|
Post by terigen on Mar 30, 2005 8:33:13 GMT 1
Vi har ett system idag som gör att laget som en spelare spelade för föregående säsong har "rätten" till denne säsongen efter, mao om inte ett lag anser att det är rimligt att släppa en spelare till ett annat lag utan motprestation då behöver de inte göra detta.
Slutsats: ett lag kan kräva att få en motprestation från ett annat lag redan idag (må det vara i form av pengar, hjälp med träning, domare, clinics osv).
Så sker idag.
Varför fortsätter denna debatt?
Det handlar i grunden om att det i lag finns olika kompetens vad gäller coacher och olika målsättningar vad gäller spelare. Alla spelare orkar inte/vill inte/kan inte träna 5-6 gånger i veckan, medan andra vill detta. Är man då i ett lag som inte har samma mål som en själv måste man ha rätten att gå till ett lag som gör detta och som har samma målsättning som en själv.
Detta innebär inte att det lag som "värvar" spelaren inte ska göra en motprestation till laget spelaren kommer ifrån om det laget finner detta rimligt. Detta kommer man oftast överens om mellan klubbarna (det blir sällan ett-års fall även om detta faktiskt har skett).
Det kan tyckas rimligt att en spelare som jobbar åt laget, ställer upp som juniortränare och satsar hårt ska ha rätt att också få gå vidare som han vill!?
Vi är ett gäng glada amatörer, där pengar fortfarande kommer mest som bidrag för juniorverksamhet från kommun, oavsett om vi heter Arlanda, SMM, Täby eller Solna. Ett lag utan juniorverksamhet förlorar i princip sin finansiär (kommunens bidragspengar) så det är skäl nog att fortsätta coacha juniorer.
så var det sagt.
|
|
|
Post by Daniel Lundqvist on Mar 30, 2005 8:37:14 GMT 1
Är det verkligen lagen som väljer spelare, jag tror att det är spelarna som väljer lag
Alla spelare kommer alltid välja själv vart dom vill spela. Tror inte det värvas så otroligt mycket i sverige, har ni inte tänkt att det kanske är spelarna som kontaktar andra lag.
Frågan som ska ställas är, varför väljer Micro att spela med SMM istället för Täby, varför väljer Ahlberg att lira med SMM istället för Solna, varför väljer Abbe att spela med Arlanda istället för Örebro etc etc etc
Klubbarna som spelarna går till lockar knappast med stora pengar, fria bilar, gratis lägenhet etc etc utan detta är ett val som varje enskild spelare gör, så skyll inte på att lagen värvar sönder andra lag.
|
|
|
Post by Dronten on Mar 30, 2005 9:58:34 GMT 1
Tycker att de flesta som skriver här talar för egen sak. Tycker att följande är ganska klart.
- Vissa klubbar har upptäckt att det inte räcker med egen ungdomsverksamhet för att ta fram tillräckligt med nya seniorspelare av tillräcklig potencial. Därav rekruteringen.
-Nu skriver en hel del personer att klubbar inte rekruterar. Största rappakaljan jag hört, det är som att säga att ICA inte gör reklam på TV, det är information. Arlanda rekruterade en Solna spelare och ville ha honom så mycket att de gav honom jobb inom klubben!!!! Tänk på det Daniel Lundqvist och AJ.
- Varje vecka ibland dag möter man personer inom Am. fotboll som säjer "vi måste bli mer proffsiga". Hur kan vi bli det om vi inte ens klara en så enkel sak som t.ex övergångar. Har nämnt tidigare att i andra sporter så har man övergångssummor. Tror ni mej inte fråga vem som helst som spelar div 3 hockey.
- Att vi har den här diskutionen beror på punkt 1. Klubbar som upptäckt att de inte kan ta fram egna juniorer i tillräcklig omfattning har inte råd att betala för rekruteringar. Därav flera inlägg om att alla spelare betalar för sig själva och ska få gå dit de vill. Kort sagt de talar för egen sak!!!!!
- Tror inte att diskutionen är klar, snart kommer en till insändare som säger att spelare går dit de själva får bra träning eller, de fick bättre träning där. Gå inte på det, dom talar för egen sak!!!!
|
|
|
Post by terigen igen on Mar 30, 2005 10:26:06 GMT 1
Dronten...
Vad är det du vill?
Låsa så att inga övergångar kan göras? Någonsin?
Vi har ett system som fungerar eftersom ingen kan släppas utan att moderklubben går med på detta.
VAD är det du vill säga och göra!?
Ondgöra dig över att framgångsrika klubbar drar till sig spelare som vill utvecklas och vinna? Att lagen som är attraktiva har många coacher med hög kompetens och därmed drar till sig spelare?
Klart som fan att man talar i egen sak. Jag antar att du spelar i ett lag som inte kan klara av att hålla i spelare som vill utvecklas pga av bristande kompetens bland coacher, spelare som inte tycker att de utvecklas osv. Så nog talar du också i egen sak. Men var i finns problemet i dagens regler? Kan du bemöta detta?
|
|
|
Post by Anders on Mar 30, 2005 10:32:27 GMT 1
Dronten, du verkar helt väck i huvet.
Jag känner Solna killarna som gick till Arlanda då jag har spelat med dem tidigare. Det var inte Arlanda som kontaktade som utan tvärt om. Ta reda på fakta innan du skriver igen.
|
|
|
Post by Jena on Mar 30, 2005 10:38:57 GMT 1
Men Dronten talar naturligtvis inte för egen sak..... ;D Jag har själv som aktiv varit verksam i ett antal idrotter från korpnivå till yttersta sverge elit. Och i Dronten har till viss del rätt i det han säger. Det han glömmer är att en klubb i div 3, eller där det huvudtaget förekommer övegångar, har en årsomsättning som vida överstiger SS nivå. Desutom så får man i normalfallet ersättning som spelare, eller i sämsta fall utlägg för sina utgifter. Det är väldigt få föreningar i SS som har någon form av ersättning till sina svenska spelare i sverige pga. att man inte har råd, det samma gäller övergångar. När Fotbollen och dess föreningar växer och föreningarnas omsättningar börjar uppgå till några miljoner kan vi börja prata om övergångssummor men innan dess är vi inte mogna. För att nå dit bör vi i landet i stället uppmuntra våra spelare och juniorer att ta steget och ge sig iväg oavsett om det är till SMM eller Texas Long Horns. Allt för många som Dronten sa talar och verkar för egen sak och försöker med allehanda olika medel desperat binda spelarna tillsig. Släpp skygglapparna!!!
|
|
|
Post by Dronten on Mar 30, 2005 10:43:00 GMT 1
Här är en som talar i egen sak!
Jag vill att klubbar skall få ersättning för sina spelare, nu finns det folk som du som vill att det inte ska utgå ersättning till klubbar, du gömmer dig bakom 1 års regeln för att sedan börja gnälla om någon klubb utnyttjar den om de inte får någon ersättning.
Övergångar i sig är ett sundhets tecken i en sport. Det betyder att vissa klubbar elit satsar och vissa inte, dock har det inget att göra med ersättningen. Den SKALL utgå.
Sedan kan klubbar tala sinsemellan hur den ska utgå, pengar, lån av coacher, utnyttjande av lokaler eller plan, 14 korvar eller vad som nu klubbarna kommer överens om!
Kul att du inte tar upp mina argumen utan du hittar på att jag är emot övergångar. Bättre kan du "terigen igen".
Att dit argument främst handlar om coacher så är väl de främsta coacherna i dag BD och Andersson i Arlanda, Thore i Göteborg. Div 1 coachen som Solna tar in, kanske Johansson i Stockholm samt ett par till. Om dit argument är "coacherna" varför finns inte alla spelare som bytt klubb för att få bra coacher där idag? Kan du bemöta det?
|
|
|
Post by Jena on Mar 30, 2005 10:45:56 GMT 1
Vi borde verka för att ta bort regelns som möjliggör ettårs fall. Det skull tvinga föreningar som vill behålla spelare att kotraktera dem och därigenom så får spelarna åtminstone ett halft basbelopp som lön.
|
|
igen och igen och igen
Guest
|
Post by igen och igen och igen on Mar 30, 2005 11:43:55 GMT 1
Dronten,
läs för sjutton gubbar vad jag skriver!!!
Jag skriver ju att det finns en regel som fungerar!!
så varför fortsätter du att gå på som om den inte finns?
Apropå coacher... För att ta de exempel som du räknar upp; Arlanda och SMM har ju fått ett antal tillskott! Solna har haft interna problem och därför förlorat ett antal spelare (och sedan gått ned till Div 1). Göteborg har svårt att rekrytera pga att de geografiskt inte har så många lag kring sig (och dessutom nya i superserien).
Arlanda har 4-5 coacher och SMM 7-8 coacher (inte en eller två). Bara genom att skriva som du gör visar du hur lite du vet om vår sport. En coach gör inget lag däremot en engaragerad coachingstab kan faktiskt hjälpa spelare att utvecklas mycket snabbt.
Och sedan Jena.... vilken värld lever du i? halvt basbelopp i lön... Jag hoppas att du skämtar!?
Det börjar likna sandlåda, bäst jag slutar nu.
|
|
|
Post by Vet on Mar 30, 2005 13:38:16 GMT 1
Bara så ni vet. 2 av de 3 som gick från Solna sökte själva upp laget. Den 3:e värvades av BD.
Av de som gick till SMM så gick 5 på eget initiativ. 2 värvades. Bara så ni vet.
|
|
|
Post by Vet inte alls on Mar 30, 2005 14:11:40 GMT 1
Bara så ni vet. 2 av de 3 som gick från Solna sökte själva upp laget. Den 3:e värvades av BD. Av de som gick till SMM så gick 5 på eget initiativ. 2 värvades. Bara så ni vet. Du har fel! Jag har själv sett listan över de som SMM tog kontakt med. Betydligt fler än 2. Den innehöll dock ej alla de som gått till SMM.
|
|
|
Post by gnu on Mar 30, 2005 14:29:09 GMT 1
till dronten: seriösa spelare vill ha seriösa coacher, alldeles för många svenska coacher är rena skämt, tycker om att svänga sig med termer och häftig amerikanska men så mycket kunskap som de själva tror att de besitter har de inte, duktiga och kunniga spelare ser detta och byter då klubb, min gissning är att du tillhör skaran av dessa coacher, coachning är mer än gapa och skrik mr.dront, därför spelare drar...
|
|
|
Post by Jena on Mar 30, 2005 14:50:57 GMT 1
Till, igen och igen och igen. För att ha ett bindande kontrakt med en spelare så är det minimilön, i den stora sportvärlden. ;D Jag är väl medveten vilket framgår i mitt förra inlägg att i Am fotboll finns inte dessa pengar. Men vi kan lika gärna införa en sådan regel nu, det ger både spelare och klubbar valfrihet och vi slipper den här debatten.
|
|
|
Post by so on Mar 30, 2005 15:09:10 GMT 1
Vad är poängen?
|
|
|
Post by So on Mar 30, 2005 16:12:39 GMT 1
Vad är frågan?
|
|