Transition metal plus y
Guest
|
Post by Transition metal plus y on Feb 21, 2007 9:17:27 GMT 1
Du har helt rätt. Jag blir så trött på att aldrig få se matcherna live över nätet. Det är ju bara att gå in på vilken hemsida som helst och ladda ner alla matchfilmer man vill och sen njuta av dessa verk av hög kvalitet.
Nej, ska vi ta steget så ska vi ta ett riktigt j***a stort steg eller inget alls. Skaffa kontrakt med TV4 och SVT24 och be dem sända matcherna direkt, och när vi ändå är igång kan vi ju be dem ta och sända hela superserien (och varför då inte division 1 och 2 när vi ändå är igång).
Jag tycker att det system vi har nu fungerar perfekt för vem vill inte se en match utan en bildkvalitet som tidigare var reserverad för nyutvecklade sovjetiska stridsflygplan, Loch Ness-monstret och UFOn och hur ska vi kunna genomlida en klipporgie på 45 minuter utan att höra vinden försöka slita av mikrofonen på kameran, höra om kameramannens blöta äventyr natten innan eller en kombination av de två?
Jag för min del är också trött på att alla lag ska behöva offentligt visa upp sig på sådana medier som internet där ALLA kan se dem. Plocka bort matchfilmer helt och hållet så att vi slipper alla skandaler med scouting och sönderlästa lag. Vi klarar oss mer än väl med den exponering vi får under matchen, vi klarar av att skriva matchrapporter som helt och hållet speglar händelserna och vi klarar att hålla oss objektiva och sakliga på forumet när vi diskuterar matcherna (Streama för guds skull inte Carlstads matcher. Tänk om alla skulle få bilda sig sin EGEN åsikt!?)
Streamade matcher? Bah!
(Ett kort tillägg: alla ni/du som ser något negativt i det som nu händer - tänk om, tänk rätt. Alla andra - tja, ni vet...)
|
|
till Transition metal plus y
Guest
|
Post by till Transition metal plus y on Feb 21, 2007 11:15:10 GMT 1
haha du rä säkert bara en avundsjuk fjollbolls spelare i div 6 !! det är väl bara bra för sporten i sverige om folk kan se matcherna hemma om dom har lust med det? kom med något bra exempel nästa gång om varför dom inte borde visa matcherna på internet..!!!
|
|
|
Post by CALLE on Feb 21, 2007 14:35:05 GMT 1
Kan hända att han kanske var ironisk?? Hoppas verkligen det annars så är det nog några elektroder som har lödits fel däruppe....
|
|
|
Post by Efterhand on Feb 22, 2007 2:08:10 GMT 1
Klart han var ironisk.. men han blir upprörd över att någon inte tyckte om att den tänkta idén vek av i fel riktning.
Jag förstår liksom inte grejen med Edgesports involvering om man skall kunna tanka ner filmerna i efterhand. Då kan ju lika gärna SMM lägga ut det på sin egen ftp och stärka sitt eget varumärke. Jag menar, den otroliga satsning som folk var exalterade över tidigare har slutat i att någon annan bara tar över rollen att filma matchen, man har flyttat uppgiften ett steg åt vänster. Wohoo.
|
|
|
Post by Quote on Feb 22, 2007 7:16:26 GMT 1
Klart han var ironisk.. men han blir upprörd över att någon inte tyckte om att den tänkta idén vek av i fel riktning. Jag förstår liksom inte grejen med Edgesports involvering om man skall kunna tanka ner filmerna i efterhand. Då kan ju lika gärna SMM lägga ut det på sin egen ftp och stärka sitt eget varumärke. Jag menar, den otroliga satsning som folk var exalterade över tidigare har slutat i att någon annan bara tar över rollen att filma matchen, man har flyttat uppgiften ett steg åt vänster. Wohoo. Håller med. Skulle väl vara om produktionen håller väldigt hög klass och att den blir "proffsig".
|
|
Transition metal plus y
Guest
|
Post by Transition metal plus y on Feb 22, 2007 10:55:05 GMT 1
Tack för att någon upptäckte ironin i det hela. Jag trodde att jag hade varit väldigt tydlig, till och med i signaturen.
Min poäng är att vi filmar idag i princip alla matcher men bara en bråkdel av dem hamnar på exempelvis internet. Av de få som vi, allmänheten, får se är i princip alla av så dålig kvalitet så de bara lämpar sig för scouting (vilket jag antar syftet var från början). Vad Edgesports tillför är att de gör allt ett par snäpp bättre än vad vi själva kan. Nu kan vi plötsligt se matcherna i bra kvalitet, kanske med en bra produktion och till och med kommentatorer men viktigast av allt är att vi KAN se matcherna. Det vi får stå ut med är reklam som dyker upp då och då men det är inget vi i denna sport är speciellt ovana vid. Idag verkar inget lag bry sig om att filma och lägga upp sina matcher på en server tillgänglig för alla. Man kan bara spekulera varför: det är dyrt, ingen har tid, man vet inte hur det går till, ingen är intresserad, man vill inte.
Handen på hjärtat: vad kan ni om amerikanska fotbollen i Sverige? Tittar man på forumet så är det till 99 % spekulationer (såvida det inte är Carlstad då det är 100 %) och då och då ett par vettiga inlägg, och detta på en samlingsplats som verkar relativt representativ för landet. Att plötsligt kunna se matcher från resten av landet gör att vi kan dra nytta av en massa fördelar. Vi lär oss av andra, vi får se spännande matcher, lagen kan motivera att deras reklam kommer att synas över ett större område, utomstående har lättare för att se sporten. Kort sagt så kan vi exponera sporten mer, men för det behövs att kvaliteten på sändningarna blir bättre och här kommer Edgesports in.
Varför är det då helt plötsligt så enormt viktigt att matcherna måste streamas live? Det är ju givetvis en bonus men i en tid då de flesta tv-stationer lägger in i sina försäljningsargument att man själv kan välja när man vill se sina program och dessutom pausa mitt i för att sen fortsätta när man vill så har det live-argumentet spelat ut sin roll för länge sen. Internet ger oss otroligt många fördelar jämfört med det vanliga tv-mediet. Det ska nog gå att se matcherna live om man så vill men det är inget som man bör offra större tid och tanke på.
Internet har den effekten att medierna kan komma så mycket närmre händelserna. Vem som helst kan idag spela in/producera vad de vill och lägga upp det på exempelvis YouTube eller Google Video. Det är inte svårt att göra något vettigt av det vilket vi har sett flera exempel på. Om ett par år kanske lagen sitter med egna produktionsbolag som kan ge oss mycket mer än vad vi kan föreställa oss idag. Vi kan få förhandssnack, analyser, livestats och mycket mer; förbundet kanske sitter med en central server där alla matcher finns tillgängliga etc. Det viktiga är att det måste börja någonstans, och just nu börjar det med Edgesports och Stockholm Mean Machines.
|
|
|
Post by Nyfiken on Feb 22, 2007 13:28:18 GMT 1
Vad kostar det att streama en match genom dom?
|
|
|
Post by Efterhand on Feb 22, 2007 16:45:09 GMT 1
Nyckelordet blir kvalité, men jag är beredd att hålla med dig trots min negativa ton i tidigare inlägg. Jag förstår självklart resonemanget, och hela "on demand"-konceptet kan eventuellt lyckas om matcherna dyker upp så fort som möjligt efter avklarad match.
Men som sagt, nyckelordet blir kvalité. Har inte sett något av vad Edgesports har gjort förut så i dagsläget kan jag bara hoppas på en bra produktion.
|
|
|
Post by Brute on Feb 23, 2007 17:00:13 GMT 1
Har kikat runt en del på www.edgesports.tvVet inte hur det är med matcher, men om det är samma sak som med de highlights som ligger där att man först måsta hacka sig igenom dem, för att sen kunna titta på dem så kommer detta inte att funka. Hoppas verkligen att det går smidigare att titta på hela matcher. Sen så tycker jag att det är synd att ett produktionsbolag så klart väljer sida. Tycker att de som oberoende part bör hålla sig neutrala. De kan ju marknadsföra sina matcher utan att man behöver se "The mighty Sthlm Warriors slay the dragon" o.s.v. I det stora hela känns det hela dock positivt. Helt klart en kul satsning och jag hoppas att fler lag får chansen att visa upp sig på Edgesports inom kort.
|
|
|
Post by Staffan Dahlberg on Apr 13, 2007 23:35:48 GMT 1
Hej. Läser allt i denna tråd för att se vad ni har för åsikter inom ämnet.
Vi är nyfikna på vad ni skulle vilja ha med i den produktion som kommer att göras i och med SMM matcher som visas över nätet i sommar, så det är bara att "ösa" på med tips och ideer.
Det kan jag kan säga angående streaming kvaliten och dylikt är att vi streamer allt vårat material i tre olika "strömmar" för att tillgoda se så många olika uppkopplingar som möjligt.
200/400/800kbits/sek
För att kunna njuta av video klippen så rekomenderar jag att ni updaterar era grafikkorts drivrutiner, updatera Windows media spelaren till version 11 och att ni har en del utrymme på hårdisken och kanske köpa mer ram minne.
Vi jobbar även vid sidan om med att leta efter ny teknik hela tiden för att alltid kunna visa den bästa kvaliten.
Vi använder oss av Windows Media Video filer för att det gör sig bäst när det gäller att sända sport, bäst rörelse i bilden.
Vidare kan jag berätta att vi jobbar på att sända världens största tio manna turnering i Rugby direkt från Årsta fältet i sommar och sen blir det troligtvis europas största tennis turnering också till sommaren.
Vi är öppna för alla sortens frågor så det är bara att fråga på.
Lycka till med försäsongs träningen!
Mvh. Staffan
|
|
|
Post by TV on May 14, 2007 13:44:15 GMT 1
Går det att se matchen ifrån helgen nånstans eller? edgesports.tv går otrooooooligt segt.
|
|
|
Post by why on May 14, 2007 16:47:45 GMT 1
Varför streamma, när torrents funkar och ju fler som seedar ju fortare går det.
Man skulle önska att förbundet eller någon annan driftig satte upp en site där klubbarna kan lägga upp match filmer och vi andra intresserade kan ladda ned och seeda.
Behöver inte vara flashigt bara det funkar.
|
|
|
Post by wwehd on May 14, 2007 18:00:52 GMT 1
Why kanske kan anmäla sig som frivillig att driva det projektet?
Ring till nån i förbundsstyrelsen med en bra utarbetad plan och en kostnadsberäkning. Det är inte helt omöjligt att få igenom bra, genomtänkta förslag.
|
|
|
Post by Dennis on May 14, 2007 20:30:41 GMT 1
Var inne och povade edgesports.tv. Kollade in Highlight filmen och den flöt fint, inga hack eller andra problem. Bara tuta och köra.
|
|
|
Post by Why on May 14, 2007 21:18:15 GMT 1
Om jag hade haft någon tid över....
För mycket jobb och för små barn....
Det är mina ursäkter....
Men vem vet om 2-4 år så ;-)
|
|