8 iaf.
|
|
|
Post by sluta on Dec 15, 2005 15:17:26 GMT 1
Usch! Sluta att försöka förstöra vår fina raka serie i superettan. Jag tyckte seriefinalen mellan 1:an och 2:an var för mycket. Inget slutspel och pooler till höger och vänster. Alla möter alla lika många gånger. Allez allez!
|
|
|
Post by fler matcher on Dec 15, 2005 15:34:46 GMT 1
är du själv spelare? vill du bara spela 8 matcher? tycker du att det räcker så? jag tycker absolut inte det. jag ska betala 2000:- medlemsavgift plus några kronor till till utrustning, plus lägga ut en massa tid och energi på träning, både inför och under säsongen, då vill jag för fan spela mer än 8 ynkliga matcher. tycker faktiskt det är ett hån till oss som lägger ner denna tid och dessa pengar om vi bara får spela 8 matcher. men så kommer det säkert att bli. IRRITERANDE!!!!
|
|
Gillar att spela match
Guest
|
Post by Gillar att spela match on Dec 15, 2005 16:26:59 GMT 1
Håller helt med "fler matcher". Nästa sässong kommer kosta mig minst 5500 kr om man räknar in det jag måste jobba för klubben - och då har jag inte räknat in eventuellt ny utrustning och transporter. Det blir nästan 700 kr per match! Är det någon förening som vill spela färre matcher??? Kostnaderna för föreningarna blir ju inte särskilt mycket större för att man spelar några matcher till under sässongen.
|
|
|
Post by en som vet on Dec 15, 2005 23:22:26 GMT 1
Det är inte roligt att spela mot lag där man redan vet att man vinner!
Fördelen med Superettan är att lagen håller jämn kvalite och inget lag kan spela på halvfart och ändå vinna.
Det är kvalite, den som vill spela fler matcher kan ju alltid försöka väcka liv i svenska cupen som spelades på hösten. Nu när Juniorsäsongen går på våren skulle det vara kul om vi fick lite matcher under hösten.
|
|
|
Post by sluta on Dec 15, 2005 23:24:18 GMT 1
japp, är själv spelare. Det är inte antalet matcher som stör mig, utan alla möjliga och omöjliga seriekombinationer. Jag spelar gärna 16 matcher dubbelmöten så länge det är en rak och fin serie där varje match är lika viktig.
|
|
|
Post by Jejeje on Dec 16, 2005 12:26:58 GMT 1
Jag kan hålla med om att s1an i år kommer att hålla en jämn standard,,,, förra året fanns det i princip bara ett lag i super1an,,, vi vet jau alla vilka det var.... Limhamn....
|
|