|
Post by Vikten on Dec 12, 2005 12:25:22 GMT 1
Har läst på ett antal sidor att lagen inom sverige har test dagar för då man tester, t.ex 40 yards, bänk, frivänd.
Någon ansvarig i de olika lagen som skulle vilja dela med sig varför dessa tester genomförs.
|
|
|
Post by hm on Dec 12, 2005 18:11:11 GMT 1
Kanske för att se hur man utvecklas över tiden?
Test i början av offseason test i mitten och slutet.
Då ser man om och hur styrketräning, sprintträning och annat har påverkat individen.
|
|
|
Post by OLLLI on Dec 12, 2005 20:40:10 GMT 1
Styrketester tycker jag man kan använda sig av till spelare som har potential att gå ut i NFLE. Varför testa en juni som precis har gått upp i senior laget eller en seniorspelare som aldrig styrketränar. Ser ingen anledning till styrketester. Styrketränar man så gör man garanterat framsteg, styrketränar man inte gör man inga framsteg, thats it. Och vad ska tränarna göra om en spelare inte har gjort framsteg (inte styrketränar) ?? Sparka honom ut laget, dont think do ! Har varit både aktiv på high school och college och vi gjorde aldrig några tester förrutom när spelare ville göra ha resultat för att skicka till college resp. NFL lag. Detta är ännu ett fenomen som sverige har tagit från USA, ta bara 100kg bänkpress max antal gånger. Vad visar det förutom en 20% styrka och 80% muskelkondition. Alla spelare studsar och har sig på detta testet ändå. Helt meningslöst. Sverige måste förstå att vi kan inte köra samma grej som i USA. I USA håller man koll på sina spelare genom tester för att i USA är varje spelare en investering. När vi kommer dit i sverige kan vi börja med snoppmätar testerna igen
|
|
|
Post by Testledaren on Dec 12, 2005 21:37:28 GMT 1
;D
Om du till exempel tränar och tränar men ej svarar mot den utförda träningsmängden. Då min vän kan detta vara skäl att kolla upp. Det kan vara så att den som detta inträffar för, har bara för att nämna en orsak, JÄRNBRIST. Som du förstår finns det en mängd åkommor man upptäcker i tid, bara man testar.
Träna på, och du, låt din testledare kolla upp din fysiska status då och då.
VARMA FOTBOLLSHÄLSNINGAR
|
|
|
Post by Spelare i div1 on Dec 13, 2005 0:38:50 GMT 1
Förstår inte denna kritik mot styrketester. Det är väl sport vi håller på med??? Tester genomförs ju inom alla idrotter. Som spelare är ju testerna skit roliga. Man ser hur man ligger till både i förhållande till sig själv och inom laget och det är framför allt en morot till att man ska träna hårdare inför nästa test, man vill ju inte försämra sig. Råkar man nu vara en spelare som absolut inte vill vara med på testerna så behöver man ju faktiskt inte vara det. Jag lovar att man får spela ändå (om man platsar)för det är ju trots allt ute på planen sen som det avgörs.
Kram på er!
|
|
|
Post by OLLLI on Dec 13, 2005 8:40:10 GMT 1
Du säger att tester är bra för då vet man hur man ligger till. Menar du då seriöst att du inte vet själv hur du ligger till. Tränar man seriöst i gymet så kommer man garanterat öka och man VET exakt hur man ligger till.
Personligen tycker jag det räcker att ge ut program till spelarna, vill personen bli bättre så följer han programmet, vill personen inte följa programmet och skiter i att styrketräna så lär knappast ett styrke test få honom att ändra sig. Vissa personer styrketränar och vissa gör det inte. Så kommer det alltid att vara inom fotbolls sverige.
|
|
|
Post by mOsSieFieD on Dec 13, 2005 10:28:13 GMT 1
"Har varit både aktiv på high school och college och vi gjorde aldrig några tester förrutom när spelare ville göra ha resultat för att skicka till college resp. NFL lag." Damet OLLI det har jag med, fast inte High School, jag har vart på 1 University och 1 Junior College, på båda skolorna hade vi tester. Dels för att coacherna vill se att man har tränat under tiden så man inte bara blir svagare för isåfall satsar man inte på fotboll! Själv tycker ja att tester e bra, om inte för att skicka till andra lag, så e de bra för en själv, att man tävlar mot sig själv! inte alltid en tävling mot andra! Förutom i Black Knights, då måste man fan vinna allt ;D Stålis #?
|
|
|
Post by OLLLI on Dec 13, 2005 10:52:48 GMT 1
Det är det jag menar, det är inte samma grej som i USA här hemma. Självklart gör dom tester i USA för att som du säger "hålla koll på spelarna så att dom tränar". Det är lite mer pengar inblandat i sporten i USA än i sverige.
I sverige finns det inte ett överflöd av spelare så tester gör ingen nytta i sverige.
Som jag sa tidigare, ett lag lär knappast bänka en spelare som inte styrketränar, och gör dom det så kan han åka 20 minuter till ett annat lag och spela.
Du säger även att testerna är bra för en själv. Jag säger det igen, ligger man 3-4 dagar i veckan på gymet så vet man vart man ligger styrke mässigt, men behöver inte göra ett test för att visa det.
|
|
|
Post by mOsSieFieD on Dec 13, 2005 13:12:22 GMT 1
Men det är KUL för en själv, att se vart man ligger! Man tävlar mot sig själv, kul som fan tycker ja iallafall, och andra som ja känner Stålis #?
|
|
|
Post by asd on Dec 13, 2005 13:13:46 GMT 1
Om det är kul för en själv kan man väl göra ett test själv på gymet???
|
|
|
Post by Burn on Dec 13, 2005 13:38:04 GMT 1
Fenomenet med maxrep på 100kg i bänk kan jag aldrig förstå. Man kör maxlyft i allt annat utom i bänken där man kör 100 x max???!!!!!!! Finns INGEN logik i detta alls. Självklart har vi i Sverige hakat på denna idioti också. Varför?
|
|
|
Post by junis on Dec 13, 2005 16:07:59 GMT 1
för att alla inte e lika coola som dig
|
|
|
Post by Burn on Dec 13, 2005 20:07:35 GMT 1
junis----> Ja, ditt nick föklarar en hel del :-)
|
|
|
Post by Testledarn on Dec 13, 2005 22:03:40 GMT 1
Det är skrämmande!
Det är skrämmande hur naiv du är!
Hur kan du vara så ego, så du inte förstår hur seriösa tränare tänker och lägger upp " sin " säsong.
Ditt tänkande verkar bara vara ett sätt för dig att få bekräftelse hur du tränar.
Synd om de yngre tar efter ditt sätt att tänka.
Besök någon av de seriösa klubbarna, se och lär.
Det finns ett gammalt talesätt som säger: Tala är silver, tiga är guld. Med andra ord, tänk lite innan du talar.
;D
|
|
|
Post by LeoBillgren on Dec 13, 2005 22:47:13 GMT 1
Hej, Vi i STU har vårt första test imorgon. Alla ni som tycker tester är så hemskt kan ju skriva några plakat och koka ihop några protest-sånger och ta er till Bosön Skämt å sido, det finns många skäl till att ha tester, jag tänker inte gå ini detalj på varför här. Men i vårt fall är det extra viktigt med tester eftersom vi coacher plötsligt får in en massa spelare som vi aldrig coachat förut. Spelarnas fysiska status är alltså okänd innan vi har dessa tester... Seriöst, finns det inget annat att klaga på än att vissa lag har tester? Alla anonyma läktar-världsmästare här brukar ju vara grymma på att hitta saker att klaga på! Skärpning
|
|