|
Post by lsning on Mar 2, 2005 18:45:03 GMT 1
kan vi inte införa en draft? det skulle lösa alla problem!
|
|
|
Post by Jalle on Mar 2, 2005 21:18:50 GMT 1
Men värva hit eller dit..... Finns gansla många spelare som går till andra lag av egen maskin...utan att bli lockade av tränare eller andra...Man kanske "harvat" i samma klubb i flera år och bara vill testa på nåt nytt..
Sen får den nya klubben skit för att man "värvat"
Tycker folk skall kolla upp fakta innan man slänger me truten...
|
|
|
Post by Dronten on Mar 2, 2005 23:38:47 GMT 1
Saken är så att i sverige får inte många tränare och övriga som finns runt spelarna lön eller någon ersättning för det de gör. All den tid och engagemang som de lägger ner för att spelare xx och yy osv ska bli så bra som möjligt kostar. Det är inget som xx eller yy har arbetat ihop eller betalat av med medlemsavgifter. Att klubben vill ha ersättning för sin tid och engagemang är förståligt och en självklarhet.
Tycker dock att om en spelare pga av skola eller jobb flyttar från till exempel kalmar till stockholm bör man kunna undgå ersättning. Tror inte många pendlar där emellan.
|
|
|
Post by hasseb on Mar 8, 2005 14:45:18 GMT 1
Om en SPELARE kontaktar en förening.... Kan det räknas som värvning och bör inte hemmaklubben förstå spelaren???!!!!!
/ H
|
|
|
Post by Boris on Mar 8, 2005 14:59:22 GMT 1
Om en SPELARE kontaktar en förening.... Kan det räknas som värvning och bör inte hemmaklubben förstå spelaren???!!!!! / H Dronten Rular! hasseb förstår inte problemet. För klubben som bilr av med en spelare har det ingen "teknisk" betydelse om spelaren blir värvad eller går själv. Däremot finns det en avsevärd moralisk betydelse. En fråga, varför ska klubbarna bry sig om spelare som sätter sitt ego före klubbens bästa? Ska inte en styrelse eller liknande verka för klubbens bästa och inte för enskilda spelares bästa? /B
|
|
|
Post by doris on Mar 8, 2005 15:34:49 GMT 1
för att vi är glada amatörer? så om spelare flyttar till en stad för att plugga på högskolan(som råkar ha ett SS lag i staden) så måste han stå över ett års fotboll för han inte kunde plugga till det han ville bli i hemstaden?
|
|
|
Post by Boris on Mar 8, 2005 16:30:40 GMT 1
för att vi är glada amatörer? så om spelare flyttar till en stad för att plugga på högskolan(som råkar ha ett SS lag i staden) så måste han stå över ett års fotboll för han inte kunde plugga till det han ville bli i hemstaden? Nej, det hoppas jag inte. Jag gissar att föreningarna kan sköta det på ett bra sätt. Som tidigare nämndes så handlar det ju inte om att ändra det regelverk som finns utan att nyttja det. /B
|
|
|
Post by Fundersam on Mar 11, 2005 2:22:16 GMT 1
Saken är så att i sverige får inte många tränare och övriga som finns runt spelarna lön eller någon ersättning för det de gör. All den tid och engagemang som de lägger ner för att spelare xx och yy osv ska bli så bra som möjligt kostar. Det är inget som xx eller yy har arbetat ihop eller betalat av med medlemsavgifter. Att klubben vill ha ersättning för sin tid och engagemang är förståligt och en självklarhet. Vänta här...... Du säger att coacher o andra runt planen INTE får lön, d e ju sant! VAD, undrar jag ju då, ska klubben en spelare går "ifrån" ha ersättning för??? Om nu som du säger coacher o liknande ändå inte FÅR nån som helst ersättning av klubben spelaren lämnar. O alla pengar man som spelare då jobbar in under 1 säsong.......... vart kan dem tänkas ta vägen. Visst, amerikaner etc kostar samt resor, men där tror jag ÅTER att d i d flesta fall e spelaren som betalar, om inte hela kostnaden så iaf VISS del??? Visst, d VORE ju skäligt ATT betala för coachers o andras engagemang, ABSOLUT, d e jag den första o skriva under på den dan D händer. Utan deras jobb.... tja vart skulle fotbollen vara då Förutom importcoacher, som ju får betalt, tror jag dessutom att ALLA coacher i Sverige, rätta mig GÄRNA om jag har fel, e FILLT medvetna om att den tid d lägger ner gör dem av FRI vilja o ideelt. Ne, nu får vi se vad d här svaret/åsikten ger för resultat. Ha en SUPER försäsong allihopa iaf o sköt om Er!
|
|
|
Post by Dronten on Mar 12, 2005 23:11:55 GMT 1
Fundersam skrev! "Vänta här...... Du säger att coacher o andra runt planen INTE får lön, d e ju sant! VAD, undrar jag ju då, ska klubben en spelare går "ifrån" ha ersättning för Om nu som du säger coacher o liknande ändå inte FÅR nån som helst ersättning av klubben spelaren lämnar."
Jag förstår inte vad du menar? Är dit resonomang att om tränare, styrelse, materialare osv inte får någon ersättning så är inte deras tid och engagemang något värt? Om du är verksam i någon klubb tycker jag att du skall säga detta till de som bokar planer, ser till att domare kommer till matcher, spenderar timmar för att något företag skall sponsra med några tusenlappar.
Mitt resonomang var att allt det som dessa herrar och damer gör ser till att du kan komma 5 minuter före träningen, dra på dig skydden och gå ut på planen. Om inte dessa herrar fanns kanske du får spela nästa säsong på grusplanen bakom sibylla kiosken klockan 22:00 på en torsdagskväll. Det vill säga om inte knattar födda -96 har fått kommunen att ta bort er match tid.
Kära fundersam, vad jag menar är att tid är lika mycket värt som att få pengar i handen om inte mer. Mer tydlig kan jag inte vara.
|
|
|
Post by Fundersam on Mar 14, 2005 20:17:34 GMT 1
Dronten........
Om du läser SISTA delen av mitt inlägg oxå..........
|
|
|
Post by wonder on Mar 28, 2005 7:19:05 GMT 1
Kommer det komma någon fullständig lista på över gångar och värvningar?
|
|
|
Post by AJ Again on Mar 29, 2005 22:47:28 GMT 1
Att ni orkar..
Alla klubbar behöver spelare för att kunna kalla sig en klubb, och i sin tur behöver alla spelare en klubb för att kunna spela. Det är ett gemensamt utbyte som syftar till att folk ska kunna spela, eller coacha, den sport de brinner för. Så länge inte en normal lön utgår till spelarna, så kan man inte sätta några övergångssummor. Alla är ju där på frivillig basis.. Man betalar medlemsavgift för att klubben i sin tur ska kunna betala de avgifter som krävs för licensiering och matcher. Vissa klubbar satsar mer och kommer överens med spelarna om jobb vid sidan om för klubbens räkning, så att man kan importera spelare, eller generellt höja standarden på klubben.
Alltså, alla får ut något av arrangemanget.. Så länge spelaren får ut något av den tid och de pengar han spenderar under en säsong, så kommer han att fortsätta spela i klubben. När han inte längre får ut något av det gemensamma utbytet, då slutar han spela, eller byter klubb och provar något nytt. Vad är det för konstigt med det??
Ska man då begära en övergångssumma för den tid man lagt ner på att coacha denna spelare?? ..Varför? Spelaren har under sin tid i klubben tillfört sin del i utbyte mot den coachning han har fått. Coachen har på så sätt också fått ut sin del, genom att få coacha och lära upp unga spelare.. Det är väl därför man coachar?? För att se spelarna utvecklas och bli bättre.
Vad händer om en spelare får NFL-kontrakt?? Ska då alla coacher och klubbar som influerat och skapat denna spelare ha en del av hans lön, som en slags övergångssumma?? ..Jag tror inte det, va?? Däremot kan coachen säga - Jag coachade honom.
|
|
|
Post by Suck on Mar 29, 2005 23:00:20 GMT 1
AJ Again är så dum i sitt sätt att resonera att man blir osäker på om han driver med oss. Sen ser man hans lilla hänvisning till Vols längst ner under sin text och då faller allt på plats. Hur är läget i toothless county? Tennessee-patrask!
|
|
|
Post by INGEN ERSATTNING on Mar 30, 2005 0:00:44 GMT 1
Trycker AJ säger det hela väldigt bra.
Men låt oss ställa frågan. Om man värvar en Coach då?<br>Ska laget för ersättning för att man hjälpt till att utveckla coachmetodiken ? Ska motståndarföreningar ha pengarna för att de gett Coachen värdefull "gametime" där han har lärt sig att anpassa spel och på så sätt utvecklas ? Eller ska t o m Coachen (som nu är styrelsemedlem för klubben) från den värvade Coachen´s tid som vanlig spelare, ha pengarna för att han har lärt honom allt han kan om fotboll ?
|
|
|
Post by Suck on Mar 30, 2005 0:22:07 GMT 1
Ni som tycker spelare ska få flytta fritt. Alltid, oavsett:
Kan ni förklara hur man ska motivera mindre klubbar att satsa på att utbilda sina coacher, ta hit amerikanska coacher, köpa in utbildningsmaterial, satsa pengar på att bekosta Svenska coachers utlägg så dom kan bli bättre?
Vad är moroten för för en klubb som Täby att få fram en Micro när SMM värvar honom? Vad är moroten för Solna att få fram en Ahlberg när SMM värvar honom? Vad är moroten för Örebro att få fram en Abbe när Arlanda värvar honom? Vad är moroten för Jönköping att få fram en Ingerman när CC värvar honom?
Visst är vi alla amatörer men nån ersättning måste klubbarna få för att dom får fram spelare som är bra nog att storlagen vill ha dom. Jag säger inte att det är fel att bra spelare byter lag, det kan vara mycket motiverat för deras utvecklings skull. Men ändå, om ett lag har ett juniorprogram som dom satsar mycket på så bör dom få nått för sitt slit.
SMM, AJ mfl kan ju se det som en bra investering att betala till klubbar som Täby, Berga, Solna osv. Dom får ju fram spelare som gör att ni kan vinna SM och vara i europaeliten, uppenbarligen räcker ju inte er egen juniorsatsning till för att göra laget bra nog?!
Sen ska man inte jävlas med spelarna, inga orimliga belopp för en övergång, inte stoppa en spelare som flyttar pga jobb/studier osv. Fingertoppskänsla och kommunikation så löser sig det mesta, till allas bästa.
|
|