|
Post by sport on Dec 11, 2005 12:08:56 GMT 1
Det är bara pengarna det handlar om!
Allt annat är bara svepskäl.
1 eller 2 extra importer kan göra mycket för ett lag.
Titta bara på finalen där resp lags QB var helt överlägsna som atleter och spelare.
Det är klart att när ett lag har pengar för att klara att ta över 2-4 Amerikaner(med europeiska pass) istället för 1-2 så kan det avgöra en hel säsong.
Men är det den utvecklingen vi vil ha?
Innan vi har uppvärmt konstgräs över hela Sverige kommer vi ínte att kunna spela en säsong som slutar i början av Juli.
|
|
|
Post by gammal och gr on Dec 11, 2005 21:14:29 GMT 1
Efter ha tagit del av diskussionen är det tydligt att FS svamlar en massa goja. Det är också tydligt att SMM´s Robbet Johansson har en insikt och ett kunnande som FS saknar varför inte erkäna att man har fel när någon så fullkomligt smular sönder FS vanliga mantran om fördelarna med delad säsong och landslagets betydelsefullhet. Jag törs hävda att ingen som tagit del av de aktuella skrivelsserna tycker att FS ståndpunkter är logiska eller för fobollens bästa. Vi har faktiskt spelat några år med delad säsong och det suger det borde även herr palm kunna erkäna då han själv spelat. Ingen gillar delad säsong och det vore himmelrike att få slippa det förbannade sommar uppehållet. Förövrigt har landslaget ingen eller liten betydelse för klubbar utafnför superserien. Så varför lägga in ett upehåll för deras skull det har jag alldrig gillat.
|
|
|
Post by tveksamt on Dec 11, 2005 21:53:36 GMT 1
Var har "Robbet Johansson" yttrat sig i denna fråga?
Jag har läst alla inläggen, men kan inte finna något från honom.
|
|
|
Post by Har lst on Dec 11, 2005 22:45:00 GMT 1
|
|
|
Post by Konstigt on Dec 12, 2005 1:55:23 GMT 1
Vad sägs om att låta lagen som spelar i respektive division var med och bestämma spelupplägg och när matcherna ska spela. Sättet det sköts på nu är ju egentligen helt sjukt! Varför ska någon som inte verkar ha någon som helst koll på föreningarnas eller spelarnas situation eller ha någon känsla för vad som är bra för sporten, kunna sitta och diktera hur serien ska spelas utan att först ha tillfrågat föreningarna själva? Varför gör de inte ens ett försök att kontakta föreningarna angående upplägget (eller för den delen lyssna på klubbar som på eget initiativ kontaktar dem)?
|
|
|
Post by Ordf on Dec 12, 2005 8:45:48 GMT 1
Kära Konstigt och gammal och gr. Var på ordförandekonferensen i helgen där alla ordförande i alla föreningar var inbjudna, tyvärr dök inte alla upp. Synd då vi i detta forum diskuterar hur vi vill att fotbollen ska utvecklas. Meningen med detta och kommande möten var just att SAFF ville få redan på hur vi i föreningarna vill spela. Så det funkar precis så som du önskar att det ska funka, Konstigt. Däremot så kommer inte alla enskilda föreningars önskningar gå att uppfylla, då inte alla tyckte likadant. (Om ni tillhör någon förening, var eran ordf. där?, För var han/hon det så kan han/hon informera er en hel del om sånt som ni inte verkar fatta). Kort vill jag bara säga att av de föreningar som var på mötet så var det bara 2 som uttryckte sitt stöd för att spela utan sommaruppehåll. Flera var direkt emot och många var osäkra på vad som var bäst. Så att säga att ingen gillar en delad säsong är nog att betrakta som en ren lögn som inte inger respekt eller i bästa fall ett önsketänkande från din sida gammal och gr. Vi bestämde att det skulle tillsättas en grupp som ska utreda frågan, med deltagare från båda ”lägren”. Så vi får vänta och se vad de föreslår. Själv ser jag både fördelar och nackdelar med en "rak" säsong. Men det var inte därför jag skrev här, utan för att informera er om hur det fungerar inom förbundet. Dyker man inte upp på mötena så kan man sitta och skriva sig blå på forumet utan att en enda person som har nått att säga till om bryr sig. För övrigt var sponsorutbildningen toppen ;D och info om LOK-stödet intressant, men jar är lite tveksamt till om man kan göra så.
|
|
|
Post by Ordf DIFAF on Dec 12, 2005 13:25:55 GMT 1
Hej på er Forumister! Då det var jag som startade denna tråd innan jag åkte iväg till den av SAFF anordnade Ordförandekonferensen känns det som om jag även bör förtydliga DIF-AF:s avsikter med att lägga ut detta på Forumet. Jag tror mig även kunna svara på några av er läsares frågor: 1. Propagera för en rak spelsäsong utan speluppehåll 2. Få till stånd en seriös diskussion mellan Sveriges klubbar 3. Genomföra diskussionen på ett seriöst och demokratiskt sätt Efter att vi nu genomfört denna ordförandekonferens anser jag att vår ambition från DIF-AF lyckats rätt bra: 1. Vi har fått ut budskapet 2. Vi diskuterade ämnet under konferensen där ordföranden från de närvarande föreningarna uttryckte argument både för och emot vårt förslag 3. Det beslutades att en arbetsgrupp skall titta vidare på detta i varefter vi gemensamt kan fatta ett beslut i just demokratisk ordning. Kort kan jag säga att även om inte alla hade samma åsikter så upplevde jag det som om diskussionerna under konferensen genomfördes under "god samarbetsanda" och med "öppna sinnen". Inför årsmötet i mars kommer jag föreslå att SAFF gör en kortfattad enkät till landets föreningar där man tar upp denna fråga för att få in ytterligare underlag till den proposition som sedan kommer om tillsättande av arbetsgruppen. Bästa hälsningar Joachim Skoogberg Ordförande Djurgårdens IF Amerikansk Fotboll www.dif-af.com
|
|
|
Post by Coach on Dec 12, 2005 17:55:47 GMT 1
info om LOK-stödet intressant, men jar är lite tveksamt till om man kan göra så. Om det är TRC-modellen som avses, så beror det helt på hur pass lättlurad eran kommun är. I min kommun gick det definitivt inte...
|
|
|
Post by LeoBillgren on Dec 13, 2005 22:54:17 GMT 1
Min personliga åsikt är att det vore jätteskönt att slippa sommaruppehållet. Tyvärr har jag fortfarande inte sett någon presentera en lösning för problemen:
- Det svenska vädret.
- Tillgången till planer i juli.
- Tid för landslag.
Går det att överkomma dessa problem vore det skönt att slippa uppehållet, men fram till att nått geni löser dessa problem får vi nog leva med ett uppehåll. Vi är inte ensamma om detta, college kan ha så mycket som 7 veckor mellan sista match i regular season och bowl game (av helt andra skäl såklart).
|
|
|
Post by Zev Baharav on Dec 14, 2005 0:27:56 GMT 1
info om LOK-stödet intressant, men jar är lite tveksamt till om man kan göra så. info om LOK-stödet intressant, men jar är lite tveksamt till om man kan göra så. Om det är TRC-modellen som avses, så beror det helt på hur pass lättlurad eran kommun är. I min kommun gick det definitivt inte... OM nu tveksamheten är befogad avseende nämnda sätt att hantera LOK-stöd har jag en Fråga/Fundering; Kom infon om ("tveksam") LOK-hantering från ngn enskild Förening? s a s informellt(Jag är INTE nyfiken på vilken). ELLER kom den som Officiell Info från Ordförandekonferens-arrangör SAFF?
Zev
|
|
|
Post by Id on Dec 14, 2005 13:00:24 GMT 1
Tycker disskussionen om spelupplägget till nästa säsong ska handla mer om antalet matcher. Med enkelmöten i superettan kommer det bli 8 matcher. Det tycker jag är för lite. Borde vara ett minimum på tio matcher. Lås superettan till 8 lag sen har man två konferanser där man är 4 lag i varje. Inom konferansen är det dubbel möten plus att man spelar enkelmöte mot den andra konferansen. Det blir iaf 10 matcher. Plus semi och final så max 12 matcher för ett lag.
Kanon ju!
|
|
|
Post by 10 matcher MINST on Dec 14, 2005 16:58:05 GMT 1
håller med föregående till 100 procent. 8 matcher är patetiskt få när man tränar hela året runt för att spela mathcen. nu när superettan är 9 lag så går det fortfarande att genomföra så att det blir tio matcher. dela upp de 9 lagen i 3 konferencer av 3 lag var där man spelar dubbelmöten där. det blir 4 matcher plus 6 enkelmöten mot resterande lag. sen kan man antingen ta bästa 4 lag eller de tre ettorna plus bästa tvåan till slutspel.
|
|
|
Post by JO Sivtoft on Dec 14, 2005 17:13:15 GMT 1
Med tanke på att det bara är sex lag i SS och där spelar man semi och final så borde man åtminstonde ha semi och final även i Superettan. Kanske till och med kvartsfinaler mellan 3-6 och sen semi och final.
Men eftersom man nu är nio lag i Superettan skulle man kunna spela 3x3 konferenser. Norra: Jämtland, Sundsvall, Gävle. Östra: DIF, TRC och STU Västra: Örebro, Västerås och Uppsala Dubbelmöte inom gruppen och enkelmöte mot de andra.
Detta skulle ge 10 matcher var på 11 veckor. Semifinaler dit den bästa i varje konferens går samt den bästa tvåan. Dock behåller man allt i en tabell för att inte förvirra omvärlden.
Dock finns det klimatmässiga och "politiska" problem emot detta. Dels så kan inte säsongen börja så mycket tidigare eftersom norrlagen inte har gräs och sen skall våren avslutas helgen innan midsommar.
Sen brukar det vara så att ingen får spela under SM-finals helgen, samt att uppehållet som är planerat är heligt. Därför går det väl inte att klämma in 13 veckors fotboll från maj till september. Såvida man inte följer SS spelschema och lägger finalerna i SS och Superettan på samma arena samma dag.
|
|
|
Post by Keven on Dec 14, 2005 17:23:40 GMT 1
To the last post. Jamtland plays in the SS. IT IS WESTERBOTTEN HUSKIES IN DIVISION 1. Now you can think more about the divisions. It is 80 mil from Umeå to Gävle. I am sure that more teams will play in D1 next year and even more the year after that. I think we should find a system and use it. Do not change it every year.
Keven
|
|
|
Post by Geografi on Dec 14, 2005 17:44:44 GMT 1
Eftersom vi fått en liten lektion i geografi av Keven så får ni en mattelektion också för det är strax under 50 mil mellan Gävle och Umeå bilvägen. Eller som vi i norrland kallar det...nästgårds.
|
|