|
Post by SMM on Mar 29, 2006 21:08:57 GMT 1
SMM är redan i EB, hallå! De bästa spelar redan i MM hehe
|
|
|
Post by men on Mar 29, 2006 21:15:56 GMT 1
men spela tre eller fyra matcher per år är väl knappast kul eller???
|
|
|
Post by dengamle on Mar 29, 2006 21:35:59 GMT 1
bra Leo! Jag gillar att du försöker ta upp det springande problemet och dessutom har en handlingsplan för att rätta till problemet. Jag tycker dina argument är välgrundade men personligen tror jag att 9-manna fotboll inte är lösningen det är sista utvägen för att rädda fotbollen. För att fotbollen inte skall dö måste vi bygga från grunden dvs bygga upp bredden. de senaste åren har det satsats på toppen och toppen har fått regera fritt. Ingen från förbunds nivå eller för den del distriktsnivå har ställts sig frågorna? gagnar det fotbollssverige på lång sikt att superserielag har 60-70 spelare på rostern, att värvningar är obegränsade, att antalet lag, att köra alla lags säsong under vår -sommarn. Vi alla föreningar har röstat fram en styrelse och spikat deras arbete att lyfta fram fotbollen i finrummet, den har lyckats vi har fått oss ett EM-guld. Vi har höga krav för superserieklubbarna detta visar att vi är seriösa men fotbollssverige har inte hängt med! GTB hoppar av Superserien en månad innan den startar och hur många lag kommer det att försvinna innan/under denna säsong. Kommer det att startas någon ny klubb alt någon gammal förening återkommer - svaret är med största sannolikhet -NEJ, för regel hindrar dig att bygga upp ett fotbollsprogram.
Lägg ner SS Inför Leos 11manna serie Inför Leos 9-manna men man kan bara spela typ max 3 år i den sedan går man upp i 11-manna Sätt utalade mål på förbundsnivå att skapa liv i döda föreningar, coachhjälp, värvningar, presentationer få igång åtminstånde 2 döda föreningar per år alternativt nya där det finns en eller ett par gamla intresserade spelare. Låt de etablerade klubbarna SMM, TRC, AJ, CC, STU, JR, LG, DIF bidra med kunskap och resurser.
Sammanfattningsvis Leo; Väl genomtänkt föslag med kulturella finnesser men det jag saknar är framtidsvisionen i ditt förslag, 9-manna är en nödlösning men en bra sådan om man inte permanentar den.
Din fd adept, den gamle
|
|
|
Post by LeoBillgren on Mar 29, 2006 22:30:05 GMT 1
Angående 9-manna:
Jag är inte för detta som fotbollsform, jag håller med Björkman att det inte på något sätt är en opimal miljö att fostra och utveckla spelare i. Men -och detta är det viktiga just nu- vi måste anpassa oss efter verkligheten. De lag som har svårt har i nio fall av tio samma typ av problem:
- För få spelare generellt Med 9-manna behöver du en trupp på ca 22 spelare för att kunna spela ok fotboll. Med 11-manna måste du vara minst 30 för att ha ett något så när stabilt lag.
- För få linjemän (Undantaget är Bulldogs som alltid har OL/DL men inga WR/DB...) Med 9-manna behöver du bara 3 OL och 2/3 DL för att kunna spela match. Det är en minskning med hälften mot nu.
- För få domare Med mitt förslag behöver man bara 3 domare i 9-manna serien.
- För lite pengar Omkostnaderna blir minder med kortare resor (tack vare geografisk uppdelning). Behovet av importer minskar, lägre kostnader för licensiering och domararvoden i en 9-manna liga.
- För få coacher Inget att eftersträva, men ett lag i 9-manna behöver färre coacher än ett 11-manna.
Min förhoppning är såklart att fler och fler lag på sikt väljer att spela 11-manna, men innan alla är där tror jag det är bäst med en nivå för de lag som är helt nya eller har det svårt. Att ett lag stannar i seriespel istället för att lägga ner helt är väldigt betydelsefullt eftersom det tar otroligt mycket mer energi att börja om än att hålla sig vid liv...
|
|
|
Post by Holger on Mar 30, 2006 0:22:11 GMT 1
Det känns som om vi angriper problemet från fel håll.
Vi har under den senaste åren sett ett antal sammanslagningar av klubbar och borde vid det här laget insett att 30+30 inte är lika med 60 utan snarare 35. Året därpå är denna ekvation 25 och kräftgången fortsätter. Om vi skall börja spela med 9 man på plan så löser det situationen för vissa lag under max en säsong sen uppstår problemet med spelarbrist igen. Vad skall vi göra nu då? Slå ihop oss med ett annat 9-manna lag? Kanske börja lobba för att vi skall spela 7-manna istället? Gå ner i tvåan och starta om ? (Hur många lyckade exempel har vi på det?) Resultatet blir i alla dessa fallen det samma. Färre antal aktiva inom sporten!
För att klubbarna skall få upp någon form av stabilitet måste vi få upp antalet spelare inte fokusera på att lära oss leva med färre.
Vi måste börja titta på hur vi skall rekrytera fler spelare. Kanske en nationell rekryteringskampanj, ledd av SAFF i samarbete med SAFCO, domarorganisationen och klubbarna? Vi måste fundera ut hur vi kan locka de spelare som går i pension att ta plats i styrelser eller komma ut som coacher och på så sätt behålla kunskap och erfarenhet inom klubben. Hur löser man detta i andra idrotter?
Hur kan vi hålla nere kostnaderna för klubbarna så att de kan satsa pengar på ovanstående? Kan vi göra gemensamma inköp, bussbokningar etc för att pressa priser? Kan SAFF och domarna lätta på oket?
Många frågor och jag har inte alla svaren, men vi måste börja med att fokusera på och prata om rätt saker.
Den enda nationella dialog vi har i sporten är här på detta forum där det mest kastas paj. Var kan vi ha en sansad och konstruktiv dialog där vi delar med oss utav kunskaper och erfarenheter? Kan vi inte ha den här måste vi kanske leta efter ett annat ställe att utbyta information?
Det är möjligt att dagens serieupplägg inte är optimalt och visst skall vi disskutera varianter av hur vi spelar idag. Dock är detta bara en liten del av hur vi skall komma på rätt köl igen.
Ge oss ett exempel på hur en lyckad rekryteringskampanj gått till. Berätta hur ni samlat ihop en stor grupp engagerade coacher och en välfungerande styrelse, ni som lyckats.
Det vore mycket spännande att höra t ex vad som hände i Göteborg. Förra året gick man in i Superserien som nykomling och blev landets tredje bästa lag. U-19 gick till final och U-16 gick till slutspel om jag inte minns fel. Det måste varit en mängd bra beslut och goda insatser bakom detta! I år rasade A-laget och vad som sker i juniorleden vet jag inte, men... Vad hände i år i förhållande till för tolv månader sedan? Vad är skillnaden mellan succé och katastrof?
Jag är säker på att vi kan få amerikansk fotboll att växa igen. Vi måste bara lära oss av varandras misstag och framgångar samt att få upp lite av den pionjäranda som fick sporten att växa fram en gång i tiden.
Tack och godnatt!
PS. Hoppas vakna upp till ett par vettiga och konstruktiva inlägg i morgon.
|
|
|
Post by ant on Mar 30, 2006 7:03:20 GMT 1
Alla klubbar måste försöka att få fungerande styrelser som planerar och agerar för långsiktig utveckling.
Att ha engagerade människor som både är spelare/styrelseledamöter/coacher är ett säkert sätt att bränna ut dem snabbt.
Det finns alltid många tyckare men oftast väldigt få som är villiga att ta på sig rollen som ledare antingen som coach eller styrelseledamot.
|
|
|
Post by hasseb on Mar 30, 2006 8:19:02 GMT 1
"...planerar och agerar för långsiktig utveckling."
Det är väl här det brister skulle i alla fall jag tro. Tyvärr är man oftast sån att man inte tänker längre än näsan räcker. "Långsiktig utveckling" innebär för mig:
- Ungdomslag i alla åldersgrupper - Peewee, U-16, U-19. - Kompetenta coacher, och med det menar jag både fotbollsmässigt och pedagogiskt. - Elitsatsa inte i ungdomsåren (möjligtvis U-19), det tror jag bara avskräcker fler än vad seniorlaget/seniorlagen får. Jag vet vad ni säger nu: "Hur ska man kunna stoppa ungdomar som vill vinna?" Då säger jag att det jag menar med elitsatning är att man coachar elitmässigt, med att endast spela de bästa etc. - För att rekrytera vuxna tror jag att flaggfotboll kan vara ett gott alternativ samt en del öppna träningar med "prova-på"-verksamhet. Flaggfotboll är även en bra aktivitet för att skapa hype för sporten och skaffa fler utövare som kan agera publik etc. Varför inte starta en nationell Universitetsliga??
Mina tankar...
|
|
|
Post by TD on Mar 30, 2006 9:49:16 GMT 1
Och hur kul blir SS i år då!!??
|
|
|
Post by Trist serie on Mar 30, 2006 11:15:39 GMT 1
Grattis SMM, var ni klara för guld förra året vad ksa vi då säga i år, tur att de spelar EB så de får ut något av säsongen..
|
|
|
Post by undrar on Mar 30, 2006 15:30:32 GMT 1
jag undrar om SMM behöver alla dessa spelare som drar till dem! självklart ska man inte lasta smm för det, det är spelarna som söker sig till smm. men, men, men kan man inte göra som i soccer där coachen säger till vissa spelare att söka sig till andra lag, men tanke på att han vet i stort sätt vilka som inte kommer att klara sig? Det är alltid bra att ha ett ha e bredd trupp, men vad vinner man på att vinna alla matcher med 78-0? Jag kan förstår att smm satsa på europa, men fot. sverige lider av det. Hoppas att smm vinner allt som går att vinna i europa för att sm ska vi inte spekulera om, de har redan den i asken. Well till andra lag kämpa på, better days kommer kanske en dag om inte de flesta spelare tröttnar och lägger av. Själv börjara jag få nog av sporten. det kan hända att man blir irriterad på vissa spelare som byter lag trots att de är medvetna att laget byggs runt de, men vad ska man säga till en sån spelare som vill vinna sm innan han lägger av??? INGET!!! Alla har rätt och alla har fel...kämpa på. Jetsaren
|
|
|
Post by 55 on Mar 30, 2006 17:45:32 GMT 1
Kanske börjar bli dags att införa övergångssummor på riktigt, så att lag som är glada för att rekrytera inte kan ta för sej utan verkligen får betala för spelarna...
På så vis kanske serien blir lite jämnare...
Skrik ni... Försöker bara ge min åsikt!
|
|
56
Bänkvärmare
|
Post by 56 on Mar 30, 2006 18:45:46 GMT 1
Blir serien jämnare om spelare inte utvecklas i sina moderklubbar? Jag bytte klubb inte för medaljen (fick ingen) utan för att jag ville bli en bättre spelare. Sluta hacka på SMM som stor värvarklubb. Börja om och gör rätt istället.
|
|
|
Post by lag on Mar 30, 2006 18:51:43 GMT 1
om vi ska ha övergångsummor så ska vi ha spelarkontrakt också, dvs bindande kontrakt att man måste spela och träna fast man ibland kanske inte vill
|
|
|
Post by nasse on Mar 30, 2006 18:56:14 GMT 1
Japp och tränarna ska ha piska också. Eller så kan klubben skära ner spelarnas löner. Ja, det är nog en bättre lösning. Låt alla rika svenska amerikanskafotbollspelare betala tillbaks alla pengar de får av sina klubbar när de vill byta klubb.
|
|
|
Post by Enkelt on Mar 31, 2006 12:11:48 GMT 1
Det finns en enkel lösning på detta:
Inför en maxgräns på hur många spelare en trupp får innehålla. Som det är idag så finns det väll bara en mingräns. Sätt en maxgräns på kanske 50 spelare som en trupp får licensiera på en säsong. Vilket lag skulle inte klara sig med 50 spelare på ett år. Då skulle vissa spelare vara tvungna att söka sig till andra klubbar och vi skulle kanske slippa spelarförstärkningar av femtio elva gamla rävar inför slutspelet. Finns det några nackdelar?? Ja, vissa kanske blir "sparkade" från klubben, men är det korpen vi håller på eller strävar vi efter att bli en elit idrott.
|
|