|
Post by smart on Mar 31, 2006 12:19:55 GMT 1
Grymt många klubbar i det här landet som skulle behöva skära ner i sina lag om det blev en sån 50-gräns, verkligen...
|
|
|
Post by enkelt on Mar 31, 2006 17:22:27 GMT 1
Tja, i alla fall en klubb.. och det räcker med att en får göra det, så sprids talangen .
|
|
|
Post by doo on Mar 31, 2006 17:42:48 GMT 1
Menar du Burträsk Anthlers ;D
|
|
|
Post by dum on Mar 31, 2006 20:56:59 GMT 1
Det finns en enkel lösning på detta: Inför en maxgräns på hur många spelare en trupp får innehålla. Som det är idag så finns det väll bara en mingräns. Sätt en maxgräns på kanske 50 spelare som en trupp får licensiera på en säsong. Vilket lag skulle inte klara sig med 50 spelare på ett år. Då skulle vissa spelare vara tvungna att söka sig till andra klubbar och vi skulle kanske slippa spelarförstärkningar av femtio elva gamla rävar inför slutspelet. Finns det några nackdelar?? Ja, vissa kanske blir "sparkade" från klubben, men är det korpen vi håller på eller strävar vi efter att bli en elit idrott. Det var det dummaste jag har hört, när hadde ett seniorlag 39 spelare på sideline sist? Har nått lag någonsin haft 50 man på träning? Inte ens 40. Titta bara på smm´s roster förra året, hur många spelade i SS? inte alla. Och i år kan jag garantera att alla 56 inte kommer på en och samma träning.
|
|
|
Post by Vad hnder on Apr 4, 2006 15:20:52 GMT 1
Ja vad ska det bli av den här sporten. Fruktansvärt tråkigt att det alltid ska va nåt lag som hoppar av. Personligen tror jag på iden som fotbollen är nu, men mer skolfotboll. Gör som i USA och få in det i skolorna (Högstadiet). Klubbar som den iden verkar funka i är ju carlstad, jamtland och smm
|
|
|
Post by Fotboll i Gteborg on Apr 4, 2006 17:14:39 GMT 1
Första säsongen i Superserien 91,92 eller 93 minns ej året. Då hade Alelyckan SunDevils 50 man på träningarna samt minst 40 ombytta till första hemmamatchen. Så det finns ALLTID undantag. Men i det fallet var det ledningen som fumlade bort det läget att bli nått stort i Göteborg. Håller med Vad händer! Satsa på skolorna och ta hand om talangerna.
|
|
|
Post by tjurig on Apr 4, 2006 21:53:18 GMT 1
Öhhm kolla Dif förra året och Bulls i år. Vi (Bulls) har 85 man på rostern och Dif hadde väll nått liknande förra året
|
|
|
Post by SS spelare on Apr 4, 2006 22:40:50 GMT 1
Varför spelar inte dessa två lag i SS om de är så många. Det borde vara en väldigt hög kvalite på träningarna om man är så många på sin roster. Även om inte spelarna är de bästa i sverige så borde ändå lagen i helhet kunna konkurrera med SS lagen.
Har jag rätt?
|
|
|
Post by sd on Apr 5, 2006 8:18:48 GMT 1
Är väll inte svårt att få ihop en roster på 85 man om man slår ihop 2 lag. Problemet blir att mer en hälften inte kommer att få lira och att dom slutar istället.
|
|
|
Post by D Sandberg on Apr 5, 2006 8:55:13 GMT 1
Att satsa på skolorna tror jag inte på. Den kulturen finns inte i Sverige, har aldrig funnits på det sättet eftersom vi alltid sysslat med klubbidrott i stället. Den enda lösningen är att klubbarna samarbetar mycket mer med skolorna och blir "skolans lag". Det skulle ju vara jättebra om det fungerande. Alla skolor som har något att vara stolta över blir ju genast "skolpatriotiska" som de är i USA där 5000-6000 går på High School matcher. Hur många går och ser en U19 match i dag? Eller för den delen en J18 Elit match i ishockey? Nej just det, för att vi har klubbidrott och inte skolidrott. Det är ju ett problem som ligger mkt djupare än bara amerikansk fotboll men vi är ganska hårt träffade.
|
|
|
Post by plutten on Apr 5, 2006 9:29:31 GMT 1
Innebandyn slängde ut en massa klubbor och bollar till skolorna när dom skulle växa sej stora för ca tio-femton år sedan. Idag är innebandyn en av de största idrotter vi har i Sverige. Det krävs lite mer jobb med am.fotboll eftersom det inte är lika självklara regler och inte finns samma kopplingar mellan idrotter som det finns mellan innebandy och hockey. Sen måste man se till att det finns ungdomsledare inom klubbarna som kan ta hand om de som blir bitna från skollagen som kanske bara spelar ett fåtal (två-tre) matcher.
|
|
|
Post by mattias on Apr 5, 2006 9:58:00 GMT 1
Gjordes de inte en flaggvariant av sporten i slutet av 90-talet framtagen för att passa i svenska gympahallar (på skolidrotten)? Nån som minns eller vet hur det gått med det? Om det kunde dammas i kombination med att intresserad lärare får gratis bollar kanske går att få upp ett intresse. Särskilt om man påpekar satsningen på flag för tjejer inom SAFF.
|
|
|
Post by brunkish on Apr 5, 2006 10:53:27 GMT 1
Om vi nu ska se 10 år framåt vem fan bryr sig om gubbarna som byter klubb? Om vi kan få klass på träningarna som tillämpas juniorer så slipper vi både flykt och jävulskap som kallas övergång.
Och då är problemet just nu är att det är snö på planen. Hur många am.fotbolls lag i sverige prioriteras för p11 fotboll på kommunens inomhushallar? Som nybörjare i u-16 skall man alltså lära sig ALLT på (förhoppningsvis) 4 veckor på plan. SJÄLVKLART kommer spelare droppa av.
Coacherna är för få och kan inte matcha träningar med mer erfarna lag.
Ingen i sverige tar rekrytering på allvar. Ställ upp ett stånd på ung 08 så e allt klart? är det lösningen? jag har inga lösningar men nog har jag ideer på hur det skulle kunna skötas om alla skjuter till...
|
|
|
Post by TB on Apr 5, 2006 10:56:28 GMT 1
alla har ideer, om alla jobbar lite kommer vi någonstans!
|
|
|
Post by hasseb on Apr 6, 2006 10:30:12 GMT 1
Gjordes de inte en flaggvariant av sporten i slutet av 90-talet framtagen för att passa i svenska gympahallar (på skolidrotten)? Nån som minns eller vet hur det gått med det? Om det kunde dammas i kombination med att intresserad lärare får gratis bollar kanske går att få upp ett intresse. Särskilt om man påpekar satsningen på flag för tjejer inom SAFF. Var med på den första utbildningen som hölls för NFL Flag 5-on-5 av SAFF.. Jätteinspirerad satte jag och Rickard Mäkitalo ihop en utbildningsdag för idrottslärarna i Karlstad. Om jag minns rätt fick vi i alla fall 15 deltagare på "kursen". Från NFL Europes och SAFF's håll lovades det ett startkit till samtliga lärare som de fick namn på som varit på utbildningen. Vad hände, jo förmodligen blev det fel någonstans på vägen och flaggor och bollar uteblev.. Inga nöjda idrottslärare, ingen flaggfotboll i skolan...
|
|