|
Post by publik on Jun 10, 2007 13:24:39 GMT 1
Hur ska vi lösa det med superserien? Är den intresant iår? Hur ska vi göra med fotbollen i Sverige? Det fotbollen inte har är pengar. Hur ska vi då göra för att få in pengar till fotbollen? 1. Jag tror på att man gemensamt försöker hitta rikstäckande sponsorer. Göra ett komplett sponsoravtal. Ta tex resor. Kan man få tag i ett rikstäckande bussbolag? Kan man kanske utnyttja SJ och få till ett avtal att man åker tåg till bortamatcherna? Men då kommer det direkt, hur ska vi ta oss till stationen, hur ska vi ta oss till matchplan med alla saker. Gör som i stockholm ta tunnelbanan. Nej men allvarligt. Gör att avtal med Avis eller liknade, Hyr en lätt lastbil eller något bara för att flytta grejerna sen åk kommunalt eller likande 2. Kommunikation mellan arenorna. Se till att resultat från andra matcher kommer fortlöpande. Idag finns det mobilt bredband mm, Försök få ett sponsoravtal med Tele2, Tre mm 3. Utöka superserien. Slå ihop superettan och superserien till nästa år vad är max antal matcher man orkar med på en säsong? 12-14 matcher? Varför inte 12 matcher + slutspel Vi måste ju ge något till publiken dra ner det till 5 lag i grupp a och 5 lag i grupp b det ger 13 matcher i "grundspelet" lag 1 och 2 i a gruppen till semifinal lag 3,4,5 och lag 1 i grupp b till kvartsfinal det ger max 16 matcher på en säsong skulle det fungera? ? Det som är fördelen är att du har några fler hemma matcher du kan få upp intresset runt amerikansk fotboll vem vill se ett hemmalag som har 3 hemmamatcher på ett år?
|
|
|
Post by sant men on Jun 10, 2007 14:15:27 GMT 1
jag gillar ditt tänk, inlägget är bra, och jag vill inte vara negativ för idée är toppen men det finns en del problem:
1 vi har idag svårt att ha en jämn superserie med 5 (!) lag, hur ska det då gå med 10? publik vill inte se 80-0 matcher.
2 med fler lag i högstaligan utan fler utöavare så sjunker ju kvalitén på svensk fotboll.
3 även med sponsring så kommer det vara svårt att få alla spelare att åka till en del långa bortamatcer, det klarar ju knappt lag som Arlanda och SMM som åkt ner till limnhamn (jag säger inte att limnhamn inte skulle vinna uppe i stockholm mot dessa lag) med de trupper som finns bland de mindre lagen i SE skulle de kanppt ha en startelva vissa matcher (VÄLDIGT GENERALISERAT)
jag köper allt du skrev om rikstäckande sponsoravtal, helt rätt tänkt, det kombinerat med mindre lokala företag vore perfekt för varje klubb. men sen handlar det ju om att klubbarn amåste hitta på ett kul sätt att ge tillbaka till företag som vill sponsra, fotboll är ju en häftig sport så det borde inte vara allt för svårt.
sist men inte minst, rekrytering är superviktigt. jättebra med pee-wee och nya regler vad det gäller U-fotboll men fotboll är inte det svåraste i världen så fan, man skulle lätt kunna få ett par bra nya spelare per lag om man bara gick till lite olika gym och pratade med en del atleter, teknik och regler lär sig ju ofta folk fort.
som sagt, bra tankar men det går nog inte i dagsläget att slå ihop SS och SE, glappet är för stort, ävenn då många inte vill tro det...
|
|
|
Post by JA on Jun 10, 2007 21:22:49 GMT 1
Man kunde ta alla dom bästa senior lagen och slå ihop dom i SS??? Inte sant?? Sen tkr jag att denna topic borde skickas till SAFF Dom hade säkert tyckt att det skulle vatt en skit bra idé
|
|
|
Post by na on Jun 11, 2007 6:35:56 GMT 1
sist men inte minst, rekrytering är superviktigt. jättebra med pee-wee och nya regler vad det gäller U-fotboll men fotboll är inte det svåraste i världen så fan, man skulle lätt kunna få ett par bra nya spelare per lag om man bara gick till lite olika gym och pratade med en del atleter, teknik och regler lär sig ju ofta folk fort. jag tror det är bättre att rekrytera långsiktigt genom peewee och sånt än att leta på gym. även om gymgrabbarna är starka tycker många av dem illa om att få blåmärken, speciellt på armarna
|
|
|
Post by men fatta on Jun 11, 2007 7:38:51 GMT 1
Största problemet är att folk verkar tro att vår sport är så himla mycket större än den egentligen är. Jag tror inte att casting-förbundet har samma debatt som vi har i denna frågan. Inte heller Varpa-förbundet för den delen.
När folk väl fattar att vi är en liten sketen korp-sport i sammanhanget, ja då kan vi också se hur vi skall eventuellt kunna gå framåt. Men jag tror vi ska vara glada om vi ens kan behålla de antal lag och spelare vi har idag.
Folk är helt enkelt inte mer intresserade av amerikansk fotboll än dom är av varpa eller casting!
|
|
|
Post by D Sandberg on Jun 11, 2007 8:39:59 GMT 1
Det är därför vi ser så mycket Varpa och Casting på Viasat Sport...eller på TV överhuvudtaget. Bara för att de har fler/lika många klubbar anslutna till sitt förbund beytyder ju inte det automatiskt att sporten har mer intresse.
Dock så vet jag inte om en sammanslagning av SS och SE är bra. I går möttes ju de två "bästa" lagen i SE, Bulls och Marvels, och om de är det bästa vi har förutom SS så bör vi inte slå ihop serierna för lag som SMM, CC och LG kommer köra sönder dom fullständigt. Och då finns det dessutom lag som är sämre än Bulls och Marvels i samma serie. Ingen gillar 100-0 matcher.
|
|
|
Post by Coach Golan on Jun 11, 2007 9:27:46 GMT 1
Största problemet är att folk verkar tro att vår sport är så himla mycket större än den egentligen är. Jag tror inte att casting-förbundet har samma debatt som vi har i denna frågan. Inte heller Varpa-förbundet för den delen. När folk väl fattar att vi är en liten sketen korp-sport i sammanhanget, ja då kan vi också se hur vi skall eventuellt kunna gå framåt. Men jag tror vi ska vara glada om vi ens kan behålla de antal lag och spelare vi har idag. Folk är helt enkelt inte mer intresserade av amerikansk fotboll än dom är av varpa eller casting! Visst är vår sport inte så stor i antalet utövare. MEN intresset finns och vi kommer att växa om dessa sporter allt efter som, så länge vi jobbar för att bli större och bättre organiserade och slutar skjuta oss själva i foten eller vara så himla negativa hela tiden. Livet blir vad du gör det till...
|
|
|
Post by a on Jun 11, 2007 10:20:17 GMT 1
Efter denna säsong så ser det inte ljust ut med tanke på att många av de äldre spelarna= bra spelare lägger skorna på hyllan efter att ha deltagit i ett vm. Eller har jag fel ?
|
|
|
Post by Publik on Jun 11, 2007 11:30:07 GMT 1
När man tittar på listan över de nominerade till VM så tycker i alla fall inte jag att det är så mycket äldre spelare (+30) som finns med där?
|
|
|
Post by P on Jun 11, 2007 14:15:47 GMT 1
Kanske dags att slopa seriespel helt och hållet och göra det till ett system som påminner om college ligan. Alla lagen sätter upp sitt eget schema (7-8 matcher). Paralellt med detta kan man ha en "svenska cupen" där man har lottat lag som spelar i en form av cup; där vinnaren blir svenska mästare.
7-8 matcher maj/juni och sedan i augusti börjar svenska cupen.
|
|
|
Post by publik on Jun 11, 2007 14:36:34 GMT 1
Kanske dags att slopa seriespel helt och hållet och göra det till ett system som påminner om college ligan. Alla lagen sätter upp sitt eget schema (7-8 matcher). Paralellt med detta kan man ha en "svenska cupen" där man har lottat lag som spelar i en form av cup; där vinnaren blir svenska mästare. 7-8 matcher maj/juni och sedan i augusti börjar svenska cupen. Ingen dum idé, skulle man säkert kunna ha distriskcuper och sen vinnarna går till en svenska cupen del. behöver inte kostnaderna bli så dyra heller.
|
|
|
Post by warrior on Jun 11, 2007 16:25:57 GMT 1
Efter denna säsong så ser det inte ljust ut med tanke på att många av de äldre spelarna= bra spelare lägger skorna på hyllan efter att ha deltagit i ett vm. Eller har jag fel ? Det är ju jätte bra tycker ju jag, fler människor som kan sporten som kan hjälpa till i sina klubbar. För det är väll det vi saknar... ledare, tränare, styrelse, etc ...?? eller har jag fel.
|
|
|
Post by henrik on Jun 11, 2007 16:33:49 GMT 1
Efter denna säsong så ser det inte ljust ut med tanke på att många av de äldre spelarna= bra spelare lägger skorna på hyllan efter att ha deltagit i ett vm. Eller har jag fel ? Det är ju jätte bra tycker ju jag, fler människor som kan sporten som kan hjälpa till i sina klubbar. För det är väll det vi saknar... ledare, tränare, styrelse, etc ...?? eller har jag fel. Håller med. Allting har en positiv och en negativ sida, och det handlar om att möta saker och ting på rätt sätt. Visst är det trist med duktiga spelare, som slutar (vilket är möjligt att vissa gör efter VM), men det ger ju också klubbarna möjlighet att - precis som warrior säger - knyta till sig väldigt kunniga ledare, som inte längre är upptagna med sin egen träning.
|
|
|
Post by Bc on Jun 11, 2007 19:13:39 GMT 1
Satt här och fundera lite. Vad är det egentligen som kostar pengar? Vi resen egentligen inte så värst mycket. Planhyra? Hur många matcher spelas det? Hur mycket får folk jobba + lägga egna pengar för att våran sport ska gå runt? Skulle vara roligt och se vart alla klubbars pengar tar vägen, försvinner dom till Mexicos sweat shops så vi har snygga matchdräkter? Har tränarna pröjs i Sverige i allmänhet? Om dom har det, hur mycket? Alla SISU pengar klubbarna får, vad händer med dom? Får tränarna dom eller är det klubbens egendom? Vilka betalar medlemsavgift? Ska ex materialare, lagledare betala avgift?
|
|
|
Post by Knute Rockne on Jun 11, 2007 19:26:33 GMT 1
The best teams should be in the SS. If you are going to someday get some companies to sponsor the series then you need the best teams. We have the highest TV ratings in American Football because it is exciting not because of the number of people playing the sport.
|
|