|
Post by Schema on Jan 16, 2007 7:32:46 GMT 1
Som många kanske har sett, ifall de klickade sig in på forumet via SAFFs hemsida, så har det preliminära spelschemat dykt upp. För de som har missat det så kan ni klicka er vidare härifrån amerikanskfotboll.com/superserien.html. Från en personlig ståndpunkt så gillar jag det schema som är postat. En del trevliga hemmamatcher på rad och bortamatcherna klaffar med mitt personliga schema. Dock är det lite mer än 1½ månads uppehåll i serien, igen. Men annars ser jag fram emot sommaren. Tror årets upplaga av Superserien kan bli den hårdaste på länge, då det inte längre finns något "självklart"-lag som får stå över slutspelet. Varje match blir viktig.
|
|
|
Post by VM on Jan 16, 2007 9:05:10 GMT 1
Uppehållet kanske beror på VM?
|
|
|
Post by Gammal on Jan 16, 2007 11:37:17 GMT 1
VM spelas 5-15 juli, säkert veckoläger innan avfärden den 4-5 juli. Junior NM någonstans i mitten/slutet på juli. Sen är det väl även Dukes Tourney här någonstans
|
|
|
Post by NA on Jan 16, 2007 13:14:57 GMT 1
jag tycker att amerikansk fotboll ska spelas utan uppehåll, eller med så kort uppehåll som möjligt, det är svårt att hålla formen uppe under ett långt uppehåll, med sommarens alla grillfester...
|
|
|
Post by Dessezar the SuperStar on Jan 16, 2007 14:45:12 GMT 1
jag tycker att uppehåll gör serier mycket mer spännande, lag som har mött varran hinner ändra på sånga saker, förstärka sina svaga pungter och hitta motstondarnas. efter uppehållet kommer man se helt andra matcher.
|
|
|
Post by Jojje on Jan 16, 2007 15:31:03 GMT 1
Ett för långt uppehåll mitt i säsongen är helt värdelöst. I år får man dock acceptera det med tanke på VM o.s.v.
Redan nästa år hoppas jag däremot att man försöker att slopa hela uppehållet och köra klart Superserien så effektivt som möjligt.
|
|
|
Post by Coach Golan on Jan 16, 2007 16:12:42 GMT 1
Kan man inte ha grundserien klar innan uppehållet (som tydligen inte går att komma bort från, trots att det gått tidigare) och slutspelet efter uppehållet. Uppehåll är en klar börda för föreningarna som tar in minst 1st amerikan som ska ha lön, även under de 6 veckorna som det inte spelas fotboll... Samt att vår idrott inte är en serielunk idrott, det är intensiva matcher och ett högt tempo med kvalitet, där hör inte ett uppehåll hemma. Sen är det väl bara vi i vårt land i vår högsta serie som tar 3 månader på oss att spela 8st seriematcher... "Rant over"
|
|
|
Post by carl66smm on Jan 16, 2007 22:26:17 GMT 1
En undran till CC Varför är det så att vi alltid får en söndags match mot er borta Alla andra hemma matcher för er är på lördagar eller i allafall samma dag som den andra matchen. Tror ni gör det med flit Hej Calle C ;D Carl 66 smm Psycho by birth
|
|
|
Post by Joooo on Jan 16, 2007 22:30:33 GMT 1
|
|
|
Post by Patrik on Jan 17, 2007 7:48:18 GMT 1
Kan inte annat än att hålla med Hans Gunnarsson. Tycker att serien borde kunna spelas klar snabbare än vad man klarar idag.
Funderar lite på om man inte skulle köra serien ifrån Augusti och framåt istället för, som det är nu för tiden så är ju vårarna fruktansvärda med ösregn o.s.v. medans hösten pågår ända till december. ;-)
|
|
|
Post by D Sandberg on Jan 17, 2007 10:10:27 GMT 1
Jag håller inte riktigt med Hans Gunnarsson vad gäller helgen midsommar. Varför skulle inte den lika gärna kunna vara en helt ledig helg? Han använder som främsta argument att vi ska vara professionella och agera som en professionell serie. News Flash! De flesta i den här serien får inte betalt och är per defenition inte professionella, de är amatörer. Och amatörerna tror jag vill ha sin midsommar då man är med familjen som resten av Sverige är. Men jag spelar å andra sidan inte så jag behöver inte bry mig. "Funderar lite på om man inte skulle köra serien ifrån Augusti och framåt istället för, som det är nu för tiden så är ju vårarna fruktansvärda med ösregn o.s.v. medans hösten pågår ända till december. ;-)" Nej, det går ju inte. Då krockar vi med NFL så flera av våra spelare kommer tvingas välja om de ska lira SS eller NFL
|
|
|
Post by Coach Golan on Jan 17, 2007 10:11:59 GMT 1
Kan inte annat än att hålla med Hans Gunnarsson. Tycker att serien borde kunna spelas klar snabbare än vad man klarar idag. Funderar lite på om man inte skulle köra serien ifrån Augusti och framåt istället för, som det är nu för tiden så är ju vårarna fruktansvärda med ösregn o.s.v. medans hösten pågår ända till december. ;-) Som mitt tidigare inlägg antyder så håller jag med Hans i hans artikel, det går att göra spelschemat och säsongsplaneringen mycket bättre än det är med det upplägg som är för i år. Vem är bra på att skriva motioner så att de har en chans att gå igenom?
|
|
|
Post by Ture Noll Koll on Jan 17, 2007 14:39:17 GMT 1
Lustigt vad ni har noll koll herrar Golan och Gunnarsson.
Gunnarsson eftersom du var väl med på årsmötet där man bestämde att utreda frågan?
Golan eftersom en viss herr Kennedy är med i utredningsgruppen...
Så, slopa kampanjandet och motionsskrivandet. Serieupplägget är under utredning och eventuella förslag kommer att läggas fram på nästa årsmöte.
Och, en motion på ett årsmöte i mars för att ändra spelschemat för en serie som startar i maj, tja hur stor chans tror ni själva ett den har att gå igenom??
Ture
|
|
|
Post by carl66smm on Jan 17, 2007 15:55:06 GMT 1
Måste sticka ut hakan lite och säga att jag tycker det är bra med ett uppehåll. Så man får lite sommar ledigt med barna och inte bara är hemma i stan under juli även om det ofta är LLläger ett par veckor så är det bra att kunna ta lite semester med familjen. Och det där med formen hur klarar fjolbollen och hockeyn det tex fjolboll spelar från början av april till november och hockeyn från september är det tror jag till maj. Hålla formen är ingen bra ursäkt för att korta ner och inte ha ett uppehåll. Sen kan jag väl hålla med om att det skulle vara ekonomiskt bättre för klubbarna med kortare serie. Och i juli om vi har lite publik under serien hur tror ni det skulle se ut om vi spela matcher i juli Vi skulle ha noll publik ingen är hemma i stan i juli specielt inte för att titta på fotboll . Så rör inte min semester ;D Finns andra sätt man kan lägga upp serien på Kör en SM serie på våren med final i slutet på juni där man kan ha tex två amerikaner på varsin sida av bollen inne samtidig. Vinnan där går till eurobowl Kör en serie efter sommaren från försata helgen i augusti där det är distriks spel först, kan kallas svenskacupen tex. Utan amerikaner och där man kan köra med mycke junisar så dom får spela mycke dela upp det i stockholm ,norr , mellan , öst , väst och södra serien tex. Där dom som kommer ett i sin serie går vidare plus att dom fyra bästa tvåorna gör upp i två wildcard matcher vinnarna går till finalserien som börjar med kvartsfinaler. Semifinal och final vinnaren får spela i EFAFCUP om det är samma som vann SMSERIEN så får tvåan EFAF platsen. Då kan LL ha matcher också och Serielagen kan spela med dom som är på väg upp och kankse inte alltid får så mycke speltid annars. Det är bättre för junisarna att få lite tuffare motstånd och att dom ändå får känna på högre tämpo. Så blir det inte så stort kliv upp i senior spelet från junior spel. Dena serie kan hålla på in i december utan problem. Dom spelar i minusgrader i USA så varför ska inte vi kunna det. Finns varmare kläder att ha på sej och vi kankse kan få lite uppsving av nfl matcherna på visat. Kommer säkert få en massa på hopp nuoch det finns säkert massa fel i det här men jag tycker att det skulle va bra med ett sånt system. Fler får chansen att möta bättre motstånd och vi får upp yngre spelare som känt på lite tuffare motstånd Tack för mej Hej Carl66smm Psycho by birth
|
|
|
Post by Jonas on Jan 17, 2007 21:53:14 GMT 1
Problemet är väl de som inte har konstgräsplaner att tillgå. Svårt att få spela vissa tider på året.
|
|