|
Post by Viktor on May 21, 2005 21:51:37 GMT 1
TRC - SC någon? Score?
|
|
|
Post by PIMP on May 22, 2005 21:02:05 GMT 1
väldigt svårt att ge resultat då matchen spelas nästa vecka
|
|
|
Post by Chrille on May 25, 2005 21:44:57 GMT 1
Tror på SC seger. Men TRC hotar lätt. SMM e bättre än SC så. Det bli inte lika lätt!
|
|
|
Post by Logik on May 25, 2005 22:31:16 GMT 1
Verkar som många tycker att SMM är bättre än SC. Varför? SC vann mot SMM trots bara 15 man istället för 25. Saknade verkligen SMM så många bra spelare att dom är favoriter nu?
|
|
|
Post by LeoBillgren on May 26, 2005 1:28:33 GMT 1
Ännu en match i årets U16-serie som är en intressant Friday Night Matchup! Våra möten med TRC brukar vara poängrika och sevärda tillställningar. Förhoppningsvis gäller det även detta möte!
FÖRRA MATCHEN Vi mötte våra rivaler Täby Flyers för två veckor sedan och avgick med segern med hela 54-0 efter en riktig urladdning. Ett viktigt kvitto på vad vi kan efter den dåliga insatsen mot SMM i första omgången.
Det var roligt att se vårt offense komma igång ordentligt. Vi producerade både på marken och i luften, QB Hermodsson hade 5 pass-TD’s vilket är personligt rekord för honom. Defensivt var det en stark laginsats som gjorde kvällen jobbig för Täbys offense. Endast 1 passning släppte vårt defense till och Täby hade knappast ens 100 yards på marken. Helt enkelt en mycket bra insats av hela laget senast, förhoppningsvis starten på en positiv trend som varar resten av säsongen.
CHIEFS Vi förbereder oss på bästa sätt vi kan inför mötet med TRC. Vi vet att dom kan mycket bättre än vad som visades mot SMM förra veckan (förlust med cirka 50 poäng…).
Vi kommer att fortsätta jobba med vårt spel och försöka anpassa det på bästa sätt till motståndet. Vi vet att det kommer krävas ett smart spelande defense och ett explosivt offense om vi ska få med oss ett positivt resultat från denna match.
Torsdagens träning komer vara viktig för våra förberedelser, högt tempo, många reps och mycket scheme står på ”menyn”. Dock ingen kontakt eftersom matchen går redan dagen efter. TYRESÖ TRC är ett lag som alltid är starka i juniorsammanhang. Teknisk och tempostark fotboll är deras signum, vilket inte är så konstigt om man betänker att laget förfogar över en av Sveriges mest kompetenta coach-staber.
Årets säsong har varit lite upp och ner för Tyresö, vinst mot Täby i premiären efter att ha vänt underläge 0-12 till seger 14-12. Efter detta åkte laget till Wien för en vänskapsmatch mot Vienna Vikings. Förlust blev det, men enligt rapporterna bjöd TRC bra motstånd under större delen av matchen. Därefter åkte Tyresö på en riktig stjärnsmäll i hemmamötet med SMM, förlust 12-64!
Jag tror att de stora siffrorna mot SMM var en reaktion efter matchen mot Vienna och att TRC kommer att vara betydligt skarpare och mer svårslagna framöver! MATCHEN Mötena mellan TRC och Solna är ofta välspelade toppmatcher i juniorsammanhang. Allt tyder på att även detta möte kan bli sevärt och spännande.
Jag tror att Tyresö är fyllda av revanschlusta efter förlusten mot SMM, dom kommer nog komma ut laddade och spelsugna för att visa hur bra dom egentligen är. Dom har med all säkerhet tränat hårt och målmedvetet inför detta möte.
Viktigt att tänka på är denna match betydelse för slutspelet i Stockholmsserien. Vid Chiefs-vinst är vi klara serievinnare och möter tabell fyran i semifinal. Om TRC vinner så är både dom och vi 2-1 och TRC före på inbördes möte, det hela kan kompliceras än mer om SMM slår Täby då tre lag kan vara 2-1 och sammanlagd inbördes poängskillnad avgör. Helt klart är att Vi kan bli sämst 3:a i serien, medan Täby är det enda laget som inte kan vinna serien.
GAME KEYS - Matchinledningen. Om TRC får en bra start kommer detta bli ett tufft krig i fyra kvartar. Om vi får en bra start är det en viss chans att TRC tappar sugen, som resultat av storförlusten mot SMM. - Pass protection. Båda lagen har mycket kvalificerade QB’s. Den som får bäst skydd har möjligheten att dominera matchen och leda sitt lag till seger. - Fieldposition. Mot Täby såg vi till att Flyers ständigt fick börja med bollen på egen planhalva. Därmed fick vårt defense arbetsro och kunde spela avslappnat och säkert. Det är minst lika viktigt denna vecka eftersom TRC har ett expolsivt offense som kan skapa big plays när som helst.
SPELARSITUATIONEN Denna vecka kan vi bjuda på PRELIMINÄRA starters (torsdagsträningen kan fortfarande ändra på mycket…). Vi har ungefär samma trupp som senast mot Täby och känner inte att ork ska vara en faktor i denna veckas match. Offense: LT: Dennis Larsson LG: Tommy Holmberg C: André Jamais RG: Marcus Melin RT: Peter Söderström<br>QB: Anders Hermodsson RB: Hampus Hellermark WR: Lukas Alexandersson WR: Richard Ahlenius WR: Simon Almgren WR: André Gustafsson
Defense: DE: Peter Söderström<br>DE: Amar Palm DT: Björn Lindblom DT: Filip Åkesson ILB: Emil Löwnander ILB: Emil Christensen OLB: Hampus Hellermark OLB: Fredrik Ygge FS: Gustav Rosberg CB: Richard Ahlenius CB: Wictor Green
Kickoff 19.00 på Bollmoravallen, fredag kväll!
Mvh, Leo Billgren Ungdomsansvarig Solna Chiefs
|
|
|
Post by aengus on May 26, 2005 6:10:01 GMT 1
kul med previews för u16.
|
|
|
Post by Guest on May 26, 2005 20:31:43 GMT 1
Saxat från TRC
På fredag tar Tyresö emot serieledande och tillika obesegrade Solna hemma på Bollmoravallen. Solna har dessutom haft en vecka spelledigt till skillnad från Tyresö som har spelat match tre veckor i sträck. Det blir en mäktig uppgift för Tyresö att rubba Solna.
Det måste till stora ansträngningsförbättringar, framförallt i anfallet, om Tyresö på allvar skall kunna utmana. Talangen och kunskapen finns, men det gäller att Tyresö plockar fram dessa egenskaper när bollen väl är sparkad. De rödvita höll hög klass när de mötte internationellt och klassen bättre motstånd i Wien för två veckor sedan, och kan man hitta tillbaka till den nivån så blir det nog en jämn match. Vad Solna beträffar så har de ett stark passningsanfall och ett minst lika starkt passförsvar. Det troliga är att båda lagen kommer att gå ut och slänga bollen i luften en hel del, så det kommer att vara oerhört viktigt för Tyresös anfallslinje och försvarslinje att ge spelfördelarna tid respektive sätta press på motståndarnas dito. Solnas fördelare Andreas Hermodsson är en talang, men Tyresös försvar har en fördel av att Solna spelar samma uppställning som de är vana att träna emot. För Solna handlar det mycket om Hampus Hellermark som spelar både anfall som försvar, och att stoppa honom kan vara en del av lösningen. En annan del av lösningen kan bli att utnyttja luckorna i Solnas 4-4-3 försvar samt minimera fördelarna som Solna får av att ladda mittfältet med fyra spelare.
Väl mött på Bollmoravallen klockan 19.00
|
|
|
Post by LeoBillgren on May 27, 2005 23:13:59 GMT 1
Resultat SC 38 - TRC 8 (32-8 i halvtid). Jag tänkte se filmen innan jag skriver en matchrapport, men TRC har redan producerat en som jag klipper in: www.royalcrowns.com/read.asp?ID=1219MVH// Leo Billgren Ungdomsansvarig Solna Chiefs
|
|
|
Post by LeoBillgren on May 29, 2005 0:01:42 GMT 1
Matchrapporten klar, dock inte statsen än. Håll till godo...
----------------------------------------------------------------------
Solna 38 Tyresö 8
Solna mot Tyresö i U16 är av tradition passningsglada tillställningar som ofta är match om förstaplatsen i Stockholm. Även denna match innehöll, till viss del, dessa ingredienser.
Vi spelade för seger i serien, vinst skulle betyda ett 3-0 record och därmed hemmaplan i semifinal och eventuell final i STAFF. Tyresö kunde vinna serien om dom slog oss och dessutom fick hjälp av Täby i Flyers möte med SMM.
I min preview listade jag följande tre saker som game keys, så här gick det:
- Matchinledningen. Om TRC får en bra start kommer detta bli ett tufft krig i fyra kvartar. Om vi får en bra start är det en viss chans att TRC tappar sugen, som resultat av storförlusten mot SMM. Här fick jag både rätt och som jag ville; Vi fick precis den start vi ville genom en offensiv TD på vår första drive, samt en defensiv TD på TRC’s första possession. Båda dessa TD’s av Hampus Hellermark (som dessutom gjorde TD på matchens första kickoff, men den dömdes bort pga en blockeringsflagga). Vår explosiva start gjorde att vi redan efter första kvarten avgjort matchen kändes det som. 32-8 i halvtid gjorde att vi kunde säkerhetsspela i andra halvan av matchen (vi hade bara 5 possessions i andra halvlek, varav en var en INT på drivens första spel, på vår femte possession tog vi ett knä på första spelet…).
- Pass protection. Båda lagen har mycket kvalificerade QB’s. Den som får bäst skydd har möjligheten att dominera matchen och leda sitt lag till seger. Pass-spelet blev inte riktigt så starkt från något av lagen som jag hade trott. Ingen av QB’s hade någon riktigt lyckad dag och båda lagens pass rush var lite starkare än motståndarens protection. - Fieldposition. Mot Täby såg vi till att Flyers ständigt fick börja med bollen på egen planhalva. Därmed fick vårt defense arbetsro och kunde spela avslappnat och säkert. Det är minst lika viktigt denna vecka eftersom TRC har ett expolsivt offense som kan skapa big plays när som helst. Till hälften fick jag rätt här. Tyresö hade svårt att scora på oss eftersom dom ofta hade långt till vår endzone när dom fick bollen. Men även vi hade ganska dålig fieldposition allt som oftast när vårt offense fick komma in. Tack vare stor spel blev detta inte en lika försvårande faktor för oss.
Utan att på något sätt brista i respekt för Tyresö måste jag säga att vi inte gjorde någon vidare bra match, varken laget eller coacherna. Vi coachade inte speciellt smart och spelarna hade svårt att få samspelet att stämma. Varför vinner vi ändå tämligen komfortabelt? Enligt min åsikt av två skäl; 1) Vårt defense spelade bra när det väl gällde (dvs på viktiga downs och nära vår endzone). 2) Otroligt bra prestationer av enskilda spelare. Hampus Hellermark och Anders Hermodsson producerade massor av stora spel på offense, Hampus och Simon Almgren var mycket bra på special teams och Gustav Rosberg och Richard Ahlenius var mycket duktiga på defense. Självklart var det många andra som gjorde bra spel också, men det var sällan alla 11 på plan gjorde bra spel samtidigt.
Tveklöst är det så att vi måste spela ett bättre lagspel om vi ska klara oss även i slutspelet. Kanske var det vårt dåliga samspel som gjorde att scout-filmande coach Pilbäck såg så nöjd ut på läktaren? Poäng Solna: Hampus Hellermark 18 Anders Hermodsson 14 Simon Almgren 6
MVH// Leo Billgren Ungdomsansvarig Solna Chiefs
|
|
|
Post by stats on May 29, 2005 8:27:09 GMT 1
Inga stats till matchrapporten
|
|
|
Post by FYI on Jun 1, 2005 11:41:50 GMT 1
Många incidenter domare-coacher i år, här är den senaste(?) och definitivt den mest patetiska!!! Hur är det möjligt att agera så patetiskt och oetiskt när man ska vara ett föredömme för ungdomar?
Kom igen, disciplinnämnden, våga en lång avstängning trots att den skyldige är kompis med höjdarna i SAFF!!!
Saxat från AFRA.se:
"AFRA vill utfärda en varning för de domare som i framtiden kommer att döma Tyresö Royal Crowns matcher. Varningen gäller betalandet av domararvodet. Efter U-16 matchen i fredags (27/5) ville Tyresö inte betala domarvodet pga. att de tyckte domarinsatsen var dålig.
Av praxis låter vi ju oftast lagen betala efter matchen då de flesta betalar arvodena med hjälp av t ex. korvförsäljning samt att vi inte vill ha domararvodet liggande i omklädningsrummet. Detta rekommendera vi er starkt att inte göra när ni gästar Tyresö utan begär betalning en timme innan som TB ger er rätt att göra. Om laget inte betalar i tid ställs matchen in och ska rapporteras till Tävlingsutskottet (TU) och eventuellt även till Disciplinämnden (DN), men det beslutet tar ni i domarlaget.
Händelsen är anmäld till Disciplinämnden."
|
|
|
Post by kommentar on Jun 1, 2005 11:48:15 GMT 1
någon kommentar från trc om detta?
|
|
|
Post by Granne med Tyresoe on Jun 1, 2005 13:12:30 GMT 1
någon kommentar från trc om detta? Ja, klart man blir jätta arg på domaren när man förlorar stort och när ens spelare faktisk börjar gråta efter en tackling och att man faktiskt heter ............................. och är en känd som en av de sämsta forlorarna inom sporten.
|
|
|
Post by en infallsvinkel on Jun 1, 2005 14:03:36 GMT 1
En liten skruv på det hela. Bland en domares uppgifter, framförallt i junioridrott, ingår att se till att säkerheten bibehålls. I det här fallet ligger nog fokus på skillnaden på en dålig och en ofullständig domarinsats. Om domarna missar en defensiv offside, placerar bollen fel på banan, eller låter bli att kasta för uppenbara passningsstörningar så är det en dålig domarinsats. Om domarlaget däremot underlåter att kasta flaggor samt låter rent livsfarliga speltekniker passera utan ens en verbal anmärkning så går hela säkerhetsaspekten förlorad och därmed är domarinsatsen ofullständig.
För ofullständiga arbetsinsatser utgår inte full lön. Om du som timanställd snickare åker till ett bygge utan att göra ett handtag på hela dagen så kan jag garantera att du inte får ut någon ersättning. Vad är det som åsidosätter arbetet som amerikansk fotbollsdomare från övriga yrkeskårer. För domarvodet räknas väl som lön och tas upp på skattedeklarationen? Om man skall ha betalt bara för att dyka upp så kan man börja utbetala arvode åt publiken, vilkens insats som dömande organ låg ungefär i nivå med domarlaget.
Säkerhet är a och o på juniornivå och visst har alla ett gemensamt ansvar. Spelaren har ansvar för sitt eget spel. Tränarna har ansvar för att lära ut rätt speltekniker på träningarna. Vid matchtillfälle är det domaren som är 100% ansvarig för att regler (som bland annat finns nedskrivna för att garantera säkerhet på planen) efterlevs, och om de inte efterlevs, bestraffa regelbrott. På U16-nivå anses det också högst lämpligt att domaren stävjer ett farligt beteende genom att säga till och helst förklara vad det är som är fel med en viss spelstil och varför det är farligt. Som domare kan du inte förvänta dig att att Leo Billgren skall stå på sidlinjen i stridens hetta och ropa till sina hormonstinna tonåringar att man inte får blockera i ryggen, dra i ansiktsmasken m.m. Det är en domares jobb och om du inte gör ditt jobb så...
Vad tycker ni andra seriösa skribenter här på forumet?
(PS. Dessutom kanske man bör följa AFRAs exempel och utfärda en varning för team Kåre/Simonsson som uppenbarligen i första hand är ute efter pengar och åsidosätter barnens säkerhet. DS.)
|
|
|
Post by mr 88 on Jun 1, 2005 14:22:48 GMT 1
jag tänker inte uttala mig om domarinsatsen med tanke på att jag inte såg matchen. men min fråga är till dig "en infallsvinkel " vem är det som skall bedömma om domarinsatsen har varit tillräckligt bra för att den skall vara värd pengarna. är det hemmalaget med tanke på att de betalar domarna eller båda tränarna tillsammans. eller skall till tillsätta ett utskott som kommer till matcherna och bedömmer hurovida domarna har skött sig och vilka skall betala dessa. nej detta är självklart löjligt att ens ta upp men som sagt jag undrar bara "en infallsvinkel" hur du har tänkt dig att lösa detta.
|
|