|
Post by publik on Oct 31, 2005 23:26:11 GMT 1
Jag vill att det ska komma ut att sporten finns. Tror det är rätt många som inte har en aning om att det ens finns även om du gillar sport. www.svenskafans.seLägg upp klubbsidor där om vi får det så kan sådana som besöker den sajten se att det finns svenska klubbar. Sända matcher via internet. Det gör att det visas i alla fall. Säg att man filmar med en kamera. Spela roll men kommentator och att du får se matchen det är väl det som är huvudsaken. Eller är jag fel ute? Om det är nära eller inte nära spela roll. Vi ska ut sporten. Sen om det inte är super kvalite från början vad spelar det för roll?
|
|
|
Post by Norr on Nov 1, 2005 0:00:52 GMT 1
Exakt!
|
|
|
Post by Norr on Nov 2, 2005 0:13:09 GMT 1
Vore jävligt kul också om en sida som gameday kom upp igen också
|
|
|
Post by Norr on Nov 3, 2005 1:26:42 GMT 1
En sak som jag inte förstår är varför det inte fortsattes med att visa SM Finalen som 2003!! Var ju grymt! Få det att visas nån gång per år annars har jag svårt att se hur det skulle kunna bli större. Visst juniorer men det tar tid+att visa SM finalen så syns sporten+mer spelare och sponsorer
|
|
|
Post by InternetTV on Nov 3, 2005 8:57:27 GMT 1
Tror det är modellen. Ska se vad det finns för tekniker. Se vad det finns för möjligheter att skicka bild "direkt"
|
|
|
Post by tv on Nov 3, 2005 10:39:07 GMT 1
kostade inte svt24 sändingen pengar? saff prioriterar inte sändningar på TV
|
|
|
Post by TT on Nov 3, 2005 11:12:31 GMT 1
Det bästa är väll om SS klubbarna försöker få ut matcherna på respektive loka stationer. Som Cc har det... Det måste ju vara prio ett! sedan när man får det att fungera så kan man gå vidare till en rikstäckande tv kanal.
|
|
|
Post by Zev Baharav on Nov 3, 2005 11:24:41 GMT 1
En sak som jag inte förstår är varför det inte fortsattes med att visa SM Finalen som 2003!! Var ju grymt!... FRÅGA; I vilka avseenden var sändningen av SM-Finalen 2003 "grym"?Zev
|
|
|
Post by Publik on Nov 3, 2005 12:05:54 GMT 1
Det var väll grymt att den visades på TV, tycker du själv att det var negativt att den visades på tv eller???
|
|
|
Post by hmm on Nov 3, 2005 12:54:58 GMT 1
jag tycker det var topp att finalen 2003 visades på tv. men varför allt tjat om att det ska vara live sändningar?? skulle väl vara bättre att köra eftersändningar så att det går at klippa ihop en shysst produkt... sen borde det väl vara biligare oxå..
men som sagt börja enligt "carlstad modellen" dvs via lokala kanaler i sthlm förslagsvis öppna kanalen. och kör ihopklipp med det "häftigaste" från "veckans match"... sen när det etablerats där kan man gå vidare..
|
|
|
Post by Vakna upp on Nov 3, 2005 12:59:30 GMT 1
Stefan Oud skrev i något inlägg att Vi spelar för dålig fotboll för att synas i TV. Det kan jag inte hålla med om. Någonstans bör vi börja. Visst är inte kvaliten som NFL/NFLE/EUROBOWL/LANDSLAGET men någonstans måste man börja. Även om SVT/VIASAT/TV4/KANAL5/TV3 bryr sig för att det sitter ett gäng tröga ekonomer i styrelsen med ett vinstintresse så finns det exempel på hur tex Internet har lyft fram folk som inte skulle överhuvudtaget synas. (Tex någon snubbe från Amerikanska Idol som sjöng så falsk och dålig att han blev superstar över en natt pga Internet). Vad SAFF bör göra är att undersöka möjligheterna för en någorlunda TV-produktion som kan streamas på internet från tex SAFFs hemsida. Då sänder man "Game of the week" redigerad eller as if med någon typ av kommentator. Ineternetkvaliten blir ändå inte så jättebra så en riktig TV-kamera behövs inte. En hyfsad DVD kamera fungerar lika bra. I början behöver inte en produktion vara proffsig. Man bör arbeta efter "Syns man så finns man". Jobba för att synas på den öppna Tvkanlen som finns i varje fall på ComHems utbud. Såg något där med en snubbe från Afrika(??) som stod och predikade på något språk som var så dåligt inspelat så att det såg ut att någon med en 3-telefon stått och filmat. Det borde i alla fall Svensk Amerikansk fotboll kunna slå. Tillsätt en två personer (budgetera) som kan filma/kommentera( spela in matchkommentatorn direkt). Visst det kanske blir en massa stockholmsmatcher men spela roll. Börja någonstans.
Visat sport kommer, har jag för mig, att visa en match så länge någon annan står för inspelningen. Hur och vad man behöver för detta vet inte jag men kan en norsk-fjordhästvagn slalom visas med typ 3 åskådare i över en timme så borde fan vi (SAFF+klubb) kunna hitta på något. Ring norskfjordhästvagnslalomförbundet och fråga vad de gjorde för att lyckas.
Vi bör inte för detta sitta på våra arslen och trycka i oss chips och hoppas på att TV kommer göra oss till NFL superstars, vi kommer också behöva spela bättre för kvaliten, som Oud sa, måste bli bättre. Men får man lite morötter kanske man spelar bättre.
|
|
|
Post by format on Nov 3, 2005 21:18:04 GMT 1
Jag skulle vara nöjd om jag kunde ladda ner filmer, och titta på när jag känner för det. Varför skall man streama filmerna, min erfarenhet är att det oftast strular om tekniken inte är tiptop(=dyrt).
Kan inte alla lag lägga ut sina matchfilmer som torrent eller som fil att hämta hem.
Uppsala gjorde en highlight film av några match filmer.
Att tro att SAFF skall bekosta film produktion för 40-100Tkr per match är nog en utopi innan sporten vuxit en hel del. Att sända svensk Am fotboll när konkurrensen består av Juventus och Real Madrid blir nog svårt.
mina tankar
|
|
|
Post by stream on Nov 5, 2005 13:03:13 GMT 1
www.videolan.org/streaming/Tekniken är inte så svår. koppla dom kameror som du spelar in matchen med till en eller flera kraftfulla servrar. Sen kan du streama det via en kraftfull lina. Det som vi skulle behöva är ett sponsoravtal med någon ISP tex Bredbandsbolaget eller varför inte TDC.
|
|
|
Post by Norr on Nov 6, 2005 2:46:16 GMT 1
Basketligan visade ju för ett tag sedan sina matcher på comhem så man fick beställa matcherna. Något sånt då...visst det är ju tv men ändå...någon som vet hur dom fixade det? Kostar det också att sända där
|
|
|
Post by frhoppningsfull on Nov 6, 2005 9:49:32 GMT 1
Tror att man med lätthet skulle kunna ta ut en avgift på 50-100 kr i månaden av de som är intresserade. Lyckas man kränga till 1000 pers i månaden á 100 kr så har man råd med en heltidsanställd som skulle kunna arbeta heltid med det, det ska nog inte vara några problem. Men så kommer den ständiga frågan,. Vem gör vad i den ständigt pågående pösmunkslek där ingen vill göra något alla vill bara ha. Det sket sig och det kommer nog aldrig bli av. Låt oss alla sitta hemma och bli feta och sunkiga. Sen kan vi skriva på forum om hur allt borde vara och hur dåliga alla andra är. ;D
Ideén är nog därimot en av dom bästa på länge.
|
|